Noe mellom?

argh

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.04.2006
Antall liker
0
Hei

Når jeg bruker platebørsten på plata som snurrer på spilleren stopper
plata ofte opp, mens plinten naturligvis snurrer rundt. Jeg er litt redd for at dette kan skade plata og det gjør det sikkert. Nå er det sikkert 20 som sier
ikke press ned mot plata, men det gjør jeg heller ikke .
Så sørsmålet blir bør det ligge noe mellom plint og plata som gir et bedre feste?
Eller kan det være platebørsten min som har skylda (Goldring super extatic)

:) Terje

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
26
Torget vurderinger
5
Sv: Noe mellom?

argh skrev:
Hei

Når jeg bruker platebørsten på plata som snurrer på spilleren stopper
plata ofte opp, mens plinten naturligvis snurrer rundt. Jeg er litt redd for at dette kan skade plata og det gjør det sikkert. Nå er det sikkert 20 som sier
ikke press ned mot plata, men det gjør jeg heller ikke .
Så sørsmålet blir bør det ligge noe mellom plint og plata som gir et bedre feste?
Eller kan det være platebørsten min som har skylda (Goldring super extatic)

Om det er plinthet som snurrer rundt hos deg vil jeg vurdere å reklamere på kjøpet :)
Om det derimot er platetalerkenen som snurrer rundt, så vil jeg vurdere en platematte.
Om du også skulle ha dette, vil jeg vurdere en ny platebørste.
Om du HAR en platesbørste laget av lette kullfiberhår og IKKE bruke mye kraft og LIKEVEL opplever det du beskriver, vil jeg anbefale antipsykotika.

argh

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.04.2006
Antall liker
0

hehe, trodde plinth var platetalerkenen :-[

Har planer og kjøp av funkfirme matta 5mm, men om dette vil hjelpe vet jeg ikke. joda goldring har kullfiberhår.

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
26
Torget vurderinger
5

argh skrev:

Har planer og kjøp av funkfirme matta 5mm, men om dette vil hjelpe vet jeg ikke. joda goldring har kullfiberhår.
Du er nok ikke den første. Finnes lite av fagterminologiske platespillerhåndbøker på nettet. Kassa som alt er montert i og på kalles gjerne plinth. Vet ikke hvilken platematte du har, men den fester tydeligvis ikke særlig godt til plata. Ikke så mye å gjøre ved det enn å prøve en annen matte. Men synes da det er litt rart likevel. Hva er det for en platespiller du har da? Den HAR en eller annen slags matte som ligger på platetallerkenen ikke sant?

K

kbwh

Gjest

Michell Gyro? Kjøp deg en Michell platestrammer, argh. Bedre lyd og ingen sluring når du børster. (Valentino klapper seg slv på skulderen for god rådgivning og trekker seg tilbake med et fåret smil.)

Kjetil_M

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2006
Antall liker
1.989
Sted
Bergen

Helt enig med Valentino her!! En Michell platestrammer og problemet er løst! Ville ikke begynt med noe matte på den spilleren. Disse platestrammerene får du kjøpt på Oslo Hifi Center, eller på feks ebay.

Mvh
Kjetil

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
30.516
Torget vurderinger
28

Jeg slenger meg på anbefalingene fra Kjetil_M og Valentino (jeg vet du har en allerede argh, men den har du tydeligvis ikke fått til å funke). Det er vel ikke uten grunn at disse spillerene leveres og stort sett brukes uten platematte. Tallerkenen har en overflate som er tilpasset vinylens hardhet. Lykke til.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen

Her er det jo bare å stille seg bak de ytringene til disse kunnskapsrike herrer.. :D Gyrodeck er laget for å spille uten matte og med platestrammer. Selvfølgelig kan en funkmatte fungere likevel, men spilleren er nå engang optimalisert til bruk "as is". Det er som Fosse helt korrekt påpeker, tallerkenen er tilpasset vinylens egenskaper.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
30.516
Torget vurderinger
28

toriamos skrev:
argh skrev:

Du er nok ikke den første. Finnes lite av fagterminologiske platespillerhåndbøker på nettet. Kassa som alt er montert i og på kalles gjerne plinth. Vet ikke hvilken platematte du har, men den fester tydeligvis ikke særlig godt til plata. Ikke så mye å gjøre ved det enn å prøve en annen matte. Men synes da det er litt rart likevel. Hva er det for en platespiller du har da? Den HAR en eller annen slags matte som ligger på platetallerkenen ikke sant?
Siden du er ute og har moro på argh sin bekostning, "kasse" på Gyro?

Man kan sikkert strides om begrepene her, men på en Gyro vil jeg vel si at plinten er den delen av spilleren som holder lager på hvilket tallerkenen hviler. Under plinten finner du sub-chassie, den står på føtter/spikes og holder tårnene med tilhørende fjærer som da bærer nevnte plint.

argh

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.04.2006
Antall liker
0

Joda har clamp, men den funker ikke som den skal.
Når du setter den på og teiter til snurrer innmaten (den delen kone delelen som skal lukke seg om spindel) rundt uten at den sitter tilstekkelig fast rundt spindel.
Denne clampen består jo av et slaks tøystykke som plata skal ligge på så presser
man ned dette med clampen og den skal da festes rundt spindel. sån som det er nå blir clamp presset opp av tøystykke og uten tøystykket forsvinner mye av dynamikk og åpenhet av lydbildet, det låter rett og slett lukket.
Har snakket med michell om dette og de skulle sende ny clamp collit (tror dette er ny innmat).

Vedlegg

argh

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.04.2006
Antall liker
0

Ja en clamp som fungerer fikser nok dette problemet.
spørsmål, slår dere av platespiller når dere bytter plate eller gjør dere det
i fart?

argh

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.04.2006
Antall liker
0

En ting til
Det finnes ikke dumme spørsmål, bare dumme svar.. blehhh

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
26
Torget vurderinger
5

Ja, men pokker jeg så da ikke at det var en Michell Gyro fyren hadde. Klage over at alt snurrer over alt når han ikke bruker klamp er som å klage over (ja, her kommer jeg altså ikke på noe...)

Oi.. Nå ser jeg at han HAR en klamp (som jeg kaller det) men at den er i stykker...

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.152
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15

argh skrev:
Ja en clamp som fungerer fikser nok dette problemet.
spørsmål, slår dere av platespiller når dere bytter plate eller gjør dere det
i fart?
Jeg bytter i fart, men hvis du har en klamp som du "skrur" fast så er det værre ;)

argh

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.04.2006
Antall liker
0

Har dårlige erfaringer med den klampen, dårlig musikk og hodebry er alt den har tilført meg.

Ehh Michell gyro kommer uten klamp innkludert, så og si at spilleren er konstruert
for bruk av klamp er vel ikke helt rett. Da burde den følt med spilleren.

Jeg mener selv at børsten er dårlig konstruert da den har 2 hårlag med filt mellom. Tror filten lager for mye motstand.

Godt at man har en spøkefull tone her ;D

Vedlegg

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
26
Torget vurderinger
5

Ser børsten din er konstruert på samme måte som min Bib (fint bilde forresten)
Jeg har altså ikke samme problemet, men jeg skylder å nevne at jeg ikke trykker denne børsten ned så hardt at tullefilten kommer i kontakt med vinylen. Dette for å unngå å bremse platen. Mener bestemt at hverken motor eller drivreim har godt av så mye motstand i lengden.

Jeg har en børste til som kun består av kullfiberbørster, en Clearaudio-sak som du får kjøpt på hvilken som helst hi-fi-klubb-butikk. Prøv denne, skal være temmelig vanskelig å bremse vinyl med den.

...Er også litt usikker på om man egentlig kan legge skylden på platespilleren om denne spiller dårlig musikk. Om den da ikke BEFALER deg å spille dårlig musikk. Nå er vi visst plutselig tilbake til antipsykotikaforslaget igjen. Sånn kan det gå. Ringen er sluttet.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen

Så Michell har sluttet å sende clampen med som standard? Det synes jeg er en ganske kjip praksis. Jeg har hatt tre Gyroer av forskjellig årgang (hhv. 1983, 1988 og 1994) og det fulgte clamp med på alle tre. Jeg tok det som en selvfølge at det fremdeles var tilfelle, og står fast ved at spilleren er designet for bruk med denne.At den kan være litt fiklete er jeg helt enig i, men jeg er ganske sikker på at problemene dine er over straks den nye delen ankommer!
Og mht å skifte plate i fart..det ville jeg for pokker aldri funnet på! Grøss!

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
26
Torget vurderinger
5

impulse skrev:
Og mht å skifte plate i fart..det ville jeg for pokker aldri funnet på! Grøss!
Hvorfor ikke? Rega anbefaler nettopp dette i bruksanvisningene sine.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
30.516
Torget vurderinger
28

Kan rådet fra Rega henge sammen med filtmattebruken?

Argh, jeg ville sendt en mail til Michell og spurt. Det er forunderlig at du ikke får denne klampen til å funke. Jeg har god erfaring med direkte-kontakt med Michell. Håper det ordner seg for deg dette her. Flott spiller som fortjener fornøyd eier.

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
26
Torget vurderinger
5

Fosse skrev:
Det vet jeg ikke. Men jeg har i alle fall klart å ta av plata i fart på Dual, Thorens, Rega og Linn. På spillere med clamp stiller saken seg selvfølgelig annerledes.

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
3.293
Torget vurderinger
4

Vil også anbefale deg å kjøpe en kullfiberbørste uten denne filten mellom. Ser ikke poenget med filten. Platene rengjør man på andre måter.
Kullfiberbørsten uten filt reduserer statisk elektrisitet og fjerner overfladisk støv, og er det man gjerne bruker før hver avspilling.

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
461
Torget vurderinger
4

kjoenik skrev:
Vil også anbefale deg å kjøpe en kullfiberbørste uten denne filten mellom. Ser ikke poenget med filten. Platene rengjør man på andre måter.
Kullfiberbørsten uten filt reduserer statisk elektrisitet og fjerner overfladisk støv, og er det man gjerne bruker før hver avspilling.
Ikke enig, kjoenik. Kullfiberbørsten reduserer IKKE statisk elektrisitet. Ikke min Decca-børste ihvertfall. Bruker en Zerostat etter bruk av kullfiberbørsten for å fjerne den statiske elektrisiteten som børsten har bygd opp.

Beste måte å redusere statisk elektrisitet, som jeg vet om, er å rense skiva i min VPI 17F med en blanding av renset vann, VPI-konsentrat og isopropanol fra Arcus (ikke blå fra fargehandleren).

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
3.293
Torget vurderinger
4

Neivel, da blir jeg visst nødt til å sende et klagebrev til Clearaudio :p

Fra Clearaudio webside om kullfiberbørsten deres:
"Reinigt schonend Schallplatten mit mehr als einer Million zweireihig angeordneten Karbonfasern. Antistatisch."

Regner med at de fleste kullfiberbørster virker på samme måte.
Er forøvrig enig med deg at beste måten å redusere statisk elektrisitet er å vaske platen med en egnet mikstur, gjerne med vaskemaskin for dem som har det.
Inneklima er ikke helt uten betydning heller.

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
461
Torget vurderinger
4

Det står IKKE at den fjerner statisk ladning...sannsynligvis prøver de å få forbrukeren til å tro den ikke lader opp skiva. Mulig det, men Decca børsten lader opp enkelte skiver og er basert på samme prinsipp. Som du sikkert har lagt merke til er det stor forskjell på vinylen på forskjellige LP'er. Noen lades opp mye fortere enn andre....

Har du Clearaudio-børsten selv?

K

kbwh

Gjest

Bytte plate i fart synes jeg er helt greit på spillere som har filtmatter og eventuelt masseklamp.
Dersom platen ligger mot keramikk, vinyl, akryl eller andre harde materialer vil jeg stoppe spilleren. Ikke noe kjekt å eventuelt skure platen mot tallerkenen da tenker jeg.
Dersom man har skruklamp eller en som låser må man jo stoppe uansett.

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
3.293
Torget vurderinger
4

FZ skrev:
Det står IKKE at den fjerner statisk ladning...sannsynligvis prøver de å få forbrukeren til å tro den ikke lader opp skiva. Mulig det, men Decca børsten lader opp enkelte skiver og er basert på samme prinsipp. Som du sikkert har lagt merke til er det stor forskjell på vinylen på forskjellige LP'er. Noen lades opp mye fortere enn andre....

Har du Clearaudio-børsten selv?
Har Hamas-børste, identisk med Clearaudio. Jeg leser på nettet at disse børstene reduserer statisk ladning, og jeg opplever til en viss grad selv at dette skjer. Det er alt.
Les hva Ken Kessler skriver om din Decca-børste!
http://www.coolgales.com/store/cart.php?target=product&product_id=341&category_id=76

Og nå vil jeg prøve å trekke meg ut av denne typiske "forumsituasjonen". Bli ikke fornærmet om jeg ikke svarer på ditt neste innlegg. Vil helst unngå kjekling ;)

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
461
Torget vurderinger
4

Dette er ikke ment som noen som helst form for krangling, bare en motforestilling til påstanden om at disse børstene fjerner statisk elektrisitet.

Når jeg spiller en plateside på min LP12 etter å ha brukt Decca-børsten vil filten bli med plata opp i ca. 3 av 5 tilfeller (hvis jeg ikke lader plata ut med Zero-staten).

Hvis jeg spiller av plata uten å ha brukt Decca-børsten vil filten bli med plata opp i kanskje 1 av 20 tilfeller.

For the records: Jeg skifter plater med tallerkenen i gang. Hvis filtmatta vil være med plata opp stoppes selvsagt motoren.

PS. Og selvsagt vil variabler som luftfuktighet og vinylblandinger spille inn her...

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2

FZ skrev:
Dette er ikke ment som noen som helst form for krangling, bare en motforestilling til påstanden om at disse børstene fjerner statisk elektrisitet.

Når jeg spiller en plateside på min LP12 etter å ha brukt Decca-børsten vil filten bli med plata opp i ca. 3 av 5 tilfeller (hvis jeg ikke lader plata ut med Zero-staten).

Hvis jeg spiller av plata uten å ha brukt Decca-børsten vil filten bli med plata opp i kanskje 1 av 20 tilfeller.

For the records: Jeg skifter plater med tallerkenen i gang. Hvis filtmatta vil være med plata opp stoppes selvsagt motoren.
Helt enig på alle punkt. At en børsting av vinyl fjerner statisk elektrisitet er vel optimistisk... det er jo nettopp ved slik børsting slik at det genereres elektrisitet :)
Det beste man kan håpe på fra en børste, er at dens børsting-mot-vinyl-action ikke lader vinylen... men selv de beste (med de mest sinnsike jordingsordninger) resulterer i en viss statisk lading imo.

Jeg snur også plata i fart; vil mene at det er langt mindre skadelig for motor enn å slå den tunge tallerkenen av og på mange ganger daglig. Forresten lar jeg tallerkenen gå dersom jeg har en lyttepause på 1/2-1 time også..

Mvh Vidar P

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen

Ok, ettersom det var jeg som reagerte på dette med platebytte i fart, bør jeg vel underbygge dette litt. Jeg er enig med Vidar i den forstand at motoren har best av ikke å slås av og på hele tiden. Jeg lar også motoren gå under lyttepauser. Ellers r jeg helt på linje med Valentino. Dere som bruker filtmatte løper vel ingen risiko akkurat, men vi som bruker harde tallerkner uten matte (noe jeg har gjort både med Gyro,WT og nå med PD350) gjør nok best i å stoppe karusellen, som Valentino er inne på. Jeg har også bedrevet "High-speed" plateskifting da jeg hadde LP12 eller Wilson-Benesch´første modell, begge med filtmatte.

Ellers er det jo ikke rart vi ledes til å tro at kullfiberbørstene fjerner statisk elektrisitet, da... Jeg mener.. "Goldring Exstatic...." ??

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
3.293
Torget vurderinger
4

Ok, jeg gir meg, litt...

Ellers får bli meg og Ken Kessler mot "you suckers", som Ken sikkert ville uttrykt det 8)

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen

Kessler anno 2007 ville utvilsomt målført seg på italiensk, Kjoenik.... :D

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
3.293
Torget vurderinger
4

Il male, il peggio, non'e a essere nati, e a esistere. Questo e il punto!
Sikkert grovt med stavefeil her... ::)

Jeg gir meg folkens, karbonbørster vil i beste fall IKKE indusere statisk spenning.

Sorry Ken, you're on your own :-*

argh

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.04.2006
Antall liker
0

Fosse skrev:

Argh, jeg ville sendt en mail til Michell og spurt. Det er forunderlig at du ikke får denne klampen til å funke. Jeg har god erfaring med direkte-kontakt med Michell. Håper det ordner seg for deg dette her. Flott spiller som fortjener fornøyd eier.
Jeg har sendt dem en mail, tok ca 1 uke før de svarte
De skulle sende meg nye spacere og clamp collit til klampen.
Men det ser ut som det tar tid, jeg har enda ikke fått betalt og
de blir neppe sendt før de får betaling.
Clamp collit dette må da være dippe dutten som skal feste seg rundt
spindelen.... eller ???

argh

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.04.2006
Antall liker
0

Kjøpte denne goldringen for at den skulle fjerne statisk elektrisitet.
Det var vel optimistisk, nå må jeg kjøpe meg en ny

Dårlig klamp, dårlig børste og dårlig kunnskaper
ack, ack ack skulle hold med til cd....

:'(

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
3.293
Torget vurderinger
4

argh skrev:

Neida, du er jo bra utstyrt på vinylsiden. Blir bra nå alt faller på plass!

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.152
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15

argh skrev:
Kjøpte denne goldringen for at den skulle fjerne statisk elektrisitet.
Det var vel optimistisk, nå må jeg kjøpe meg en ny

Ikke fortvil! ;)
Vinyl er litt slit, skal være det.
Dårlig klamp, dårlig børste og dårlige kunnskaper går det an å gjøre noe med. ;D

Du kan prøve denne ANTISTAT pistolen fra Zerostat, kjøpes hos Svalander, den virker mot statisk elektrisitet:

argh

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.04.2006
Antall liker
0
Liten opptur i dag :)

Fikk clamp collit til michell clampen, jeg somlet noe volsomt før jeg
fikk overført penger.
Men i dag kom den, La på tøystykket la på ei plate presset klampen nedpå
og skrudde til, joda den holdt. Ingen problemer denne gangen.
Hadde belaget meg på små nyanser i forsjell, men dette gjorde faktisk
mye. Lyden ble mere lettflytene og små detaljer kom fram fra mørket, ting som jeg ikke hadde vært klar over før kom nå fram til overflaten.
Så ble det jo veldig mye enklere og bruke platebørsten.

Joda det har vært en god dag i dag :)
Fikk spacere så nå sitter jeg og vurderer full kalibrering av spilleren, men jeg trur det får vente til neste fridag.

Mvh,

Topp Bunn