Noen som har synspunkter (Linn Sondek)

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Antall liker
71
Det slår meg at mye av tilleggsutstyret til Sondek'en sikkert med suksess kan benyttes på en Systemdek, da motoren er mye den samme - om ikke den samme. ???
Valhalla f.eks. kan vel monteres inn med litt tilpasning selvfølgelig, og Lingo må jo kunne brukes uten problemer.
Det samme gjelder antakelig dette Herkuleskortet.
Noen andre som har vært inne på tanken?

mvh Trond Kjetil

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
26
Torget vurderinger
5
Jeg for min del tenker tanken på å forsøke en Hercules strømforsyning i stedet for å blakke meg på en Lingo. Spørsmålet er om dette er seriøse saker.

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Antall liker
71
Det virker jo såpass nytt ettersom innlegget på Vinylengine fra i går påpeker at han er den første kunden i Europa. Vil kanskje avvente hva slags inntrykk som fester seg hos han før jeg evt. tok en bestemmelse. Det virker jo seriøst nok.

mvh Trond Kjetil

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
300
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Linn bruker viss samme motor som Rega, en billig en som lages av Phillips og som sitter i Phillips`mid-fi modeller.
Tull. Airpax-motoren som sitter i LP12 er hverken billig, å finne i midfi-spillere eller laget av Philips.
Den ble opprinnelig laget av Impex  (som var eid av Philips), så solgt til Airpax. Produsenten heter forresten Premotec (et firma som også var eid av Philips) idag. Så der har du Philips-koblingen din.

http://www.premotec.com/

Disse kvasi-tekniske oppfatningene og vinklingene av LP12 er bare helt latterlige; toppen av amatørskap møter toppen av ingenørskap med et flir?

Når man forresten snakker om billigutgaver, så er det interessant å se hva egentlig Thorens TD2001 og TD3001 (toppmodeller) var, nemlig billigutgaver av Phonosophie No3.

Mvh Vidar P

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
300
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Det er visst flere enn meg som har tatt feil mht Linn & Phillips (er sant!)  ;D

http://stereophile.com/turntables/1103linn

Det er du som er amatøren, Vidar!
Ja, det er vel jeg som er amatøren på LP12 av oss karl :D Neste gang jeg lurer på noe om den, skal jeg spørre deg!

Haha  ;D Jeg fortalte deg jo historien til motoren; engelskspråklig presse farer jo bare med ljug, vet du  :D

Jeg bare lurer; hvordan blir man "amatør" ved å fortelle deg hvem som lager motoren i LP12?

Mvh Vidar P

LarsB

Medlem
Ble medlem
09.02.2003
Antall liker
0
Det slår meg at mye av tilleggsutstyret til Sondek'en sikkert med suksess kan benyttes på en Systemdek, da motoren er mye den samme - om ikke den samme. ???
Valhalla f.eks. kan vel monteres inn med litt tilpasning selvfølgelig, og Lingo må jo kunne brukes uten problemer.
Det samme gjelder antakelig dette Herkuleskortet.
Noen andre som har vært inne på tanken?

mvh Trond Kjetil

Eller så kan man jo kjøpe Origin Lives motor og styringskit, som passer det aller meste på markedet. Det skal være en rein drop in fit i Systemdek. (og kan monteres i alle andre beltedrevne modeller i følge produsenten.)
http://www.turntable-power-supply.c...en nektet å spille annet enn Yello! :P LarsB

karl

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2006
Antall liker
0
Sakset fra et annet forum:

Som sagt, for å holde oss til tråden: Linn Airpax-motoren het før Philips Airpax.

Tyder på at Linn bruker/brukte 60/70-talls-motorer ?

Men dette er en 24-pol synkronmotor (GA-308 ).

I de større og dyrere modellene, som GA-312 og mange andre, brukte Philips en mer avansert løsning, en servostyrt likestrømsmotor.

Så Linn bruker altså en motor fra en Philips-spiller litt lavere ned på rangstigen. Interessant !

The only component on the Rock is bog standard is the Philips (Airpax) 24 pole synchronous AC motor that appears to have found it's way into the majority of late 20th century British turntable designs, this is not necessarily a minus since many owners use after-market power supply's intended for Linn LP12 and suchlike to upgrade their Rocks and additionally filtering supply's such as the one from Nottingham Analogue will work as well.

Dette står under Elite gramomofoner i linken:
http://audiotools.com/oldlp.html

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
26
Torget vurderinger
5

Som sagt, for å holde oss til tråden: Linn Airpax-motoren het før Philips Airpax.

I de større og dyrere modellene, som GA-312 og mange andre, brukte Philips en mer avansert løsning, en servostyrt likestrømsmotor.

Så Linn bruker altså en motor fra en Philips-spiller litt lavere ned på rangstigen. Interessant !

The only component on the Rock is bog standard is the Philips (Airpax) 24 pole synchronous AC motor that appears to have found it's way into the majority of late 20th century British turntable designs, this is not necessarily a minus since many owners use after-market power supply's intended for Linn LP12 and suchlike to upgrade their Rocks and additionally filtering supply's such as the one from Nottingham Analogue will work as well.

Eh... dette er ikke tråden Karl. Kommentarer, tilbakemeldinger ift en ny styringsenhet til Linn, Hercules er TRÅDEN.

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
313
Eller så kan man jo kjøpe Origin Lives motor og styringskit, som passer det aller meste på markedet. Det skal være en rein drop in fit i Systemdek. (og kan monteres i alle andre beltedrevne modeller i følge produsenten.)
http://www.turntable-power-supply.c...st og ikke uten widerøe kan byttes Mvh Jan I

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
300
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Linn Airpax-motoren het før Philips Airpax.
Det er ingenting som heter "Linn Airpax", og såvidt jeg vet er det heller ingenting som heter "Philips Airpax". Produsenten het Airpax, og Philips hadde i en periode eierinteresser i firmaet.

Når det gjelder kvaliteten på motorene brukt så har de alltid vært regnet for å være gode; og evig gode nok til å bringe Philips og andre platespillerprodusenter ut av business.

Jeg tror faktisk Karl MÅ inn i disse Linn-trådene fordi han er en skap-Linnie; han er kjempenysgjerrig på de, og han sikler på å anskaffe en til eget bruk tror jeg! :)

Mvh Vidar P

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Antall liker
9
Torget vurderinger
1

Karl,
Selv om jeg nå både er Linn eier og Dual eier er jeg nå så drittlei all denne sabotasjon og drittslengingen som du bedriver så snart en eller annen stakker har noe spørsmål angående Linn(som du gang etter gang har bevist at du ikke har det aller minste greie på) at jeg fra nå av konsekvent kommer til å rapportere alle dine slike sabotasje-innlegg til Høvdingen.
Oppfordrer også andre til å gjøre det samme.
Nok er nok......

karl

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2006
Antall liker
0
Jeg slenger ikke dritt. Hvis du leser det jeg skriver, så ser du at det er saklig. Det hender jeg tar igjen med andre som gir meg upassende meldinger. Bare rapporter alt du orker. Jeg kommer til å holde meg innenfor reglene i fremtiden også.

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Jeg slenger ikke dritt. Hvis du leser det jeg skriver, så ser du at det er saklig. Det hender jeg tar igjen med andre som gir meg upassende meldinger. Bare rapporter alt du orker. Jeg kommer til å holde meg innenfor reglene i fremtiden også.
Og hvis du leser det jeg skriver så vil du også se at jeg aldri har beskyldt deg for å skrive "dritt".
Kun at du med vitende og vilje gjør alt du kan for å sabotere "andre sine" tråder.
Hmmmm....
Dette blir for dumt gitt :-X

karl

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2006
Antall liker
0
Har ikke du beskyldt meg for å slenge dritt?

Karl,
Selv om jeg nå både er Linn eier og Dual eier er jeg nå så drittlei all denne sabotasjon og drittslengingen som du bedriver så snart en eller annen stakker har noe spørsmål angående Linn(som du gang etter gang har bevist at du ikke har det aller minste greie på) at jeg fra nå av konsekvent kommer til å rapportere alle dine slike sabotasje-innlegg til Høvdingen.
Oppfordrer også andre til å gjøre det samme.
Nok er nok......

JonnYb

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2005
Antall liker
0
Linn LP-spiller..

Er det denne som ser ut som en gammel tre-eske med plate spiller tallerken oppå??

Kan vel kun låte som en boks med avspiller arm påmontert.. Gammal og er den ikke

Nei takke seg til nuller og enere..

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
300
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Linn LP-spiller..

Er det denne som ser ut som en gammel tre-eske med plate spiller tallerken oppå??

Kan vel kun låte som en boks med avspiller arm påmontert..  Gammal og er den ikke

Nei takke seg til nuller og enere..
1) Lær deg norsk
2) Finn deg tråder mer tilpasset din kunnskap (?), og slutt med støyen.

Mvh Vidar P

JonnYb

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2005
Antall liker
0
Ojoj Vidar P..!

Bare ute å fleiper.... Noe slo meg at jeg måtte lese hva slags lp-spiller du har, og ja.. ;)

hehe...

no harm..

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
300
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Ojoj Vidar P..!

Bare ute å fleiper....   Noe slo meg at jeg måtte lese hva slags lp-spiller du har, og ja.. ;)

hehe...

no harm..
Hehe.. fint system du har på hjemmesiden din forresten! Har alltid likt de høyttalerne..
På spaning etter skikkelig lydkilde/platespiller skjønner jeg? Siden du er på Linn-tråder mener jeg... ;)

Mvh Vidar P

JonnYb

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2005
Antall liker
0
Hehe, dem står der dem. Mye annen elektronikk er prøvd opp imot da. Lyd er lyd..

Bare den faller i smak så :)

JonnYb

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2005
Antall liker
0
Ok, beklager støyen. På vei til byn så ting er ute å vibrerer...

..me sorry..

Ha en go lørdag!

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
461
Torget vurderinger
4
Linn bruker viss samme motor som Rega, en billig en som lages av Phillips og som sitter i Phillips`mid-fi modeller.
Ferrari bruker visst samme motor som Fiat, en billig en som lages av Fiat og som sitter i Fiats mellomklasse modeller....

karl

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2006
Antall liker
0

"Philips laget sine gode gamle platespillere på 70-tallet, og brukte da motor fra en underleverandør. Hvordan du velger å definere den underleverandøren er helt uinteressant. Det er samme motor i Linn som i Philips gamle platespillere.

Så det vi mener med en Philips motor her, er den motoren som satt i en (eldre) Philips platespiller. Uansett hvem som laget den til Philips.

Og hvis en underleverandør er eid av Philips, hvordan kan du da si at produktet ikke er laget av Philips ? Dette er jo nokså usammenhengende, for å si det mildt.

Og så interessant at denne fantastiske Linn-spilleren med dette fantastiske lageret bruker et gammelt Philips middelklasse-system som drivverk. "

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
300
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Og hvis en underleverandør er eid av Philips, hvordan kan du da si at produktet ikke er laget av Philips ? Dette er jo nokså usammenhengende, for å si det mildt.
Nå følger jo vi andre med på dette andre forumet også; og de fleste med et visst antall hjerneceller har lært å ta Kjell B's uttalelser med en solid klype salt; ja sågar som bare vrøvl. Det denne mannen (som forresten er utvist herfra) måtte si om LP12 er mildest talt uinteressant!

Når det så er sagt; om Airpax lager motorer, og Philips kjøper aksjemajoriteten, så er det ikke dermed sagt at "Philips lager motorene"... Philips har kjøpt opp selskapet som lager motorene!
Nok om det; jeg har ingenting imot Philips som underleverandør; har selv f.eks 3 cd-spillere med Philips drivverk (Meridian 200/263, Audiolab 8000CDM/DAC og Rotel RCD965BX). Det er glimrende drivverk i alle disse. Men å si at en cd-spiller er slik-og-slik fordi Philips har laget drivverket (som de faktisk HAR i disse eksemplene, i motsetning til hos Airpax) blir helt aldeles meningsløst.
Disse cd-spillerne som alle har Philips drivverk låter helt forskjellige!

Mitt råd til deg karl er å ta Kjell B's tøvete meninger (som han fremstiller som sannheter) med en solid klype salt; ta deg en tur ut og hør på noe moderne hifi istedet for å sitte å måle diameteren på motorer som er ute av bildet for tiår siden.

Og; hvorfor ikke bare lage en platespiller selv, dere som kan alt om det...?

Mvh Vidar P

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Antall liker
6.462
Torget vurderinger
2
Jeg har mottatt et par klager på Karl angående hans innlegg i denne tråden, og jeg foreslår at de som ikke er interessert i hans meninger bare overhører dem.

Karl liker ikke Linn og det er hans rett, og hvis dere overhører han så kan vi kanskje få en slutt på disse meningsløse personangrepene.

karl

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2006
Antall liker
0
Det jeg ikke liker er hypede produkter som selger på sine myter. Da blir jeg kritisk og begynner å undersøke og vurdere. Er ikke det litt av meningen da?

Motsatt finnes det kvalitetsprodukter som er lite kjent. Det er interessant å skrive om det også.

Personangrep tåler jeg, de er så lett å gjennomskue. Sympatisk av sentralen å være tydelig på reglene mot dette...

:)

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
300
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Det jeg ikke liker er hypede produkter som selger på sine myter. Da blir jeg kritisk og begynner å undersøke og vurdere.
Bare en saksopplysning; Linn Sondek ble jo berømt nettopp for å motbevise mytene!
På den tiden var et drivverk et drivverk, og man skulle legge pengene i høyttalere fordi de "var viktigst"; men Linn hevdet at KILDEN var det viktigste leddet i kjeden, helt på tvers av de eksisterende "sannheter" i bransjen.
Videre; Linn solgte på demonstrasjoner, ikke på "myter". Det var vel knapt noe produkt som ble så ekstensivt demonstrert i bransjen.
Et tips til undersøkelsene dine karl; hør på noen! DET var hele poenget med Sondek; Linn oppfordret folk og fikk de til å faktisk sette seg ned å HØRE på platespillerne.

Mvh Vidar P

karl

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2006
Antall liker
0
Men det er mange år siden Linn fokuserte på dette med drivverk. Forøvrig var drivverkproblematikken kjent lenge før Linn kom på banen. Hva med Lenco L 75, Garrard 301/501, Thorens TD 124 og Dual 1219. De var der allerede da Linn introduserte sin Thorenskopi (TD 150). I løpet av alle  årene etterpå har Linn blitt hypet som de som oppdaget dette forholdet. De har markedført fenomenet med drivverk godt, men de eier ikke oppdagelsen.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
300
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Historieoppfatningen din i så måte er temmelig mangelfull om jeg må si det. Poenget var at Linn viste platespillerbransjen hvordan man laget et drivverk som låt bedre enn konkurransen på den tiden, og selvsagt gjorde de det ved å anvende kjent men også ny teknologi på fin måte.
Jeg skjønner ikke helt hva dine syn på dette har å gjøre i en tråd om accessories til LP12. Du har jo ikke engang kjennskap til hvordan en LP12 låter, i noen form for utgave.
Det blir litt for skrudd når du til en stadighet kommer drassende med disse rettmessig helt glemte og underlegne Dual'ene dine hver gang noen Linn-eiere forsøker å diskutere.

Poenget med disse Lenco, Garrard og TD124 var hastighets-stabilitet. LP12 gikk mye lengre, og fokuserte også på langt flere aspekter ved drivverkets ytelse. Derfor hadde den potensiale til å låte bedre, noe den også gjerne gjorde, og som igjen var grunnen til at folks oppfatning om hvilke aspekter ved drivverk som betyr noe lydmessig for alltid ble endret.
Dine (og dine likesinnedes) vinklinger på motorstørrelse, hastighetsstabilitet osv er platespillertenking som er 40-50 år gammel, og er interessant nok i et historisk perspektiv, men ikke akkurat leading-edge nå til dags.

Mvh Vidar P

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Forøvrig var drivverkproblematikken kjent lenge før Linn kom på banen. Hva med Lenco L 75, Garrard 301/501,
Og når kom så Garrard 501 på markedet da Karl?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
300
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Og når kom så Garrard 501 på markedet da Karl?
Ble ikke den lagd av LoriCraft på 90-tallet da tro? Synes også jeg husker et forsøk på å lansere en brasiliansk Garrard, noen som husker det?

Karl mener sikkert 401. Men som jeg sier, så fokuserte disse designene på helt andre innfallsvinkler enn LP12; og Linn viste at f.eks plasseringen av motoren var helt avgjørende for å kansellere ut resonanser i chassiet, noe ingen andre hadde tenkt på før.. bare for å ta ett av utallige eksempler.

Mvh Vidar P

karl

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2006
Antall liker
0
Historieoppfatningen din i så måte er temmelig mangelfull om jeg må si det. Poenget var at Linn viste platespillerbransjen hvordan man laget et drivverk som låt bedre enn konkurransen på den tiden, og selvsagt gjorde de det ved å anvende kjent men også ny teknologi på fin måte.
Jeg skjønner ikke helt hva dine syn på dette har å gjøre i en tråd om accessories til LP12. Du har jo ikke engang kjennskap til hvordan en LP12 låter, i noen form for utgave.
Det blir litt for skrudd når du til en stadighet kommer drassende med disse rettmessig helt glemte og underlegne Dual'ene dine hver gang noen Linn-eiere forsøker å diskutere.

Poenget med disse Lenco, Garrard og TD124 var hastighets-stabilitet. LP12 gikk mye lengre, og fokuserte også på langt flere aspekter ved drivverkets ytelse. Derfor hadde den potensiale til å låte bedre, noe den også gjerne gjorde, og som igjen var grunnen til at folks oppfatning om hvilke aspekter ved drivverk som betyr noe lydmessig for alltid ble endret.
Dine (og dine likesinnedes) vinklinger på motorstørrelse, hastighetsstabilitet osv er platespillertenking som er 40-50 år gammel, og er interessant nok i et historisk perspektiv, men ikke akkurat leading-edge nå til dags.

Mvh Vidar P

Meg og mine kunnskaper trenger du ikke uttale deg om. Det er jo slikt de ikke vil ha på forumet.

Begrunn din påstand om at problematikken ang drivverk ikke var kjent før Linn kom på banen! Hvorfor tror du hadde Thorens slikt renomme på 60 tallet? Jo, fordi de var lydløse (for sin tid). Husker jeg leste forbrukerrapportens test av platespillere rundt 1970. Thorens kom godt ut pga dette. Og Linn startet i 1972. Vel, vel...

Ja, jeg mente Garrard 301 og 401.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
300
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2

Begrunn din påstand om at problematikken ang drivverk ikke var kjent før Linn kom på banen!
Det  har jeg da aldri påstått, makan. Jeg påsto at Linn fokuserte på andre tekniske forklaringer til hvorfor drivverk låt forskjellige. Og demonstrerte at drivverk faktisk låt forskjellig også av årsaker som ikke var relatert til hastighetsavvik.

Men ser du ikke selv hvor langt ute av interesse-sfæren til folk du er nå karl...? Det er da vel ingen som er interessert i kvasitekniske utredninger omkring isolerte aspekter ved 40-50 år gamle spillere som forlengst er utkonkurrert fra markedet?

Det hadde vært langt mer interessant å høre deg si noe med litt substans om LP12... må man virkelig minne deg på at du er (nok engang!) i en LP12-tråd hvor du ikke har noe å bidra med?

Mvh Vidar P

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Antall liker
71
Kan ikke dere bare ignorere Karl da, hans agenda er jo bare å provosere i Linn-trådene. Så lenge han ikke har noe relevant å melde, er det jo bare la være å svare. Hvis han ikke oppnår noe, går han nok lei.

Mvh Trond Kjetil

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.152
Torget vurderinger
7
Endelig en Linn vs Dual diskusjon. ;D
Karl: Hva veier tyngst? Din åpenbare kjærlighet for Dual, eller ditt grenseløse hat for Linn.

Topp Bunn