Nok en 300b DIY tråd... laaang og kanskje kjedelig?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.956
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    hva gjør de i esken? 8)
    mvh
    Leif
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.809
    Antall liker
    1.383
    Bra tråd! Ikke kjedelig! Alltid interessant å følge et byggeprosjekt helt fra starten av. Har holdt på med DIY 300B-monoblokker selv en god stund (Shishido-inspirerte affærer), og har endelig klart å få stabile eksterne strømforsyninger etter myyyye strev, mange "arch-overs" og en god del sikringer.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.956
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    skjema og bilder pls?
    mvh
    Leif
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.809
    Antall liker
    1.383
    Har forøvrig et lite tips til Bambadoo når det gjelder Hammond 300BX-trafoene. De har en tendens til å gi mer spenning enn antatt. Simuleringene av strømforsyninga di blir sannsynligvis mer riktig hvis du legger inn en "nettrafomotstand" på ca. 100 ohm og spenning ut på ca. 425V.
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.809
    Antall liker
    1.383
    Kunne jo benytte anledninga til å fortelle litt om forsterkerne mine siden Bambadoo kanskje ikke får gjort så mye med sine konstruksjoner før over helga. Bare sånn for å holde tråden litt lunken liksom. Har ingen bilder og ingen skjema for hånden heller (bias-spenningene er ikke endelig satt for noen av rørene), men konstruksjonen består i korte trekk av et 6P5 inngangsrør ac-koblet til et 6L6G (triodekoblet) via interstagetrafo til 300B-røret. I de eksterne strømforsyningene har jeg brukt TV-demper-dioder til likeretting, deretter 4,7uF-10H-4,7uF-5H. På selve forsterkerkassene har jeg satt den siste 200uF kondensatoren til 300B-røret, samt 150uF-kondensatoren til inngang og driverrøret. Kan forøvrig nevne at jeg har laget en utskiftbar topplate til inngang- og driverrøret i tilfelle jeg får lyst til å bytte til andre typer rør ved et senere tidspunkt. En god idé for flere skulle jeg tro (DIY´ere er jo ikke akkurat kjent for å la ting stå uendret). Eksterne strømforsyninger bidrar også i så måte til å øke fleksibiliteten. Det eneste jeg aldri kommer til å skifte ut er Western Electrics 300B-røret. Noen faste parametre må en ha - eller sagt mer metafysisk - noe må en tro på her i livet.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.155
    Antall liker
    10.663
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Hei, hadde akkurat tenkt å legge inn et bilde :)
    Fine kommentarer som er til stor hjelp. Har også tenkt tanken på å ha "delt" driver og effektrør for evt. letter tilgang til endring etc. senere.

    Mangler fremdeles noen deler.

    Så driver jeg samtidig på med en "optocoupler" volumkontroll til preampen samtidig som jeg skal teste ecc82-6463 (srpp) krets i den.
    Den er i beta akkurat nå og om jeg ikke skal på hytta i morgen så blir den kanskje testet.

    Så tenkte jeg om det er mulig å få til i et chassis men det blir vanskelig. Har besilt noen alu bokser som skal huse noe av høyvolten.
    Glød og slikt skal være i selve forsterkerene.


    Litt forskjellige komponenter.


    Gløde modulene er noen regulerte epoxy innkapslede saker.

    Så til betaen av ecc82-6463
    Her venter jeg inn noen få komponenter også.


    Lightspeed attenuator skrev jeg litt om her.

    http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,17309.msg1063564.html#msg1063564


    Men jeg lurer på hvorfor jeg gidder å drive med diy iflg. en tråd på forumet her ;)

    EDIT: Tenker til stadighet på om det har noe for seg å lage en regulert sak til drivverrøret.

    Kretsen er foreløpig den samme som vist tidligere bare et par komponentendringer. (etter råd fra jane)

    Sånn. Så skal jeg også ta kontakt med madman om en foobar innstallasjon. Tenkte å lage en oppskrift og har startet på den.
    Dette blir ila. helga om jeg får tid...
     

    Vedlegg

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.155
    Antall liker
    10.663
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Nettopp ankommet et par alu kabinetter som (tanken er) skal inneholde høyvolt. Da gjenstår noen motstander fra Motron (om Brynjar bare kan svare da :) ) og et par chokes. (samme firma er planen). Har også forespurt upgradeaudio om pris..

    Personlig har jeg tro på rørregulert psu til driverrør og vurderer å lage en løsninge der.
    Finnes noe ebay/kopi greier til 88$ som er en 5ar4/5z3p regulert sak med 2*6v6 , 12x7 og ob2 gasstabilisator. Vurderer en bestilling for test. Kan uansett testes i en eller annen preamp eller dac..

    Foobar innstallasjonen (1. del) ligger forøvrig her.
    http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,55773.0.html

    Jo og den (fra AN's ferdige produkter (AN M8)) ecc82-6463 kretsen begynner virkelig å synge.
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.809
    Antall liker
    1.383
    Hvilke utgangstrafoer bruker du til ECC82-6463 kretsen din? Sølv eller kobber?
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.155
    Antall liker
    10.663
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Isje skjedd ein skjiit.
    Vel mottatt noen rør og rørsokler idag.

    Mulig det tar litt tid. Skal overta ny bolig om en måneds tid og har litt forskjellig å tenke på (og å gjøre).
     

    andreas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Innlegg
    2.366
    Antall liker
    146
    Etter boka er det håpløst å dra full power fra et 300B rør med en enslig driver med gain på 20! http://vinylsavor.blogspot.com/2011/01/gain-headroom-and-power.html. Ser ikke helt hvilken katodemotstand du bruker i det skjemaet i AN tråden, men 300B har vel sånn ca -60 Vgk i idle eller deromkring i vanlige arbeidspunkter. Da skal du gjerne kunne svinge ganske mange volt med drivern, iflg linken. 6364 har høyere Ia enn f.eks 6sn7 til å drive den høye kapasitansen på 300B gitteret, men samtidig ser anodekurvene langt mindre lineære ut enn hos 6sn7. Hvis det låter bra er jo det derimot flott ;D.
    Hva med å prøve f.eks 6C45. Det har mer enn dobbelt så mye gain og langt høyere anodestrøm. 6C45 krever mer av powertrafoen, det er en ulempe som må regnes inn. Iflg "Vinylsavor" så er heller ikke 6C45 godt nok som enkel driver til 300B, men det er jo folk her på HFS som skryter av det.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.155
    Antall liker
    10.663
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Og prosjektet er terminert.. Gikk over til "the dark side" og bruker transistor.. Kjipt men sant. Deler er i ferd med å selges...
     

    sander

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.02.2012
    Innlegg
    571
    Antall liker
    76
    Sand i maskineriet er skidt for fremdriften..

    Tjekker brugtbørsen for rimelige dele.
     

    sander

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.02.2012
    Innlegg
    571
    Antall liker
    76
    Bambadoo
    Hvor købte du de regulerede psu for driverne,og har du dem stadig??
    jeg køber dem gerne til fair pris..
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn