Noen kommentarer fra den objektive 'Målemafiaen'?

kortvarig

Banned
Ble medlem
29.04.2013
Antall liker
766
Sted
Danmark
Du er også tydeligt at du heller ikke fatter ret meget
Ja vel...

Man kan som hovedgruppe vælge at konstruerer forstærkere som man ville konstruerer et måleinstrument med masser af modkopling og bruge strømgeneratorer aller steder som er i forbindelse med strømforsyningen, og lige så med strømforsyningerne masser af modkobling, grundlæggen er denne konstruktionsform en røvfuld opamps og IC regulatorer, sådanne apparater kan gøres ret immune overfor netspændingen teoretisk set, men vil sikkert stadigvæk have gavn af en strømrenser.

Så kan man konstruere mere "simpelt" mindre modkobling eller slet ingen modkobling lidt hen af som man konstruer med rør, modstande i stedet strømsgeneratorer, den samme filosofi følges i konstruktion af strømforsyning, det giver stort set altid meget bedre lyd og et mere stabilt kredsløb , men det er typisk meget vanskeligere at konstruerer på den måde , end at smide et par opamp sammen.
Og det er bestemt ikke dårlig konstruktion , det er valg ud fra hvad målet er.
En af ulemperne ved at vælge den mere simple måde at konstruerer på kan bliver at apparatet bliver mere følsomt for udefra kommende støj ,bl.a. netstøj, og strømforsyningsstøj.
...og her forsøker du å bevise at du kan dette?
Det var sgu da en usædvanlig nedladende og arrogant måde at svarer på, jeg gør mig da i det mindste den ulejlighed at forklarer, min måske lidt skabe indledningsreplik

Sist redigert:
U

Utgattmedlem 762

Gjest
AudioQuest JitterBug USB noise filter | Stereophile.com

Atkinson:
'Conclusions: You can see from the "Measurements" sidebar that I could find no significant effect that the JitterBug had on the analog signals output by three of the DACs I had to hand. Yet with those DACs and others, I heard an improvement in sound quality that I can attribute only to the JitterBug. I hate when that happens!'
Hvis han hadde dokumentert gjennom kontrollerte forsøk at han kan høre en forbedring, kunne det jo vært interessant å se på mulige årsaker, testoppsett mv, men inntil da er det bare en udokumentert påstand. Og da blir eventuelle kommentarer også bare løse spekulasjoner. Enkelt og greit.
Nå inneholdt vel denne testen mer enn en ren måleteknisk eksersis.
Hvis det var den eneste saliggjørelsen, så er det vel rimelig drøyt å gå ekstremt vitenskapelig til verks for et produkt til NOK 400,-
Må kunne skille snørr og bart her. Dette er formidling av et bruks/lytte inntrykk - med målinger inkludert (ikke motsatt).
Av og til må man kunne spørre om hva klokka er uten å bli fortalt hvordan urverket fungerer >:D
Siden du etterlyste en kommentar fra "målemafiaen" og postet forespørselen i tech-hjørnet, er det nærliggende å anta at du ønsket en teknisk begrunnet kommentar i én eller annen retning. Her foreligger ikke nok informasjon eller dokumentasjon til å kunne gi noe sånt svar utover rene spekulasjoner. Tatt i betraktning hvordan produktet presenteres samt Audioquests øvrige produkter og påstander om hvordan de virker, så stiller jeg meg skeptisk til at denne dingsen har noen funksjon i det hele tatt. Men igjen, uten noen form for dokumentasjon blir det bare spekulering.

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Antall liker
3.597
Sted
Stavanger
Ok.
Det var vel mer en kommentar til at alt nødvendigvis ikke kan måles, mer enn en konkret (manglende sådan) måling av produktet som var etterspurt fra min side.

U

Utgattmedlem 762

Gjest
Ok. Da blir min kommentar at generelt kan man måle strøm ned til å telle hvert enkelt elektron, så om det skjer noe som målingene ikke fanger opp blir da spørsmålet om målingene er metodisk mangelfulle på ett eller annet vis. Og videre at det gir liten mening å spekulere i dette før det eventuelt blir dokumentert at det faktisk skjer noe som målingene ikke fanger opp.

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Antall liker
3.597
Sted
Stavanger
Takk for et metodisk svar.
Da regner jeg med at Atkinson er i et fåtall mhp. at noen ganger så samstemmer ikke målingene med ens opplevde bedring av lydkvalitet.
Dette igjen styrker min mistanke om at man ikke alltid vektlegger resultatene riktig og heller ikke måler de riktige tingene (som er mitt egentlige poeng her).
Oppsummert: Målinger alene gir ikke svar på alt!

Sist redigert:

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
11.501
Torget vurderinger
2
Det er et tankekors at det må til ganske store målbare forskjeller for at vi skal være i stand til å høre forskjell. Det er derfor meget tvilsomt at det skal være mulig å høre forskjeller som ikke lar seg måle....
Og Stereophile har vel servert mangfoldige eksempler på akkurat det. Målinger som ser ut som de er av defekte produkter, og ingen som helst indikasjon på den minste antydning til avvik fra noen slags normal, eller ideal om nøytralitet fra lyttetesten.

Nettopp derfor kan man ikke ta noe Art Dudley sier og skriver seriøst. Hans referanse er på nivå med en Kurër fra 50tallet.
Det forteller også at ørene ikke er egnet til å bedømme teknisk kvalitet. På den annen side forteller et også at om en forsterker har forvenging på 0,0002 eller 0,2% har liten betydning,

Topp Bunn