Du sier innledningsvis at du ønsker en delefrekvens rundt 7-800Hz. Det kunne vært greit å vite hvorfor.
Skal vi se på det som er enkelt tilgjengelig i markedet så vil et Tractrix 350 horn fra Horns.pl kunne løse biffen. Det er imidlertid 340 mm bredt og hadde nok vært en bedre match mot en 15" driver, pga. bedre overlappende spredningsmønster rundt delefrekvens. Andre hornprofiler hvor delingen kan settes til 7-800Hz får fort større diameter.
"Econowave"-modellene er konstantspredningshøyttalere som benytter waveguides og ikke tradisjonelle hornprofiler. Konstant spredning er det selvfølgelig ikke snakk om, men allikevel rimelig konstant innenfor arbeidsområdet til waveguiden. Om du velger å gå for en slags Econowave variant, så kan jeg anbefale SEOS waveguiden. Men da snakker vi om delefrekvenser i området 12-1500Hz og ikke 7-800 som du innledningsvis nevner.
Jacek Zagaja bruker Beyma
12B100/R sammen med B&C DE500 i sin siste Mummy-kreasjon og er godt fornøyd med det. Den har noe begrenset kapasitet kombinert med relativt stor og tung svingspole og høy induktans sammenlignet med
12BR70, som etter mitt skjønn er et mer naturlig valg for en 2-veis konstruksjon. Jeg ville valgt 12BR70 også foran 12G40.
Hvis
12MWNd er en aktuell kandidat for deg, så ville jeg økt volumet med ca 10liter og lagt tuningen noe lavere... rundt 35-40Hz...
Har du vurdert Beyma
TPL150/H som erstatning for kompresjonsdriver? Et litt annet opplegg, men denne i kombinasjon med en 12" midbass kan også bli veldig bra.
Så noe oppfølgingsspørsmål:
- Hvilken filterløsning tenker du?
- Det var mye Beyma-snakk, er du låst til fabrikatet?
- Hva bruker du av forsterkere og hvor høyt bør kassene kunne spille?
- Hva bruker du av musikkilde?
- Hvor stort rom skal du spille i?
- Hvor langt ned i frekvens bør konstruksjonen strekke seg?
- Prismessig, hvor håper

du å havne?