noen som har noen gode ht anbefalinger?

oyvino

Medlem
Ble medlem
18.08.2007
Innlegg
19
Antall liker
0
hei! Noen som kan hjelpe meg med noen tips om ht i prisklassen 30-50k?
Skal brukes i hovedsak til rock/blues/hip-hop: type dire straits, mark knopfler, clapton, zeppelin , metallica, stevie ray vaughn, pink floyd, nils lofgren osv....

Har vurdert følgende comboer:
Sa explorer + 2stk se200 subber eller VA beethoven concert grande akkompagnert av 2stk velodyne/svs av ett eller annet slag!! Har tenkt å bruke ht på primare Pre30/A32/cd21.

Noen bedre forslag, evt feil/mangler med de som er nevnt? Har også vurdert B&W 803D eller Dali ms4 men da blir det budsjettsprekk så det holder. Håper på mange anb. i en eller annen retning som gjør det litt lettere å velge. Har ikke hørt VA, men den ser jo bra ut og har testet godt! Hørte explorer på hegel h200/+cd+nordost, og tror primare elektronikken vil fjerne litt av skarpheten i diskanten kombinert med MIT shotgun kabler som jeg vil tro legger til litt mer i bassområdet enn det nordost gjør. Alle tips mottas med STOR takk!
 
H

hordasped

Gjest
Siden du har elektronikk fra Primare,så kan jo du strekke deg langt avgårde på rette siden

av Pathos,skulle få en veldig bra match med Pathos/Primare,men husk det er mye der ute i samme prisklasse.

Det beste du gjør er vel å deponere/låne med hjem,for å lytte deg frem til det som passer dine ører/smak.


Lykke til.


Mvh:John
 

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.226
Antall liker
267
oyvino skrev:
hei! Noen som kan hjelpe meg med noen tips om ht i prisklassen 30-50k?
Skal brukes i hovedsak til rock/blues/hip-hop: type dire straits, mark knopfler, clapton, zeppelin , metallica, stevie ray vaughn, pink floyd, nils lofgren osv....

Har vurdert følgende comboer:
Sa explorer + 2stk se200 subber eller VA beethoven concert grande akkompagnert av 2stk velodyne/svs av ett eller annet slag!! Har tenkt å bruke ht på primare Pre30/A32/cd21.

Noen bedre forslag, evt feil/mangler med de som er nevnt? Har også vurdert B&W 803D eller Dali ms4 men da blir det budsjettsprekk så det holder. Håper på mange anb. i en eller annen retning som gjør det litt lettere å velge. Har ikke hørt VA, men den ser jo bra ut og har testet godt! Hørte explorer på hegel h200/+cd+nordost, og tror primare elektronikken vil fjerne litt av skarpheten i diskanten kombinert med MIT shotgun kabler som jeg vil tro legger til litt mer i bassområdet enn det nordost gjør. Alle tips mottas med STOR takk!
Med denne kan du trykt selge alt du måtte ha av såkalte "high-end"kabler, kanksje det til og med blir penger til overs? ;D

http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=12815
 

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Innlegg
3.451
Antall liker
3
realist skrev:
oyvino skrev:
hei! Noen som kan hjelpe meg med noen tips om ht i prisklassen 30-50k?
Skal brukes i hovedsak til rock/blues/hip-hop: type dire straits, mark knopfler, clapton, zeppelin , metallica, stevie ray vaughn, pink floyd, nils lofgren osv....

Har vurdert følgende comboer:
Sa explorer + 2stk se200 subber eller VA beethoven concert grande akkompagnert av 2stk velodyne/svs av ett eller annet slag!! Har tenkt å bruke ht på primare Pre30/A32/cd21.

Noen bedre forslag, evt feil/mangler med de som er nevnt? Har også vurdert B&W 803D eller Dali ms4 men da blir det budsjettsprekk så det holder. Håper på mange anb. i en eller annen retning som gjør det litt lettere å velge. Har ikke hørt VA, men den ser jo bra ut og har testet godt! Hørte explorer på hegel h200/+cd+nordost, og tror primare elektronikken vil fjerne litt av skarpheten i diskanten kombinert med MIT shotgun kabler som jeg vil tro legger til litt mer i bassområdet enn det nordost gjør. Alle tips mottas med STOR takk!
Med denne kan du trykt selge alt du måtte ha av såkalte "high-end"kabler, kanksje det til og med blir penger til overs? ;D

http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=12815
Ja dette er høytalere!
ikke pene, men GODE!
Ellers så jeg en Cremona for 29000 (ligger en link i sonus faber tråden), det er virkelig gode høytalere. Men der er jeg ikke sikker på om effekten holder, kjenner ikke utstyret godt nok. Cremona Auditor med cremona sub tror jeg også er VELDIG bra..
Bare noen små tanker sent på kvelden.


Pk
 

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.226
Antall liker
267
pks skrev:
realist skrev:
oyvino skrev:
hei! Noen som kan hjelpe meg med noen tips om ht i prisklassen 30-50k?
Skal brukes i hovedsak til rock/blues/hip-hop: type dire straits, mark knopfler, clapton, zeppelin , metallica, stevie ray vaughn, pink floyd, nils lofgren osv....

Har vurdert følgende comboer:
Sa explorer + 2stk se200 subber eller VA beethoven concert grande akkompagnert av 2stk velodyne/svs av ett eller annet slag!! Har tenkt å bruke ht på primare Pre30/A32/cd21.

Noen bedre forslag, evt feil/mangler med de som er nevnt? Har også vurdert B&W 803D eller Dali ms4 men da blir det budsjettsprekk så det holder. Håper på mange anb. i en eller annen retning som gjør det litt lettere å velge. Har ikke hørt VA, men den ser jo bra ut og har testet godt! Hørte explorer på hegel h200/+cd+nordost, og tror primare elektronikken vil fjerne litt av skarpheten i diskanten kombinert med MIT shotgun kabler som jeg vil tro legger til litt mer i bassområdet enn det nordost gjør. Alle tips mottas med STOR takk!
Med denne kan du trykt selge alt du måtte ha av såkalte "high-end"kabler, kanksje det til og med blir penger til overs? ;D

http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=12815
Ja dette er høytalere!
ikke pene, men GODE!
Ellers så jeg en Cremona for 29000 (ligger en link i sonus faber tråden), det er virkelig gode høytalere. Men der er jeg ikke sikker på om effekten holder, kjenner ikke utstyret godt nok. Cremona Auditor med cremona sub tror jeg også er VELDIG bra..
Bare noen små tanker sent på kvelden.


Pk
Har man hatt disse i hus en stund, så tror jeg nok penheten (den visuelle) kommer smygende og blir uunværlig før en vet ordet av det ;).......
 
O

omholt

Gjest
Tror ikke verken SA eller B&W er tingen i forhold til musikksmaken. Personlig har ikke sansen for SA, mener de gir lite lydkvalitet pr. krone. Slanke og pene er de, men det er vel ikke det som teller. B&W kan spille det meste, men er veldig avslørende og favoriserer litt annen type musikk.

Kanskje JBL 800 Array BG, Klipsch, Usher eller Patos kan være noe. Ta deg mange lytterunder og kjøp høyttalere du har plass til.
 

flinkjente

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.09.2005
Innlegg
238
Antall liker
1
oyvino skrev:
hei! Noen som kan hjelpe meg med noen tips om ht i prisklassen 30-50k?
Skal brukes i hovedsak til rock/blues/hip-hop: type dire straits, mark knopfler, clapton, zeppelin , metallica, stevie ray vaughn, pink floyd, nils lofgren osv....

Har vurdert følgende comboer:
Sa explorer + 2stk se200 subber eller VA beethoven concert grande akkompagnert av 2stk velodyne/svs av ett eller annet slag!! Har tenkt å bruke ht på primare Pre30/A32/cd21.

Noen bedre forslag, evt feil/mangler med de som er nevnt? Har også vurdert B&W 803D eller Dali ms4 men da blir det budsjettsprekk så det holder. Håper på mange anb. i en eller annen retning som gjør det litt lettere å velge. Har ikke hørt VA, men den ser jo bra ut og har testet godt! Hørte explorer på hegel h200/+cd+nordost, og tror primare elektronikken vil fjerne litt av skarpheten i diskanten kombinert med MIT shotgun kabler som jeg vil tro legger til litt mer i bassområdet enn det nordost gjør. Alle tips mottas med STOR takk!


Primare + ProAc = sant, iflg. What a hifi.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Det er eit drøss av gode høgtalarar i det prisområdet du nemner, og eg er rimeleg trygg på at dei du nemner greier jobben bra, alt etter lydtrykk og lytterom. Personleg likar eg veldig godt Explorer, men til den musikken du nemner, ville eg gjerne hatt både ekstremt god oppløysing, solid bass og godt lydtrykk. VA har fordelen av å vere svært pen, relativt lettplassert, og relativt ukritisk når det gjeld elektronikk, svært bra, det også.
Sjølv høyrer eg på elektrostathybridar med uvanleg god bass, og når over det meste av musikk unnateke det mest brutale av subbass og ekstremlydtrykk. Dersom elektrostatar er aktuelt, er det Martin Logan og Acoustat som kan klare dette (har ikkje høyrt dei aktuelle modellane, så dette er vurdert ut frå merka). Har ikkje prøvd dei nye Quadane, men om dei ikkje bryt radikalt med forgjengarane, er dei ikkje ideelle til bassrockete lydnivå.
Når det gjeld Dali, kan kanskje ein mindre modell enn MS4 gjere susen. Eg tykkjer dei fysisk store Daliane fiksar den aktuelle musikken svært godt om dei berre har godt tilpassa elektronikk.
B&W rockar bra, men er kanskje for "anstendige" til å passe heilt, kanskje?
Tannoy, dersom du har plass til dei større utgåvene, er absolutt verd å prøve ut til din musikksmak. JBL (iallfall hornmodellane) og Klipsch har stor rockefaktor, men er spesielle, i motsett retning av B&W. ProAc krev svært nøye plassering og matching, men kan gje svært gode resultat om du jobbar med dei.
Og så er det sjølvsagt drøssevis av andre alternativ, om ein har tid til å vurdere dei. Mitt beste råd er som vanleg: Prøv fyrst. Om nødvendig, legg inn depositum og ta dei på heimlån før du avgjer noko...
 
T

Thomas1

Gjest
Så det lå noen MS4 på hifi4all.dk. 25 tusen danske. Ikke så hakkende gal pris det.
 

TomTom

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.08.2003
Innlegg
215
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Er enig flere av anbefalingene her: Proac, Dali og Patos primært med tanke på musikken du nevner og hva som passer til elektronikken. Disse skal vel være relativt greit å få testet også, så jeg ville nok begynt med disse.
 

JensL

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.11.2003
Innlegg
222
Antall liker
8
Sted
Akershus
I denne klassen burde du høre på T+A TS-300 eller storebroren.

Jeg hørte på TS-300 her om dagen, og jeg ville kjøpt den før System Audio Explorer.
Fantastisk bass og behagelig diskant.
En glimrende høyttaler.
 
U

utgatt60135

Gjest
Dali Helicon 800 er den jeg ville ha prøvd ut om jeg var deg. Avhengig av rom og samspillere.
 

Baard

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.04.2002
Innlegg
2.154
Antall liker
684
Torget vurderinger
1
Mine neste høytalere kommer til å bli enten:

ATC: http://www.atc.gb.net/
PMC: http://www.pmc-speakers.com/

Som nevent av andre så har transmisjonslinje HT har blitt meget gode - du bør også se på T+A. Utnytt kraftpakken av en forsterker til å trekke HT som må ha litt ekstra for å bli satt i bevegelse.
 

Baard

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.04.2002
Innlegg
2.154
Antall liker
684
Torget vurderinger
1
Enig - med aktive ATC kan du glemme alt annet som er nevent ovenfor. Det enste som kreves til en slik overgang er mot!

Her får du alt ferdig avstemt og tilpasset. Det skremmer vel audiophile - hva skal de da bruke tiden sin til når de ikke får byttet kabler og komponenter etc....
 

Dr.No

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Innlegg
884
Antall liker
3
Torget vurderinger
15
Enig mht ATC, og ikke minst det som Baard sier omkring et slikt alternativ. No
 
R

Rojoh

Gjest
Ønsker man likevel å ha litt å "pusle på med", så kan man f.eks. investere i BO-preampen som Jane har konstruert for å drive inngangstrinn med lave inngangsimpedanser. Balansert er den vel også.

Mvh. Johan
 
Topp Bunn