Noen som har litt peiling på lodding?

ttorneby

Medlem
Ble medlem
31.12.2005
Innlegg
14
Antall liker
0
Hei!

Har prøvd å lage meg noen dikemark, men desverre uten hell.
Problemet ligger i loddingen. Sliter med å feste kobbertråden til pluggen (bruker biltema-plugg), den løsner bare man ser hardt på den.
Jag har aldri loddet før, og søker derfor tips på hvordan man kan gjøre det. Slik jeg har gjort det til nå, er å legge litt tinn på spissen av bolten, for så å legge det oppe på lederen. dette har så langt ikke fungert spesielt bra.
Kan det være tinnet jeg bruker (Biltema dette og) som er problemet, eller er det måten jeg gjør dette på?
Min "vise" farfar mener at jeg skal legge på en form for geleaktig syre på det stedet tinnet skal festes. Er dette vanlig, og vil dette kunne forringe ledeevnen til kabelen?
Hvis noen av dere har kjennskap til denne biltema-pluggen av det "dyreste" slaget; hvordan er best måte å feste jord til den? Det er jo ingen dedikerte festepunkter.

Takker for alle innspill!

MVH Tommy
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.837
Antall liker
5.489
Sted
Holmestrand
Hei selv!
Det du beskriver er en såkalt kald lodding, og er noe alle begynner med.Problemet er sannsynligvis lodderen... Du må sørge for at begge deler er varme nok, både leder og plugg. Her må du være forsiktig så du ikke smelter pluggen.
1. Smelt litt tinn på spissen av loddebolten
2. Legg spissen inntil pluggdelen du skal lodde i for å varme denne.
3. Legg ledningen inntil slik at den også varmes samtidig
4. Nå kan legge tinn på ledning/plugg og dette vil smelte, fordele seg og binde seg med ledning og plugg.

Dette er ikke vanskelig, men krever et vist håndlag Anbefaler at du finner noe å øve på først, så du ikke brenner opp pluggene dine. Din svigerfar er inne på noe, men moderne loddetinn for elektronikk har flussmidddel. Vær oppmerksom på at loddetinn kjøpt i jernvare av og til kan være av blikkenslagervarianten, og da må man til med loddevann eller -pasta. Svineri. prøv å ungå det.

Tegningen nedenfor antyder hvordan det skal se ut. Glatt og fint.

Lykke til!

 

6bm8

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2005
Innlegg
2.020
Antall liker
619
Sted
Gressvik/Fredrikstad
Torget vurderinger
1
Du må varme opp bunnen i pluggen å legge en liten perle med tinn slik som dette.



Beklager den dårlige bildekvaliteten. Er ikke akkurat noen RODA til å ta bilder :-[

Viktig å få varmet opp loddepunktet nok, men ikke for mye for da smelter plastikken i pluggen.
Varm opp med loddebolten. så tar du tinnet til loddepunktet. er det varmt nok så trekker tinnet seg til selv.
Når du skal lodde plusslederen er det bare til å legge lederen i senterpinnen. press bolten over punktet og tilfør tinn med en gang, så ser du at tinnet trekker seg inn. trekk vekk bolten å blåss som om du aldrig skulle ha gjort det før. For å kjøle ned mener jeg.. :-*



Husk å måle kabelen mellom pluss og minus før du kobler den til anlegget.
Plutselig ferdig kabel ;D


Godt nytt år :)
 

karl

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2006
Innlegg
1.192
Antall liker
0
Hvis tinnet ikke "biter" må du rense med loddepasta eller loddevann. Husk å holde tinnet flytende i 2-3 sekunder.
 

madman

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
1.170
Antall liker
643
Sted
Sætre
Torget vurderinger
2
Hei Tommy
Ser du har tillhold i Grimstad/Fredrikstad.Er du i Oslo så ta en tlf. til meg, skal lære deg å lodde på en halvtime.Ikke så vanskelig som du tror, garanterer at du kan utføre dine loddinger etter ett bittelite kurs hos meg.Helt gratis!
Mvh
Morten
 

ttorneby

Medlem
Ble medlem
31.12.2005
Innlegg
14
Antall liker
0
Tusen takk for mange glimrende svar! ;D
En slik respons hadde jeg ikke akkurat ventet. Klarnet opp en del nå, så da får jeg prøve meg igjen litt senere idag....
Til Madman: Takker for tilbudet, men blir nok litt vanskelig akkurat nå, får heller ta kontakt hvis jeg fortsatt ikke får det til... ;)
 
Topp Bunn