Nikko's Furtebu

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Dette er uten massering så blir en 2234 med ekstra motorkraft.
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.429
    Antall liker
    2.857
    Torget vurderinger
    3
    Artig lite prosjekt. Skal bli spennende å måle litt å se hvor dette ender 😊
     

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.047
    Antall liker
    2.268
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    31
    Har et par liggende selv som Claus har bygget til meg 😉 Men har lagt litt mer masse i tillegg, 15 gram for å senke FS litt... Må bare somle meg til å prøve de 😱
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.429
    Antall liker
    2.857
    Torget vurderinger
    3
    Ja de må du prøve ArneM. Kan jo hende de låter knall 🤗
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Kan man eventuelt lytte seg frem til perfekt mengde massasje?
    Det var da voldsomt så hard på ballen norsk lærer Isen!
    Tenker Snickerser er farlig nær en oks massasje a`la ikke så veldig bra kneskåler etter behandling!!

    Men litt seriøst:
    Å legge på ekstra masse slik som JBL gjorde med 2235 var den dagens EQ.
    En hadde ikke DSP og ekstra masse gjør at driveren passer i mindre kasse.
    Den ekstra massen demper mellomtone.

    I dag med DSP trenger vi ikke gjøre dette, vi kan bare korrigere med EQ. Ikke farlig i det hele tatt så lenge gjort riktig.
    En beholder da bedre spenst i mellomtonen.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.315
    Antall liker
    16.396
    Sted
    Østfold
    Det var da voldsomt så hard på ballen norsk lærer Isen!
    Tenker Snickerser er farlig nær en oks massasje a`la ikke så veldig bra kneskåler etter behandling!!

    Men litt seriøst:
    Å legge på ekstra masse slik som JBL gjorde med 2235 var den dagens EQ.
    En hadde ikke DSP og ekstra masse gjør at driveren passer i mindre kasse.
    Den ekstra massen demper mellomtone.

    I dag med DSP trenger vi ikke gjøre dette, vi kan bare korrigere med EQ. Ikke farlig i det hele tatt så lenge gjort riktig.
    En beholder da bedre spenst i mellomtonen.
    I know, men det er ganske fantastisk å tenke på at de verken benyttet muligheten til å vikle en tettere og litt lengre spole, eller å gjøre membranen tykkere.
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.429
    Antall liker
    2.857
    Torget vurderinger
    3
    Har prøvd meg litt frem med Icepower 125 asx på hornene en stund nå. Og sammenlignet med en Nelson Pass F2 jeg brukte tidligere. Etter å ha brukt eq både hit å dit en stund uten de helt store resultatene. Fikk jeg hjelp av Snickers og Oks. Etter å ha sendt nærfelts målinger av hornet med begge forsterkere så dukket forslaget opp om å sette en 5.6ohm motstand i serie med + på hornet. Se der satt den som ei kula. Der kom fylden og nærværet jeg har leita etter. Jeg er glad gutt for å si det mildt 😊
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.315
    Antall liker
    16.396
    Sted
    Østfold
    Interessant å se at både frekvensrespons og forvrengningskarakteristikk på F2 og ICE med motstand er så godt som identisk, mens ICE uten mostand gir variasjon i frekvensresponsen og økt forvrengning. Det skyldes naturligvis ikke at forvrengningen i selve forsterkeren er høyere, men at ren spenningsdrift av horn og kompresjonsdrivere ikke alltid er optimalt.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.315
    Antall liker
    16.396
    Sted
    Østfold
    En dybdeanalyse kan bli litt komplisert, men nivåmatchet (ved 3kHz) frekvensrespons er høyst trivielt å sammenlikne:

    305094012_1228963314570479_5756101333487144334_n.png


    Her er det tre kurver, en rød, en blå og en grønn. Den røde er F2. Den grønne er ICE, og bak den røde skjuler den blå seg faktisk helt fullstendig. Det er ICE med 5,6 ohm seriemotstand på driveren. Dette tilsvarer ganske nøyaktig utgangsimpedansen til Kristen sin modifiserte F2.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Veldig artig å se hvordan sammenhengen er med utgangsimpedans.
    Forvrengning går faktisk ned når setter inn seriemotstand på denne horn og driver kombinasjonen!
    Eller bruker en forsterker med høy utgangsimpedans.
     
    • Liker
    Reaksjoner: 2xJ

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.019
    Antall liker
    2.109
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Så konklusjonen er at jeg like gjerne kan bygge med den f2 som er planlagt og bli happy :)
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.429
    Antall liker
    2.857
    Torget vurderinger
    3
    Så konklusjonen er at jeg like gjerne kan bygge med den f2 som er planlagt og bli happy :)
    Du kan bygge F2 med den beste samvittighet. Den er god den. I alle fall er den det på min horn og driver kombinasjon. Oppturen med å få til det samme med kl D for min del er mye mindre varmeutvikling 😊
     
    • Liker
    Reaksjoner: 2xJ

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.315
    Antall liker
    16.396
    Sted
    Østfold
    Så konklusjonen er at jeg like gjerne kan bygge med den f2 som er planlagt og bli happy :)
    Det er essensielt å forstå hva som forårsaker hva her.

    Nikko sine målinger viser at ICE + motstand, og F2, hver for seg domineres av et rimelig lavt støygulv som trolig stammer fra tidligere i signalkjeden. Med andre ord spiller i praksis ikke forsterkerens egenstøy noen rolle. Forvrengningen på sin side er da tilsvarende lav for begge. Uten mostand spiller ICE med høyere forvrenging.

    Det siste føler jeg krever en forklaring:

    Vi kan måle signalspenningen inn og ut av en forsterker og sammenlikne de to. Forskjellen (foruten gain som gjør at den ene er større enn den andre) er forvrengning. Imidlertid har man da forutsatt at forvrengningen skal vurderes ut fra spenningsversjonen av signalet. F2 har høyere utgangsimpedans, og det betyr at en større andel av signalet er vektet mot strøm. Man kan tenke seg at man har en forsterker som i stedet for å levere et spenningssignal i stedet leverer et strømsignal. Vi ville da målt forvrengningen basert på strømvariasjonen og ikke basert på spenningsvariasjonen på utgangen. Dersom lasten er en perfekt motstand vil det være nøyaktig det samme, men så lenge det er en høyttalerdriver er det ikke lenger det samme.

    Det som lager lufttrykk (og dermed lyd) i høyttaleren er akselerasjonen til membranen. Denne er direkte proporsjonal med kraften, og derfor også direkte proporsjonal med strømmen. Det betyr at det kan finnes gode argumenter for å vurdere forsterkerens egenskaper ut fra dens strømforvrengning like gjerne som ut fra dens spenningsforvrengning.

    Men det er her det blir svært komplisert. Vi kan se for oss en ren strømforsterker, den vil i praksis alltid forsøke å holde strømmen riktig og justere spenningen så det stemmer. Når impedansen varierer vil forsterkeren kompensere med økt spenning. For eksempel vil den booste høye frekvenser, den vil gi en voldsom boost ved resonansfrekvensen, og for en kompresjonsdriver vil den gi masse artefakter knyttet til impedanstoppene. Som om ikke det er nok ville den i stor grad jobbet for å kansellere effekten av passive delefiltere. Den ville rett og slett gått rett i klipping på grunn av alle mulige rare ting som skjer i høyttalere.

    Dermed finnes det gode argumenter for å gå for spenningsforsterkere som en universell standard. Derfor har vi i nyere tid utelukkende hatt fokus på at drivere er spenningsdrevet, og optimalisering av drivere er rettet mot rent spenningsdrevne drivere. Når vi vurderer kvaliteten på drivere er hvor gode de er på å konvertere spenningen til proporsjonal strøm en sentral faktor. Her gjør alle drivere feil, men i varierende grad. Det er ikke sånn å forstå at strømdrift hadde fikset alt dette uten problemer, ikke en gang i nærheten, men det er i hvertfall dette regelsettet vi har jobbet etter.

    De driverne som gjør de største feilene i å konvertere spenning til strøm er gjerne kompresjonsdrivere, men da i kombinasjon med horn. Hele prinsippet handler om å bedre koblingen mellom driver og luft, og det er denne luft-loadingen som slår tilbake gjennom driveren og gjør den litt "uregjerlig". I en ideell verden burde en produsent av drivere og horn (påminnelse til meg selv) gjøre et sett målinger for å stadfeste hvilken impedans som rett og slett gir lavest forvrengning for den aktuelle kombinasjonen.

    Det vi altså er ute etter er delvis strømdrift. Kjennetegnet for en ren spenningsforsterker er null ohm utgangsimpedans. En ren strømforsterker har uendelig utgangsimpedans. Dersom vi har en 8 ohms last og 8 ohms utgangsimpedans har vi 50% strømdrift. I praksis betyr det at om lasten er 8 ohm nominelt, den mates med 2 volt, og utgangsimpedansen er 8 ohm, så kan forsterkeren levere opp mot 4 volt dersom impedansen i driveren er høy nok. Det er dette som er situasjonen i Kristen sitt oppsett, utgangsimpedansen er nå på nær det samme som lasten, og han har derfor noe som er ganske midt i mellom strøm og spenningsdrift.

    Sjansen er stor for at om vi måler forvrengningen på signalet etter motstanden så vil vi måle en del forvrengning på spenningssignalet. Denne forvrengningen forårsakes av lasten, og er dynamisk omvendt proporsjonal med en del reaktive ting som skjer i driver-horn kombinasjonen. Det betyr altså at den forvrengningen som oppstår gjennom motstanden perfekt faser ut en del av den forvrengningen som oppstår i spenning-strøm-konverteringen i driveren.

    Derfor får vi lavere forvrengning.

    Det er viktig å merke seg at dette er ganske hornavhengig. Det er grunn til å tro at for eksempel JMLC fungerer bedre på spenningsdrift enn for eksempel Tractrix-horn.
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.429
    Antall liker
    2.857
    Torget vurderinger
    3
    Takk for forklaringen Snickers. Greit å få en forklaring på hva som skjer. Artig at dette lot seg gjøre syns jeg.
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.429
    Antall liker
    2.857
    Torget vurderinger
    3
    1D5B214D-A5E1-4AE6-A61F-1C6B639C1EBC.jpeg

    nå har noen pickuper fått seg en vask. Det er i alle fall noe som påvirker lyden positivt. Humminguru leverer nok ett produkt som er lett å like 😊
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.429
    Antall liker
    2.857
    Torget vurderinger
    3
    Spennende sak :) har du en link?

    mvh
    Kommer nok snart i salg. Jeg var med på kickstarter derfor har jeg den nå 😊
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.429
    Antall liker
    2.857
    Torget vurderinger
    3
    0DAD05BB-4855-43E3-BFA5-110BAB567D00.jpeg


    Ikke mye som skjer her om dagen. Men har fått liv i en rør riaa. Kabinett noe halvferdig. Men det låt så greit. Så da kan det ta tid å komme videre 😊
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn