Noen som kan bytte chip på DAC

nikosidis

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.03.2007
Innlegg
857
Antall liker
250
Torget vurderinger
16
Jeg har snakket med Auralic. Min DAC er gått ut på garantien for lenge siden. De sier det trolig er BB SRC4392 chipen som er ødelagt. Jeg har derfor bestillt ny men hvem kan bytte den? Det er 24 pinner. Varmepistol er vel tingen. Jeg har ikke utstyr for dette. Noen som kan dette?
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.959
Antall liker
13.293
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
er vel bare å lodde på plass og bruke loddelisse og rense opp etterpå
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.062
Antall liker
7.916
Torget vurderinger
12
Det er vel like utfordrende med utlodding av en 24 pins chip. Det finnes eget utstyr for slik.
 

nikosidis

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.03.2007
Innlegg
857
Antall liker
250
Torget vurderinger
16
Jeg har ikke utstyr for dette. Det er derfor jeg lurer på om noen kan gjøre det for meg. Jeg betaler for jobben.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.141
Antall liker
10.629
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Geografisk. Hvor holder du til? Kan være greit å oppgi. Kanskje finnes det noen i nærheten av der du bor.
 

nikosidis

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.03.2007
Innlegg
857
Antall liker
250
Torget vurderinger
16
Geografisk. Hvor holder du til? Kan være greit å oppgi. Kanskje finnes det noen i nærheten av der du bor.
Det er sant. Jeg bor på Skedsmokorset så Oslo, Akershus er å foretrekke. Jeg har uansett tatt ut kortet så enkelt å sende. Jeg tar bare en sjanse her. Selvfølgelig ikke noe garanti for at dette skal fungere. Vil bare prøve det. Er veldig fornøyd med denne DACen "Auralic mx+"
 

duc916

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
2.292
Antall liker
2.505
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
3
Jeg har brukt følgende metode et par ganger:

Hvis en kommer til, klipp løs hvert enkelt ben tett inntil chipen. Når alle klippet, fjern selve chipen
Lodd så av hvert enkelt ben for seg, det er mye enklere enn å forsøke å få av 24 ben på en gang.
Som sagt, dette krever at en kommer til og klarer å klippe hvert enkelt ben...
(Chippene mine var ødelagte, så det var ikke noe å spare på...)
 

nikosidis

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.03.2007
Innlegg
857
Antall liker
250
Torget vurderinger
16

nikosidis

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.03.2007
Innlegg
857
Antall liker
250
Torget vurderinger
16
Jeg har brukt følgende metode et par ganger:

Hvis en kommer til, klipp løs hvert enkelt ben tett inntil chipen. Når alle klippet, fjern selve chipen
Lodd så av hvert enkelt ben for seg, det er mye enklere enn å forsøke å få av 24 ben på en gang.
Som sagt, dette krever at en kommer til og klarer å klippe hvert enkelt ben...
(Chippene mine var ødelagte, så det var ikke noe å spare på...)
Det er så smått dette her. Tror faktisk det er enklere å bruke en varmepistol og ett pinsett som man drar chippen opp. Ellers har jeg selv brukt metoden din der det er litt mer å gå på :)
 

Armand

Bransjeaktør
Ble medlem
13.08.2005
Innlegg
2.963
Antall liker
7.007
Sted
Kongsberg
Jeg kan gjøre det. Lodder på igjen med bismuth loddetinn som smelter på 138 grader. Det er sikrere i forhold til å overopphetet chippen. Det er ikke vanskelig, men det er en stor fordel å ha jobbet med slike ting før. Fort gjort å ødelegge banene. Klippe beina er IKKE lurt. Til det er banene for svake.
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.959
Antall liker
13.293
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
noen ulemper med slikt bismuth loddetinn
kan det brukes med en vanlig weller og bare sette temp lav?
mvh
L
 

nikosidis

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.03.2007
Innlegg
857
Antall liker
250
Torget vurderinger
16
Jeg kan gjøre det. Lodder på igjen med bismuth loddetinn som smelter på 138 grader. Det er sikrere i forhold til å overopphetet chippen. Det er ikke vanskelig, men det er en stor fordel å ha jobbet med slike ting før. Fort gjort å ødelegge banene. Klippe beina er IKKE lurt. Til det er banene for svake.
Hei Armand

Nå har jeg testet litt igjen og det viser seg at DACen funker med COAX. Har tidligere brukt USB. Kanskje det ikke er den chippen likevel.
Tar kontakt hvis den oppfører seg rart igjen.
Jeg har klippet bena når det er litt store kondiser som går gjennom kortet. Med en så liten chip med 24 punkter som i dette tilfellet er det bare å glemme.
 
Sist redigert:

Armand

Bransjeaktør
Ble medlem
13.08.2005
Innlegg
2.963
Antall liker
7.007
Sted
Kongsberg
noen ulemper med slikt bismuth loddetinn
kan det brukes med en vanlig weller og bare sette temp lav?
mvh
L
Bare å sette loddebolten til 180 grader ja. Men dette er pasta og egner seg best til varmluft selv om det går med loddebolt også. Jeg har nettopp gått over til dette og det oppfører seg annerledes på mange måter og krever en litt annen teknikk. Blant annet flyter det fryktelig utover så man må ikke bruke for mye. Med stensil og varmluft er det imidlertid meget bra og jobbe med
 
  • Liker
Reaksjoner: LMC

HAREPUSEN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2009
Innlegg
3.189
Antall liker
2.659
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
Det er en sample rate converter kvadratisk med 48 bein , spørs hva print banene tåler av stress
En spesial tang / loddebolt brukes , Hør med JR eller ine her på hfs om han har tilgang til verktøy eller ekspertise
 
Sist redigert:

HAREPUSEN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2009
Innlegg
3.189
Antall liker
2.659
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
Jeg kan gjøre det. Lodder på igjen med bismuth loddetinn som smelter på 138 grader. Det er sikrere i forhold til å overopphetet chippen. Det er ikke vanskelig, men det er en stor fordel å ha jobbet med slike ting før. Fort gjort å ødelegge banene. Klippe beina er IKKE lurt. Til det er banene for svake.
Hei Armand

Nå har jeg testet litt igjen og det viser seg at DACen funker med COAX. Har tidligere brukt USB. Kanskje det ikke er den chippen likevel.
Tar kontakt hvis den oppfører seg rart igjen.
Jeg har klippet bena når det er litt store kondiser som går gjennom kortet. Med en så liten chip med 24 punkter som i dette tilfellet er det bare å glemme.
Hvis du får lyd via coax , kan det være usb receiveren , den kan være til spdif eller annen format
Har du sjema ?
 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.900
Antall liker
3.227
Havde samme problem. Skiftede en del komponenter på indgangen. Virkede stadig ikke. Så fik jeg en til at skifte ESS Sabre 9018. Virkede stadig ikke. Fjernede dip switch på digital indgangen og kortsluttede. Så virket den pludselig. Der var ikke forbindelse i switchen. Så kanskje du har samme problem.
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.282
Antall liker
515
Jeg har snakket med Auralic. Min DAC er gått ut på garantien for lenge siden. De sier det trolig er BB SRC4392 chipen som er ødelagt. Jeg har derfor bestillt ny men hvem kan bytte den? Det er 24 pinner. Varmepistol er vel tingen. Jeg har ikke utstyr for dette. Noen som kan dette?
Har du en loddebolt og en loddelisse kreves ingen spesielle ferdigheter for den jobben. Sug av loddetinnet på de 24 pinnene med loddelisse Og bikk ut IC-en med et lite skrujern. Du må kanskje hjelpe til med loddebolten for å smelte de ørsmå restene av tinn som lissen ikke greide å få med seg.
Lodde så inn ny IC.

Fixxxed in a quarter of an hour:cool:
 

nikosidis

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.03.2007
Innlegg
857
Antall liker
250
Torget vurderinger
16
Jeg kan gjøre det. Lodder på igjen med bismuth loddetinn som smelter på 138 grader. Det er sikrere i forhold til å overopphetet chippen. Det er ikke vanskelig, men det er en stor fordel å ha jobbet med slike ting før. Fort gjort å ødelegge banene. Klippe beina er IKKE lurt. Til det er banene for svake.
Hei Armand

Nå har jeg testet litt igjen og det viser seg at DACen funker med COAX. Har tidligere brukt USB. Kanskje det ikke er den chippen likevel.
Tar kontakt hvis den oppfører seg rart igjen.
Jeg har klippet bena når det er litt store kondiser som går gjennom kortet. Med en så liten chip med 24 punkter som i dette tilfellet er det bare å glemme.
Hvis du får lyd via coax , kan det være usb receiveren , den kan være til spdif eller annen format
Har du sjema ?
Halla. Nei, hvordan gjør jeg det?
 

HAREPUSEN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2009
Innlegg
3.189
Antall liker
2.659
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
Jeg kan gjøre det. Lodder på igjen med bismuth loddetinn som smelter på 138 grader. Det er sikrere i forhold til å overopphetet chippen. Det er ikke vanskelig, men det er en stor fordel å ha jobbet med slike ting før. Fort gjort å ødelegge banene. Klippe beina er IKKE lurt. Til det er banene for svake.
Hei Armand

Nå har jeg testet litt igjen og det viser seg at DACen funker med COAX. Har tidligere brukt USB. Kanskje det ikke er den chippen likevel.
Tar kontakt hvis den oppfører seg rart igjen.
Jeg har klippet bena når det er litt store kondiser som går gjennom kortet. Med en så liten chip med 24 punkter som i dette tilfellet er det bare å glemme.
Hvis du får lyd via coax , kan det være usb receiveren , den kan være til spdif eller annen format
Har du sjema ?
Halla. Nei, hvordan gjør jeg det?
Det letteste er å kjøpe en god exstern usb til spdif så lenge den inngangen er ok . Usb receiveren er sannsynlig enten addon pcb på innsiden eller på main pcb ,Spørsmålet er hele tiden om hvor mye du vil legge ien gammel dac" med mindre du er super fornøyd med lyden da . Skal du feilsøke må du skaffe ett diagram fra importør
teknisk avd / verksted
 
Sist redigert:

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.959
Antall liker
13.293
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
det er muligens usb til i2s receiver og de finnes det massevis av på nett
men må ha skjema for å vite hvor den kobles
 

Armand

Bransjeaktør
Ble medlem
13.08.2005
Innlegg
2.963
Antall liker
7.007
Sted
Kongsberg
Jeg har snakket med Auralic. Min DAC er gått ut på garantien for lenge siden. De sier det trolig er BB SRC4392 chipen som er ødelagt. Jeg har derfor bestillt ny men hvem kan bytte den? Det er 24 pinner. Varmepistol er vel tingen. Jeg har ikke utstyr for dette. Noen som kan dette?
Har du en loddebolt og en loddelisse kreves ingen spesielle ferdigheter for den jobben. Sug av loddetinnet på de 24 pinnene med loddelisse Og bikk ut IC-en med et lite skrujern. Du må kanskje hjelpe til med loddebolten for å smelte de ørsmå restene av tinn som lissen ikke greide å få med seg.
Lodde så inn ny IC.

Fixxxed in a quarter of an hour:cool:
Det der er det dårligste rådet jeg har sett på lenge. Man får ikke fjernet tinnet under beinene på chippen med loddelisse. Det sier seg jo selv. Begynner man å bruke makt på dette da kommer man garantert til å ødelegge banene på kretskortet. Loddelisse bruker man etter at chippen er fjernet for å fjerne restene før man legger på nytt tinn. Den eneste rette måten å gjøre dette på er å varme opp alle beina samtidig og deretter løfte bort chippen (med null kraft).
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.141
Antall liker
10.629
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Jepp. Jeg bruker forsiktig temp kontrollert varmluft med kontrollert spredning og forsiktig roterer luften rundt bena til det løsner.
PS: Bor i Lørenskog og kan sikkert kikke litt på den for deg. Når jeg står fast så sendes den videre til Armand for permanent fix ;)
 

nikosidis

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.03.2007
Innlegg
857
Antall liker
250
Torget vurderinger
16
Jepp. Jeg bruker forsiktig temp kontrollert varmluft med kontrollert spredning og forsiktig roterer luften rundt bena til det løsner.
PS: Bor i Lørenskog og kan sikkert kikke litt på den for deg. Når jeg står fast så sendes den videre til Armand for permanent fix ;)
Lørenskog er jo perfekt :) Nå får jeg se om det kanskje blir en ren USB konverter til COAX som anbefalt. Tror nok det kan være lurt. DACen er vel fra rundt 2012 men er ikke lyst å bytte. Veldig fornøyd med den.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.141
Antall liker
10.629
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Har en Gustard U12 som passer perfekt til det formålet du kan teste også :) Bare å google i vei. Bra sak
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.282
Antall liker
515
Det der er det dårligste rådet jeg har sett på lenge. Man får ikke fjernet tinnet under beinene på chippen med loddelisse. Det sier seg jo selv. Begynner man å bruke makt på dette da kommer man garantert til å ødelegge banene på kretskortet. Loddelisse bruker man etter at chippen er fjernet for å fjerne restene før man legger på nytt tinn. Den eneste rette måten å gjøre dette på er å varme opp alle beina samtidig og deretter løfte bort chippen (med null kraft).
https://youtu.be/rdI3xDlzxVU

Loddelisse = desoldering braid
 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.900
Antall liker
3.227
Med den store through hole chip er det jo noget ganske andet. Overflade monterede lader jeg folk som har det rigtige udstyr klare. Varmepistol må være det bedste.
 

Armand

Bransjeaktør
Ble medlem
13.08.2005
Innlegg
2.963
Antall liker
7.007
Sted
Kongsberg
Det der er det dårligste rådet jeg har sett på lenge. Man får ikke fjernet tinnet under beinene på chippen med loddelisse. Det sier seg jo selv. Begynner man å bruke makt på dette da kommer man garantert til å ødelegge banene på kretskortet. Loddelisse bruker man etter at chippen er fjernet for å fjerne restene før man legger på nytt tinn. Den eneste rette måten å gjøre dette på er å varme opp alle beina samtidig og deretter løfte bort chippen (med null kraft).
https://youtu.be/rdI3xDlzxVU

Loddelisse = desoldering braid
På et ensidig print som i videoen kan man bruke den metoden. På tosidige print med gjennompletterte hull (kobber inne i hullene) så går ikke dette. Chippen som trådstarter skal bytte er en SMD komponent og det kreves en helt annen teknikk.

F.eks slik hvis man kjøper et spesielt kit med spesielt loddetinn.
https://www.youtube.com/watch?v=HGgat5IVfFE
https://www.youtube.com/watch?v=aqGuH6Tfw80
 
Topp Bunn