Noen som har erfaring/synspunkter?

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Antall liker
3.407
Torget vurderinger
1
Trenger noen synspunkter på hva som er rimelig lønnskompensasjon for å gå fra firmabil til privatbil i jobben. Årlig kjørelengde tror jeg vil ligge mellom 15-20000km.

Er det urimelig å forvente at firmaet ikke skal ha noen innsparing på denne løsningen, for meg vil det uansett føre til økte utgifter.

Mvh Roald

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.182
Torget vurderinger
4
Hvis du kjøper deg en rimelig bil som f. eks en 5 år gammel Yaris Verso D4-D og kjører 20 000 i året er det sannsynligvis du som tjener penger.

Forutsatt 20 000 i årlig kjørelengde:
ca 60k i innkjøpskostnader.
ca 5k i året for forsikring (kasko)
ca 3k i året i årsavgift
ca 10k i drivstoffutgifter

ca 70 000 i km godtgjørelse

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Antall liker
3.407
Torget vurderinger
1
Takk for forslag, men blir det egen bil foretrekker jeg noe med høyere sikkerhet og komfort, uansett bil så er det den økonomiske løsningen med firmaet som viktigst å få på plass.

Mvh Roald

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.673
Torget vurderinger
0
Glem ikke effekten av skatt i dette regnestykket.

pstraums

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2007
Antall liker
119
Sted
Flateby
Torget vurderinger
1
Det er ikke urimelig å forvente at firmaet ikke skal tjene på at du velger en annen løsning.. Det er heller ikke urimelig at firmaet skal stille seg negativ til at du tjener på det.. Jeg vil anta at de stiller seg fleksible til alternative løsninger så lenge det ikke medfører økte kostnader for dem.. (ville jo være logisk, og dumt av dem å være vanskelige på DET spm)..

Jeg sa JA til firmabil i min forrige jobb.. Men når staten bestemte seg for å straffe oss firmabilfolk med økt skattetrykk, ba jeg ydmykt om å få lov til å slutte med det.. for meg (som kjørte veldig lite i jobbsammenheng og bodde midt i oslo) var det billigere å kjøpe et par GAMLE forurensende biler enn å beholde den nye fine moderne dyre bilen jeg fikk... så når sjefen var så utrolig hyggelig å si JA, så var jo regnestykket enkelt for min del :)

Roald skrev:
Trenger noen synspunkter på hva som er rimelig lønnskompensasjon for å gå fra firmabil til privatbil i jobben. Årlig kjørelengde tror jeg vil ligge mellom 15-20000km.

Er det urimelig å forvente at firmaet ikke skal ha noen innsparing på denne løsningen, for meg vil det uansett føre til økte utgifter.

Mvh Roald

Topp Bunn