Noen erfaringer i jakten på riaa-trinn

thans

Hi-Fi interessert
Ble medlem
16.05.2012
Antall liker
14
Sted
Oslo
Jeg har noen tid sett etter en erstatning for Linn Linto som jeg har brukt de siste 15 årene. Utgangspunktet var at jeg har vært veldig fornøyd med Linto, men at det kanskje er mer å hente. Jeg er generelt på vei bort fra Linn som leverandør, og er også ganske lunken til rør av praktiske grunner.

Etter svært positive omtaler var jeg interessert i om ASR Minibasis 3 Exclusive ville være en oppgradering sammenlignet med Linn Linto, selv om disse i utgangspunktet hører til i omtrent samme prisklasse. Etter de positive omtalene jeg har lest om ASR må jeg si jeg nærmest ble litt skuffet. Det hadde en i og for seg tiltalende mellomtone uten tweaks, men signal/støy opplevdes vesentlig svakere enn Linto, med mye mindre detaljert mellomtone og diskant. Videre opplevdes bassen noe ullen. Dette uansett innstilling av gain og last. Etter eksperimenter med føtter klarte jeg å få ut noe av oppløsningen som Linto leverer, men med løs mellombass og nærmest fraværende dypbass. Jeg vil ikke si at Minibasis er et dårlig trinn til prisen, men jeg opplevde det definivt ikke som noen "giant killer". Med mitt utstyr og mine ører vil jeg derimot si at Linto til rådende bruktpriser er et røverkjøp til sammenligning.

Jeg var også interessert i å teste Whest. Diverse omtaler i nettfora gjorde imidlertid at jeg valgte å avstå av prinsipielle grunner, selvom de sikkert leverer gode produkter. Tom Evans var nok en produsent jeg var interessert i, men det viste seg å være vanskelig å få testet disse produktene i Norge.

Etter noen tids søken kom jeg over et brukt trinn kalt Sutherland X-2 Phono Block på en tysk nettside. Dette viste seg vanskelig å finne informasjon om på nett. Jeg tok kontakt med Sutherland for å forhøre meg om hva dette kunne være. Jeg fikk hyggelige svar fra Ron Sutherland selv, og ble interessert nok til at jeg tok sjansen på å bestille det uhørt. Sutherland brukte visstnok dette trinnet i sitt eget anlegg i noen år, men overlot det til den tyske importøren ifm. en messe i Munchen. Det ble aldri satt i ordinær produksjon fordi prisen ikke passet for de rådende markedsforholdene. Sutherland brukte imidlertid forsterkerdelen med noen mindre forenklinger som utgangspunkt for Hubble, mens strømforsyningsdelen ble utgangspunktet for mono Phono Blocks.

Etter dette kan jeg konstatere at jakten er over. Sutherland X-2 oppfyller kriteriene jeg hadde, som var at det nye trinnet ikke skulle stå tilbake for Linto mht. signal/støy eller dynamikk, og samtidig levere mer instrumenttekstur og flere akustiske detaljer. Med Linto opplevde jeg at SACD og DVD Audio fra Linn Akurate CD var veldig nær vinyl i lydkvalitet. Med Sutherland har konkurransen definitivt vippet i favør av vinyl.

Jeg vet ikke om Sutherland fortsatt har importør i Norge. På hjemmesiden til Sutherland står Bebop fortsatt oppført, men jeg kan ikke se Sutherland nevnt på hjemmesiden til Bebop. For de som har mulighet vil jeg uansett anbefale en test av produktene til Sutherland. Han har en veldig tiltalende ingeniørtilnærming uten unødige komplikasjoner, og lydmessig føler jeg han gjør fornuftige avveininger som gir god lyd for kronene.

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Antall liker
74.712
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Takk for grei oppsummering av erfaringer.
Er det Lyra pick-upen som er nevnt i profilen din som er utgangspunkt for vurderinger av RIAA?

Mvh

crosswind

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.11.2012
Antall liker
15.651
Sted
Svartskog
Torget vurderinger
15
Intressant, jag har en ASR mini basis mkIII Exclusive och en Denon DL-304. Är ute på pickup-jakt i höst/vinter och Lyra Kleos står på lista över tänkbara kandidater som ska lyssnas på. Tackar för uppsummeringen då vi har såpass likt utgångspunkt i RIAA och pickup. Skall ha detta i bakhuvudet utöver hösten.

thans

Hi-Fi interessert
Ble medlem
16.05.2012
Antall liker
14
Sted
Oslo
Jeg testet med en Denon DL-304, en Lyra Delos og en Lyra Kleos
Hvordan er din erfaring med Lyra Delos?
Jeg er dessuten på jakt etter Delos til mitt Lenco prosjekt.
Mvh Kenneth
Sammenlignet med Denon DL-304 vil jeg si at Lyra Delos er noe varmere og leverer mer dynamikk. Denon DL-304 er muligens en anelse mer nøytral, og kanskje en liten tanke bedre oppløst. Sammenlignet med Kleos er nok Delos noe mindre oppløst, men signaturen er ganske lik. Dette med mine ører i mitt anlegg. Jeg har ikke mye erfaring med andre produsenter i mitt anlegg. Delos er uansett en god match med min Linn Lp12 i mitt anlegg nr. 2. Jeg vil nok si at Denon DL-304 er det beste kjøpet til det som var prisen i mange år (rundt kr 3000), men denne pick up'en har veldig lav gain, og stiller derfor store krav til riaa trinnet. Jeg synes også at nåværende pris hos Hifi klubben (rundt kr 5500?) er i overkant når det virker som den lett kan skaffes fra utlandet til rundt det de pleide å selge den for. Uansett mener jeg Delos er vel verdt prisen, og bør vurderes.

svartkeiko

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.02.2013
Antall liker
446
Sted
9395 KALDFARNES
Torget vurderinger
12
Takker for svar.
Jeg skal benytte meg av en Audiocraft AC 3000 arm til min Lenco og da mener jeg at Delos vil passe best.
Ja det er bare å leite.Kanskje finner jeg en pent brukt Delos.:)
Mvh Kenneth

thans

Hi-Fi interessert
Ble medlem
16.05.2012
Antall liker
14
Sted
Oslo
Vi i Oslo vinyl klubb lyttet til ett Sutherland 20/20 en tid tilbake.
Sutherland 20/20 - www.oslovinylklubb.net
Jeg leste artikkelen med interesse før jeg kjøpte. Jeg har ikke hørt 20/20 selv, men mange av egenskapene som beskrives gjelder nok også for mitt X-2. Sammenligningen med ASR kjenner jeg meg imidlertid ikke igjen i. I mitt anlegg ble bassen alt for ullen/uoppløst (selv om det i og for seg var nok av den) uten dempeføtter, og med dempeføtter ble det som sagt lite av den dypeste bassen. Mulig dynamikken var ok, men jeg følte at det manglet litt "PRaT".

Ut fra hva jeg har lest kan jeg tenke meg at Dynavector kan være en bedre match enn mine Lyra og Denon, men jeg har ikke hørt komboen selv. Som for alle kjøp gjelder vel at man bør gjøre egne vurderinger og om mulig teste selv, og finne noe som matcher eget anlegg og egne preferanser :)

ChrisAndre

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.09.2013
Antall liker
1.563
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
15
Har du tung nok arm og riktig load fra Riaa kan jeg jo anbefale Denon DL-103R. Her får du en vanvittig flott mellomtone og PRaT i massevis. Tight bass med luft og oppløsning. I tillegg kan du kjøpe mye musikk for mellomlegget opp til en Delos:) Ikke meningen å kuppe tråd eller komme med "min PU er best" osv, men 103R er sterkt undervurdert; noe jeg tror kommer av at mange som har testet den ikke har satt den i riktig arm med god nok Riaa:)

thans

Hi-Fi interessert
Ble medlem
16.05.2012
Antall liker
14
Sted
Oslo
En god nyhet for de som kunne være interessert i å sjekke Sutherland nærmere er at pmaudio visstnok skal føre agenturet videre :)

Topp Bunn