Nobels fredspris.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.502
Jeg vil bare si at jeg mener årets fredsprisvinner er en verdig vinner.
Rart ikke noen av de som kritiserer islam mest for å være kvinnefiendtlige har lagt merke til hans arbeid.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Rart ikke noen av de som kritiserer islam mest for å være kvinnefiendtlige har lagt merke til hans arbeid.
Ser ikke sammenhengen. Mener du at islam ikke er kvinnefiendtlig?

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Nå er vel ikke hans arbeid utpreget muslimsk, eller av noen annen religion for den saks skyld. Det blir som å si at DnB er en kristen bank. Faktisk er jo utlån med renter noe av det som ikke tillates i tradisjonell sharialovgivning.

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Antall liker
1
Jeg synes fredsbegrepet begynner å bli veldig utvannet nå. Kampen mot fattigdom er viktig, og arbeidet til Yunus og Grameen bank er helt sikkert prisverdig. Men har det noen effekt på freden i verden? Det er foreløpig ikke dokumentert, og de som hevder det driver ikke med annet enn mer eller mindre kvalifisert gjetning. Det er noen forskere ved MIT som holder på med å undersøke effekten av mikrokredittlån, og det skal bli spennende å se resultatene der.

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Jeg synes det er et av de største fremskrittene i fredsdebatten at man endelig bringer økonomi på banen. Om mikrokreditt fungerer etter hensikten våger jeg ikke å si noe om, men at fattigdom er en av de viktigste årsakene til krig, borgerkrig og terrorvirksomhet, er det ikke tvil om.

Dessuten blir det snevert å begrense fredsbegrepet til frihet og fravær av krig. Den som ikke har penger er ikke fri.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
925
Det er en anerkjent sammenheng mellom fattigdom og krig. Bra at han fikk prisen.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
925
Utdrag fra fredspristalen:
Jeg går inn for å styrke friheten i markedet. Men samtidig er jeg veldig misfornøyd med de begrepsmessige begrensningene som markedsaktørene pålegges. Dette springer ut av ideen om at næringsdrivende er endimensjonale mennesker, som bare har ett formål med sin forretningsvirksomhet, nemlig profittmaksimering. En slik fortolkning av kapitalismen isolerer de næringsdrivende fra de politiske, emosjonelle, sosiale, åndelige og miljømessige dimensjonene i livet. Dette ble kanskje innført som en fornuftig forenkling, men det fjernet det som er selve essensen i menneskenes liv.

:)

G

Gjestemedlem

Gjest
Det er en anerkjent sammenheng mellom fattigdom og krig. Bra at han fikk prisen.
Dette var et bra valg for en fredspris. Og det er svært viktig med nytenkende tiltak for å gi fattige folk muligheten til å skaffe seg og sine et brede liv, uten å måtte være avhangig av almisser og donasjoner. Håper dette blir et system som kan brukes i flere deler av verden for å gi mennesker en bedre fremtid.

Men sammehengen mellom fred/krig og fattigdom er ikke så likefrem. Hvis noen bare er fattige nok vil de ikke ha muligheter til noe så ressurskrevende som krigføring. Det er jo de rike vestlige landene med USA i spissen som står for mesteparten av krifgføringen. Krig er dyrt.

Man kan jo også se på Sudan, der utarming, sult og fattigdom blir brukt for å passivisere motstanden mot de stridende partene.

Dette har so selvsagt flere sider, og konflikter som Rwanda viser jo at man ikke trenger så store resurser for å lage ufred, noen steiner og kniver kan være nok. Men denne situasjonen ville nok heller ikke vert ungått dersom en eller flere parter hadde bedre økonomi.

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
300
Nå er vel ikke hans arbeid utpreget muslimsk, eller av noen annen religion for den saks skyld. Det blir som å si at DnB er en kristen bank. Faktisk er jo utlån med renter noe av det som ikke tillates i tradisjonell sharialovgivning.
Utlån med renter burde vært forbudt, uten renter ville jeg vært millionær nå.... ;D

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.662
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Kristendomen tillot heller ikkje renter på lån, difor var jødane svært viktige for finansiering tidlegare. Fyrst då kalvinismen oppstod, kunne det lånast pengar, slik at den industrielle revolusjon kunne oppstå...(lett tolka historielekse)

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Jeg har ikke helt fulgt med i timen her.
Fikk han fredsprisen fordi han prøver å få Telenor til å begynne med veldedighet?

G

Gjestemedlem

Gjest
Jeg har ikke helt fulgt med i timen her.
Fikk han fredsprisen fordi han prøver å få Telenor til å begynne med veldedighet?
Han har som uttalt mål å skaffe seg kontroll over GrameenPhone og bruker sin heltestatus for alt den er verdt. Telenor har investert milliardbeløp i Bangladesh og har vert med til å bygge opp dette teleselskapet til det den er i dag (Landets største skatteyter).

Hvis man nå prøver jeg med tvang, trusler og list til å tilrane seg kontrollen kan det gå lang tid før andre internasjonale selskaper er villig til å inverstere i landet. Så kan de sitter der i sumpen sin med hver sin moblitelefon og lure på hvorfor alt plutselg stoppet opp i landet.

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
Men sammehengen mellom fred/krig og fattigdom er ikke så likefrem. Hvis noen bare er fattige nok vil de ikke ha muligheter til noe så ressurskrevende som krigføring. Det er jo de rike vestlige landene med USA i spissen som står for mesteparten av krifgføringen. Krig er dyrt.
------------
Nei, mesteparten av krigingen i verden skjer mellom ulike geriljagrupper og mer eller mindre lovlige regjeringer.  For tiden er verden faktisk inne i en svært fredelig periode med relativt få og små væpnede konflikter, hovedsakelig i Afrika.  I tillegg kommer Afghanistan hvor FN og USA slåss mot taliban.  I Irak er det minimal krigføring mellom militære enheter, men tallrike terroranslag mot sivile.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Litt sært å gi fredsprsen til en lånehai.

K

kbwh

Gjest
Tenkte på denne jeg BT:
Kristendomen tillot heller ikkje renter på lån, difor var jødane svært viktige for finansiering tidlegare. Fyrst då kalvinismen oppstod, kunne det lånast pengar, slik at den industrielle revolusjon kunne oppstå...(lett tolka historielekse)

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Tenkte på denne jeg BT:
Å ja.

Ja, her i landet var det jo lenge forbudt å oppholde seg for jøder. Selv i grunnloven av 1814, som vi lovpriser så høyt, presiseres dette.

Jeg har ikke noe i mot lånehaien, men man kan jo selvfølgelig lure på hva som skjer av fredsarbeid i verden når en slik får fredsprisen.

Topp Bunn