Noensom har erfaring med Beyma 12G40

6bm8

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2005
Antall liker
654
Sted
Gressvik/Fredrikstad
Torget vurderinger
1
Skal bygge en 2 veis med horn fra 7-800Hz. På grunn av lite plass vil en 12" passe fint her. Trenger en 12" med lav Qts og ikke så alt for lav Fs med tanke på mellomtone og overgang til hornet. Ser ut som Beyma 12G40 vil passe fint inn. Noen som har brukt dette elementet og har noen tips ang kassevolum osv.?

På forhånd takk

Morten

Tytte71

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.01.2008
Antall liker
1.153
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
2
Hei Morten. Toveiskonstruksjoner med horn kan være tøft det. Det er imidlertid et par ting jeg lurer på ift. dine tanker;

- Hva ønsker du å oppnå med hornkonstruksjonen, hva er din filosofi/idé rundt dette?
- Du sier deling ved 7-800Hz og samtidig sier du at du ikke har plass til mer enn 12" midbass... kan du forklare hva/hvordan du tenker her?
- Er simuleringen med midbassen av 12G40 eller en annen driver?

Det var et par kjappe på kvelden for å får tankene i gang :)

6bm8

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2005
Antall liker
654
Sted
Gressvik/Fredrikstad
Torget vurderinger
1
Hei,

Simuleringen over viser 12mw/nd i 70 liters kasse.

Kunne tenkt meg en ht som feks econowave eller lignende med litt mer trykk i bunnen. Var litt inne på Onken men sliter med å få plass til en ht som er 65cm bred:cool:

Har sett litt på feks Horns som bruker Beyma 12br70. Et relativt rimelig element som ser litt lovende ut i en 90liters kasse avstemt til 35Hz.

mvh

Tytte71

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.01.2008
Antall liker
1.153
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
2
Du sier innledningsvis at du ønsker en delefrekvens rundt 7-800Hz. Det kunne vært greit å vite hvorfor.
Skal vi se på det som er enkelt tilgjengelig i markedet så vil et Tractrix 350 horn fra Horns.pl kunne løse biffen. Det er imidlertid 340 mm bredt og hadde nok vært en bedre match mot en 15" driver, pga. bedre overlappende spredningsmønster rundt delefrekvens. Andre hornprofiler hvor delingen kan settes til 7-800Hz får fort større diameter.

"Econowave"-modellene er konstantspredningshøyttalere som benytter waveguides og ikke tradisjonelle hornprofiler. Konstant spredning er det selvfølgelig ikke snakk om, men allikevel rimelig konstant innenfor arbeidsområdet til waveguiden. Om du velger å gå for en slags Econowave variant, så kan jeg anbefale SEOS waveguiden. Men da snakker vi om delefrekvenser i området 12-1500Hz og ikke 7-800 som du innledningsvis nevner.

Jacek Zagaja bruker Beyma 12B100/R sammen med B&C DE500 i sin siste Mummy-kreasjon og er godt fornøyd med det. Den har noe begrenset kapasitet kombinert med relativt stor og tung svingspole og høy induktans sammenlignet med 12BR70, som etter mitt skjønn er et mer naturlig valg for en 2-veis konstruksjon. Jeg ville valgt 12BR70 også foran 12G40.

Hvis 12MWNd er en aktuell kandidat for deg, så ville jeg økt volumet med ca 10liter og lagt tuningen noe lavere... rundt 35-40Hz...

Har du vurdert Beyma TPL150/H som erstatning for kompresjonsdriver? Et litt annet opplegg, men denne i kombinasjon med en 12" midbass kan også bli veldig bra.

Så noe oppfølgingsspørsmål:

- Hvilken filterløsning tenker du?
- Det var mye Beyma-snakk, er du låst til fabrikatet?
- Hva bruker du av forsterkere og hvor høyt bør kassene kunne spille?
- Hva bruker du av musikkilde?
- Hvor stort rom skal du spille i?
- Hvor langt ned i frekvens bør konstruksjonen strekke seg?
- Prismessig, hvor håper :) du å havne?

6bm8

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2005
Antall liker
654
Sted
Gressvik/Fredrikstad
Torget vurderinger
1
Hei,

Mye fin info:) Jeg har både 12br70 og B&C DE500 som aldri har blitt brukt. Planen min var og sette sammen en ht av disse elementene. Jeg fikk et tips om at 12G40 ville gjøre seg bedre i en 2 veis konstruksjon en 12br70. For meg så ser 12br70 bra ut i en 90 liter kasse tunet til 35Hz eller bør jeg tune den høyere med tanke på mellomtone og delefrekvens. 700-800Hz er det laveste jeg kan legge delefrekvensen vist jeg bruker Altec driverne jeg har. (908-8B i mr 994 horn). Planen er å kjøre aktivt med 2A3 på topp og en eller annen transistor dings på bassen

Mvh
Morten

A

audiosan

Gjest
vil ikke en deling på 7-800Hz kreve et ganske så stort horn?
vil tro en deling over 1000Hz en plass kan være mere egnet for et horn med bredde under 300mm.

6bm8

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2005
Antall liker
654
Sted
Gressvik/Fredrikstad
Torget vurderinger
1
Altec hornet jeg har er 580x330mm. Jeg får prøve meg frem tror jeg, med aktiv deling så skal jo det være greit:)

Mvh
Morten

Tytte71

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.01.2008
Antall liker
1.153
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
2
Du har bare en ting å gjøre da vel - å starte byggingen og dele med oss andre :D
Personlig hadde jeg gått for SEOS12 med DE500.
Du bør legge delefrekvensen slik at du får overlappende spredning fra waveguide og midbass, noe som gir jevnest powerrespons.

90l kasse høres fornuftig ut. Men i stedet for å tune høyere enn 35Hz, så ville jeg begynt med en lavere tuning, rundt 30Hz... og jobbet meg opp derifra. Det handler mye om tilpasning til ditt rom og din høyttalerplassering.

Lav deling og horn kan du egentlig bare glemme hvis størrelse er et issue. Og lav deling med 908... næææh låter ikke bra! Da bør/må du til med storformatdrivere.

N

nysjerrigper

Gjest
rundt 1.2khz på en 1" driver fungerer fint etter min erfaring. integrerer godt, trenger ikke store hornet og låter ikke presset i øvre mellomtone som kanskje kan bli en faktor ved for lav delefrekvens. om størrelse er av betydning.

6bm8

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2005
Antall liker
654
Sted
Gressvik/Fredrikstad
Torget vurderinger
1
Dette her vil nok ta litt tid da jeg holder på med oppussing å greier. Har fått laget noen 90 liter kasser til 12br70. Disse skal testes ut med litt forskjellige horn, waveguide og drivere før jeg evt. bygger i bjørkefiner.?

Støpt port for å få en jevn buet overgang til kassen.

MVH
Morten

Rocke-Rolf

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.02.2011
Antall liker
36
Torget vurderinger
19
Stilig prosjekt, ser ut som dette kan bli artig.

Til dere skeptikerne, disse horna blir vanligvis delt ved 500 hz i altecs konstruksjoner. Jeg syntes 750 hz fungerte best i den komboen jeg prøvde (seas 10", pd. 186)

N

nysjerrigper

Gjest
kommer litt ann på type filter? 1. ordens gir jo bare -6db ved halvvering. som kan forsøple resten av systemet, selv om midtpunktet er ok i forhold til hornspec.
men ser jo at det hornet der er ganske stort, større enn det jeg har på mellomtonen ved 500 1.ordens :) vil helst ha minimum 12db dog..

Sist redigert:

6bm8

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2005
Antall liker
654
Sted
Gressvik/Fredrikstad
Torget vurderinger
1
Prøver meg frem jeg å velger det som spiller best:rolleyes: Planen er 3. ordens filter på 750Hz men mulig jeg må høyere 1000-1200Hz??

Mvh
Morten

Rocke-Rolf

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.02.2011
Antall liker
36
Torget vurderinger
19
Om du har mulighet for aktiv deling er det jo bare å prøve seg frem, å spørre her gir jo stort sett svar på noe annet enn det du spør om; du spurte om et element i første post, mens de fleste har fortalt deg at du ikke kan dele slik (uten å referere til egen erfaring med slik deling på dette hornet/denne driveren. Noen av dere som gjør noe annet enn å synse? )

6bm8

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2005
Antall liker
654
Sted
Gressvik/Fredrikstad
Torget vurderinger
1
hei,

Det blir aktiv deling så det ordner seg nok. Jeg var nok litt uklar i min første post ang hva jeg hadde tenkt. Jeg er glad for alle innspill fra dere her inne ang deres egne erfaringer og kunskap generelt.
Jeg ser at denne driveren er brukt på en A7 klon med delefrekvens på700Hz det forutsetter da en brå avrulling.

Mvh
Morten:)

Topp Bunn