- Ble medlem
- 27.01.2006
- Antall liker
- 0
??? Er det noen som kan gi meg en forklaring med fordeler \ ulemper på 24-bit/96kHz på en CD spiller kontra 24-bit/192kHz ? Hva skal en velge ? Bør en velge en CD spiller med XLR ?
Det er jeg helt enig med deg i. Synes for eksempel Electrocompaniets fremdeles utmerkede EMC 1 låter klart best i tidligversjon, altså uten upsampling...Jeg har ikke hørt en spiller jeg synes var bedre med upsampling enda. Noen har jo fast uppsampling så der får man jo ikke samenlignet.
Mvh
Så godt som samtlige DA-konvertere idag jobber på minimum 64x oversampling allerede, dette for å gjøre den analoge elektronikken enklere (les Løkkens utredning).Jeg har ikke hørt en spiller jeg synes var bedre med upsampling enda. Noen har jo fast uppsampling så der får man jo ikke samenlignet.
Mvh
Har man kjøpt D/A konverter som er "192kHz" så må man da ha lys i indikator-lampa for 192kHz, noe annet vil være forsmedeligI mine øyne dreier dette seg seg stort sett om salgsgimmicker; høye tall er imponerende.
Men hva tror dere om forskjellene som oppleves med tastetrykk på fjernkontrollen på Cary?
En smaksak, avhengig av plata som er satt inn og resten av anlegget daHar brukt Cary 303/200 en god stund i gamleannlegget mitt (Etera 2 og MC402)
i mine ører lød det mer naturtro uten uppsampling. Flere som var på besøk synes også det.
Mvh
Vet ikke, det eneste jeg har tilgang på hvor jeg kan endre samplerate og bit-oppløsning, er Pro Tools-riggen min, men den går maks til 96 KHz. Jeg hører ingen forskjell der på mine Dynaudio BM6A om jeg konverterer wav-filer til en høyere bitrate.Men hva tror dere om forskjellene som oppleves med tastetrykk på fjernkontrollen på Cary?
Jupp, dette tar bortimot samtlige kommersielle konvertere seg allerede av ved at de oversampler 64x eller mer. Hvorfor skrytes det ikke av det tro...? 64 x 192 KHz låter jo vanvittig imponerende ;DIt is important to note that oversampling creates an artificially higher sampling frequency, which does not extend the real frequency response of the original media or the system, but simply extends the frequencies that need to be filtered out, allowing for a simpler and better sounding analog filter.
Det var faktisk ikke i mine tanker at det skulle være noe tvil siden det er lett hørbare forskjeller. Det er uten tvil lettere å høre forskjeller enn ved kabelbytte i allefall.Kanskje Cary har lurt inn en liten EQ eller noe for å gi inntrykk av nyanseforskjeller? Det er ihvertfall ingen annen logisk grunn til at det skal være noen hørbar forskjell.
Enig med deg, Impulse!Har hatt 3 oppsamplende DACer, som alle har røket ut av anlegget. Sitter igjen med en gammel, ikke oppsamplende, men oversamplende sak, som spiller bedre enn noen av de tre.Det er jeg helt enig med deg i. Synes for eksempel Electrocompaniets fremdeles utmerkede EMC 1 låter klart best i tidligversjon, altså uten upsampling...