Noen som har lyst på en Zero lytt?

GjeEsp

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.09.2006
Innlegg
575
Antall liker
111
Sted
Arendal
Torget vurderinger
2
Hei

Førstkommende onsdag har jeg huset for meg selv og tenkte spørre om det er noen i lauget som kan tenke seg en lytt på mine Zero 1 Pro fra Avantgarde. Siden jeg er turnusarbeider har jeg fri torsdagen og kommer som sådan til å nyte et glass vin, evt øl også på onsdagskvelden, og det er alltid kjekt med selskap.
Gi lyd om dette er noe du vil slenge deg med på.

Mvh
Gjert
 

evhvis

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.04.2009
Innlegg
780
Antall liker
641
Sted
Grimstad
Torget vurderinger
14
Satser på å få tatt turen innom. Når tenkte du evt. å begynne?
 

GjeEsp

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.09.2006
Innlegg
575
Antall liker
111
Sted
Arendal
Torget vurderinger
2
Hyggelig:) Tenkte rundt 18 tiden.
Mvh
Gjert
 

LydKarl

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.11.2004
Innlegg
981
Antall liker
115
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
1
Supert tiltak, Gjert.

Eg har dessverre ikkje tid til å koma.
Ha det gøy, og legg gjerne ut bilder for oss som gjerne ville, men ikkje kunne :)

Mvh
Karl M
 

GjeEsp

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.09.2006
Innlegg
575
Antall liker
111
Sted
Arendal
Torget vurderinger
2
Dumt det ikke passet for deg Karl, men vi tar det igjen en annen gang vettu:)

Mvh
Gjert


Supert tiltak, Gjert.

Eg har dessverre ikkje tid til å koma.
Ha det gøy, og legg gjerne ut bilder for oss som gjerne ville, men ikkje kunne :)

Mvh
Karl M
 

evhvis

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.04.2009
Innlegg
780
Antall liker
641
Sted
Grimstad
Torget vurderinger
14
Takk for en hyggelig kveld! Det var gode tv-høyttalere du hadde fått deg, men litt trist at du har valgt å pakke ned rørutstyret ;)
 

GjeEsp

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.09.2006
Innlegg
575
Antall liker
111
Sted
Arendal
Torget vurderinger
2
Selv takk :) Ja, sånn går det når en hiver seg på digitaliskjøret:cool: Men, det er nok en viss risiko for at rørsakene blir pakket ut igjen etterhvert også :)

Mvh
Gjert
 

GlennW

Hi-Fi interessert
Ble medlem
02.04.2011
Innlegg
97
Antall liker
136
Sted
Arendal
Hei Gjert

Takk for at vi fikk komme på en lytt hos deg. Var litt usikker på hva som ventet på oss av lydopplevelser, og selv om jeg i utgangspunktet ble positivt overrasket i forhold til forventningene så er det likevel et og annet som gjør at det ikke er helt min smak. For det første så synes jeg det låter litt hardt og kjølig, og uten detaljnivå jeg er vant til fra andre hifioppsett. De nedre frekvenser henger ikke med, og bassgitarer forsvinner på en måte litt. Merket det spesielt i den ene Daft Punk-låten med et bassgitarsoloparti at det falt litt sammen. Det kan ha mange årsaker, og kanskje viktigst er at du selv sa at du bare hadde plassert høyttalerne sånn at det så penest mulig ut, og ikke lydmessig korrekt (fyfy :p). For det andre så skyter den ene høyttaleren rett i veggen mens den andre skyter rett ut i ingenting. Rommet mangler også demping, sånn at det til sammen er en del faktorer som jobber i mot deg på en måte. Men, som du nevnte flere ganger, det er et TV-anlegg, riktignok et dyrt TV-anlegg, så det er kanskje grenser for hva man kan forvente. Med et par til dels store tweaks, så burde det kunne bli ganske så mye bedre.

Hadde jeg lagt ut såpass mye penger for et par TV-høyttalere, så hadde jeg ikke hatt hjerte til å gi dem såpass dårlige forutsetninger for å yte bra, men det er min mening :)

Gleder meg forsåvidt til å høre det ordentlige lytterommet når det er klart.

Alt i alt en meget hyggelig kveld med trivelige laugsfolk og god drikke. Ser frem til flere treff utover sommeren :)
 

GjeEsp

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.09.2006
Innlegg
575
Antall liker
111
Sted
Arendal
Torget vurderinger
2
Hei og takk for tilbakemelding Glenn

Ser den at høyttalerene ikke faller i smak hos alle og noe annet ville jo være rart. Synes allikevel at årsakssammenhengen til at de lyder som de gjør hos meg kan nyanseres noe mer.

Som du nevner så står de i en stue og er kun plassert etter visuelle kriterier. Dette ble bestemt allerede før HT kom i hus.
Dette er stue for hele familien og ikke et dedikert lytterom (det kommer i 1 etg).

Videre så står de alt for langt fra hverandre (ca 4,5 m), og spiller ut i et rom, delvis delt av en vegg men likefullt over 72 m2 areal med en takhøyde som spenner fra 2,40-3,60 m.

Stusser vel litt når du skriver at den ene HT "skyter rett i veggen"... Det er over 4 meter fra HT til motstående vegg på venstre side og noe mer åpent ved høyre, dog dekkes også den siden noe av peis fra gulv til tak. Det har nok litt å si men i mine ører ikke veldig stor betydning. Og rett i veggen er det vel ikke akkurat?

Demping i dette rommet er det som du nevner ikke, bortsett fra normal møblering, og slik vil det forbli.

Mistenker videre at volumkontrollen ble brukt mer og mer ukritisk etterhvert som alkoholen rant inn og at din opplevelse av bass som faller igjennom kan ha en sammenheng med det? Vet ihvertfall at jeg flere ganger presset HT alt for langt med heller dårlig resultat. Til daglig normal bruk er ihvertfall jeg mer enn godt nok fornøyd med tight fin bass uten spesielle artifakter.

Uansett, dette var ment som en uhøytidelig presentasjon av mine, ja akkurat, TV-høyttalere. Og, noen store "tweaks" vil aldri komme i bruk her, noe jeg forøvrig ikke tror behøves for å bedre lyden heller. Plassering etter øre og ikke øye vil gjøre mye, som f.eks Tommy var inne på, (og jeg er enig i at det er gode poenger), flytt høyttalerene adskillig nærmere hverandre, endre vinkling på dem samt flytte lytteposisjon slik at en har en likesidet trekant.

Hva slags store tweaks ser du for deg foresten?

Forbedringspotensialene her er garantert mange, men høyttaleren skal ikke ha skylden for min manglende vilje til å gi dem optimale betingelser.

Sammenlikning med nærfeltslytting av stativhøyttalere drevet av rør og gjerne akkompagnert av vinyl samt rom tweaket med alskens akustiske remedier vil aldri bli rettferdig, uansett. Og det er vel i den gaten vårt gode laug for det meste befinner seg?

Jeg håper ihvertfall å få til noe i den gaten i dedikert lytterom med det andre (skikkelige) anlegget, men oppe i stuen vil det aldri skje og har heller aldri vært planen.

Hvor mye penger jeg så har lagt i disse høyttalerene er igrunnen revnende likegyldig og har overhodet ingenting med hjertet å gjøre.
Avantgarde Zero ble først og fremst valgt pga et usannsynlig lekkert design, deretter brukervennlighet (et par knapper på fjernis, thats all), og sist men ikke minst, lyden. Jeg synes de spiller bra til det bruket jeg har kjøpt dem til.

Så får vi samles til "gull-øre" spissing og kritisk lytting når HiFi anlegget er oppe og går i eget rom.

Mvh
Gjert
 

evhvis

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.04.2009
Innlegg
780
Antall liker
641
Sted
Grimstad
Torget vurderinger
14
Glenn, som Gjert er inne på, så er det er viktig viktig å tenke på hva oppsettet er ment for. Slik jeg ser det så er det et stueanlegg som skal ha høy WAF- og morrofaktor samt fungere utenfor sweetespot, i så måte lykkes det. Hvis man forventer et supertunet hi-fi anlegg så føler jeg man går inn med feil forventninger.
 

GlennW

Hi-Fi interessert
Ble medlem
02.04.2011
Innlegg
97
Antall liker
136
Sted
Arendal
Hei og takk for tilbakemelding Glenn

Ser den at høyttalerene ikke faller i smak hos alle og noe annet ville jo være rart. Synes allikevel at årsakssammenhengen til at de lyder som de gjør hos meg kan nyanseres noe mer.

Som du nevner så står de i en stue og er kun plassert etter visuelle kriterier. Dette ble bestemt allerede før HT kom i hus.
Dette er stue for hele familien og ikke et dedikert lytterom (det kommer i 1 etg).

Videre så står de alt for langt fra hverandre (ca 4,5 m), og spiller ut i et rom, delvis delt av en vegg men likefullt over 72 m2 areal med en takhøyde som spenner fra 2,40-3,60 m.

Stusser vel litt når du skriver at den ene HT "skyter rett i veggen"... Det er over 4 meter fra HT til motstående vegg på venstre side og noe mer åpent ved høyre, dog dekkes også den siden noe av peis fra gulv til tak. Det har nok litt å si men i mine ører ikke veldig stor betydning. Og rett i veggen er det vel ikke akkurat?

Demping i dette rommet er det som du nevner ikke, bortsett fra normal møblering, og slik vil det forbli.

Mistenker videre at volumkontrollen ble brukt mer og mer ukritisk etterhvert som alkoholen rant inn og at din opplevelse av bass som faller igjennom kan ha en sammenheng med det? Vet ihvertfall at jeg flere ganger presset HT alt for langt med heller dårlig resultat. Til daglig normal bruk er ihvertfall jeg mer enn godt nok fornøyd med tight fin bass uten spesielle artifakter.

Uansett, dette var ment som en uhøytidelig presentasjon av mine, ja akkurat, TV-høyttalere. Og, noen store "tweaks" vil aldri komme i bruk her, noe jeg forøvrig ikke tror behøves for å bedre lyden heller. Plassering etter øre og ikke øye vil gjøre mye, som f.eks Tommy var inne på, (og jeg er enig i at det er gode poenger), flytt høyttalerene adskillig nærmere hverandre, endre vinkling på dem samt flytte lytteposisjon slik at en har en likesidet trekant.

Hva slags store tweaks ser du for deg foresten?

Forbedringspotensialene her er garantert mange, men høyttaleren skal ikke ha skylden for min manglende vilje til å gi dem optimale betingelser.

Sammenlikning med nærfeltslytting av stativhøyttalere drevet av rør og gjerne akkompagnert av vinyl samt rom tweaket med alskens akustiske remedier vil aldri bli rettferdig, uansett. Og det er vel i den gaten vårt gode laug for det meste befinner seg?

Jeg håper ihvertfall å få til noe i den gaten i dedikert lytterom med det andre (skikkelige) anlegget, men oppe i stuen vil det aldri skje og har heller aldri vært planen.

Hvor mye penger jeg så har lagt i disse høyttalerene er igrunnen revnende likegyldig og har overhodet ingenting med hjertet å gjøre.
Avantgarde Zero ble først og fremst valgt pga et usannsynlig lekkert design, deretter brukervennlighet (et par knapper på fjernis, thats all), og sist men ikke minst, lyden. Jeg synes de spiller bra til det bruket jeg har kjøpt dem til.

Så får vi samles til "gull-øre" spissing og kritisk lytting når HiFi anlegget er oppe og går i eget rom.

Mvh
Gjert
Hei Gjert

Du forklarer godt hvilke kriterier du har satt når det gjelder f.eks plassering av ht, så det å flytte de permanent (en stor tweak forsåvidt) er jo som du sa på onsdag uaktuelt. Og jeg har jo selvfølgelig lest om disse superhøyttalerene og vet at de skal være dynamiske og oppløste i bøtter og spann. De var jo også svært detaljrike med rette typen musikk, men jeg fikk følelsen av at det i din stue endret seg litt straks det ble spilt f.eks Eivør, Karunesh, Kraftwerk, Daft Punk, etc. Da ble det straks mye vanskeligere å høre tydelig instrumentseparering, særlig litt nedover i frekvensspekteret. Ellers forklarer du godt hvorfor du har gått for denne løsningen, og da synes jeg du bare skal kose deg med det slik det er :)

Når det gjelder alkoholen den kvelden så begrenset det for min del seg til 2 øl og et halvt glass Amarone, bokstavelig talt. Så det ødela ikke vurderingsevnen min veldig mye hvertfall, selv om det stemmer som du sier at volumet nok endret seg litt i takt med stigende promille sånn generelt, hehe.

Stuen din ser flott ut den, og når ht er et visuelt tilskudd og ikke utelukkende gjort etter en lydmessig vurdering så gjelder egentlig ikke noe av det jeg sier eller skriver.
Det blir bare min egen opplevelse, og den betyr jo ikke noen verdens ting for deg.

Gleder meg til kjelleren ja, det må jeg si :)
 

rolf

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.04.2003
Innlegg
280
Antall liker
127
Sted
Sogn & Fjordane
Hei Gjert

Takk for at vi fikk komme på en lytt hos deg. Var litt usikker på hva som ventet på oss av lydopplevelser, og selv om jeg i utgangspunktet ble positivt overrasket i forhold til forventningene så er det likevel et og annet som gjør at det ikke er helt min smak. For det første så synes jeg det låter litt hardt og kjølig, og uten detaljnivå jeg er vant til fra andre hifioppsett. De nedre frekvenser henger ikke med, og bassgitarer forsvinner på en måte litt. Merket det spesielt i den ene Daft Punk-låten med et bassgitarsoloparti at det falt litt sammen. Det kan ha mange årsaker, og kanskje viktigst er at du selv sa at du bare hadde plassert høyttalerne sånn at det så penest mulig ut, og ikke lydmessig korrekt (fyfy :p). For det andre så skyter den ene høyttaleren rett i veggen mens den andre skyter rett ut i ingenting. Rommet mangler også demping, sånn at det til sammen er en del faktorer som jobber i mot deg på en måte. Men, som du nevnte flere ganger, det er et TV-anlegg, riktignok et dyrt TV-anlegg, så det er kanskje grenser for hva man kan forvente. Med et par til dels store tweaks, så burde det kunne bli ganske så mye bedre.

Hadde jeg lagt ut såpass mye penger for et par TV-høyttalere, så hadde jeg ikke hatt hjerte til å gi dem såpass dårlige forutsetninger for å yte bra, men det er min mening :)

Gleder meg forsåvidt til å høre det ordentlige lytterommet når det er klart.

Alt i alt en meget hyggelig kveld med trivelige laugsfolk og god drikke. Ser frem til flere treff utover sommeren :)
Må selvfølgelig komentere denne iom at jeg selv nettopp har anskaffet meg ett nytt sett med Zero 1 XD. Flott å lese ærlige inntrykk , som oftest utenom vennetrådene ;) . Slik jeg leser det ville de fleste ht ikke spille optimalt slik det beskrivest mtp rom osv.
Å bruke så mye på aktive ht som t.o.m. hadde egen DAC + en dedikert USBconverter ved siden av medførte masse skepsis .... også hos meg selv , men etter 40 år med mye forskjelligt utstyr , også Uno og Duo fra Avantgarde , var tiden inne for den digitale og ikke minst praktiske hverdag!.

På mitt dedikerte , til dels dempet , lytterom på 27kvm og med ht oppstillt 3 m i likesidet trekant låter dette flott. Ht har forandret seg mye på disse 4 ukene jeg har hatt de. Bunnen er superkontrolert og stram på alle volumer , ordentelig punch! Mellomtonen er god og diskanten er absolutt godkjent , men ikke superoppløst som sine større søsken. Totalt henger dette veldig bra sammen og en kan spille virkelig høyt uten å være redd for at ting bryter sammen... Disse sluker klassisk og heavy uten å kny.
High End? , ja definitivt!
Spiller fra Tidal Hifi-eksterne h.disc-Oppo 103D BD spiller(drivverk) .

mvh
rolf
 

GlennW

Hi-Fi interessert
Ble medlem
02.04.2011
Innlegg
97
Antall liker
136
Sted
Arendal
Må selvfølgelig komentere denne iom at jeg selv nettopp har anskaffet meg ett nytt sett med Zero 1 XD. Flott å lese ærlige inntrykk , som oftest utenom vennetrådene ;) . Slik jeg leser det ville de fleste ht ikke spille optimalt slik det beskrivest mtp rom osv.
Å bruke så mye på aktive ht som t.o.m. hadde egen DAC + en dedikert USBconverter ved siden av medførte masse skepsis .... også hos meg selv , men etter 40 år med mye forskjelligt utstyr , også Uno og Duo fra Avantgarde , var tiden inne for den digitale og ikke minst praktiske hverdag!.

På mitt dedikerte , til dels dempet , lytterom på 27kvm og med ht oppstillt 3 m i likesidet trekant låter dette flott. Ht har forandret seg mye på disse 4 ukene jeg har hatt de. Bunnen er superkontrolert og stram på alle volumer , ordentelig punch! Mellomtonen er god og diskanten er absolutt godkjent , men ikke superoppløst som sine større søsken. Totalt henger dette veldig bra sammen og en kan spille virkelig høyt uten å være redd for at ting bryter sammen... Disse sluker klassisk og heavy uten å kny.
High End? , ja definitivt!
Spiller fra Tidal Hifi-eksterne h.disc-Oppo 103D BD spiller(drivverk) .

mvh
rolf
Ah, det låter nok ganske annerledes ja. Tviler ikke på kvalitetene til disse flotte høyttalerne etter å ha hørt potensialet i dem. Det er nok bare å respektere Gjerts, i følge han selv, "manglende vilje til å gi dem optimale betingelser."
 

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Innlegg
3.619
Antall liker
3.733
Har gått og lurt litt på disse selv. Er de ht det snakkes om her den aktive varianten? Forstår det slik at de har en innebygget romkorreksjon, som retter opp mye?

Jonathan valin i absolute sound var jo veldig begeistret for disse.

Har trådstarter aktivert denne funksjonen?
 

GjeEsp

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.09.2006
Innlegg
575
Antall liker
111
Sted
Arendal
Torget vurderinger
2
Har gått og lurt litt på disse selv. Er de ht det snakkes om her den aktive varianten? Forstår det slik at de har en innebygget romkorreksjon, som retter opp mye?

Jonathan valin i absolute sound var jo veldig begeistret for disse.

Har trådstarter aktivert denne funksjonen?
Heisann

Beklager treg respons men bedre sent enn aldri:)

Mine er av den aktive varianten ja, Zero Pro 1.

Såvidt jeg har fått med meg er det ikke noen funksjon en fysisk aktiverer. Mine er plassert i stuen og spiller rimelig greit slik de står uten spesielle akustiske tiltak annet enn vanlig møblering. De kan vist kobles opp til PC for å justere/tilpasse diverse, men det ligger langt utenfor mitt kompetanseområde samt at jeg kun har Mac og ikke PC. (programvare fra Avantgarde er/var kun til PC sist jeg sjekket), så dette er ikke noe jeg har satt meg inn i.

Til mitt bruk, som er noe musikkspilling via AirPort express samt TV lyd fungerer de utmerket.
Hovedoppsettet med Verity og NAT får uansett snart flytte ut av emballasjen og inn i eget lytterom så da blir det nok noe mindre spilletid på Zero.
Er du i nærheten av Arendal en gang kan du gjerne få en lytt om du ønsker.

Mvh
Gjert
 

vidarje

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2009
Innlegg
5.383
Antall liker
3.558
Sted
Rasta
Torget vurderinger
1
Da jeg snakket med en representant fra Avantgarde på Vår puls fikk jeg intrykk av at dette var noe de gjorde og ikke overlot til sluttbrukeren?
 

GjeEsp

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.09.2006
Innlegg
575
Antall liker
111
Sted
Arendal
Torget vurderinger
2
Stemmer med mitt inntrykk. Det sluttbruker kan justere er bassresponsen. Det er små dipswitcher bak til dette.
Mvh
Gjert
 
Topp Bunn