Noen med erfaringer med Focal Profile 918?

Focalmann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.02.2005
Innlegg
359
Antall liker
1
Vurderer å erstatte mine høyt verdsatte Cobalt 816 S med ovennevnte :) Er svært fornøyd med Cobalt på oppsettet i signaturen min, men det har dukket opp en mulighet for overgang til Profile serien. Noen med inspill eller erfaringer? Uansett er Profile vakre synes jeg, og de jeg eventuelt ender opp med er i pianolakk ;D
 

stg

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.05.2006
Innlegg
191
Antall liker
0
Medlem v/navn "MAIDEN" sier om Profile 918:
Lav imponatoreffekt,bra rytme og hurtighet,nerve og musikk.

Undertegnede vet ikke, bare sitat
 
H

Homarhus

Gjest
Electra 1007BE er muligens bedre. Hør med Hifi huset.

Fortell litt om 816S. Vurderer Cobalt 816S selv. Får et par hos Andre til kr.8000.- Men er redd de ikke er engasjerende og musikalsk nok. DLS R 55 til kr. 8000 som jeg hørte hos Oslo hifi-center låt utrolig bra og skal kunne konkurere med andre gulvmodeller opp til kr. 15000.- Er veldig i tvil. ::)
 

Focalmann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.02.2005
Innlegg
359
Antall liker
1
Electra 1007BE er muligens bedre. Hør med Hifi huset.

Fortell litt om 816S. Vurderer Cobalt 816S selv. Får et par hos Andre til kr.8000.-  Men er redd de ikke er engasjerende og musikalsk nok. DLS R 55 til kr. 8000 som jeg hørte hos Oslo hifi-center låt utrolig bra og skal kunne konkurere med andre gulvmodeller opp til kr. 15000.- Er veldig i tvil.  ::)
Når det gjelder 816 S, tror jeg du vil finne det du leter etter. I mine ører spiller de utrolig til prisen, med musikalitet og bra trøkk og oppløsning ;) Litt spesielle årsaker som gjør at Profile 918 er aktuell oppgradering for øyeblikket, hadde ikke byttet ut 816 S på lenge ellers. Jeg er fornøyd hvis Profile spiller like bra, men gjerne bedre selvfølgelig..
 

maiden

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.10.2005
Innlegg
246
Antall liker
0
Nå har jeg bare hørt den gamle utgaven av Cobalt 816 og i ett annet anlegg enn 918. Forutsatt at rom og elektronikk tillater det vil 918 gi deg en opplevelse som kanskje gjør at du ikke snur deg tilbake. Cobalt ga meg svært lite.
Ligger en anmeldelse på "det andre forumet".
Når du først er på Hifi-huset ville jeg også tatt en titt på Monitor Audio, musikkelskende bokser som er mye enklere å få til enn Focal, uansett hva Andre måtte mene.


mvh
 

Focalmann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.02.2005
Innlegg
359
Antall liker
1
Nå har jeg bare hørt den gamle utgaven av Cobalt 816 og i ett annet anlegg enn 918. Forutsatt at rom og elektronikk tillater det vil 918 gi deg  en opplevelse som kanskje gjør at du ikke snur deg tilbake. Cobalt ga meg svært lite.
Ligger en anmeldelse på "det andre forumet".
Når du først er på Hifi-huset ville jeg også tatt en titt på Monitor Audio, musikkelskende bokser som er mye enklere å få til enn Focal, uansett hva Andre måtte mene.


mvh
Høres jo bra ut det, i og med at Cobalt 816 S gir meg mye hver dag ;) Hvis Profile er enda bedre, skal jeg fint klare å bli fornøyd! Monitor Audio har jeg rett og slett ikke lyst på for øyeblikket.. Har stereoanlegget tilknyttet et komplett Focal JMlab Chorus oppsett med sub, center og bakkhøyttalere.
 

maiden

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.10.2005
Innlegg
246
Antall liker
0
Da går du for de :). Fantastisk finnish har de jo og. Ett lite tips, gjengene for spikes/føtter sitter ganske smalt så de kan oppleves ganske så ustødige noe jeg smertelig fikk erfare, lagde med derfor en ny "base" som jeg festet i orginalhullene og flyttet føttene ut i bredden.

mvh
 

Focalmann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.02.2005
Innlegg
359
Antall liker
1
Gjør nok det ja ;) Men dette med spikes hørtes skummelt ut, mener du at den er ustabil på tilpassede Soundcare spikes også?
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.927
Antall liker
8.237
Torget vurderinger
1
-men lager man en bøyle som man skrur fast, og så fester spikes ol. på så bør problemet være løst.
 

stg

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.05.2006
Innlegg
191
Antall liker
0
Lage bøyle? Trenger kanskje en forklaring. Hørtes ut som noe som vil gi mere resonans......
Mine Chorus hadde skakke gjenger, så jeg måtte gå for limte
Sound-care-spikes.
 

maiden

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.10.2005
Innlegg
246
Antall liker
0
Gjør nok det ja ;) Men dette med spikes hørtes skummelt ut, mener du at den er ustabil på tilpassede Soundcare spikes også?
Litt bedre, men sikkert litt avhengig av gulv/skjevheter. Hvis du går for typen du kan lime fast kan du jo plassere de lenger ut. Ellers kan du jo få mine Diy-baser.

mvh
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.927
Antall liker
8.237
Torget vurderinger
1
Jeg husker Hifi-klubben hadde noen bøyler, eller metallstaver som var beregnet for å monteres under for å øke stabiliteten på høytalere. Man satte en vanlig bolt i gjennom sporet på staven, og spikes'ene lenger ut, på utsiden av høytalerene.
 

Focalmann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.02.2005
Innlegg
359
Antall liker
1
Litt bedre, men sikkert litt avhengig av gulv/skjevheter. Hvis du går for typen du kan lime fast kan du jo plassere de lenger ut. Ellers kan du jo få mine Diy-baser.

mvh
Takker for innspill Maiden!
Det siste du skrev hørtes ut som et meget bra tilbud :)
Hadde du hatt mulighet til å legge ut et bilde av dem kanskje? Må innrømme at jeg ikke ser dem helt klart for meg..
 

maiden

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.10.2005
Innlegg
246
Antall liker
0
Rett og slett to svartmalte slakterblokker, boret hull i blokkene så de festes i de originale gjengehullene. Ytterst i hjørnene sitter de gummiknotter fra biltema. Disse kan jo byttes ut med eks soundcare spikes hvis du borer opp hull og slår inn "det du skrur inn boltene i"(kommer ikke på navnet ;D).
 

Focalmann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.02.2005
Innlegg
359
Antall liker
1
Rett og slett to svartmalte slakterblokker, boret hull i blokkene så de festes i de originale gjengehullene. Ytterst i hjørnene sitter de gummiknotter fra biltema. Disse kan jo byttes ut med eks soundcare spikes hvis du borer opp hull og slår inn "det du skrur inn boltene i"(kommer ikke på navnet ;D).
He he, hørtes jo kreativt ut ;D Sender deg en pm når jeg har fått høyttalerne.
 

Focalmann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.02.2005
Innlegg
359
Antall liker
1
Da var Profile 918 bestilt :) Siden jeg vil ha de i pianolakk, kommer de ikke før om en måned eller to. Produksjonen har ikke startet enda.. Så jeg får bare smøre meg med tålmodighet ;D
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.927
Antall liker
8.237
Torget vurderinger
1
Jeg så en video av disse i Piano-lakk fra et eller annet show her på nettet. De så relativt strøkne ut, må jeg si.

Jeg har nok tenkt meg et sett 928, ja...
 

Focalmann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.02.2005
Innlegg
359
Antall liker
1
Jeg så en video av disse i Piano-lakk fra et eller annet show her på nettet. De så relativt strøkne ut, må jeg si.

Jeg har nok tenkt meg et sett 928, ja...
Tror nok pianolakk kan bli skikkelig prikken over i`en på disse som er så fete i designet fra før ja :)

Du kan godt slenge ut en link til dette du så, for jeg har ikke sett så mye som et bilde av dem i pianolakk engang ;)
 
Topp Bunn