no gain no pain : kanskje

VegardW

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
4.054
Antall liker
2.834
Sted
Kolsås
Torget vurderinger
4
det ble utført noen målinger på preen jeg bygget.Denne har en noe overdimensjonert strømforsyning,et choke input filter som kanskje ikke er førstevalget til denne kretsen.Det ble slik fordi jeg hadde lyst til å øve meg på choke input beregninger.så er det katodefølger -tribute induktiv volumktr- katodefølger.Har spilt med litt forskjellige rigginger, bla superreg som nå er tatt ut av preen.anodene er avkoplet til jord med 47uf,350v.ellers capcoupled cf inng imp 315K, utg imp 116 ohm.
Måleresultater :
Frekvensrespons: 20hz: +0,25 db
50Khz: -1 db
100Khz: -3db
Disse "avvikene" fremkommer de fra induktiv vol ktr tro eller er det cf riggingen?

støy : 150µv innenfor 10hz-100khz
450µv innenfor 10hz-4Mhz

forvrengning: 2/3 guffe: noe<1v inn:
0,1 % v 30 hz
0,1% v 1 Khz
0,12 %v 30Khz

ved 3v inn og full åpning(kan jo ikke si guffe egentlig):
0,4% ved 30 hz, 1Khz, 30khz.

Noen spml:
hvilke tillegsmålinger kan det vre interessent å gjøre?
Her er kondensatorer inn på og ut fra katodefølgerene både før og etter tvc.
Er noen av disse overflødige.
Muligens kun av akademisk interesse men den "høyere" støy som fremkommer ved måling opp mot 4mhz indikerer det at det burde være en 100nf parrallelt med avkoplingskondensatoren fra anoden til jord?
Siden denne preen er et øvelsesprosjekt, kan det være at jeg med tiden rigger til enn ccs løsning under katodefølgerene, mest for å finne ut hva som skjer da
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.148
Antall liker
4.306
Torget vurderinger
1
vega65 skrev:
...
Muligens kun av akademisk interesse men den "høyere" støy som fremkommer ved måling opp mot 4mhz indikerer det at det burde være en 100nf parrallelt med avkoplingskondensatoren fra anoden til jord?
...
En økning i støy fra 150µV til 450 µV med en økning i båndbreddebegrensningen fra 100K Hz til 4M Hz er ingen ting å bli svett av. Termisk støy som er en viktig faktor når du øker båndbredden for støymålingen, er «hvit», dvs at den har like mye energi for en gitt båndbredde, uavhengig av senterfrekvensen for den aktuelle båndbredden. Energiinnholdet i hvit støy øker med kvadratroten av båndbredden.

Mvh
KJ
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.111
Antall liker
4.964
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Ingenting å bli svett av nei. Eller irritere seg over.
Det som Vegard har vært "heldig" med er at forsterkeren er tilnærmet fri for brum. Siden det var så lavt støynivå tenkte jeg ikke på å legge inn et filter for å ta vekk 50/100 Hz. Det ville nok ikke redusert nivået merkbart. Husk den detaljen neste gang Vegard.
 

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Innlegg
2.366
Antall liker
146
vega65 skrev:
hvilke tillegsmålinger kan det vre interessent å gjøre?
Her er kondensatorer inn på og ut fra katodefølgerene både før og etter tvc.
Er noen av disse overflødige.
Som vi snakket om i Horten: Siden trinn2/andre katodefølger får signalet fra en TVC vil det ikke være DC på det. Da trenger du vel ikke kondisen inn på gitteret der?
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.148
Antall liker
4.306
Torget vurderinger
1
Uvektet SN for BW på 100K Hz på 76 dB ref 1V, er godt og vel «godkjent» for en rørpre. Dersom du begrenser båndbredden til 20Hz så tipper jeg du vil få et støynivå på omkring 110µV som er et uvektet SN på omlag 79 dB ref 1V.

mvh
KJ
 

VegardW

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
4.054
Antall liker
2.834
Sted
Kolsås
Torget vurderinger
4
"tilnærmet" fri for brum" .Husker at jeg lurte veldig på om glødespenningen skulle være dc eller ac.Jeg valgte å legge vekt på Hans' erfaringer her, og det viste seg vel å være fornuftig.Bla fordi gløden til 5687 trekker godt med strøm (2 x 0,9 a) fikk jeg viklet en egen trafo til denne gløden .kablene er tvunnet med drill og lagt under kobberplaten som tagstrips til komponenetene er festet på.Nei det var ingenting ved disse målingene som stresset meg, tvert i mot. :) .Men det er en del av læringen å forøke å evaluere og se hvordan ting henger sammmen.slik katodefølgeren er satt opp her har den en psrr på -25,7 db.Det gir selvfølgelig noe gratis drahjelp.
 
Topp Bunn