Noen med god platevasker i Vestfold som kan vaske en plate for meg?

Billa

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.06.2007
Antall liker
467
Torget vurderinger
2
Blårens fås hos Megaflis til 70 kr for en liter.
Batterivann i stor kanne fra Biltema. Blande 1 til 7 + en dråpe zalo. Dette holder ca til 1000 plater.
Angående vinduspylerveske så er jeg skeptisk. Etterlater litt belegg.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.398
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Vindusspylervæske kjøpt på Biltema inneholder mindre enn fem prosent ikke-ioniske tensider og ikke fosfat. Dessuten denaturert etanol, 2-propanol og Metyletylketon. Noen kjemisk kyndige som kan oversette dette?
Jeg må nesten le når jeg tenker på min runde for å kjøpe isopropanol: startet på apoteket, hvor jeg ble møtt med et skeptisk blikk og henvist videre til vinmonopolet. På polet mente de at dette måtte være teknisk sprit, de henviste meg videre til fargehandel.
på fargehandelen fikk jeg ikke ren isopropanol men blåsprit. Tilfeldigvis oppdaget jeg senere at blåsprit også var å få kjøpt på jernvarehandel og i byggevaresenter, prisen varierer og er billigst på byggevaren.

Det jeg har sett på platene etter vask, er ulik grad av hvitt støv(?) hist og pist, som lett lar seg børste av med kullfiberbørste. Ellers er det både med blåsprit og vindusspyler tendens til hvitt langs kanten på plata, det meste lar seg fjerne ved å skrape med neglen. Jeg syns ikke dette er så viktig så lenge selve spilleflata på plata ser blank og fin ut. Og det spiller bra uansett vaskemiddel.

Ellers har jeg forstått det slik at det viktigste med UL vaskingen på godt og vondt, er en fysisk og ikke kjemisk prosess. Det gode er selvfølgelig rengjøringen, det vonde er tilfelle der det oppstår hull i selve vinylen (har opplevd dette en gang). Jeg leste på nettstedet Audiokarma en gang at dette var et potensielt fysisk og ikke kjemisk problem ved UL vask.

Så får jeg vel til slutt tilføye for moro skyld at jeg brukte vaskeren, med tilhørende kurv, til vask av sølvbestikk, sølv og messing pyntegjenstander og sølvsmykker til konas store tilfredshet. Så har jeg også retttferdiggjort investeringen ifh til husholdningsbudsjettet, da.

mvh Ole G
det vonde er tilfelle der det oppstår hull i selve vinylen (har opplevd dette en gang). Jeg leste på nettstedet Audiokarma en gang at dette var et potensielt fysisk og ikke kjemisk problem ved UL vask.

Hull i vinylen?
Det var voldsomt..........

olisn

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.05.2012
Antall liker
713
Sted
Larvik
Torget vurderinger
8
Hull var kanskje feil ordvalg. Det ble en hvit flekk på ca et par kvadratmillimeter, som ved nærmere børsting åpenbarte et ca millimeter dypt hakk. Hull som i "gatehull", da.

Ole G

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Antall liker
1.132
@Scrooge testet spylevæske, og det var ikke spes. godt egnet i UL-vasker - såfremt du ikke vasker utendørs da.
På grund av lukten bara eller av andra orsaker?
Først og fremst lukten ja!
Og det er selvfølgelig en årsak til dette: I min lille "test", brukte jeg ufortynnet spylervæske, og konsentrasjonen av flyktige (lukt)stoffer var derfor stor. I etterkant har jeg lekt meg litt ved å bruke omtrent samme blandingsforhold som brukes med blårens / isopropanol, med godt resultat. Altså en del spylervæske til 6-7 deler vann. Anbefales!

crosswind

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.11.2012
Antall liker
15.393
Sted
Svartskog
Torget vurderinger
15
@Scrooge testet spylevæske, og det var ikke spes. godt egnet i UL-vasker - såfremt du ikke vasker utendørs da.
På grund av lukten bara eller av andra orsaker?
Først og fremst lukten ja!
Og det er selvfølgelig en årsak til dette: I min lille "test", brukte jeg ufortynnet spylervæske, og konsentrasjonen av flyktige (lukt)stoffer var derfor stor. I etterkant har jeg lekt meg litt ved å bruke omtrent samme blandingsforhold som brukes med blårens / isopropanol, med godt resultat. Altså en del spylervæske til 6-7 deler vann. Anbefales!
Tack Scrooge! Var en stund rädd jag hade missförstått dig när jag läste andras erfarenheter av spylervæske, men ser nu att det inte var tillfälle. Skal ta en testrunda med spylervæske i morgon och se vad slags resultat jag får.

När vi nu är inne på detta med spylervæske och att noen haft tillfällen av en hinne/beleggning, finns det några direkta nackdelar med att blanda in "klar sikt" i blandningen? Då självklart varianten utan ammoniak/lösningsmedel. Någon som testat det?

Sonax Klar sikt - Kj?p Spylerv?ske og siktforbedrer p? nettet - Mekonomen.no -

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Antall liker
1.132
Ingen dum tanke med "klar sikt"? Det er i alle fall verdt et forsøk, ikke minst fordi jeg ikke umiddelbart kan se for meg noe negativt med en slik tilsetning. Jeg tester gjerne, ved neste anledning.

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
14.071
Sted
Ytterst i havgapet...
Hva angår hull i plater etter UL vasking, så har det vært fokusert på dette i utenlandske fora, - ikke slik at vaskerne lager hull som sådan sett, men at UL vasking kan åpne små feil som ligger like under overflata........

crosswind

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.11.2012
Antall liker
15.393
Sted
Svartskog
Torget vurderinger
15
Ingen dum tanke med "klar sikt"? Det er i alle fall verdt et forsøk, ikke minst fordi jeg ikke umiddelbart kan se for meg noe negativt med en slik tilsetning. Jeg tester gjerne, ved neste anledning.
Har ingen bil idag så blir test med spylervætske i dag och så sticker jag inom mekonomen i morgon, köper en flaska och testar med klar sikt då. Kommer tillbaka med resultat. Kanske bättre att göra det i den andra tråden din?

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Antall liker
1.132
Vanskelig å finne en butikk i Oslo-området som har klar sikt på lager. Jeg skal til Kongsberg en av de nærmeste dagene, og Mekonomen i Skrubbmoen 8 har den angivelig på lager.

Det spiller ingen rolle hvor du poster resultatet for min del, men jeg vil nok poste mitt resultat i egen tråd. Og kanskje også i tråden til ptb, ettersom dette er et aktuelt tema også der!

crosswind

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.11.2012
Antall liker
15.393
Sted
Svartskog
Torget vurderinger
15
Såg det efter jag postat så får kanske moderera mig litt och gå tillbaka på lovnaden om test i morgon. Min närmsta Mekonomen på Kolbotn har ingen på lager så då går det kanske en stund för jag får testat det.

Topp Bunn