Vindusspylervæske kjøpt på Biltema inneholder mindre enn fem prosent ikke-ioniske tensider og ikke fosfat. Dessuten denaturert etanol, 2-propanol og Metyletylketon. Noen kjemisk kyndige som kan oversette dette?
Jeg må nesten le når jeg tenker på min runde for å kjøpe isopropanol: startet på apoteket, hvor jeg ble møtt med et skeptisk blikk og henvist videre til vinmonopolet. På polet mente de at dette måtte være teknisk sprit, de henviste meg videre til fargehandel.
på fargehandelen fikk jeg ikke ren isopropanol men blåsprit. Tilfeldigvis oppdaget jeg senere at blåsprit også var å få kjøpt på jernvarehandel og i byggevaresenter, prisen varierer og er billigst på byggevaren.
Det jeg har sett på platene etter vask, er ulik grad av hvitt støv(?) hist og pist, som lett lar seg børste av med kullfiberbørste. Ellers er det både med blåsprit og vindusspyler tendens til hvitt langs kanten på plata, det meste lar seg fjerne ved å skrape med neglen. Jeg syns ikke dette er så viktig så lenge selve spilleflata på plata ser blank og fin ut. Og det spiller bra uansett vaskemiddel.
Ellers har jeg forstått det slik at det viktigste med UL vaskingen på godt og vondt, er en fysisk og ikke kjemisk prosess. Det gode er selvfølgelig rengjøringen, det vonde er tilfelle der det oppstår hull i selve vinylen (har opplevd dette en gang). Jeg leste på nettstedet Audiokarma en gang at dette var et potensielt fysisk og ikke kjemisk problem ved UL vask.
Så får jeg vel til slutt tilføye for moro skyld at jeg brukte vaskeren, med tilhørende kurv, til vask av sølvbestikk, sølv og messing pyntegjenstander og sølvsmykker til konas store tilfredshet. Så har jeg også retttferdiggjort investeringen ifh til husholdningsbudsjettet, da.
mvh Ole G