Noen ganger er windows et &/%(/%&##

G

Gjestemedlem

Gjest
Hadde litt tull med mitt RAID 0 oppsett og var redd alt var tapt av filer og innhold. I det den skal boote dukket det opp en ny opsjon "windows default" i tillegg til den vanlige Win XP proen. Men det var ikke mulig å velge noe annet enn default som bootet etter noen sekunder og stoppet med win/s32/etellerannet.dll missing or corrupt og nektet å bevege seg videre.

Skaffet meg en ny disk og la inn en ny windows + Ubuntu på en gammel disk jeg hadde liggende.

Men systemet gjenkjente fremdeles RAIDet så jeg ga ikke helt opp å få tak i dataene.

Først prøver jeg å bookte med ERP Commander .. men den gjennkjenner ikke RAID diskene så det funket dårlig

Men med litt endring i RAID boot menyen der jeg overlot til bios å styre boot rekkefølgen på vanlig måte var det mulig å boote med den nye disken og 'lo and behold' der er jo disken og filene synlig. Kopierer noen av dem inn men på "documents and settings/user" blir det stopp og ingen tilgang. Jaja, prøver å boote med Ubuntudisken men den finner ikke raidet. Mangler sikkert noe drivere eller noe. Søker litt og finner ut at man kan endre eier til katalogen hvis man booter i sikkerhetsmodus. ok. Restarter maskinen og holder inne Shift F8 og menyene dukker opp som de skal.. men heller ikke her kan jeg velge noe. Trykker på piltastene opp og ned men ingenting skjer...

Så begynner det å demre.. etter jeg har trykket F8 skjønner ikke lenger windows at det er et USB tastatur koblet til... var det det samme som skjedde i boot menyen på RAIDdisk windowsen? hm. Har jo ikke et gammelt tastatur med ps/2 plugg lengre. problem..

Men så kommer jeg på at i en eller annen skuff har jeg tatt vare på disse tilsynelatende ubrukelige overgangene fra USB til PS2 som fulgte med en mus eller noe slikt. Finner denne og plugger tastaturet inn i ps2 porten med denne overgangen. Booter på nytt og nå virker menyene etter F8 også.. booter i safe mode og endrer eierskap til katalogen og kopierer dokumenter og filer. Flott, det var det viktigste. Booter nå RAID diskene på nytt med den endrede tastaturporten og jada.. nå kan jeg fint velge win xp pro i menyen. Og alt virker som før.

Mye styr og irritasjon for absolutt ingen nytte. Men er jo samtidig godt fornøyd med at diskene virker ennå.

Så moralen er, ta vare på gammelt dataskrot. Man vet aldri når det redder dagen.



Men noen ganger ønsker jeg at Bill Gates ble parkometervakt i stedet.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.941
Antall liker
8.244
Torget vurderinger
1
Alltid kjekt med en sekundær lagringsdisk i tillegg.

Mvh. Bjørn
 

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Innlegg
3.258
Antall liker
424
Sted
Friedrichstadt
Noen ganger er windows et &/%(/%&##

Jepp, husker at jeg selv relativt nylig ble "reddet" av en ps2/usb-overgang til tastatur under booting. I det minste ser det ut til at vi klarer oss uten diskettstasjonen, det er da noe.
 

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Innlegg
2.307
Antall liker
2
Noen ganger er windows et &/%(/%&##

Sliter MYE med USB rundt om til kunder...jæ.... leamikk.
 
B

Bollefjes

Gjest
Gjestemedlem skrev:
Men noen ganger ønsker jeg at Bill Gates ble parkometervakt i stedet.
Eller at han hadde ansvaret for at parkeringsautomatene virket.. Det kunne vi spart mye penger på!
 
Topp Bunn