Noen som har Cole riaa ? Problemos.

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Innlegg
4.569
Antall liker
1.240
Torget vurderinger
11
Har nettopp limt ihop et Cole phonotrinn fra DIY Hifi Supply http://www.diyhifisupply.com/diyhs_cole.htm ,men skuffelsen var stor når jeg begynte å måle på det og hadde en B+ på godt over 400volt som ifølge manualen skal vere ca 250V :eek:
Vel 250V skulle vere med rørene i,noe som er i motsetning til hva manualen sier,så med rørene i fallt B+ noe og jeg er vel nede på 360-70 V .
Dette er en standard utgave med CCS på anoden til ECC88/6922 røret.
Nå er selvsagt fyren som har peiling på elektronikk hos DIY Hifi Supply på en lengre ferie,så jeg lurte på om noen her har Colen og kan måle vilken spenning de har på anoden av 6922 røret? Jeg har kun ca 50volt ut fra CCSen ? noe jeg regner med må vere feil ? Anoden skal vel ha høyere spenning enn som så?

Mvh
Rune
 

Vedlegg

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Innlegg
2.366
Antall liker
146
Sett deg ned med skjemaet og noter ned hvilke spenninger det skal være i de ulike pkt i kretsen. Så begynner du å måle deg frem til hvilke spenninger du faktisk har.

Du må begynne å måle i PSU-en: Er Vac fra trafoen rett? Så likeretteren, er Vdc riktig her (er det f.eks mulig å koble den som en spenningsdobler)? Fortsett innover kretsen til du finner punktet der det er feil spenning.
 

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Innlegg
2.366
Antall liker
146
Rune S skrev:
Jeg har kun ca 50volt ut fra CCSen ? noe jeg regner med må vere feil ? Anoden skal vel ha høyere spenning enn som så?
Det høres ikke bra ut. Har du 400V inn på CCS-en, der det skulle vært 250V kan noe ha gått heden. Ikke uvanlig at spenningen faller om en transistor ryker. Hold dog motet oppe, jeg er ingen ekspert!
 

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Innlegg
4.569
Antall liker
1.240
Torget vurderinger
11
Andreas skrev:
Rune S skrev:
Jeg har kun ca 50volt ut fra CCSen ? noe jeg regner med må vere feil ? Anoden skal vel ha høyere spenning enn som så?
Det høres ikke bra ut. Har du 400V inn på CCS-en, der det skulle vært 250V kan noe ha gått heden.
Takk for tips! :)

Det er vel det jeg også "håper" er feilen.
Jeg er ganske fersk i gamet med feilsøking men jeg har prøvd som du sier å starte i en ende.Problemet er at jeg ikke har referansemålinger.Smått med opplysninger i manualen og fyren som har litt peil er på ferie.

Jeg regner med at denne CCS dritten :D har fått seg en støkk og at det er der det "stopper" opp.Skal ta et bilde av CCSen og legge inn her.

Mvh
Rune
 

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Innlegg
2.366
Antall liker
146
Rune S skrev:
Andreas skrev:
Rune S skrev:
Jeg har kun ca 50volt ut fra CCSen ? noe jeg regner med må vere feil ? Anoden skal vel ha høyere spenning enn som så?
Det høres ikke bra ut. Har du 400V inn på CCS-en, der det skulle vært 250V kan noe ha gått heden.
Problemet er at jeg ikke har referansemålinger
Rune
Men du kan vel regne deg frem til hvilke spenninger det skal være på de ulike pkt, evt bruke PSUD. Begynn med trafoen. Veldig usannsynlig at noe er galt her, bare å måle sekundærspenningen.
 

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Innlegg
4.569
Antall liker
1.240
Torget vurderinger
11
Andreas skrev:
Men du kan vel regne deg frem til hvilke spenninger det skal være på de ulike pkt, evt bruke PSUD. Begynn med trafoen. Veldig usannsynlig at noe er galt her, bare å måle sekundærspenningen.
PSUD ? Que ?
Jeg har vel aldri brukt Ohms lov så det er vel på tide å lete frem formelen ;D
Sekundærspenningene er som de skal vere.B+ utifra PS vil jo forandre seg alt etter vilken belastning det har senere i kjeden så jeg har igrunnen ikke peiling på hvordan jeg skal klare å regne meg frem til hva som skal vere i hvert enkelt punkt.........
 

Vedlegg

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.101
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Jeg har en på benken, men må få den sammen før jeg kan hjelpe deg. Spørs hvor dårlig eller god tid du har. Jeg har litt for mye å gjøre med andre ting slik at denne Colen nå har samlet litt støv :(
 

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Innlegg
2.366
Antall liker
146
Rune S skrev:
Andreas skrev:
Men du kan vel regne deg frem til hvilke spenninger det skal være på de ulike pkt, evt bruke PSUD. Begynn med trafoen. Veldig usannsynlig at noe er galt her, bare å måle sekundærspenningen.
PSUD ? Que ?
http://www.duncanamps.com/ Last ned PSUD2, så kan du lage plot av strømforsyningen. Setter du deg inn i dette programmet finner du hvilke spenniger du burde ha, og får et fint diy - verktøy for slike som oss. Du kan legge inn alle mulige rør - likerettere i likningen, samme med ss-likerettere.
 

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Innlegg
2.366
Antall liker
146
Rune S skrev:
Sekundærspenningene er som de skal vere.
Ok, hva er Vac, hvordan ser likeretteren ut (type, hvilket rør?) og hva er Vdc?
 

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Innlegg
2.366
Antall liker
146
Rune S skrev:
B+ utifra PS vil jo forandre seg alt etter vilken belastning det har senere i kjeden så jeg har igrunnen ikke peiling på hvordan jeg skal klare å regne meg frem til hva som skal vere i hvert enkelt punkt.........
Er ikke hele poenget med CCS at den belastningen ikke skal endre seg stort?
 

oldman

Hi-Fi interessert
Ble medlem
06.07.2005
Innlegg
96
Antall liker
20
Rune S skrev:
Har nettopp limt ihop et Cole phonotrinn fra DIY Hifi Supply http://www.diyhifisupply.com/diyhs_cole.htm ,men skuffelsen var stor når jeg begynte å måle på det og hadde en B+ på godt over 400volt som ifølge manualen skal vere ca 250V :eek:
Vel 250V skulle vere med rørene i,noe som er i motsetning til hva manualen sier,så med rørene i fallt B+ noe og jeg er vel nede på 360-70 V .
Dette er en standard utgave med CCS på anoden til ECC88/6922 røret.
Nå er selvsagt fyren som har peiling på elektronikk hos DIY Hifi Supply på en lengre ferie,så jeg lurte på om noen her har Colen og kan måle vilken spenning de har på anoden av 6922 røret? Jeg har kun ca 50volt ut fra CCSen ? noe jeg regner med må vere feil ? Anoden skal vel ha høyere spenning enn som så?

Mvh
Rune
Nå lister jeg meg forsiktig ut på tynn is, men jeg har målt og feilsøkt på min egen Cole (fabrikkbygd) og til og med greid å detektere en dårlig kontakt i en rørsokkel. Det medførte alt for høy B+ spenning, akkurat som du har (og som det blir når rørene ikke står i). I første omgang ville jeg, fosøksvis, forsikret meg om at rørene var i orden og at du har gjort en god loddejobb på rørsoklene. Utover det henviser jeg til Mr. Ohm.
 

Fl.D.P

Hi-Fi interessert
Ble medlem
20.10.2006
Innlegg
91
Antall liker
7
Andreas skrev:
Rune S skrev:
Sekundærspenningene er som de skal vere.
Ok, hva er Vac, Vac det er veksel spænding,idet ac= Alternating current

hvordan ser likeretteren ut (type, hvilket rør?)
og hva er Vdc? og så er dette Jævnspænding,idet Dc betyder Direct Current
Håber dette hjælper lidt. ;)
Hilsen
Flemming
 

VegardW

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
4.046
Antall liker
2.799
Sted
Kolsås
Torget vurderinger
4
Har du sjekket at du ikke har forvekslet noen av motstandene under monteringen.I vintr blingset jeg på to som hadde nesten like koder: den siste stripen var henholdsvis rød og orange, resultatet var voldsomt:positiv biasspenning og noen kremerte dioder og et grillet rør ;D.Du har sikkert dobbeltsjekket monteringen, men det kan jo være vrient å oppdage en slik liten feil.Lykke til det ordner seg nok....
 

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Innlegg
4.569
Antall liker
1.240
Torget vurderinger
11
Andreas skrev:
Rune S skrev:
Andreas skrev:
Men du kan vel regne deg frem til hvilke spenninger det skal være på de ulike pkt, evt bruke PSUD. Begynn med trafoen. Veldig usannsynlig at noe er galt her, bare å måle sekundærspenningen.
PSUD ? Que ?
http://www.duncanamps.com/ Last ned PSUD2, så kan du lage plot av strømforsyningen. Setter du deg inn i dette programmet finner du hvilke spenniger du burde ha, og får et fint diy - verktøy for slike som oss. Du kan legge inn alle mulige rør - likerettere i likningen, samme med ss-likerettere.
Skal studere den litt nermere,takker! Tror kanskje jeg fekk den linken av Upgrade Audio også.

Jeg skal se om jeg får målt litt mer på diverse punkter.
 

Vedlegg

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Innlegg
4.569
Antall liker
1.240
Torget vurderinger
11
oldman skrev:
Nå lister jeg meg forsiktig ut på tynn is, men jeg har målt og feilsøkt på min egen Cole (fabrikkbygd) og til og med greid å detektere en dårlig kontakt i en rørsokkel. Det medførte alt for høy B+ spenning, akkurat som du har (og som det blir når rørene ikke står i). I første omgang ville jeg, fosøksvis, forsikret meg om at rørene var i orden og at du har gjort en god loddejobb på rørsoklene. Utover det henviser jeg til Mr. Ohm.
Takk for tips! :) Skal prøve med et annet rør i første omgang og så skal jeg sjekke loddinger etterpå.
Du har den vel ikke tilfeldigvis så lett tilgjengelig at du kunne målt vilken spenning du har utifra CCSen?
 

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Innlegg
4.569
Antall liker
1.240
Torget vurderinger
11
vega65 skrev:
Har du sjekket at du ikke har forvekslet noen av motstandene under monteringen.I vintr blingset jeg på to som hadde nesten like koder: den siste stripen var henholdsvis rød og orange, resultatet var voldsomt:positiv biasspenning og noen kremerte dioder og et grillet rør ;D.Du har sikkert dobbeltsjekket monteringen, men det kan jo være vrient å oppdage en slik liten feil.Lykke til det ordner seg nok....
Må nok gå over engang til å sjekke ja ;)
 

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Innlegg
4.569
Antall liker
1.240
Torget vurderinger
11
Viss en motstand er gåen hva skjer da? Måler en forandret verdi,brudd eller ingen av delene ::) ?
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.903
Antall liker
13.162
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
ikke sikkert det kan ohmes
mvh
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.101
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Hvordan har det gått?
Nå har jeg en oppe og går her. Kan gjøre målinger og gi deg noen tips.
Angående CCS'ene:
De skal justeres til en viss strøm i røret. Du måler over 1kohm (de er grønne tror jeg) og justerer til ca 14 volt over de som sitter til inngangsrøret og 13-15 volt over de som sitter ved utgangsrøret.
Dette gjelder LCR versjonen. Du har vel den andre?
Det viktige er at de kan justeres til 10-15 volt. Hvis det går greit, virker CCS'ene ok. Finjustering kan du gjøre slik det ståri manualen for din Cole.
 

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Innlegg
4.569
Antall liker
1.240
Torget vurderinger
11
Hei Hans,
jeg også fant ut etterhvert at den justerbare motstanden på CCS kortet måtte justeres en god del for å få 15V over 1K motstanden,og da fekk jeg B+ ned til ca 270Vdc med 15-16V over 1K motstanden.Jeg trodde man hadde ca 1 omdreining på de justerbare motstandene før man vred av et eller annet inni der,men det måtte endel skruing til for å få noe utslag.Jeg er ganske fersk i gamet ::)
Tror jeg ligger litt høyt i spenning fordi her er høy spenning i huset.Colene blir vel levert med tanke på 230V og jeg ligger stort sett alltid godt over 240V.Har vert borti og målt rett over 250V også :eek:
Har 75-80Vdc ut ifra CCSen før 100ohms motstanden på anoden av 6922 røret.Høres det ut til å vere normalt?

Så jeg fekk ivertfall liv i den,MEN der var en kraftig brumming,høres ut som et jordproblem.Har prøvd litt forskjellig uten å blitt noe klokere helt til idag da jeg holdt ene hånda på chassiset mens jeg prøvde å bevege på forskjellige ledninger nedi der,og når jeg la en finger på kjøleribben til regulatoren som står på PS(tror det er regulatoren som gir glødespenninga,står ikke i skjemaet) ,så forsvant støyen? ? Der er ingen glimmer plate mellom regulatorhuset og kjøleribba som det har vert på AN byggesett jeg har bygget,så her er elektrisk kontakt mellom de to,og jeg måler 2,7 Vdc mellom kjøleribba/regulatorhus og chassis....... ?
 

Vedlegg

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Innlegg
2.366
Antall liker
146
Bildet viser nokså lange strekk av signalkabel fra print til rca-kontakter. Står det noe i manualen om disse skal tvinnes? Min preamp er ikke støyfri uten at jeg tvinner signal inn og ut, og jeg har betydelig kortere strekk enn i din Cole.

Håper du kommer i land med "trøbbel - skytingen" snart.
 
Topp Bunn