Noen som har sammenlignet beste 15" basser ?

permorten

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.10.2005
Innlegg
3.615
Antall liker
1.749
Torget vurderinger
5
driver og kikker på 15" basselementer, har ettpar jbl 2226 liggende, men gresset er som kjent MYE grønnere på andre siden ; noen som har sammenlignet / erfaringer med noe av dette ;

jbl 1500AL

jbl 1400nd

jbl E145

dette er jo tre genersjoner med det værste fra jbl, prisen på 1500AL er forbi all sunn fornuft - denne er vel tatt med for og sjekke ut om noen har sammenlignet denne med de andre modellene..

mvh

håpefull !
 
L

lydmannen

Gjest
Har god erfaring med 15" fra TAD,
Syns de låter bedre enn JBL, men det smak og behag.
Du må nesten velge ut fra hva du skal bruke de til.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.289
Antall liker
16.332
Sted
Østfold
Hva er applikasjonen? Hvor skal de deles? Hvor dypt ser du for deg at de skal gå? Hva skal drive den/dem? Hva skal ta over mot høyere frekvenser? Hva slags rom skal det spille i? osv...
 

permorten

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.10.2005
Innlegg
3.615
Antall liker
1.749
Torget vurderinger
5
var tiltenkt rollen som midbass og så langt opp som jeg orker og høre på den...

dvs 40-50 til 100- 300

derfor ønske om en mest mulig forvrengningsfri enhet, er vel klar over at andre meget aktulle kanditater finnes ; bd-15 / eighteen sound 15nd930 rcf 15x400? osv.

er litt nyskjerrig på jbl...
 

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
Jeg liker lyden av TAD TL-1601a. Ingen subwoofer, men lineær og liten forvrengning. Fungerer faktisk opp mot 1kHz.
 
T

timc

Gjest
Som midbass annbefaler Greg Timbers 1200Fe forran 1500Al/1501Al

TAD 1601 serien er også fantastiske elementer.

Du kan også høre om JMF-Audio selger elementene sine løst.


-Tim


Edit: Registrer deg på www.audioheritage.org Flere på forumet der som har testet en mengde 12" og 15" elementer fra JBL og TAD.
 

permorten

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.10.2005
Innlegg
3.615
Antall liker
1.749
Torget vurderinger
5
Har registrert at det har vært tad elementer for salg her på hifisentralen, kikket litt på dataene, fant egentlig ikke disse spesielt imponerende, eldre enheter med alnico er jo også litt usikkert da de som kjent mister magnetstyrken hvis de har blitt kjørt hardt. Ellers er nok alnico en bedre løsning med hensyn til linearitet.
mener også å ha sett forvrengningsmålinger, riktignok ved kraftige nivåer , men uansett der jbl 2226 var bedre enn tad 1601 !

Hvordan tad 1601a låt subjektivt hadde jeg ingen formening om, men slo det altså fra meg dengang, får uansett takke for tipset. teori og praksis...

B&C har jeg ikke sjekket ut, er det noe der som skiller seg ut ifra de ovennevnte modellene ?
primært vil jeg ha minst èn 15", hvis en skal ned på areal vil jo 2x 8" magnesium kunne gjøre jobben..
 
T

timc

Gjest
Hvor høyt skal du spille? Hvor stort rom?


Du vil uansett ikke kunne erstatte en TAD/JBL 15" av god kvalitet med 2x8"

Hva som ikke var bra med Specen på TAD?


-Tim
 
L

lydmannen

Gjest
timc skrev:
Hvor høyt skal du spille? Hvor stort rom?


Du vil uansett ikke kunne erstatte en TAD/JBL 15" av god kvalitet med 2x8"

Hva som ikke var bra med Specen på TAD?


-Tim
Hva mener du med at du ikke kan erstatte en 15" med to 8" ?
Det er faktisk helt feil.

Sorry
 
T

timc

Gjest
Da må jeg spørre hvordan du får det til.


Jeg har aldri opplevd dobble 8" basser som makter å gi samme fundament som man får med en 15".
Dersom du mener rent frekvensmessig så er vi enige.

-Tim
 
L

lydmannen

Gjest
Hvis jeg mener at du ikke kan estatte 2 stk 8 med 1 stk 15, og du mener at du aldri har opplevd at 2x8 at er bedre enn 1x15 så skjønner jeg ikke spørsmålet ditt.
Vi er da faktisk enige.
 
T

timc

Gjest
Hva mener du med at du ikke kan erstatte en 15" med to 8" ?
Det er faktisk helt feil.

Du hevder her at du kan erstatte 1x15" med 2x8". Jeg spør hvordan du får det til. Lydmessig altså. Dersom du mener det helt bokstavlig så er det jo greit :)


-Tim
 
L

lydmannen

Gjest
Hvorfor kan du ikke erstatte 2x8 med 1x15 og få et bedre resultat?

Hvis du tar f.eks 1 stk 15" TAD eller JBL, kan du si meg hva du ville bruk av 2x8 for å erstatte de?

Jeg har brukt JBL, TAD, FANE, RA, EV, ALTEC, osv 15" , men kunne aldri funnet på å erstatte de med 8"

Grunnen til at jeg anbefalte TAD var at de spiller veldig fint (noen er sikkert ikke enige og vil heller ha JBL eller Beyma), men samme hvordan du snur og vender på det vil ikke 2x8 spille bedre enn 1x15. (Hvis vi holder oss til kvalitetselementer, ikke begynn å samenlign 1x15" søppel med 2x8 toppelementer)
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.289
Antall liker
16.332
Sted
Østfold
I prinsippet kan man erstatte 15" med 8", men man må gjøre det på rett måte.

For det første, den mest hørbare siden av det hele, frekvensgangen må være lik. Ikke bare litt av det samme, men dønn lik.

For det andre må den gjeldende 8" være representert med minst 3, helst 4 elementer for å ha ekvivalent areal og derved tilsvarende kapasitet.

8-tommerne vil normalt ha oppbrytningene høyere i frekvens enn 15-tommerne. Imidlertid bestemmes betydningen av disse av den gjeldende Q. Et element er befengt av så mange resonanser at man kan i prinsippet si at det finnes en resonans ved en hver frekvens. Q-verdien varierer kraftig, og det hele resulterer i et vannfallsdiagram som skiller de ulike elementene. Det er ingen tvil om at en 8" magnesium er renere i så måte enn en 15" papir opp til 1kHz. Når man kommer opp i 2k kan imidlertid situasjonen endre seg. Jeg snakker ikke da bare om påtrykket ved den aktuelle frekvensen men hva som eksiteres fra elementet og hvilket etterslep dette har.

Spredningsmønsteret, den nest mest hørbare forskjellen, for de to vil heller ikke bli likt, men det finnes ting man kan gjøre for å jevne ut dette. Om man ikke beveger seg over i et område der 8-tommeren begynner å bli ustabil grunnet lydtrykk, og man kontrollerer spredningen helt ned til de laveste frekvensene for elementet, vil man få en stålkontroll som ikke uten videre kan overgåes av et større element uansett hvor stort dette måtte være. En stk 15" i baffel som ikke er veldig mye større enn elementet, og 2x8" med baffel som heller ikke er unødvendig stor vil gi veldig forskjellig spredning i mellomtonen.

Jeg ville også vurdert å styre unna alnico på elementer som kan håndtere store effekter. For å redusere Barkhausen-effekten bør du ha ledende magnetmateriale, og det er for eksempel neodym magneter. B&C har 2 stk 15" med neo-magneter og 3" talespole. Jeg tror begge kan brukes med hell, men det kommer også an på hvilke TS du er på jakt etter.
 
T

timc

Gjest
lydmannen skrev:
Hvorfor kan du ikke erstatte 2x8 med 1x15 og få et bedre resultat?

Hvis du tar f.eks 1 stk 15" TAD eller JBL, kan du si meg hva du ville bruk av 2x8 for å erstatte de?

Jeg har brukt JBL, TAD, FANE, RA, EV, ALTEC, osv 15" , men kunne aldri funnet på å erstatte de med 8"

Grunnen til at jeg anbefalte TAD var at de spiller veldig fint (noen er sikkert ikke enige og vil heller ha JBL eller Beyma), men samme hvordan du snur og vender på det vil ikke 2x8 spille bedre enn 1x15. (Hvis vi holder oss til kvalitetselementer, ikke begynn å samenlign 1x15" søppel med 2x8 toppelementer)

Jeg tror muligens du skrev feil, eventuelt leste det første innlegget mit feil. Vi er jo helt enige :)


-Tim
 

permorten

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.10.2005
Innlegg
3.615
Antall liker
1.749
Torget vurderinger
5
Beklager hvis jeg uttrykte meg uklart , jeg forsøker påny ; jeg ønsker minst èn 15 - hvis jeg skulle vurdere å gå ned til 12" - er jeg så nære 2 x8" at magnesium vil være et safere, bedre , men kjedeligere valg..

erfaringene med bass er helt entydige, basert på subjektive erfaringer( men også sunn fornuft) ;
mere membran blir bedre, stivere membran blir bedre,
under 80- 100 hz er jeg ikke så sikker på om forvrengnings reduserende kortslutningsringer etc. har så stor misjon , MEN over 100 hz er det helt klart store forskjeller , og det er vel her jeg ønsker en enhet som har såpass frihet for GNÅL at det går an og benytte den litt oppover...

Underhengte , eller enheter med begrenset slaglengde kan ofte oppfattes som bedre til alt annet en dypbass- jbl sin 1400nd er jo ett spennede element ; underhengt, neodym , skumoppheng ( jbl 1400 array) noen som har hørt denne under kontrollerte forhold ?
 

permorten

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.10.2005
Innlegg
3.615
Antall liker
1.749
Torget vurderinger
5
eller tar jeg feil ? var det jbl k2 9500 og jbl m9500 som benyttet 1400nd ? uansett noen som har lyttet ?
 

permorten

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.10.2005
Innlegg
3.615
Antall liker
1.749
Torget vurderinger
5
Kikka på 15NW76 fra B&C denne ser også meget bra ut Snickers-is

takk for tipset !
 
T

timc

Gjest
Det var K2 S7500/S9500/M9500 som brukte 1400Nd

Array 1400 bruker LE14-H3. Jeg har hørt Array under kontrollerte forhold og det er en forbasket bra bass. Ikke helt på høyde med 1500Al, som jeg også har hørt i skikkelige omgivelser. 1500Al koster dog betyyyydelig mer.

Jeg vil igjen fremheve 1200Fe som er Greg Timbers sitt personlige valg til midbass.



-Tim
 

permorten

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.10.2005
Innlegg
3.615
Antall liker
1.749
Torget vurderinger
5
Takk for innspill - har ikke fått hørt på den nye k2 9800 ( ? ) , men kikket på hva som var skrevet om oppbygningen av elementet - seriøse saker ! det er jo som du skriver midbass jeg er ute etter og da er det jo interessant og finne enhet med begrenset mms. og en lav qts , dette er jo selvsagt ikke avgjørende alene ( 1500AL har 139 gram , mer en de fleste..)

1200 fe har jeg ikke sett på - vi snakker 12" ( ? ) og da nærmer vi oss jo 2 x 8" !

1400nd har 85 gram osv... bd -15 har 70 gram.. jbl E145 har 55 gram...( hvis vi kan stole på det da ! )
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.289
Antall liker
16.332
Sted
Østfold
Jeg mener man bør være forsiktig med å basere kvalitetsvurdering av høyttalerelementer på opplevelser med samme element fra en gitt ferdig konstruksjon.

Skal dette brukes sammen med et horn? Kan hende 4x6,5" magnesium er det beste alternativet. Det gir deg 480kvcm, super linearitet og spennende muligheter rent plasseringsmessig (2 over og 2 under hornet for eksempel, evt hornet på høykant og en smal søylekasse.
 
T

timc

Gjest
Vil ikke et horn på høykant sammen med små basser få trøbbel med spredningen i delingsområdet?


-Tim
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.289
Antall liker
16.332
Sted
Østfold
timc skrev:
Men er det ikke forholdet mellom mms og magnetfeltstyrken som er viktig og ikke mms alene?
[pirkemodus]

Forholdet mellom Mms, BxL (magnetfeltstyrke og talespolestrøm) og DCR

[/pirkemodus]

Dette forholdet gir avrullingen. Høyere Mms og matchende BxL vil gi samme avrulling i mindre kasse med samme Fb.
 

permorten

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.10.2005
Innlegg
3.615
Antall liker
1.749
Torget vurderinger
5
enig i at 6 stk 7" magnesium hadde vært greia, men vi snakker også 3 stk stereo trinn for og trekke det..
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.289
Antall liker
16.332
Sted
Østfold
timc skrev:
Vil ikke et horn på høykant sammen med små basser få trøbbel med spredningen i delingsområdet?


-Tim
Det kommer litt an på hva slags horn man bruker. Om man bruker et constant directivity horn på høykant vil man få rimelig god kontroll på vertikalspredningen. Overgangen til mellomtonene vil gjøre at man opprettholder dette forholdet, dette gir på mange måter en linjekilde som er progressiv og dermed vil fungere bedre på ulike avstander. Horisontalspredningen vil ikke bli optimal, men ikke spesielt dårlig heller om man sammenlikner med høyttalere flest.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.289
Antall liker
16.332
Sted
Østfold
permorten skrev:
enig i at 6 stk 7" magnesium hadde vært greia, men vi snakker også 3 stk stereo trinn for og trekke det..
Om du har 4 stk og kobler dem 2-2 vil du få 8 ohm og 6dB økning i følsomhet.
 
T

timc

Gjest
Det var horisontalspredningen jeg siktet til.


Men som du påpeker så blir det uansett sikkert bedre enn mye annet ja :)


Jeg har blitt fortalt at dersom impedansene passer slik, så bør man dele der hornet og bassen har noenlunde lik horisontalspredning. Synspunkter?



-Tim
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.289
Antall liker
16.332
Sted
Østfold
Enig i den Tim Cato, eller sagt på en annen måte, der hornet slutter å "beame". Om man plasserer de to nærmeste bassene tett på vil det passe ganske bra. Man kan også dele systemet 2,5-veis, men for spredningens skyld vil ikke det være noen stor vits da man ikke får avstandsproblemer, og bølgelengdene og dimmensjonene begynner å bli såpass store at med normal takhøyde er det ikke noe særlig tema. Man kan med andre ord problemfritt gå over til fullstendig linesource ved 1kHz selv om man helst ikke bør gjøre det oppover i diskanten.
 

permorten

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.10.2005
Innlegg
3.615
Antall liker
1.749
Torget vurderinger
5
Snickers-is ; Seriekobling er uaktuelt - hvis det er det du sikter til,

da får en heller putte fler hypex moduler i ett kabinett og ett stort powersupply til hver kanal.

det er klart at 4 stk 8" magnesium gjenstår å prøve ( 880 cm2 ),er sulten på 15" eller mer nå ! fordelen med en god 15" er at du har muligheten til og putte inn 2 pr side hvis du får abstinenser - uten å måtte doble anntall amper !
 

permorten

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.10.2005
Innlegg
3.615
Antall liker
1.749
Torget vurderinger
5
ja , men ett 8 ohm element er som regel 6 -toppen 7 ohm , og to skritt frem og ett tilbake fordi ampen ikke står distansen, det er også klart at 3 elementer i paralell kan være innen rekkevidde for en god amp.
 
Topp Bunn