Noe med kunnskap om dampturbiner?

leifen

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.05.2006
Antall liker
2.209
Spiralis skrev:
Jeg tviler ikke på det du sier Leifen. Det kan jo være så enkelt at de bygger kvalitet !?

Men "noe" må det være med dem når det alltid trkkes fram at båten har Cat motorer som er så økonomiske. Andre merker kan påstås å være driftssikre, ha stille rolig vibrasjonsfri gange etc men når det er Cat forkuseres det alltid på økonomi.

Når Norsk Tipping ringer for å fortelle at jeg har satt skaninavisk rekord i Lotto skal jeg se om ikke jeg får råd til å kjøpe en slik båt. Da kanskje man får vite hemligheten.. ;)
Kvalitet... Hm.. bob bob ikke sant.

De ser ut som de er laget av en haug med deler som egentlig ikke passer sammen..
Men går gjør de. Når sant skal sies, så er det kun 36-serien jeg har funnet brukbar.
De ser ut på samme viset som de andre de også da. En haug med uoversiktlige rør og ledninger rundt..

gubben

Hi-Fi interessert
Ble medlem
24.09.2007
Antall liker
0
Nesten så man får en nostalgitrip.. Jobbet på Kværner Brug i mine yngre år. Der hadde vi produksjon (lisens) av dampturbiner fra GE, shwære greier ;D
Systemet var en høytrykksturbin som fyrte en lavtrykksturbin med avkastet fra førstnevnte. Begge var mekanisk forbundet via girkassen som gjerne var en kladd på 150 -180 tonn. Effektmessig lå disse anleggene på 30000 shp og rund deromkring.
Men det gikk som det måtte gå da oljekrisen kom, de ble allt for dyre å bruke. Noen anlegg ble faktisk "plombert" for å få ned forbruket av steam.
Meg bekjent er det vel kun marinefartøy som fortsatt bruker slike anlegg.

Min kjennskap er kun montering / tilpassning som var et kapittel for seg, helvetes små toleranser ift. hvor stort allt var

Du får google litt på GE marine Snickers, kanskje de har noe der enda.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.965
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
gubben skrev:
Meg bekjent er det vel kun marinefartøy som fortsatt bruker slike anlegg.
Det er vel fremdeles noen SS i drift, men "SS NORWAY" er vel hugget......

Mvh
OMF

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.871
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Moderne marinefartøyer har stort sett gått over til å bruke dieselmotorer, gassturbiner eller codag-systemer. Unntaket er i de tilfellene hvor skipet er så stort (stort sett bare amerikanske hangarskip) at det blir benyttet kjernekraftreaktorer og dampturbiner. Det er vel enda noen gamle skip igjen som fremdeles har oljefyrte kjeler, men det begynner å bli færre og færre igjen av de.

Dampturbinen i kombinasjon med oljefyrt kjele er vel stort sett død i marinekretser. I dag benyttes den stort sett på varmekraftverk på land.

Johan-Kr.

leifen

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.05.2006
Antall liker
2.209
Som nevnt i et innelgg tidligere fins det fortsatt på enkelte gasstankere.
Dvs. de som bruker avkok fra lasten til fremdrift. Dette er "gratis" drivstoff iom det
at det ville fordampet uansett. (De bruker avkokingen i tanken som kjøling av gassen.)

SS Norway får du vel kjøpt i jernvarehandelen i dag, som skruer og spiker.

En som fortsatt eksisterer er denne:
http://www.ss-united-states.com/
Edit: Bedre side her på wiki: http://en.wikipedia.org/wiki/Ss_united_states

248000 shk "turbine power". Bunkersforbruket der ombord ville vel være enhver oljeselgers våte drøm. ;D

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
18.578
Sted
Østfold
Hva er typisk utgangstemperatur fra en dampturbin, og er det trykket som først og fremst bestemmer temperaturen?

leifen

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.05.2006
Antall liker
2.209
Husker ikke konkrete tall fra regnestykkene, men forholdet mellom trykk, temparatur og enegiinnhold
kan leses ut fra Molliers hs-diagram. Om jeg ikke husker feil kan duggpunktet også finnes her.
Dvs. laveste tillatelige temparatur ut fra turbinen.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
18.578
Sted
Østfold
Den var ekstremt grundig. Den forklarer jo til og med betydningen av + og - (ja, matematikksymbolene), pytagroas, elementær trigonometri osv osv. Skal se om jeg klarer å finne frem til utgangstemperaturen. Imidlertid hjalp det med denne:

janghell

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.12.2002
Antall liker
423
Torget vurderinger
12
Snickers-is skrev:
Hva er typisk utgangstemperatur fra en dampturbin, og er det trykket som først og fremst bestemmer temperaturen?
Se vedlagte bilde...

Vedlegg

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
18.578
Sted
Østfold
Jeg vet ikke om det fremgår helt der, men den kan jo se ut til at det er snakk om kokepunktet ved det aktuelle trykket også der om man ser på lavtrykksdelen.

Topp Bunn