Noen med GamuT-erfaringer?

Anfield

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.09.2004
Innlegg
926
Antall liker
42
I løpet av 2007 har jeg tenkt å se litt nærmere på diverse elektronikkmerker, og da spesielt på effektbiten. Det er et ønske å se nærmere på andre enn de mest solgte "mainstream"-produktene når den nye strømleverandør skal velges. Et av merkene jeg har fattet interesse for er danske GamuT. Norsk importør (så langt jeg kan se) er AudioTech.

Jeg søker etter litt erfaringer og opplysninger fra dere andre forumbrukere, og håper dere kan dele deres erfaringer, små eller store, her.





Som nevnt er effekttrinnene deres mest interessante, men også deres CD-spillere fremstår som deilige elektronikk-komponenter. Noen med erfaringer om dem også?

Link til produsent:Gamut International
Jeg har lest testen i Fidelity, og andre nettsteder, men ønsker dere brukeres erfaringer og synspunkter i tillegg.
 

Anfield

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.09.2004
Innlegg
926
Antall liker
42
Har søkt og lest den tråden. Men er det virkelig ikke flere som har erfaring med et såpass spennende merke?
 

Rocco

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.12.2005
Innlegg
207
Antall liker
0
Har hørt Gamut produkter to ganger, men det var i fjor, og lyden?, tjaaaa den er glimrende, men så liker jo undertegnede en del produkter, når de nærmer seg High End.
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.702
Antall liker
522
Torget vurderinger
1
Vet de outsourcer høyttalerne til Kina, men jeg visste ikke at de har overlatt både design og produksjon av elektronikken til kineserne.. Au det svir i øynene!
 

Anfield

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.09.2004
Innlegg
926
Antall liker
42
Om det blir produsert i Kina eller ikke; lyden produktet gir ut er vel fremdeles den største grunnen til å kjøpe produktet håper jeg.....

Sitter liksom ikke igjen med inntrykket av det noen kaller for "billig kinamikk" når jeg er ser på dette.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.126
Antall liker
2.649
Vet de outsourcer høyttalerne til Kina, men jeg visste ikke at de har overlatt både design og produksjon av elektronikken til kineserne.. Au det svir i øynene!
Høyttalerne er utviklet i Danmark. Elementene er fra øverste hylle fra Scan Speaks sortiment. Kabinettene er produsert i kina, men kabinettene blir deretter transportert til danmark hvor Scan- Speakelementene og delefiltret blir montert.
 

BurntIsland

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.02.2006
Innlegg
8.351
Antall liker
10.981
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
2
Det er vel også GamuT som lager delefilteret til den aktive utgaven av Gradient Revolution (vil ha!) og det er jo en HT det står respekt av, ellerhva?

mvh
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.126
Antall liker
2.649
Det er vel også GamuT som lager delefilteret til den aktive utgaven av Gradient Revolution (vil ha!) og det er jo en HT det står respekt av, ellerhva?

mvh
Stemmer det.
Folka bak Gamut høyttalerne har en del kompetanse på elementutvikling og delefilter.
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.702
Antall liker
522
Torget vurderinger
1
Høyttalerne er utviklet i Danmark. Elementene er fra øverste hylle fra Scan Speaks sortiment. Kabinettene er produsert i kina, men kabinettene blir deretter transportert til danmark hvor Scan- Speakelementene og delefiltret blir montert.
Jo jeg vet , jeg var bare litt ironisk iforhold til alt et blå lyset som er på den nye elektronikken. Det er ikke så ille som endel vi har sett (det skal mye til), men det er faktisk nok til at jeg ikke ville det stående i stuen selv. Det er ganske kjønnsløst og anonymt syns jeg, selv om jeg i utgangspunktet liker rene linjer.

Men lydmessig har jeg bare hørt veldig positive ting om Gamut. Også er de veldig driftsikre. (Disse 2 siste setningene hjelper deg neppe så veldig mye, ville bare være litt On-Topic;))
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.126
Antall liker
2.649
Jo jeg vet , jeg var bare litt ironisk iforhold til alt et blå lyset som er på den nye elektronikken.
Huff, er heller ikke begeistret for mye lys på komponentene. Må kunne slåes av.
 

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Innlegg
3.083
Antall liker
1.063
Torget vurderinger
10
Vet de outsourcer høyttalerne til Kina, men jeg visste ikke at de har overlatt både design og produksjon av elektronikken til kineserne.. Au det svir i øynene!
Dette sier GamuT v/Lars Goller om den saken:

All GamuT elektronikk er produsert i DK. Alle print er fremstilt og loddet der, 95% av de mekaniske komponentene er produsert der og alle GamuT produkter er samlet der. Mer dansk kan det vel nesten ikke bli, avslutter han.

Når det gjelder blålysene så kan de dimmes ned til nærmest usynlig, også via fjernkontrollen. Det eneste blålyset som da gjenstår er det som indikerer volumkontrollens posisjon.

mvh.
Ketil  
 

prnesse

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.10.2005
Innlegg
1.525
Antall liker
321
Sted
Southwest
Torget vurderinger
2
Vet de outsourcer høyttalerne til Kina, men jeg visste ikke at de har overlatt både design og produksjon av elektronikken til kineserne.. Au det svir i øynene!
Den eneste grunnen til at de outsourcer høyttalerene har vel med finishen å gjøre. Hvor har du det med elektronikken fra?
"To ensure this, we use only the best raw materials trimmed and crafted to perfection
" Er dette "kinamikk"?
I mine øyne er dette så langt borte fra kinamikk en kan komme.
Jeg trodde faktisk at GamuT ble utviklet i Danmark og skrudd sammen i Sverige, men jeg tar kanskje feil?

DI 150
Den er faktisk ikke 150watt men 180watt i 8ohm. Sannheten er vel at den er nærmere 220watt...
Nevner dette pga. at det var noen som mente den var 150watt i en annen tråd.

Det med blålysa stemmer heller ikke. De kan nemlig dimmes. Da er det kun volum dioden som lyser i samme styrke, og tro meg, ikke er det skarpt og det er faktisk en fordel å se på skalaen hvor høyt en faktisk spiller.
Og lyden er kort og godt dødsbra! :D



Og bare for å nevne det, er eieren Lars Goller en hyggelig fyr. Det betyr jo også litt i det hele.




He he. Du var litt raskere K.H. ;)
 

Anfield

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.09.2004
Innlegg
926
Antall liker
42
Det med blålysa stemmer heller ikke. De kan nemlig dimmes. Da er det kun volum dioden som lyser i samme styrke, og tro meg, ikke er det skarpt og det er faktisk en fordel å se på skalaen hvor høyt en faktisk spiller.
Og lyden er kort og godt dødsbra! :D
Lysene kan selvfølgelig dimmes, som andre også påpeker. Et godt tegn. For jeg har testet andre produkter der lyset står på konstant uansett, både på dyre og billige produkter.

Kan du beskrive klangsignaturen noe nærmere? Og i hvilket oppsett du hørte det?
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.702
Antall liker
522
Torget vurderinger
1
Den eneste grunnen til at de outsourcer høyttalerene har vel med finishen å gjøre. Hvor har du det med elektronikken fra?
Øh..!? Jeg skrev tidligere at det var ment som en spøk med hentydning på på det flashy utseendet. Det burde ikke være nødvendig å repetere seg selv.
 

prnesse

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.10.2005
Innlegg
1.525
Antall liker
321
Sted
Southwest
Torget vurderinger
2
Vet de outsourcer høyttalerne til Kina, men jeg visste ikke at de har overlatt både design og produksjon av elektronikken til kineserne.. Au det svir i øynene!
Hvis dette var spøken, forstod jeg den ikke. Beklager.
 

LydKarl

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.11.2004
Innlegg
981
Antall liker
115
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
1
Hei

Fekk mail frå ein interessant kar i dag:

Hello Karl,

We have here in our listening room amplification by GamuT, CR2 preamplifier and D200 power amp.
I have been very satisfied ecpecially with the D200. It is powerful enough and provides very precise driving.
A surprise: for some months I have had also McIntosh 275.....very good! It is an reissue of the old classic. Generally speaking valve amplifiers are suspicious when driving a dynamic dipole source, this is another thing.

I remember, Paul told me something about Doxa. Never listened to it.

Regards,
Jorma


----- Original Message -----
From: Lyd Karl
Sent: Thursday, February 15, 2007 10:42 AM
Subject: Amplifier on the Gradient Revolution

Dear Mr. Salmi


I have spoken with you a couple of times at the HiFi event i Horten, Norway, where you have presented the Gradient Revolution. I own a pair of Gradient Revolution "MkII" which I recently bought through your friend Paul Mortensen in Kristiansand. I bought these after having owned the first version for some time. I liked the first ones, and I like this one even better. I simply cannot imagine me buying another kind of speakers, the Revolution has come to stay. Thank you for your great product.

As for today I am using a power amplifier handmade in Kristiansand, not too far from Paul´s place. I am not sure if you have heard of it, it´s called Doxa. Mine is a signature version, which was upgraded last week with rather great improvement. Still, it seems to lack a bit of power as it has problems with handling (stopping) the 12" woofers fast enough. It is also a bit too laidback, if you know what I mean. Apart from this I like the (lack of) sound of the Doxa very much indeed. So, my question is; you have probably tested some amplifiers (both power and pre) on the Gradient Revolution. Do you have any suggestions on what I should consider? By the way, I am using a Dynamic Precision digital to analogue converter and passive preamplifier plus Pauls Black Magic cables.

Thank you for your time.


Kind regards,
Karl
McIntosh 275 er av ymse grunnar neppe veldig aktuelt for meg. Hadde vore artig å fått prøvd D200 hjå meg, er muligens ein kandidat i tillegg til DP 6.4 når Doxaen ein dag må vike.

Mvh. Karl
 

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Innlegg
3.083
Antall liker
1.063
Torget vurderinger
10
Har nylig kjøpt den integrerte DI-150, som i følge Lars Goller er svært lite forskjellig fra D-200. Sammen med Dynaudio Special 25 oppleves den litt hard i mellomtone/diskant og dermed litt umusikalsk og øretrettende. Ellers er den meget bra etter min oppfatning. Nå er den ikke spilt mer en omkring 15 timer, så mye kan vel bedres etterhvert. Det pussige er likevel at den spiller helt utrolig på Rogers LS3/5A, i ei lita kjellerstue. Jeg ser derfor ikke bort fra muligheten for at Gamut/Dynaudio ikke er beste match.

Ketil
 

sonicfrontiers

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
819
Antall liker
257
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
3
Du kan vel ikke si att den ikke passer Dynaudio etter 15 timer. ???
Gi den 200 timer og den passer ikke Roger LS3/5a :D
Har hatt D200 MKIII på prøve over en måneds tid og vil si at det er noe av det bedre jeg har hørt. ;D
Hva venter du på mann.
Spill den inn og gi en tilbakemeling om hvem som kjøpte Rogers'ene :)

Sonicfrontiers
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.716
Antall liker
11.185
Torget vurderinger
2
Har nylig kjøpt den integrerte DI-150, som i følge Lars Goller er svært lite forskjellig fra D-200. Sammen med Dynaudio Special 25 oppleves den litt hard i mellomtone/diskant og dermed litt umusikalsk og øretrettende. Ellers er den meget bra etter min oppfatning. Nå er den ikke spilt mer en omkring 15 timer, så mye kan vel bedres etterhvert. Det pussige er likevel at den spiller helt utrolig på Rogers LS3/5A, i ei lita kjellerstue. Jeg ser derfor ikke bort fra muligheten for at Gamut/Dynaudio ikke er beste match.

Ketil  
Innlegg tatt bort da det ikke er lov for forhandlere å reklamere for egne produkter, jft. regler for bransjeaktører.

Mvh
Høvdingen
 

Rob

Medlem
Ble medlem
14.09.2005
Innlegg
22
Antall liker
1
Torget vurderinger
3
Jeg har gått til innkjøp av en D200mk3, og må bare si meg enig med de siste her. Utrolig god forsteker som er luftig,detaljert og glatt med en stram bass og stort lydbilde.
Merkelig at disse ikke er mer kjent her i Norge
 
J

Jurassic

Gjest
D200 er på tilbud i danmark til 28 danske høvdinger
 

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Innlegg
3.083
Antall liker
1.063
Torget vurderinger
10
Du kan vel ikke si att den ikke passer Dynaudio etter 15 timer. ???
Gi den 200 timer og den passer ikke Roger LS3/5a  :D
Har hatt D200 MKIII på prøve over en måneds tid og vil si at det er noe av det bedre jeg har hørt. ;D
Hva venter du på mann.
Spill den inn og gi en tilbakemeling om hvem som kjøpte Rogers'ene :)

Sonicfrontiers
Hva bruker du til forforsterker?

Etter 20 timer innspilling opplever jeg fortsatt DI-150 som noe lys, spinkel og hard i lyden, noe som etterhvert gir lyttetretthet. Var din D200 MKIII også slik i begynnelsen, men er blitt mykere og fyldigere etterhvert?

Mvh.
Ketil
 

sonicfrontiers

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
819
Antall liker
257
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
3
Jeg har solgt min Audi Note Preamp Kit og har for tiden en Tandberg 4038 preamp mens jeg bygger en rørforsterker med 5687 og utgangstrafo ;D
Hadde en liten stund EDGE G2 preamp på besøk og må si att den er helt rå.
Jeg hadde en demo D200MKIII på prøve, men jeg kunne ikke si att den var lys spinkel og hard. Kanskje noe mer detaljer som gjør att den "føles" lys og hard ut!!!
Har ikke prøvd GamuT sin pre men den er jo stilig synes jeg.
Regner med att den er en god match til sluttrinnet da den er fra samme leverandør :)

Sonicfrontiers
 

Rob

Medlem
Ble medlem
14.09.2005
Innlegg
22
Antall liker
1
Torget vurderinger
3
anbefaler at du tar en titt i manulaen om innspillings tid
 
Topp Bunn