Høyttalere Nok en hvilken høyttaler kan passe tråd

teafortwo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.10.2008
Innlegg
175
Antall liker
65
Torget vurderinger
4
Har fått mulighet til å sette opp et anlegg i et ledig rom og leter etter høyttalere som kan passe
- godt dempet rom ca 25 m2
- gulvhøyttaler (eller stativ?), skal ikke være veldig store. Gjerne noen som spiller større enn de fysiske dimensjonene skulle tilsi
- skal ikke ha sub
- gjerne brukte, pris max 10? max 15.000 kr. Gjerne mindre. Vil heller bli overrasket av en billigere enn skuffet over en dyrere
- ikke kresen på plassering
- ikke kresen på utstyr som kobles til ellers
- må spille bra på rock (mest i denne og tilsvarende sjanger). "Musikalske" høyttalere som gir trampe takten triggering. Mer organisk lyd, ikke klinisk.
- spiller normalt ikke veldig høyt

Vet at jeg det er mine ører, mitt rom rom, utstyr ellers og lommebok som til slutt bestemmer. Men fint om noen kan dele erfaringer med noe som kan passe med det jeg har beskrevet.
-
 

Bjeff

Hi-Fi interessert
Ble medlem
22.11.2008
Innlegg
89
Antall liker
16
Sted
Bergen
Ville tatt Audiovector M3 serie i betraktning,
For ordens skyld har jeg ett par slike for salg, men med ditt budsjett ville jeg sjekket ut M3 eller mi3 super eller signature, de er rimelige, relativt kompakt og spiller stort og fyldig. Klarer seg også fint med en liten forsterker, samt at de er grei iforhold til plassering. Lykke til
 

teafortwo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.10.2008
Innlegg
175
Antall liker
65
Torget vurderinger
4
Ville tatt Audiovector M3 serie i betraktning,
For ordens skyld har jeg ett par slike for salg, men med ditt budsjett ville jeg sjekket ut M3 eller mi3 super eller signature, de er rimelige, relativt kompakt og spiller stort og fyldig. Klarer seg også fint med en liten forsterker, samt at de er grei iforhold til plassering. Lykke til
Skal sjekke de nærmere. Er vel et hav av år siden jeg hørte noen av disse. Regner med at det ikke har vondt av en "stor forsterker" heller.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Har fått mulighet til å sette opp et anlegg i et ledig rom og leter etter høyttalere som kan passe
- godt dempet rom ca 25 m2
- gulvhøyttaler (eller stativ?), skal ikke være veldig store. Gjerne noen som spiller større enn de fysiske dimensjonene skulle tilsi
- skal ikke ha sub
- gjerne brukte, pris max 10? max 15.000 kr. Gjerne mindre. Vil heller bli overrasket av en billigere enn skuffet over en dyrere
- ikke kresen på plassering
- ikke kresen på utstyr som kobles til ellers
- må spille bra på rock (mest i denne og tilsvarende sjanger). "Musikalske" høyttalere som gir trampe takten triggering. Mer organisk lyd, ikke klinisk.
- spiller normalt ikke veldig høyt

Vet at jeg det er mine ører, mitt rom rom, utstyr ellers og lommebok som til slutt bestemmer. Men fint om noen kan dele erfaringer med noe som kan passe med det jeg har beskrevet.
-
Det ser ut som vi får god tid framover, så her kan vi prøve å gjere råda skikkelege.
Lat oss oppsummere:
Rommet ditt har ein storleik som passar godt til lyd. Dempinga tilseier at du treng mykje effekt/lettdrivne høgtalarar, men du spelar ikkje særleg høgt.
Storleik kan bli eit problem, ettersom du ikkje vil ha sub, og heller ikkje særleg store høgtalarar. Kunne du tenkje deg noko alternativt som til dømes Magnepan eller https://www.martinlogan.com/en/category/our-speakers.
Pris: Diverre er skikkeleg gode høgtalarar dyre, dersom du ikkje gjer eit varp på bruktmarknaden. Så positive overraskingar er svært velkomne for dei fleste. Og når det er rift om dei, vert dei også relativt sjeldne....

Kva musikk spelar du?
 

komfort

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.11.2010
Innlegg
1.580
Antall liker
490
Dali Mentor 5/6/...8 ! 8 er ganske stor, men spiller stort og du trenger ikke sub.
 

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Innlegg
1.450
Antall liker
592
Jeg ville vurdert høyttaler ala Focal Aria 926 det er en meget bra sak.
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
7.905
Antall liker
19.799
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2

1simen

Hi-Fi interessert
Ble medlem
18.09.2019
Innlegg
88
Antall liker
56
Sted
Asker
Anbefaler å sjekke ut System Audio Pandion 2 eller 5, ev pandion 20 hvis du kan strekke budsjettet litt.. Fantastiske høyttalere og relativt lettdrevne..
 

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Innlegg
1.450
Antall liker
592
Jeg ville vurdert høyttaler ala Focal Aria 926 det er en meget bra sak.
Som passer til trådstarters råd om "organisk" lyd? :cool:
Passer til samtlige av hans ønsker, men om de passer hans referanser til organisk lyd. Aner ikke, men håper det kan være nok til att
det fungerer til musikk typen han spiller rock. Min erfaring som også spiller rock og lignende er att organisk ikke er det viktigste enkelt parametere for att det skal funke bra. Men att det ikke låter spinkelt og lyst med lite dynamikk. Men smak og behag det var bare ett forslag. Det er mye annet som fungerer bra også for eksempel JBL har mange modeller som kan være aktuelle.
 

teafortwo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.10.2008
Innlegg
175
Antall liker
65
Torget vurderinger
4
Har fått mulighet til å sette opp et anlegg i et ledig rom og leter etter høyttalere som kan passe
- godt dempet rom ca 25 m2
- gulvhøyttaler (eller stativ?), skal ikke være veldig store. Gjerne noen som spiller større enn de fysiske dimensjonene skulle tilsi
- skal ikke ha sub
- gjerne brukte, pris max 10? max 15.000 kr. Gjerne mindre. Vil heller bli overrasket av en billigere enn skuffet over en dyrere
- ikke kresen på plassering
- ikke kresen på utstyr som kobles til ellers
- må spille bra på rock (mest i denne og tilsvarende sjanger). "Musikalske" høyttalere som gir trampe takten triggering. Mer organisk lyd, ikke klinisk.
- spiller normalt ikke veldig høyt

Vet at jeg det er mine ører, mitt rom rom, utstyr ellers og lommebok som til slutt bestemmer. Men fint om noen kan dele erfaringer med noe som kan passe med det jeg har beskrevet.
-
Det ser ut som vi får god tid framover, så her kan vi prøve å gjere råda skikkelege.
Lat oss oppsummere:
Rommet ditt har ein storleik som passar godt til lyd. Dempinga tilseier at du treng mykje effekt/lettdrivne høgtalarar, men du spelar ikkje særleg høgt.
Storleik kan bli eit problem, ettersom du ikkje vil ha sub, og heller ikkje særleg store høgtalarar. Kunne du tenkje deg noko alternativt som til dømes Magnepan eller https://www.martinlogan.com/en/category/our-speakers.
Pris: Diverre er skikkeleg gode høgtalarar dyre, dersom du ikkje gjer eit varp på bruktmarknaden. Så positive overraskingar er svært velkomne for dei fleste. Og når det er rift om dei, vert dei også relativt sjeldne....

Kva musikk spelar du?
Er nok forholdsvis altetende innen musikk men i denne settingen vil jeg fokusere på rock (og elektrisk blues).
Spiller normalt ikke veldig høyt, men er jo kjekt å dra på en gang iblant når en har huset for seg selv :)
Kanskje litt ullen på størrelse, så for meg at max 90-100cm høyde må være greit (og ikke noen ruvende beist).
ML kjenner jeg selvfølgelig til av omtale og har vel hørt på en messe eller to, men liten praktisk erfaring med merket.
 

teafortwo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.10.2008
Innlegg
175
Antall liker
65
Torget vurderinger
4
Jeg ville vurdert høyttaler ala Focal Aria 926 det er en meget bra sak.
Som passer til trådstarters råd om "organisk" lyd? :cool:
Korleis definerer ein "organisk lyd"?
Ja, det kan være litt svært :)
Til trådstarter... Gå for en forholdsvis følsom højttaler. En Sansui 8080 er ikke specielt en "stor forstærker" :)
Vintage JBL vil sikkert spille rigtigt fint med den.
Siden jeg nevnte ønske om ikke å være spesielt kresen på utstyr ellers var det litt med tanke på å ikke å fkusere på bruk av en spesiell forsterker. Siden noen spurte sa jeg Sansui 8080 i første omgang men det kommer til å bli brukt annet etterhvert, og som nevnt vil også prøve DP.
 

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Innlegg
1.450
Antall liker
592
En annen høyttaler du kan kikke på er Sonus Faber Venere 2.5 den bør også oppfylle en del av kravene dine selv om den ikke er en direkte rocka høyttaler. Noen andre kan være Tannoy med for eksempel Revolution xt8f og System Audio Mantra 50.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
Jeg er såpass imponert over Tannoy for tiden at jeg nesten tør å anbefale andre å sjekke det ut også. Man finner noe gulvstående derfra i prisklassen 10-15k på finn.
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
7.905
Antall liker
19.799
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Korleis definerer ein "organisk lyd"?
Ja, det kan være litt svært :)
Til trådstarter... Gå for en forholdsvis følsom højttaler. En Sansui 8080 er ikke specielt en "stor forstærker" :)
Vintage JBL vil sikkert spille rigtigt fint med den.
Siden jeg nevnte ønske om ikke å være spesielt kresen på utstyr ellers var det litt med tanke på å ikke å fkusere på bruk av en spesiell forsterker. Siden noen spurte sa jeg Sansui 8080 i første omgang men det kommer til å bli brukt annet etterhvert, og som nevnt vil også prøve DP.
Helt fint :)
Skrev det kun fordi, vintage JBL (hvis man kan li´ lyden, som er forskellig fra model til model) spiller godt/udgør en forholdsvis nem
belastning for de fleste forstærkere. :)
Held og lykke med jagten.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Mange tilrådingar på høgtalarar som er gode, men det kan vere lurt å gjere nokre andre vurderingar før du bestemmer deg for merke, modell og sånt.
Du skal ha ein høgtalar som er golvståande, ikkje av dei minste, men helst ikkje mykje over 1 meter. Dei skal spele bass, men treng ikkje vere spesielt høgtlydande, sjølv om det ikkje er noko ulempe. Høgtalarane må fikse rock (og sikkert det meste av liknande sjangrar) til eit visst nivå.

Andre ting å passe på ? (krav til utsjånad, prinsipp, andre komponentar)
 

sundkoien

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.01.2007
Innlegg
2.599
Antall liker
4.132
Sted
Kirkenær
Torget vurderinger
2
Hvorfor ikke tenke litt Vintage i disse tider?
Reduse-Reuse-Recycle heter det jo.. :)

Monitor Audio R352 sammen med Audiolab, Celestion DL8 med NAD 3130/3020 eller noe kraftigere, Tannoy Mercury med Audiolab eller Cyrus, Epos med Creek? Det finnes mange kombinasjoner som låter svært godt og som kan skaffes for 5-6 tusen på Finn ;)

M
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Hadde du ikke skrevet små høyttalere hadde jeg anbefalt Patos Lyric 502 som ligg på finn for 2500 kr!
 
Topp Bunn