Rørutstyr NNOS rør og pris.

flor

Rørentusiast
Ble medlem
07.06.2005
Innlegg
238
Antall liker
26
Sted
Nesoddtangen
Torget vurderinger
3
Jeg ha solgt rør på HFS i ca ti år.Jeg vil gjerne ha tilbakemeldinger fra folk her på sentralen om de vurderer NOS rør for dyre!!Har og observert at folk herinne etterhvert synes Sovtek,JJ og Kineske typer er like gode og til og med bedre enn Nos!Undres hva de betaler for disse?Begrunnelsen er ofte at forsterkere er konstruert utifra bla Sovteks lydsignatur.Dette får ikke jeg til å stemme,men dette er ikke det tema mitt innlegg dreier seg om!Jeg har fått mengder med tilbakemeldinger at 50-70 talls Telefunken,Siemens,Mullard osv er det beste "tweak" kjøper har foretatt!Da snakker jeg om folk som har kjøpt høytaler,signal og strømkabler til mellom 50 og 100 lapper!(Platespillere og pickups unntatt her)!NOS rør,er etter min mening,uendelig mye bedre enn nyproduserte!50-60 talls rør er sjeldne og vanskelig å finne.Er det for dyrt å betale mellom NOK.500 til 1000 for rør som er bedre, mer pålitelige og varer virkelig fra 3000 til 10000 timer?En pakke tobakk koster ca 250 inkludert papir og varer høyst i tre til fem dager!Pris har steget betraktelig på de fleste varer og en middag under kr.100 for en familie må i tilfelle være graut!Jeg prøver å ligge betraktelig lavere i pris enn de proffesjonelle rørselgerne i dette landet!Allikevel merker jeg nedgang i salg!Rørene er testet av en proff og de er matchet ved salg!Altså-synes hi-fi rørfreakerne herinne at rør produsert rundt midten av det forrige århundre er for høyt priset?
Mvh.
 
Sist redigert:

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.432
Antall liker
17.145
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Nei, jeg synes (generelt) ikke at gode NOS-rør er for dyre sett i forhold til hva man får igjen av lydforbedring - og kostnad (levetid tatt i betraktning) relatert i forhold til pris på de øvrige komponenter. Dog - det finnes unntak der jeg synes prisen på en del "eksotiske" effektrør har nådd priser, som for min del blir for drøye.

Jeg har tilgode å ha byttet ut rør fra de som har vært levert med forsterker til NOS og opplevd dårligere lyd. En del av de rør som leveres med noen forsterkere er jo nesten som rene "transportrør" å regne.
En begrunnelse om at forsterker er konstruert/tunet ut fra et spesifikt rørfabrikat kan vel sikkert i noen tilfeller stemme, men det er jo ikke på død og liv sikkert at man ønsker/liker den karakteristikken allikevel. Det er jo en av pros med en røramp. Man kan tune lyden og karakteristikken i den retning man selv ønsker. Det er jo også en av årsakene til at noen produsenterleverer forsterkeren med noen billige rør - og sågar også angir at dette er årsaken.

Jeg har begrenset erfaring med rør fra dagens produsenter - med unntak av Svetlana (=C=) som har vært gode, men nå er vel den fabrikken lagt ned.
 

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Vet ikke helt om innlegget er ment som tekstreklame til fremme av eget salg eller ikke. :)
Egentlig er det vel lett å svare at kunden alltid har rett, og at markedet bestemmer. Dersom selgerne av NOS-rør ikke greier å overbevise folk om at disse rørene er best, er det først og fremst selgerne som har et problem. Dersom resultatet blir at ingen lenger gidder å selge gamle rør, har imidlertid alle et problem.


Egentlig tror jeg ikke prisen har så mye å si når det kommer til stykket. Det avgjørende er om folk tror de trenger gamle rør eller ikke.
 

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Innlegg
2.432
Antall liker
496
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Som du sier er rør fra 50-60 tallet stort sett av veldig god kvalitet, og hvis de blir drevet anstendig varer de veldig lenge. Jeg fikk en kasse "pulls" med rør som typisk hadde satt i radioer fra 50-tallet. Og da kan man gjette på at de stammer fra et verksted. Overraskende mange av rørene testet opp i mot industristandard. Derimot har jeg kjøpt smårør av nyere produskjonsdato fra kina, yuogo etc. De ble kun brukt kort tid før de ble testet, og så og si samtlige var trette eller skjeve. Så til spørsmålet om hvorfor du selger mindre. Det kan jo rett og slett ha å gjøre med at mange kjøper billige rørforsterkere fra kina, og kan ikke forsvare å sette inn NOS rør som koster mer enn forsterkeren. Det andre er at hvis man har en god rørforsterker og bytter smårørene til NOS TLFK etc, så spiller det bra, og de varer de ekstremt lenge før de trenger å erstattes. Det er ihvertfall min personlige erfaring. Jeg kjøpte en dyrere rør-riaa. Byttet rørene med NIB Philips tidlig 60-talls som jeg er ganske begeistra for. Kommer aldri til å erstatte de. De spiller kjempebra og varer sikkert til jeg er blitt døv.
Det der med at forskerkere er designet lydmessig til kinarør er jo bare noe piss. For å si det enkelt.
Hvis du vil selge mer, kan du prøve gitarfolket. De eksperimenterer masse med forskjellige rør. Da kan man også bruke slitte rør fordi de vrenger på en litt annen måte enn nye.
 

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Innlegg
6.412
Antall liker
2.603
Torget vurderinger
7
Ebay er nok også en grunn, det og andre utenlandske selgere som ikke tar fullt så ublu priser som her i Norge hvor det stort sett er ett ørlite fåtall som setter prisen skyhøyt
på tross av en avanse som man sjelden finner i andre bedrifter tør jeg påstå, 10 og 20 gangen er jo bra.....tenker da generellt sett og ikke spesifikt på deg, da jeg ikke vet hvilke priser du opererer med
mye av det er jo pulls også og da strengt tatt ikke NOS som det ofte selges som
 

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
23.842
Antall liker
38.577
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Mine erfaringer sier at en kan aldri betale nok for god nos rør :)

mvh
 

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Innlegg
6.412
Antall liker
2.603
Torget vurderinger
7
Neida sant det, men det er jo en grense også da :) du ville vel gjerne sluppet å betale 10 k for en forsterker , hvis du visste at forhandler kjøpte den inn for 500 kr ?
 

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
23.842
Antall liker
38.577
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Neida sant det, men det er jo en grense også da :) du ville vel gjerne sluppet å betale 10 k for en forsterker , hvis du visste at forhandler kjøpte den inn for 500 kr ?
Enig med du i det jokris :)

mvh
 

flor

Rørentusiast
Ble medlem
07.06.2005
Innlegg
238
Antall liker
26
Sted
Nesoddtangen
Torget vurderinger
3
NOS er ubrukte rør,men rør som måler over eller lik NOS har samme kvalitet og levetid!Dermed legetimerer jeg ikke å selge brukte rør som NOS!Det beste rør er det som måler tilnærmet det som står i bokji!ECC83/12AX7 skal måle feks på en AVO Mark -1,2Ma-1,6Ma/V,Mange tror at et ECC83 som måler 2,0Ma er et bedre rør og vil vare lengre!Problemet her er at et slikt rør vil trekke for mye anodestrøm!Det blir en skjevhet i fordeling av strømlevering til eventuelle andre rør i kjeden!Et slikt tar for mye av kaka!Derimot er en høyere forsterkning(Ma/V)en indikasjon på lengre levetid!Jokris-du burde vite hvilke priser jeg opererer med!Du har handlet endel av meg og gjordt det som man kan gjøre med eldre rør!Dvs. solgt dem til samme pris som du selv betalte,når du har villet oppgradere!Dette er noe man alltid kan med slike rør!Hvilken pris forhandlere eller jeg betaler selv for disse,kan jeg ikke se ha noen relevans!
Til grammofon vil jeg si-at jeg forstår din tekstreklame observasjon,men den var ikke tilsiktet!
Ellers er en grunn til litt mindre salg ,at de gamle hi-fi traverne herinne har gjennom årene opparbeidet anselige samlinger med kremrør(bla annet fra meg)(Litt Reklame)slik at de kan dekke sitt eget behov uten å bevege seg i cyberspace!Jeg mener at en ny generasjon er på vei inn i rørverden og jeg får ofte telefoner angående råd om kjøp!Hvilke rør er best av TLF eller Mullard osv!Det tar jeg som et kompliment og jeg synes det er moro,men må innrømme det finnes masser av rør jeg ikke har lydmessid erfaring med!
 
Sist redigert:

flor

Rørentusiast
Ble medlem
07.06.2005
Innlegg
238
Antall liker
26
Sted
Nesoddtangen
Torget vurderinger
3
Vil bare påpeke at jeg har endel konsulenter jeg kan kontakte ang. rør jeg selv ikke har den største erfaring med!
 

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Innlegg
6.412
Antall liker
2.603
Torget vurderinger
7
kan ikke huske at jeg har handlet mye hos deg >?? må isåfall være en god stund siden, jeg uttaler meg på generell basis og ikke med deg som fokus, så mener ikke tråkke deg på tærne, du er vel også privat person som selger rør ? ikke firma ? eller selger du for en forhandler ?
hvilke avanse selger har er alltid ett tema i hai fai, men merkelig nok ikke mye fokus på det når det kommer til rør, da skal man gladelig gi 30 x innkjøpspris og føle seg lykkelig for å ha fått tak i noe, det er her dette blir helt feil for meg ihvertfall, og jeg handler gladelig nok av radio/stereo entusiaster fra det store utland som er minst like ærlig som de Norske selgerne, jeg vet at det selges Pulls over disk i Norge som NOS uten at noen påpeker det, blir som å selge en brukt lp som ny eller ett demo anlegg til full pris spør du meg.....
 

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Innlegg
6.412
Antall liker
2.603
Torget vurderinger
7
det kan jo hende også at mange etterhvert har funnet ut at slettes ikke alle rør produkter er sensitive på hvilket rør som settes i heller ? det er komplisert med rør og hvilke rør som passer best osv osv og det koster fort ett lite anlegg for å bytte 4 signalrør som solgtes for 5 kr stk en gang i tiden, så alt i alt er det selgers marked og ett nokså kunstig ett, ganske unikt innenfor hai fai imo, det finnes som sagt plenty av muligheter til å få kjøpt pent brukte/pulls som måler bra for en billig penge hvis man bare saumfarer børsen der ute, men da må man forbi alle "selgerne" som pusher de dyreste rørene som de beste og mest sjeldne, og som snart er sluttsolgt , selv om de enda sitter på noen kasser av de ....
 

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
1.401
Antall liker
185
Pris er ofte satt ut fra tilbud og etterspørsel. Dette er vel det eneste jeg kan om økonomi. Jeg har ved flere anledninger tenkt "nå gidder jeg ikke mer" når jeg har hørt prisen på et NOS rør. Eksempler er Bendix likerettere og sist Telefunken ECC803S ( eller noe sånt ) for over $1K på Tubeworld. Jeg har aldri handlet der, men det virker seriøst. I Norge har jeg handlet hos Motron og vi har samarbeidet ved flere anledninger. Hvorfor koster 12AX7/ECC83 6KNOK og 2SB737 20 NOK eller noe sånt? Som selvbygger spør en seg selv. Begge er nok noe av det ypperste som er laget til lyd, men jeg vil gjette på at transistoren støyer mindre og den varer sikkert 20 år riktig brukt.
Før Kondo ( Audio Note ) brukte 6072/5687 kombinasjonen i sine forsterkere var dette rør brukt av JAN i US. US military og noen selvbyggere som hadde funnet ut hva dette var for Audio. Vil gjette at en kunne finne Tung-Sol 5687 for under $3. Cetron 300B ble brukt til regulatorer i fly såvidt jeg vet. 45 var hastigheten på singler. Sound Practices var vel med på å starte Racet og for meg har det vært verd det. Før det var jeg eier av et par sett ECC83 og ECC81 til en kopi av en David Berning Preamp og et par Mullard E88CC for 120,- da AR SP11 fikk god kritikk i Danske High Fidelity. I dag er jeg eier av flere Tung-Sol 5687.
Jeg jakter fortsatt på god lyd og dette innebærer testing av mange forskjellige rør. Som selvbygger bygger jeg poweret selv og om jeg lager det til 6,3 Volt gløding eller noe annet er likegyldig. Vil nevne 20EZ7 og 9AU7 som svar på spørsmålet om NOS rør er for dyre. Fortsatt er det mulig å finne 12AX7/12AU7 typer billig, men da må en bygge ny glødeforsyning.
Skal du ha 12AX/ECC må du betale mer. Betydelig mer.
Prisen på tobakk i Norge er nevnt av trådstarter. Vel, Både rør og røyk gløder. Finner ikke mer. VH. Bernt.
 
Sist redigert:

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
4.315
Antall liker
1.174
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
NOS 12AX7? Kjøp 6N2P-EV eller -ER NOS Sovjetiske fra 70-tallet. Glem alle de andre, kanskje med unntak av TFK ECC803S. Husk å endre pinout/gløding.
 

flor

Rørentusiast
Ble medlem
07.06.2005
Innlegg
238
Antall liker
26
Sted
Nesoddtangen
Torget vurderinger
3
Jokris har tydeligvis dårlige erfaringer med rørselgere! (Forvekslet deg med"kris"så du har ikke handlet med meg).Hans forargelse over r
ørslgeres fortjenste forutsetter at han antar vi nærmest betaler et par kr.røret! Det er kun Kvanlid gjennom sin avtale med militæret som besitter dette privilegiet! Vanligvis tar jeg feks.kr.1800 for et par TLF.ECC83.Selv betaler jeg kr.500/stk.Det finnes en del eldre herremenn som har samlet rør siden 50 tallet.Folk har lurt fra dem gec kt88, Tlf Ecc803s for en 50 lapp.En klarte å lure til seg en Mcintosch for kr.150! Dessuten har de stjålet når anledningen bød seg! De har etterhvert forstått at disse er har en verdi i kroner!Dette er folk av den gamle skolen og uærlighet eller lureri toleres ikke lenger! Prøv slikt og videre transaksjoner er guiljotinert.For ever!
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Hva er det egentlig som diskuteres her inne ? Pris ifht hva ? Flor's tanker vedr kjøp og salg ? Hvilke avtaler andre har og tjener godt på ? Ser ingen retning her.. NOS rør kan være dyre , og sjeldne. Men for dyrt er det knapt. Og at rør skal være optimalisert rundt en forsterker dreier seg antagligvis kun om de som har kt120. Kun en produsent.... Stakkars folk .
 

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Innlegg
6.412
Antall liker
2.603
Torget vurderinger
7
Jokris har tydeligvis dårlige erfaringer med rørselgere! (Forvekslet deg med"kris"så du har ikke handlet med meg).Hans forargelse over r
ørslgeres fortjenste forutsetter at han antar vi nærmest betaler et par kr.røret! Det er kun Kvanlid gjennom sin avtale med militæret som besitter dette privilegiet! Vanligvis tar jeg feks.kr.1800 for et par TLF.ECC83.Selv betaler jeg kr.500/stk.Det finnes en del eldre herremenn som har samlet rør siden 50 tallet.Folk har lurt fra dem gec kt88, Tlf Ecc803s for en 50 lapp.En klarte å lure til seg en Mcintosch for kr.150! Dessuten har de stjålet når anledningen bød seg! De har etterhvert forstått at disse er har en verdi i kroner!Dette er folk av den gamle skolen og uærlighet eller lureri toleres ikke lenger! Prøv slikt og videre transaksjoner er guiljotinert.For ever!
har ikke handlet med deg, og som tidlgiere sagt, ikke dine priser jeg snakker om, men å kjøpe ett rør til 100 kr for så å selge det for 2000-3000 kr er en avanse som det er kun i rør verdenen man finner utifra hva jeg vet ihvertfall, og allikevel så skal man være takknemmelig for å ikke betale mer ? drar vi denne kalkylen over til kabel verdene så hopper jo folk i været av 1/10 av denne avansen
mitt tips er rett og slett å teste noe mer enn TFK, som ofte ikke vil gi den lyden man vil ha alikevel, skal man over på fargetoner og pensler så vil jeg heller anbefale å teste de (som regel) billigere amerikanske utgavene
holde seg unna de utrydningstrua røra så koster det ikke så ille, men alle kan jo selvfølgelig velge å betale dyrt for en billig vare
 

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Jokris har tydeligvis dårlige erfaringer med rørselgere! (Forvekslet deg med"kris"så du har ikke handlet med meg).Hans forargelse over r
ørslgeres fortjenste forutsetter at han antar vi nærmest betaler et par kr.røret! Det er kun Kvanlid gjennom sin avtale med militæret som besitter dette privilegiet! Vanligvis tar jeg feks.kr.1800 for et par TLF.ECC83.Selv betaler jeg kr.500/stk.Det finnes en del eldre herremenn som har samlet rør siden 50 tallet.Folk har lurt fra dem gec kt88, Tlf Ecc803s for en 50 lapp.En klarte å lure til seg en Mcintosch for kr.150! Dessuten har de stjålet når anledningen bød seg! De har etterhvert forstått at disse er har en verdi i kroner!Dette er folk av den gamle skolen og uærlighet eller lureri toleres ikke lenger! Prøv slikt og videre transaksjoner er guiljotinert.For ever!

Jeg har handlet en del hos Motron og bryr meg fint lite om Brynjar har betalt en eller 500 kroner røret. Det viktigste for meg har vært tilgjengelighet, ekspertise og service. Dessuten vil jeg vite at jeg får ekte vare.
 

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Innlegg
6.412
Antall liker
2.603
Torget vurderinger
7
Da er du jo inne på det vesentlige, hvorfor betaler gladelig rør folket til de grader overpris ?
 

tommo21

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.07.2003
Innlegg
333
Antall liker
161
Torget vurderinger
26
Jeg har kjøpt rør fra Flor tidligere, begynner vel snart å bli 7-8 år siden, og hatt mye glede av de(CCa), men etter at jeg har fått mer og mer erfaring så har jeg funnet ut at rør oppfører seg så forskjellig fra forsterker til forsterker, slik at noe som låt bra ett sted slettes ikke låter like bra et annet sted. Jeg har etterhvert bygget meg opp ett lite lager og kan teste ut forskjellige ting i de forsterkerene, Riaa'ene og DAC'ene jeg har. Jeg har kommet frem til, at med dagens priser på gamle storheter som Telefunken, Siemens og Mullard, så føler jeg ikke disse gir nok fordel egentlig til å være verdt prisen. Og ja...jeg har alle av disse, men de blir sjelden brukt.

For min del synes jeg at RCA/GE blackplates o.l. i forskjellige versjoner(spesielt 5751/ECC83/12AX7) fra 50-60 tallet generelt gir meg det jeg ønsker fremfor disse "luksus-rørene". Jeg er også veldig fornøyd med Psvane Rør fra Kina. Både som driverrør, men også smårør. Dette er vel "luksus"-versjonen av Shuguang-produserte rør, men det jeg har prøvd virker glimrende i mitt utstyr og i mine ører.

Ellers så fungere også Gold Lion Kt-88 utmerket og også Tung-Sol 6L6GC.

Jeg vil si at det er litt snobberi og en myte at NOS-rør alltid skal være bedre. Det kommer an på ørene som hører og utstyret det skal brukes i.
 

POB

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.09.2003
Innlegg
2.986
Antall liker
2.910
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
31
NOS eller nyproduserte er en evigvarende diskusjon.
NOS rør er generelt for høyt priset, det er eneste grunnen til at trådstarter har nedgang i salget. Markedet bestemmer riktig pris, og er noe for dyrt vil markedet se andre steder. Simple as that.

Alle selgere viser til at NOS er best, men siden det er begrenset tilgang i verden må de ta høy pris.
Levetiden kan absolutt diskuteres. Greit at et rør lever i 10000 timer, men de som bruker røret mer enn 5000 timer bruker et veldig redusert rør og dertil dårligere lyd, både på dynamikk og støy. Så den reklamen om levetid er stort sett tull.
Det er mange seriøse forhandlere i det store utland, og det er disse trådstarter må sammeligne seg med. Ikke de få som legger ut et og annet rør her på sentralen.

Jeg har selvfølgelig også kjøpt dyre rør hos Motron. Mye fordi han er nabo, men like mye pga navnet, kunnskapen og bytterett.
Har også kjøpt en del rør fra USA, men etter tips gikk jeg over til JAC, som alltid har levert svært god kvalitet til overkommelig pris.

Man blir veldig raskt liten i Norge sammenlignet med store internasjonale butikker som har et mye større utvalg og ofte bedre priser.
 

flor

Rørentusiast
Ble medlem
07.06.2005
Innlegg
238
Antall liker
26
Sted
Nesoddtangen
Torget vurderinger
3
HCS har et poeng da han ikke finner noe tema i denne tråden!Jeg la den ut for å lodde stemningen ang.50-70 rør!Den responsen som er kommet finner jeg tilfredstillende.Jeg er også enig at NOS rør er vannvitttig høyt priset Og prisene er illusoriske!Det som glemmes her er at jeg investerer i rør for å tjene!Profitere!Jeg er så heldig at jeg har tilgang på meget sjeldne rør!Jeg selger disse til en pris langt under de proffesjonelle rørselgere!De står ansvarlig skattemessig,noe jeg ikke enda gjør,og det påvirker pris!!.Kjøper enkelt ganger for mellom 50 og 60 lapper.!Samtidig dekker jeg mitt eget rørbehov for mindre mynt!Selger jeg kabler eller annet,tar jeg ikke fortjeneste!
RCA blackplate er suverene rør.5751 typer er etter min erfaring ikke billige,selv på ebay!
 

POB

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.09.2003
Innlegg
2.986
Antall liker
2.910
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
31
Ingen som mistenker deg for å drive med dette for moroskyld. Selvfølgelig skal selgere tjene $$.
Kan hende markedet ikke er spesielt mottagelig for sjeldne Telefunken 801 for tida, da det finnes svært mange andre gode rimeligere varianter rundt omkring.

Kikker litt rundt avogtil etter NOS 6h30.
Har du tilgang på disse også?
 

janfrt

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.06.2011
Innlegg
7.491
Antall liker
8.615
Sted
Pt. Høvik
Gir stort sett f... i pris, så lenge lydsignaturen blir slik jeg liker den. Alltid kjøpt fra Brynjar p.g.a. kompetanse og tilgjengelighet. Men, kjøpte i dag ett par NOS Siemens & Halske CCa/E88CC her på Torget til kr. 2.500,- paret. Så får vi se. Uansett: pris er underordnet.

Og hvem er selgeren (oppdaget det først nå!!): flor :)
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.257
Antall liker
9.494
Torget vurderinger
2
Jeg har tatt det for gitt at røren som selges av privatpersoner i Norge ,med visse unntak , stort sett skrap ,pulls og feilkjøp. Hvem selger fra seg gode NOS rør om man har forsterker som de kan brukes i?? Og de nyproduserte selges vel fordi man ikke er fornøyd?
Hvor mange privat personer sitter med en kalibrert rørtester, og kan stå inne for kvaliteten, og levetiden som er igjen?

Vel når jeg tenker meg om har jeg vel ca 100 rør hvorav 50 ubrukte NOS kan selges, da jeg ikke bruker forsterkeren som de passer i lengre, men jeg får såpass lite for dem at jeg ikke gidder å selge. Dessuten vet man aldri hva man kan få bruk for. Et lite tips, siden jeg har nok 6GU7 for resten av mitt liv, så er triodekoblet klasse A KT120 med 6GU7 driver rør en knall match, langt bedre enn 6SN7 som fordobler den målte forvrengingen.. Kan hende 6gu7 passer i andre sammenhenger også...

Forresten har jeg også noen esker med brukte SED 6550 som bare ligger og støver ned...:rolleyes:


Ang pris så kjøper jeg sjelden noe over 200kr fra utlandet for å unngå innførselsavgifter. Røren som tilbys her på børsen er som regel klart dyrere og da kjøper jeg heller hos Motron, enn hos en for meg ukjent person-
 
Sist redigert:

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.257
Antall liker
9.494
Torget vurderinger
2
Gir stort sett f... i pris, så lenge lydsignaturen blir slik jeg liker den. Alltid kjøpt fra Brynjar p.g.a. kompetanse og tilgjengelighet. Men, kjøpte i dag ett par NOS Siemens & Halske CCa/E88CC her på Torget til kr. 2.500,- paret. Så får vi se. Uansett: pris er underordnet.

Og hvem er selgeren (oppdaget det først nå!!): flor :)
Så nå vet vi hvem som er skyld i prisnivået ja.... det er altså du som gjør at allt blir så mye dyrere her i landet..... for oss andre 98% er pris ikke underordnet....
 

janfrt

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.06.2011
Innlegg
7.491
Antall liker
8.615
Sted
Pt. Høvik
Gir stort sett f... i pris, så lenge lydsignaturen blir slik jeg liker den. Alltid kjøpt fra Brynjar p.g.a. kompetanse og tilgjengelighet. Men, kjøpte i dag ett par NOS Siemens & Halske CCa/E88CC her på Torget til kr. 2.500,- paret. Så får vi se. Uansett: pris er underordnet.

Og hvem er selgeren (oppdaget det først nå!!): flor :)
Så nå vet vi hvem som er skyld i prisnivået ja.... det er altså du som gjør at allt blir så mye dyrere her i landet..... for oss andre 98% er pris ikke underordnet....
He, he, utgjør jeg, alene, 2% av kundene?
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.257
Antall liker
9.494
Torget vurderinger
2
Gir stort sett f... i pris, så lenge lydsignaturen blir slik jeg liker den. Alltid kjøpt fra Brynjar p.g.a. kompetanse og tilgjengelighet. Men, kjøpte i dag ett par NOS Siemens & Halske CCa/E88CC her på Torget til kr. 2.500,- paret. Så får vi se. Uansett: pris er underordnet.

Og hvem er selgeren (oppdaget det først nå!!): flor :)
Så nå vet vi hvem som er skyld i prisnivået ja.... det er altså du som gjør at allt blir så mye dyrere her i landet..... for oss andre 98% er pris ikke underordnet....
He, he, utgjør jeg, alene, 2% av kundene?
;)Jeg forutså den responsen. Så vidt jeg husker så tjener 2% av lønnstagere over 1000 000 kr per år. Da blir det et lite high end marked for de som ikke trenger å snu på krona. Enten det er vesker ,sko eller rør, så følger wannabeene etter og kjøper det samme. Dermer blir markedet og kundemassen større enn den 2%ten på toppen av pyramiden skulle tilsi. og alt blir dyrere for alle. Noen har råd til det og bryr seg ikke,men for de fleste er spiller prisen en rolle, enten av økonomiske grunner eller så av prinsipp. Derav 2%en jeg hang på deg,,, :cool: Ha en fortsatt god kveld..

PS. Vi andre 98% kjøper ikke smårør til 2500 kr stykket, ( 300B er en annen sak), ergo utgjør sikkert gruppen hvor prisen ikke spiller rolle en mye større andel av boutique -rør kundemassen enn 2%.
 

flor

Rørentusiast
Ble medlem
07.06.2005
Innlegg
238
Antall liker
26
Sted
Nesoddtangen
Torget vurderinger
3
Når det gjelder testing av rør blir dette utført av en gammel venn av kvanlid.Testeren er en Avo Mark V som kalibreres jevnlig! Fyren har utrolige kunnskaper om rør og bygger oscilloskoper, reparerer alt fra forsterkere (kun rørforstere) til platespillere! MEN å få overbevist han om at en type rør lydmessig er bedre enn et annet, er umulig!Rør testes og matches profesjonellt.
 

janfrt

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.06.2011
Innlegg
7.491
Antall liker
8.615
Sted
Pt. Høvik
Gir stort sett f... i pris, så lenge lydsignaturen blir slik jeg liker den. Alltid kjøpt fra Brynjar p.g.a. kompetanse og tilgjengelighet. Men, kjøpte i dag ett par NOS Siemens & Halske CCa/E88CC her på Torget til kr. 2.500,- paret. Så får vi se. Uansett: pris er underordnet.

Og hvem er selgeren (oppdaget det først nå!!): flor :)
Så nå vet vi hvem som er skyld i prisnivået ja.... det er altså du som gjør at allt blir så mye dyrere her i landet..... for oss andre 98% er pris ikke underordnet....
He, he, utgjør jeg, alene, 2% av kundene?
;)Jeg forutså den responsen. Så vidt jeg husker så tjener 2% av lønnstagere over 1000 000 kr per år. Da blir det et lite high end marked for de som ikke trenger å snu på krona. Enten det er vesker ,sko eller rør, så følger wannabeene etter og kjøper det samme. Dermer blir markedet og kundemassen større enn den 2%ten på toppen av pyramiden skulle tilsi. og alt blir dyrere for alle. Noen har råd til det og bryr seg ikke,men for de fleste er spiller prisen en rolle, enten av økonomiske grunner eller så av prinsipp. Derav 2%en jeg hang på deg,,, :cool: Ha en fortsatt god kveld..

PS. Vi andre 98% kjøper ikke smårør til 2500 kr stykket, ( 300B er en annen sak), ergo utgjør sikkert gruppen hvor prisen ikke spiller rolle en mye større andel av boutique -rør kundemassen enn 2%.
Dette er bare tull å diskutere. Det er tilbud og efterspørsel som bestemmer prisen på en vare eller tjeneste. Når det er noe som er viktig for meg, så bruker jeg penger på det. Andre prioriterer annerledes. Slik er det med alt som kan selges og kjøpes. Bortsett fra der det er restriksjoner.

Jeg kan røpe så mye som at jeg handler en del på Oslo Børs og Nasdaq. Kan jeg klage når kursene detter?

End of discussion, fra min side. Ha en fin kveld/natt. :)
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Det er bra med litt promotering av rør salg. Men tror ikke markedet er økende for det. Så en kan saktens spørre seg om det blir noen forskjell med en slik tråd. Ja, folk vet at flor selger rør, men utover det skjer det neppe noe mer.


Gode rør kan være dyre, men stort sett lønner det seg å handle utenlands. De prisene jeg har sett her på HFS er sjelden noen kupp. Uavhengig av hvem som er selger. Større trygghet ved å kjøpe innenlands muligens, men har så troa på endel selgere utenfor Norge at den sikkerheten er bortkastet i mine øyne . Og ja, jeg har lest om din venns rørtester flor. Veldig bra den, men ser ikke behovet. Og en får de rørene en vil ha, om en gidder jobbe litt. Vil en ha det lettvint kan en gjerne betale blodpris tenker jeg.
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.257
Antall liker
9.494
Torget vurderinger
2
Enig Flor, % regning er en avsporing...Rør er som frimerker med lyd..
 

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Innlegg
4.980
Antall liker
1.055
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
Om priser...er de fleste jeg har sett her hjemme ganske korrekte, (etter tiljengelighet og hvor ettertraktet de er).
Jeg har selv handlet større mengder på bay'en, og mottatt mye søppel. Å handle billig, blir blir fort dyrt....
Jeg har sannsynligvis kastet mer enn 8 banan-kasser fulle !! av underkjente rør...
Alt jeg har, ble testet på en ny & moderene 25Kkr Amplitrex rør-tester, alternativt på eldre testere.
Så mitt råd for prissetting & handel er; bruk de kjente forhandlere, her hjemme, i USA, eller Tyskland, og bruk mindre
tid til å lete opp billige "super-rør"...
 

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Innlegg
6.412
Antall liker
2.603
Torget vurderinger
7
det blir relativt dyrt å kjøpe Mullard i Norge, fra anerkjent forhandler, som kutter etter ca 500 timer også.......
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.108
Antall liker
4.965
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Til alle som tror de gjør et kupp:
Få selgeren til å akseptere retur og pengene tilbake dersom rørene ikke holder det som loves.
Jeg tester gjerne. Helt gratis.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.108
Antall liker
4.965
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
det blir relativt dyrt å kjøpe Mullard i Norge, fra anerkjent forhandler, som kutter etter ca 500 timer også.......
Med litt felles interesse for rør:
Hva var det som "kuttet"?
Det er ikke så mange måter for rør å "kutte" på.
Brudd i filamentet medfører plutselig kutt.
Det samme gjør luft. Vacuum som blir borte altså:)
Kortslutning mellom elektroder.
Kommer ikke på flere årsaker.
Det kan være interessant å finne ut hva som gikk galt. Ikke så vanskelig.
Og årsaken til at det gikk galt. Ofte en overkommelig jobb å finne ut av det også.
 

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Innlegg
6.412
Antall liker
2.603
Torget vurderinger
7
det blir relativt dyrt å kjøpe Mullard i Norge, fra anerkjent forhandler, som kutter etter ca 500 timer også.......
Med litt felles interesse for rør:
Hva var det som "kuttet"?
Det er ikke så mange måter for rør å "kutte" på.
Brudd i filamentet medfører plutselig kutt.
Det samme gjør luft. Vacuum som blir borte altså:)
Kortslutning mellom elektroder.
Kommer ikke på flere årsaker.
Det kan være interessant å finne ut hva som gikk galt. Ikke så vanskelig.
Og årsaken til at det gikk galt. Ofte en overkommelig jobb å finne ut av det også.

Det kan det sikkert være, med å kutte mente jeg at det ikke kunne benyttes lenger Pga ulyder i den kanalen , byttet om rørene og ulydene fulgte røret, hva som var galt vet jeg ikke, dyrt ble det ihvertfall sånn med tanke på røret
 
Topp Bunn