Politikk, religion og samfunn Noen som kjenner seg igjen? :)

Rocker

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.09.2006
Innlegg
616
Antall liker
96
Sted
Sortland
Torget vurderinger
2
REGLER FOR LANGTIDSSYKE MED SYKDOMMER SOM IKKE VISES PÅ UTSIDEN.

1. Gjør du noe, forbered deg på kommentaren - "jasså, du greier det, du som er syk.." sagt i en mistenksom tone.

2. Gjør du ikke noe, forbered deg på kommentaren - " du må da orke litt, selv om du er syk.." sagt i en bebreidende tone.

3. Smiler du og er glad, blir du møtt med kommentaren - "jeg trodde du var syk".

4. Smiler du ikke, blir du møtt med kommentaren - "opp med hodet, ingenting blir bedre av at du depper. Vær positiv, så blir alt mye bedre!"

5. Deltar du i en sosial sammenheng, vær alltid forberedt på at noen bemerker det, ikke fordi de er glad for å se deg der, men fordi de "ikke skjønner at du orker, du er jo syk!"

6. Lar du være å delta i en sosial sammenheng er kommentaren: - "jamen tror du ikke du ville hatt godt av å komme deg litt ut blant folk?"

7. Ethvert svar på spørsmålet -"hvordan har du det?" - vil alltid være feil svar. Enten fordi du er for positiv eller for negativ.

8. Vær alltid forberedt på å forklare og forsvare hvorfor du gjør det du gjør i enhver situasjon, og vær klar over at svaret ditt alltid vil bli gjenstand for diskusjon.

9. "Friske" vil kappes om å fortelle deg løsningen på alle dine problemer - det er bare å gjøre som dem! De har jo holdt seg friske...
 

RuneG

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.02.2011
Innlegg
512
Antall liker
176
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
37
Å ja, jeg kjenner meg igjen. Godt skrevet :)

-------------


F.eks i butikken, eller i kø ved kassen:

"Hei Rune, kjekt å se deg, lenge siden sist. Hvordan går det?"

Svar alternativ 1: "Det går til helvete" :) "gjør det? Hva er det da som er galt". "Jeg bare tullet, alt er bra"

Svar alternativ 2: "Det går bra". "gjør det? Virkelig?" .....


------------------------


eller;

"Hei Rune, kjekt å se deg, lenge siden sist. Hvordan går det?"

- "det går bra"
- Hvor jobber du i dag da?
- Jeg er uføretrygdet
- Hva?? Du ser jo helt frisk ut
- Hva?? Hvorfor er du uføretrygdet?



--------------------------


"Hei Rune, kjekt å se deg, lenge siden sist. Hvordan går det?"

- "det går bra med meg, men hvordan går det med deg da?

Og der har du avverget alle pinlige oppfølgerspørsmål i første setning/spørsmål.

Hvordan?

Jo, fordi folk flest, de såkalt vellykkede, de elsker å snakke om seg selv :)
 

Gubra

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2004
Innlegg
3.001
Antall liker
726
"Jo, fordi folk flest, de såkalt vellykkede, de elsker å snakke om seg selv :) "

Det at du ironiserer over de som arbeider og bekoster sitt eget (og andres) liv, sier egentlig mest om deg.
 

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Innlegg
3.535
Antall liker
385
Sikkert mange som kjenner seg igjen; tross alt er godt over 300 000 av teoretisk arbeidsstyrke på en eller annen variant av uføretrygd. Av den voksne befolkning i et ekstremt vellykket land, er det 300 000 som ikke makter en jobb! Dette gjør oss til den klart mest trygdede befolkning i verden. Det er svært spennende mekanismer som ligger til grunn; hver og en har garantert sine plager og sliter med hverdagen, men statistisk sett peker dette på at et eller annet er forferdelig galt. JEg skal ikke her spekulere i hva det kan være, men få befolkninger i verden er bedre stilt helsemessig og økonomisk, det kan altså tyde på at all denne "vellykketheten" gjør noe med oss. Noe vi ikke helt kan sette fingeren på, men som gjør oss uskikket til realt arbeid. Underlig.

Honkey
 
N

nb

Gjest
Sikkert mange som kjenner seg igjen; tross alt er godt over 300 000 av teoretisk arbeidsstyrke på en eller annen variant av uføretrygd. Av den voksne befolkning i et ekstremt vellykket land, er det 300 000 som ikke makter en jobb! Dette gjør oss til den klart mest trygdede befolkning i verden. Det er svært spennende mekanismer som ligger til grunn; hver og en har garantert sine plager og sliter med hverdagen, men statistisk sett peker dette på at et eller annet er forferdelig galt. JEg skal ikke her spekulere i hva det kan være, men få befolkninger i verden er bedre stilt helsemessig og økonomisk, det kan altså tyde på at all denne "vellykketheten" gjør noe med oss. Noe vi ikke helt kan sette fingeren på, men som gjør oss uskikket til realt arbeid. Underlig.

Honkey
Trygd er også smittsomt og arvelig.

En del av sakskomplekset er at selv de dårligst betalte jobbene i Norge er såpass godt betalt at arbeidsgivere ikke er interesserte i å ansette den minst produktive delen av befolkningen. I Norge finnes det rett og slett ikke jobbere ala "pakke plastposer på supermarkedet". Og det er muligens like greit siden de uansett ikke bidrar med noen vettug verdiskapning.
 

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Innlegg
3.535
Antall liker
385
Sikkert mange som kjenner seg igjen; tross alt er godt over 300 000 av teoretisk arbeidsstyrke på en eller annen variant av uføretrygd. Av den voksne befolkning i et ekstremt vellykket land, er det 300 000 som ikke makter en jobb! Dette gjør oss til den klart mest trygdede befolkning i verden. Det er svært spennende mekanismer som ligger til grunn; hver og en har garantert sine plager og sliter med hverdagen, men statistisk sett peker dette på at et eller annet er forferdelig galt. JEg skal ikke her spekulere i hva det kan være, men få befolkninger i verden er bedre stilt helsemessig og økonomisk, det kan altså tyde på at all denne "vellykketheten" gjør noe med oss. Noe vi ikke helt kan sette fingeren på, men som gjør oss uskikket til realt arbeid. Underlig.

Honkey
Trygd er også smittsomt og arvelig.

En del av sakskomplekset er at selv de dårligst betalte jobbene i Norge er såpass godt betalt at arbeidsgivere ikke er interesserte i å ansette den minst produktive delen av befolkningen. I Norge finnes det rett og slett ikke jobbere ala "pakke plastposer på supermarkedet". Og det er muligens like greit siden de uansett ikke bidrar med noen vettug verdiskapning.
Muligens den siste rest av den "norske nøysomheten" vi kan se i form av at her må du selv fylle bensin på bilen, pakke varene i pose, finne veien sjøl, betale regningene sjøl via nettbank, kort sagt gjøre det meste sjøl, der andre har kontorer og stempler for hver jævla sak du skal ha ordnet. Samtidig er jeg bekymret for at den tross alt viktige jobben det er å tømme søppel, holde gata rein, sitte i kassa (også snart noe vi for det meste gjør sjøl), og i det hele tatt holde de daglige oppgaver gående, holde hjula i gang, snart anses som nedverdigende, så da får vi heller vondt i skuldre og mister søvnen, så vi ikke kan gjøre noe i det hele tatt. For det er åpenbart smartere av samfunnet å betale for folk som ikke jobber, enn å betale for at hjulene går rundt. Eller?

Honkey
 

RuneG

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.02.2011
Innlegg
512
Antall liker
176
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
37
@ Gubra, Honkey-Chateau og nb; utrolig flaue, intolerante og ignorante holdninger dere her viser.

Og det triste i dette må være at dere i fullt alvor selv tror på det dere skriver.
 
N

nb

Gjest
@ Gubra, Honkey-Chateau og nb; utrolig flaue, intolerante og ignorante holdninger dere her viser.

Og det triste i dette må være at dere i fullt alvor selv tror på det dere skriver.
Hva er det som er så "flaut, intolerant og ignorant" med å påpeke noen ganske enkle fakta?

1) Norge har blant de høyeste andelene trygdede i verden til tross for en velstand de fleste kan misunne oss. Og MANGE flere hadde vært uføretrygdet om det var opp til den enkelte om man skulle få bli det / fortjener det. 2) Er foreldrene uføretrygdet er det mer sannsynlig at barna blir det, ditto om folk i omgangskretsen er det. (*)
3) Norge har ikke et arbeidsmarked for jobber som er svært dårlig betalt og helt unødvendige (som å pakke handleposer på supermarkedet).

Er du uenig i disse påstandene?

*) Et par linker
http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article2179289.ece
http://www.klassekampen.no/49557/article/item/null/uforetrygd-gar-i-arv
 
Sist redigert:

RuneG

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.02.2011
Innlegg
512
Antall liker
176
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
37
@ Gubra, Honkey-Chateau og nb; utrolig flaue, intolerante og ignorante holdninger dere her viser.

Og det triste i dette må være at dere i fullt alvor selv tror på det dere skriver.
Hva er det som er så "flaut, intolerant og ignorant" med å påpeke noen ganske enkle fakta?

1) Norge har blant de høyeste andelene trygdede i verden til tross for en velstand de fleste kan misunne oss. Og MANGE flere hadde vært uføretrygdet om det var opp til den enkelte om man skulle få bli det / fortjener det.
2) Er foreldrene uføretrygdet er det mer sannsynlig at barna blir det, ditto om folk i omgangskretsen er det.
3) Norge har ikke et arbeidsmarked for jobber som er svært dårlig betalt og helt unødvendige (som å pakke handleposer på supermarkedet).

Er du uenig i disse påstandene?
Hva har dette med trådstarters betraktninger og opplevelser å gjøre?

Hvorfor har du et slikt behov for å være en bedreviter om noe som ikke har noe med tema i denne tråden å gjøre?

Lag din istedet din egen tråd, og fremlegg dine synspunkter der.

Det dere har gjordt er å bekrefte Rockers og mine egen negative opplevelser ("myter") med å komme med slikt vrøvl.
Jeg har møtt slike holdninger som du har i alle år, og jeg argumenterer aldri med ignorante personer som deg.
 
N

nb

Gjest
Hva har dette med trådstarters betraktninger og opplevelser å gjøre?
At det faktisk er mange i Norge - som med god grunn - lurer på hvorfor det er så fryktelig mange som er så syke at de ikke kan jobbe. Folk på trygd fremfor i arbeid er et at Norges virkelig store problemer, det er et som ser ut til å øke og det påfører staten (og i neste innstans de som jobber) svært store kostnader.

Uansett hvor god akkurat din grunn måtte være finner jeg det noget merkelig at Norge åpenbart må ha en av verdens sykeste befolkninger siden så mange blir vurdert å ikke ha noen arbeidsevne men må forsørges av det offentlige resten av livet.
 

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Innlegg
3.535
Antall liker
385
@ Gubra, Honkey-Chateau og nb; utrolig flaue, intolerante og ignorante holdninger dere her viser.

Og det triste i dette må være at dere i fullt alvor selv tror på det dere skriver.
Er redd du misforstår meg, RuneG. Jeg har toleranse nok for et helt fotballag, min agenda er mye mer i retning av: hva gjør at et av verdens rikeste og mest vellykkede samfunnsstrukturer har en så stor andel arbeidsudyktige? Det er faktisk både interessant og viktig å finne ut av. I mellomtiden har jeg ingen manglende toleranse for de faktiske forhold, selv om jeg undrer over årsakssammenhengene.
Dessuten, det er neppe noe annet land i verden enn Norge man kunne komme på utrykk med samme betydning som "å NAVe".

Honkey
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.667
Antall liker
103.389
Torget vurderinger
23
Man blir syk av penger. Særlig gratis og lettjente penger. Doven, lat og giddaslaus. Så kommer de fysiske følgeskadene av for mye penger. Vi eter og drikker for mye, og feil. Rører oss for lite. Medaljens bakside ved velstand. Problemet er at det er så deilig... å ete og sløve seg invalid. Og når vi vel er ferdigstappa med gode sommerkoteleter og kryddersmør så er turen kommet til desserten, og den er søt. Honningkrukka som det står NAV på! Ahhh..! Livet leker! Når går flyet til Tenerife mon tro (raaap).. Vi har jo tross alt fortjent en ferie, hele to måneder siden sist.

Til de genuint kranke, de med lyter og feil som ikke er selvforskyldt, har jeg bare medlidenhet - de blør som fra åpne sår pga. både dovenpeisene som spiser av budsjettene deres (som om ikke de hadde nok med grillribba) og de som kun har forakt for denne gruppen og automatisk hypokonderforklarer samtlige på trygd.
 

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Selvopplevd telefonsamtale i jobbsammenheng:

"Hei Steinar, det er Nils her, du. Du, åssen går'e 'a?". "Nei Nils, jeg har fått kreft, jeg". "Sier du det, du? Godt å høre. Du, her er det ikke mye som skjer, du."

Jeg hadde ikke kreft - jeg sa det for å teste hvor oppriktig Nils var opptatt av hvordan det gikk med meg, og hvor godt han hørte etter hva jeg sa. Og det fikk jeg svar på.;)
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
Selvopplevd telefonsamtale i jobbsammenheng:

"Hei Steinar, det er Nils her, du. Du, åssen går'e 'a?". "Nei Nils, jeg har fått kreft, jeg". "Sier du det, du? Godt å høre. Du, her er det ikke mye som skjer, du."

Jeg hadde ikke kreft - jeg sa det for å teste hvor oppriktig Nils var opptatt av hvordan det gikk med meg, og hvor godt han hørte etter hva jeg sa. Og det fikk jeg svar på.;)
Ytterst fornøyelig. Det er særlig "Godt å høre" som løfter historien.
 

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Selvopplevd telefonsamtale i jobbsammenheng:

"Hei Steinar, det er Nils her, du. Du, åssen går'e 'a?". "Nei Nils, jeg har fått kreft, jeg". "Sier du det, du? Godt å høre. Du, her er det ikke mye som skjer, du."

Jeg hadde ikke kreft - jeg sa det for å teste hvor oppriktig Nils var opptatt av hvordan det gikk med meg, og hvor godt han hørte etter hva jeg sa. Og det fikk jeg svar på.;)
Ytterst fornøyelig. Det er særlig "Godt å høre" som løfter historien.
Hehe. Ja, og det var faktisk det han sa. Denne "Nils" var en notorisk ikke-lytter. Derfor var det litt artig å teste det ut på akkurat ham.
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
Selvopplevd telefonsamtale i jobbsammenheng:

"Hei Steinar, det er Nils her, du. Du, åssen går'e 'a?". "Nei Nils, jeg har fått kreft, jeg". "Sier du det, du? Godt å høre. Du, her er det ikke mye som skjer, du."

Jeg hadde ikke kreft - jeg sa det for å teste hvor oppriktig Nils var opptatt av hvordan det gikk med meg, og hvor godt han hørte etter hva jeg sa. Og det fikk jeg svar på.;)
Ytterst fornøyelig. Det er særlig "Godt å høre" som løfter historien.
Men: Er ikke "Hvordan går det?" egentlig bare en høflig måte å hilsen på, som skal gjennomføres ca slik:
-Hvordan går det?
-Jo, takk, bare bra, og du?
-Joda, her er det som det pleier.

Hva "Hvordan går det" egentlig betyr er vel både relasjons- og kontekstavhengig. Ikke greit for oss med autistiske trekk.
 
Topp Bunn