Noen som husker Daner Open Air?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Tenkte å snekre meg noe ala de gamle lave JBL stativene. Noen tips i så måte?

    389505d1468156147-diy-ha-yttalerstativer-image.jpg
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Skal du vinkle høyttalerne framover på tradisjonelt maner bør du lage stativer som er like høye som sub-kassene til Daner. Tipper vår danske venn kan gi deg mål for det. Hvis ikke er jeg redd at de fine egenskapene i perspektiv går dukken. Enten kopierer du vinklingen fra de originale eller så får du dem opp i riktig høyde for å spille rett fram.
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Skal du vinkle høyttalerne framover på tradisjonelt maner bør du lage stativer som er like høye som sub-kassene til Daner. Tipper vår danske venn kan gi deg mål for det. Hvis ikke er jeg redd at de fine egenskapene i perspektiv går dukken. Enten kopierer du vinklingen fra de originale eller så får du dem opp i riktig høyde for å spille rett fram.
    Planen er å kopiere vinkling og høyde fra de eksisterende stativene :) Tror ikke at jeg får mye kred fra min bedre halvdel om jeg lager dette enda mer ruvende :p

    Forøvrig så er Danerne et lite hakk pågående i øvre mellomtone. Jeg eksperimenterte litt med vinkling bakover for å finne ut av dette, og fant ut at ved å helle de ørlite til bakover så roet dette seg betraktelig, og uten at det gikk utover eksisterende egenskaper.

    Jeg lurer på om jeg skal lage meg noe som gir meg muligheten til å justere hellingen på en enkel måte.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Lurer på om ikke disse danskene er som skapt for en litt romantisk EL34-forsterker?
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Vil du ikke heller se litt på bruktmarkedet istedenfor å importere en rimelig rørforsterker? Det er jo hele tiden noe som nærmer seg denne prisklassen på brukten fra anerkjente produsenter.
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Ikke umulig, men akkurat denne FU29 saken har jeg hørt. Det er en meget vellydende sak. Men vi får se. Ikke noe jeg vil gjøre umiddelbart uansett ;-)
    Kanskje jeg får lånt meg en rørforsterker bare for å prøve det først.

    Når det er sagt... Det er per dd. ikke mange tilgjengelige integrerte rør amper på brukten, som er i nærheten av denne prismessig og som spiller så bra.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er mulig, jeg kjenner jo ikke denne ampen. Har heller ingen erfaring med de rørene.
     

    nils valla

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Innlegg
    1.172
    Antall liker
    294
    Med de "træstumper" der blev fremvist, tror jeg du kan snedkerere nogle fine fødder.
    Men husk refleks-åbningen i bunden af ht, og det er sikkert også en god ide,
    at fortsætte med samme højde og hælning.
    De første Danere som kom på market, havde også fødder af hårdt træ.
    Der var 3 flader på disse fødder (åben fremtil) og samme hælning og højde som med metal.
    Men forvent ikke der sker alverden.
    Højttaleren er afstemt og optimeret til at spille som den er. (hver eneste Daner har individuelt afstemt refleksrør, så det er "made by hands").
     

    nils valla

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Innlegg
    1.172
    Antall liker
    294
    ps.
    Og virkningen fra stive fødder, er måske overvurderet. (det får du i al fald at høre, når dine nye fødder står klar)
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    ps.
    Og virkningen fra stive fødder, er måske overvurderet. (det får du i al fald at høre, når dine nye fødder står klar)
    Det er jo bare å prøve. BangBang har allerede laget nye fronttrekk til høyttalerne, så han liker nok å pusle litt med slikt. Uansett så blir det ikke dårligere, og kanskje han synes det blir mer estetisk med sitt eget design på stativene også? HT er jo sorte, så det er ikke noe problem å lage noen som passer estetisk i alle fall.

    Men personlig hadde jeg heller beholdt dem helt originale. Godt vi er forskjellige.
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Min erfaring fra andre høyttalere oppigjennom er at høyttalere som står stødig presterer bedre enn de som står og vingler/gynger.
    Jeg har opplevd store forskjeller ved å plassere stativhøyttalere på stødigere stativer. Mer dynamikk, presist lydbilde, og strammere bass er noe av det jeg husker fra tidligere eksperimenter med dette. Det er klart at jeg setter pris på at saker og ting blir i sin originale stand, men jeg tenker også på estetikk i dette. (Spesielt mtp at min bedre halvdel vil ha noen ord i sakens anledning). Alt dette er jo reversibelt. Trekkene er tatt av med omhu, og kan monteres tilbake igjen. Det samme vil jo stativene være ;-)
    Jeg vil nok ikke endre så mye på vinklene på stativet jeg planlegger å lage, men jeg vil lage meg en mulighet med spikes som kan justeres for å endre helling en centimeter eller så. Akkurat nå er der jobb, jobb, jobb og jobb. Og så er det ferie med vedlikehold av hytte på fjellet, så det har ikke noen prioritet foreløpig. Men det er mulig jeg tar litt pø om pø :)
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er reversibelt, så hvorfor ikke prøve? Har også den samme erfaringen, men så husker jeg også godt Linns platespillerhylle som var nødvendig for optimal utnytting av LP12 i gamle dager, den gav ikke noe særlig inntrykk av tillit i så måte. Men det var den beste løsningen. Dette er levende mekaniske komponenter og de kan noen ganger overraske i rare retninger.
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Min bedre halvdel smilte lurt og gav tommelen opp :cool:
    Hmmm... Lurer på slags skumle planer som kommer fra den kanten fremover :rolleyes:
     

    CarstenS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.03.2005
    Innlegg
    308
    Antall liker
    115
    BangBang: De originale treføtter er 25mm spånplate, fremme og bak skrudd/limet i høvlet furu, tyndt filt fremme og bak (legger ved bilde). Morsomt at se andre har denne høyttaler. Fikk for år tilbake denne i en handel hos Jørgen Printz som var med i dette høyttalerprojektet. Den er utviklet på en potent klasse A-forsterker, husker ikke navnet, men mener det stod i artikkelen i High Fidelity. Hadde i sin tid en Luxman rørforsterker med EL34 (om jeg husker rett små 30 år tilbake...;-) mener det var SQ38 eller noe slikt) - og det ble litt for soft. KT88 basert STD var bedre, men Luxman 550 (kl A) og Nelson Pass 20W var ennå bedre. Dette er presise monitorhøyttalere som er ganske kjappe i responsen - men trenger noe foran som har fuld kontroll. Riktig som skrevet at NAD 3020 spiller riktig godt musikalsk sett på disse - men den mister litt presisjon og overblikk når det blir litt komplekst musikk, men til et lite kammerkor eller et jazz-ensemble er det helt ok.

    Hvis du ønsker mål etc. kan jeg sende deg det.

    IMG_0423 (2).jpg
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Heisann, har visst gått glipp av dette :)
    Så artig at det er andre som også har erfaringer med disse utrolige høyttalerne.
    Jeg blir bare mer og mer overrasket over hvor stort og åpent disse spiller.
    Føler heller ikke at jeg er helt i mål mt plassering og vinkling. Det virker som de responderer relativt mye på forskjellig type plassering, og jeg greier ikke helt å bestemme meg på hva som er riktig.

    Tar svært gjerne i mot mål på føttene, da jeg ikke har somlet meg til å lage disse enda.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    He he, i dag er jeg glad du snappet dem opp foran nesen på meg, BangBang. For hadde jeg satt klørne i dem så hadde jeg neppe kjøpt MonoPulse i høst, og det hadde vært et tap for både meg og omverdenen. ;) Ikke for det, Daner er fortsatt deilige høyttalere som jeg kunne tenkt meg i et #2-anlegg. :D
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    He he, i dag er jeg glad du snappet dem opp foran nesen på meg, BangBang. For hadde jeg satt klørne i dem så hadde jeg neppe kjøpt MonoPulse i høst, og det hadde vært et tap for både meg og omverdenen. ;) Ikke for det, Daner er fortsatt deilige høyttalere som jeg kunne tenkt meg i et #2-anlegg. :D
    Man skal ikke kimse av MonoPulse. Morsomme krutt tønner det der.
    Ikke så vanskelige å drive heller om jeg husker rett?!

    Jeg fantaserer om å finne noen First Watt kloner eller lignende å prøve på Danerne, selv om jeg tror de også hadde sunget godt med noen kraftige klasse A røramper. Men jeg koser meg godt med Naimsettet på dem. Utrolig moro faktisk.:)

    Snappet også opp en flott Jungson CD spiller på torget, til prisen av 2 øl og en pizza :rolleyes:
    Den hentes i morgen. Så da får jeg ned i kjelleren og hente frem noen sølvskiver også. Spennende!

    Kanskje jeg snart rett og slett må lage meg en egen tråd jeg også:D
     
    Sist redigert:

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jøss, det går unna. En ekstra CD-spiller i den klassen hadde ikke vært dumt. Ikke at Rega Apollo står i fare for snarlig utskifting, men det finnes da et anlegg til som er endel i bruk og behov for en reservespiller vil alltid være tilstede. :D
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Baluba: Fløtt Apollo ut på soverommet, sett inn en Saturn R i hovedsystemet:cool: Eller oppgrader Apollo med en Rega Dac R...:cool:
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Baluba: Fløtt Apollo ut på soverommet, sett inn en Saturn R i hovedsystemet:cool: Eller oppgrader Apollo med en Rega Dac R...:cool:
    Det er mange muligheter. Saturn R tror jeg ikke blir aktuelt, å spandere såpass mye på et nytt optisk drev med DAC istedenfor å kjøpe en DAC og bruke det drevet jeg har er litt feil IMO. En skikkelig DAC til erstatning for Abrahamsen A-DAC som overgår Apollo er målet, og den må ha usb, coax og optisk. Men den lille fra Abrahamsen gjør en forbløffende god jobb som mellomløsning, selv i selskap med et anlegg som ligger mange klasser over i pris og anseelse. Her er mye jeg kunne ønske meg mer av, men det er noe riktig med det den får til også. Den kunne gjort mye bedre, men den gjør i alle fall ingenting som er for galt. Og Rega Apollo er for meg en foreløpig referanse som må overgås for at ny DAC blir aktuelt, og det er en god spiller. Planlegging av digitale kilder er litt i bakleksa uansett nå, med vinyl på trappene. Faktisk ser aktiv pre ut til å ta førsteplassen når snurren er på plass. Gjerne en vintage med flere innganger for tape, i tilfelle jeg pusser opp DAT-spilleren. Kassettspiller må flyttes inn fra det aller helligste hvor the cryptkeeper får hvile til selve krypten.
     

    CarstenS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.03.2005
    Innlegg
    308
    Antall liker
    115
    BangBang: send en pm med mail - så kan eg sende deg fler bilder og mål relativt raskt. De spiller fortsatt himmelsk - misunnelig på at du i 2016 fikk med toppdiskantene (var rundt 2500 pr side da på marked) + høyttaler for 3000. Jeg ga dkr. 4500 i 87-89(??) for bare grunnmodulet - men angrer ikke likevel! De er SÅ gode at salg er uaktuelt!

    Angående "lyse"/80'talls-lyd angår - så lurer jeg på om noen burde høre litt mer på levende musikk?! Vet akkurat at slikt lydbilde ut på slutten av 80-tallet ble vurdert som tegn(definisjon av?) på "high-end", hørte bl.a. En ny og skamrost Rotel-forsterker - som ble avskrevet på ca. 1/2 minutt!

    Det er ikke noe tungt gardin frem for pipene på et orgel - og ei heller frem for fløyter, clarienett eller violiner i et symfoni-orkester, selv om 1. Violinistens Stradivarius riktignok klinger litt mørkere end de billigere utgaver lengre ut. Men at prøve at gi alle musikere en Stradivarius på elektronisk vis - er berre tull!

    Og alene på denne mørke klangen kan veldig mye hifi siste dekader avskrives som ikke hifi! High end MÅTTE skille seg fra pøblen - som nå faktisk fikk til gode trinn (Sansui, Yamaha, Luxman) som klingde klart og naturtru. Så hvordan kjempe mot vindmøller og bevare profitten??? Enkelt og greit: snu litt på lyden, jekke prisen ennå litt - og "alle killebukkene de ble så gla')...!
     

    nils valla

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Innlegg
    1.172
    Antall liker
    294
    He he, i dag er jeg glad du snappet dem opp foran nesen på meg, BangBang. For hadde jeg satt klørne i dem så hadde jeg neppe kjøpt MonoPulse i høst, og det hadde vært et tap for både meg og omverdenen. ;) Ikke for det, Daner er fortsatt deilige høyttalere som jeg kunne tenkt meg i et #2-anlegg. :D
    Man skal ikke kimse av MonoPulse. Morsomme krutt tønner det der.
    Ikke så vanskelige å drive heller om jeg husker rett?!

    Jeg fantaserer om å finne noen First Watt kloner eller lignende å prøve på Danerne, selv om jeg tror de også hadde sunget godt med noen kraftige klasse A røramper. Men jeg koser meg godt med Naimsettet på dem. Utrolig moro faktisk.:)

    Snappet også opp en flott Jungson CD spiller på torget, til prisen av 2 øl og en pizza :rolleyes:
    Den hentes i morgen. Så da får jeg ned i kjelleren og hente frem noen sølvskiver også. Spennende!

    Kanskje jeg snart rett og slett må lage meg en egen tråd jeg også:D
    JA, og hellere nu end imorgen.:)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn