Det er bøtter og spann med usb to spdif+ymse saker der ute. Det er vel 150+ eller noe sånt.
På 90 Tallet laget Paul McGowan (Nå med PS Audio, på den tiden med Genesis Technologies) noe som ble kalt The Genesis Digital lense.
Ett unikt produkt på den tiden. En buffer/reklokker .
Den hadde en 512KB stor buffer som den leste til og så reklokket datas fra via en rekke in og outputs.. (dvs ca 3 sekunder med cd data - CD data er 176.4 kilobytes per second ).
Det var en svær sak, ca så stor som en Densen integrert eller deromkring.
Den klarte ca 100 -90 picosekunder med output jitter fra ganske 'skitne kilder' som cd drev, lykort osv... Det var meget bra på den tiden.
På den tiden kostet herligheten nesten 2000 dollar. Det var gansker mye gryn i 1996.
Dette apparatet er en legende. Noen bruker slike enda. Så bra var den... Fremdeles må du ut med over 400 dollar om du vil ha en.
Fremover til 2012...
Empirical Audio lanserer Syncro-Mesh (599$) dvs ca 3400kr.
Dette er en ganske liten boks som du plasserer mellom en kilde CD, pc, sonos, hva som helst som hiver ut ett digitalt signal og en DAC.
Cluet her er att man trenger en ekstra digitalkabel. Og begge disse kablene bør være på 1.5 meter, for optimalt resultat.
De fleste som bruker digitalkabel dvs rca eller AES/EBU eller HDMI eller BNC bør bruke akkurat 1.5 meter lang kabel...
Dette har med refleksjoner og impedanse å gjøre. Akkurat denne lengden har vist seg å være den smarteste å bruke.
Her snakker vi om ett produkt som du kan plassere mellom en kilde og en komponent med digital input.
Hva gjør så denne med signalet den får via optisk, rca eller bnc inngangen sine? Jo den 10 -20 dobbler kvaliteten av den digitale datastrømmen.
Du konverterer ditt cd drev, din sonos, eller hva som helst egentlig fra mid-fi til ekte High-end når det gjelder kvaliteten som kilde/drev.
Jitter synker til da nesten femto skalaen hva gjelder jitter. 10> pico seconds, worst case scenario eller deromkring.
Poenget her å maksimere billige kilder (Kan bestilles som up/resampler 'not bitperfect') eller direct re-clock (pseudo bit-perfect)
Med ikke bitperfect menes det att den kjører dataen gjennom en chip, re-klokker og rebuffrer og mater daten ut i korrekt hastighet...
Hva skal man med kilden såkalte bit data om den er helt på styr med en klokke-data segment som er på viddene. Her re-kreerer vi, re-genererer!
Det å ha musikken lagret i bit perfect, og å sendt denne ut fra "kilden" i bit-perfect format er derimot noe helt annet, i dette tilfellet.
Når en da D/A konverter blir matet med denne datastrømmen så skjer det noe aldeles fantastisk. D/A konverteren "over achieves" something fierce!!
Nå har riktignok Paul McGowan endelig laget en "Digital lens MK II" dvs
PS Audio sin Perfect Wave teknologi.
Empirical sin utgave er eksakt like bra. Koster 1/8 del så mye gryn...
Yeah, No... no braINER.. i'M Bringing no brainer back! (a.k.a
Timberlake style... )
Synchro-Mesh : Empirical Audio
Som sagt. : Min mening, ett nydelig produkt! Ett jeg selv har brukt gryn på i 2012/2013.. (mater en Pioneer N-50k, om satt opp riktig, så er pioneeren helt ekstremt underpriset versus lyden den er i stand til å hive ut!!! Kables for tiden med Tara labs Air kabler... Meget bra "match") inn i en Earmax Pro (Nos rør, 6h23EB + Mullard CV series NOS (Veldig gamle...) tilkoblet en AKG 701.
Kort sagt. Mitt nåværende headset annlegg. Abnormt vellykket kombo.. Ikke så dyrt heller. ( ca 30 -40 lapper.. Egen pc + filtre + backupsystem + komponenter)
Pioneeren er riktig nok tilkoblet via en DIY nettkabel som mulignes er verdt 100k+++ om den skulle produseres (grunnet att jeg har brukt patenter fra flere high-end produsenter i DIY oppskriften og rent sølv i lederne)
Kabel fra Dac til Earmax er "Tara labs" - AIR 0/1 Klone (Eller, min kabel er bedre.. YMMV ... )
Jeg bare nevner det: Har man mulighet for å koble dac til via BNC, gå for det!!! Det er den beste måten å koble en dac!!!!
Syncro-mesh er ett produkt som er veldig sjeldent i dagens hi-fi marked. Akkurat som "The Digital lense" var i 1996.. Det var konkurrenter, men de leverte ikke samme kvalitet...
Skal man ha noe fra en konkurrent idag, så blir det noe helt sinnsykt dyrt!! Vi snakker om ikke små summer
Syncro-mesh, ett unikt produkt i et meget mettet marked!!
Mvh