Ønsker anbefaling Node2i vs. Hegel HD20, vil jeg merke stor forskjell?

CHT

Fersking
Ble medlem
26.11.2019
Innlegg
4
Antall liker
0
Hei!

I går døde min Hegel HD20 💀 Overraskende nok var det ikke snart 25 år gamle Rotel RB-980 som tok kvelden! Det spraket plutselig masse, så ble det helt stille. Tok begge med til HiFi klubben og fikk bekreftet at Rotel'n fortsatt funker. Det er lenge siden jeg var oppdatert på dette, men en ny forforsterker trenger jeg uansett.

En Node2i virker interessant, men jeg er spent på resultatet, leste at den optiske inngangen ikke er noe å satse på?
I dag kjører jeg alt gjennom TV'n (Også PC'n som er kilden for musikk), deretter optisk kabel til Hegel HD20, som igjen koblet analogt til Rotel RB-980.
Tanken er altså å sette inn en Node2i der jeg hadde HD20 tidligere. Hvordan vil det påvirke lyden? Node2i er vel en bra streamer, men ikke noe særlig hvis jeg bruker optisk kabel, eller er det noe jeg har misforstått?

Jeg liker god lyd, men jeg er ikke voldsomt kresen. Som eksempel: Jeg solgte Rotel RC-980 forforsterker (trengte noe mer moderne), og kjøpte Hegel HD20. Hørte absolutt ikke noe forskjell i lydkvalitet. Hadde kanskje hørt noe noe hvis jeg kunne teste de dirkete mot hverandre. Uansett, jeg ønsker ikke å gå nevneverdig ned i opplevd lydkvalitet.
Hva tror dere? Vil jeg høre forskjell fra det jeg hadde, til en Node2i som DAC fra TV til effektforsterkeren?
 
M

MarkusH

Gjest
Alternativet er vel å kjøpe en brukt Hegel Hd20/Hd25? Eller er det for å gjøre streaming lettere også du vil foreta deg 'oppgraderingen' til Node 2i?
 

CHT

Fersking
Ble medlem
26.11.2019
Innlegg
4
Antall liker
0
Alternativet er vel å kjøpe en brukt Hegel Hd20/Hd25? Eller er det for å gjøre streaming lettere også du vil foreta deg 'oppgraderingen' til Node 2i?
Det er jo artig med noe nytt og "up to date" mtp. finesser. Har jo null lyd nå, så jeg har sånn sett "dårlig tid". Har ikke noe stort behov for å gå for Hegel igjen, trenger noe som låter ca. like bra, men flere muligheter (som Node2i gir) er et pluss.
 

skinnyboy

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.06.2003
Innlegg
834
Antall liker
413
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Du skriver ingenting om hvilke høyttalere du har, det kan utgjøre en forskjell lydmessig.
Det hjelper lite med ny HD20 eller eventuelt Node 2i, om du har noen små gamle høyttalere som ikke klarer å utnytte det du får ut fra forsterkeren din, selv om den også begynner å bli gammel.

Tror uansett at forsterkeren din er begrensningen, om den kostet 6000kr i 1995.

Jeg ville kjøpt meg en Node 2i, den brukes av veldig mange, og kan brukes med ganske dyrt utstyr.
I tillegg er den jo mye mer enn en DAC.
 

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Innlegg
1.450
Antall liker
592
Er enig med skinnyboy her, kjøp deg en Node 2 den fungerer meget godt for de fleste. Skulle du savne noe er det
jo bare å skaffe seg en annen ekstern Dac siden.
 

CHT

Fersking
Ble medlem
26.11.2019
Innlegg
4
Antall liker
0
Ops, glemte høyttalerne! Sound Dynamics R-818 (doble 8", 8 Ohm/12 Ohm nom.) Yes, det er også gamle....
Sett litt mer på Node2i, og det virker som "alle" bruker ekstern DAC med denne. Ikke mye skryt å lese om DACen som er i Node2i. Antar jeg ikke vil høre noe forskjell uansett :unsure: Men, det er jo greit med litt research på det man skal kjøpe.

Siden jeg har PC'n koblet til TV, og spiller all musikk derfra er jeg litt usikker på om det er en Node/streamer jeg egentlig trenger? Jeg bruker stort sett Spotify som styres fra TV, hva er det appen og funksjonene til Node egentlig tilfører?
Etter å ha lest litt mer virker det som jeg må bruke appen for å spille musikk rett fra Node, men jeg antar at jeg i 99% av tiden bare vil bruke spotify direkte på TV (eventuelt mobilen som fjernkontroll til Spotify).
Egentlig så virker det som jeg bare trenger en ny "vanlig" forforsterker? Eller er det noe jeg ikke har fått med meg her?

Nettopp begynt å sette meg inn dette, så det blir litt frem og tilbake her. I tillegg trenger jeg noe ganske raskt, livet er trist uten lyd!
 

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Innlegg
1.450
Antall liker
592
Ops, glemte høyttalerne! Sound Dynamics R-818 (doble 8", 8 Ohm/12 Ohm nom.) Yes, det er også gamle....
Sett litt mer på Node2i, og det virker som "alle" bruker ekstern DAC med denne. Ikke mye skryt å lese om DACen som er i Node2i. Antar jeg ikke vil høre noe forskjell uansett :unsure: Men, det er jo greit med litt research på det man skal kjøpe.

Siden jeg har PC'n koblet til TV, og spiller all musikk derfra er jeg litt usikker på om det er en Node/streamer jeg egentlig trenger? Jeg bruker stort sett Spotify som styres fra TV, hva er det appen og funksjonene til Node egentlig tilfører?
Etter å ha lest litt mer virker det som jeg må bruke appen for å spille musikk rett fra Node, men jeg antar at jeg i 99% av tiden bare vil bruke spotify direkte på TV (eventuelt mobilen som fjernkontroll til Spotify).
Egentlig så virker det som jeg bare trenger en ny "vanlig" forforsterker? Eller er det noe jeg ikke har fått med meg her?

Nettopp begynt å sette meg inn dette, så det blir litt frem og tilbake her. I tillegg trenger jeg noe ganske raskt, livet er trist uten lyd!
Man må jo se ann hva slags utstyr man har og hva man har behov for og en Node 2i i mitt anlegg til fryktelig mye penger
så kommer Noden til kort mot mange eksterne dacer men den låter slettes ikke ille. Men i rimelige anlegg ala det du har er jo ikke Dacen som er flaskehalsen. Men klart hvis du vurderer å bytte ut hele anlegget ditt så kan du jo satse på en bra dac også. Hvis du da ikke kjøper ny forsterker/pre med dac innebygd feks.
 

CHT

Fersking
Ble medlem
26.11.2019
Innlegg
4
Antall liker
0
Absolutt, hadde jeg hatt high end system ville jeg aldri vurdert en Node, dette er jo "midrange at best".
Da koker det ned til A: En forforsterker fra 5 - 10 000,- eller en node. Noe sier meg at det er like greit å gå for en Node, litt kult med nye finesser og jeg hører vel neppe forskjell til en forforsterker i den prisklassen :unsure:
 

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Innlegg
1.450
Antall liker
592
Skulle du vurdert en forforsterker ville jeg anbefalt deg en test av Parasound P5 eller P6, de er meget bra til prisen.
 
Topp Bunn