Nikko DL-2 tangential

lysberg

Medlem
Ble medlem
08.05.2012
Antall liker
2
Sted
Nord-Trøndelag
Har noen erfaring med denne spilleren, min spiller har noe problemer med at den ikke vil spore korrekt, høres ut som motoren går men ikke flytter armen, dette skjer ikke bestandig, men av og til. Har nettopp kjøpt spilleren brukt.

jarlerik

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
289
Sted
Tromsø
Hei

Hadde det samme på DL-1. Mener jeg måtte hjelpe til litt på armen for å få den til å bevege seg.
Dette skjedde etter en del år på lager.

mvh
jarlerik

cerwin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.01.2009
Antall liker
29
Sted
TELEMARK
Hei,har en sansui pl-55,akkurat samme problemet med den,tar litt tid før armen funker,spesielt når den har hvilt litt i noen mnd.men når den først kommer i gang,så funker den som bare det.

Mvh Gøran

lysberg

Medlem
Ble medlem
08.05.2012
Antall liker
2
Sted
Nord-Trøndelag
Ja det fungerer, virker som leamikken må gå seg til, spilleren hadde vært lagret i 10 år uten å ha vært spilt før jeg tok over den, den fungerer greit nå, med færre og færre nød stopp, virker som en god platespiller.

RM

Bransjeaktør
Ble medlem
26.03.2005
Antall liker
1.634
Torget vurderinger
2
Bytt beltet/strikken/reima mellom motor og spindelen som drar armen fremover/bakover.

Roar

lysberg

Medlem
Ble medlem
08.05.2012
Antall liker
2
Sted
Nord-Trøndelag
Beltet var ok men jeg rensa opp beltet med rødsprit og myka det opp litt, rensa mekanismen for gammel grease, smurte opp vorm-driven, med abu snelle grease. Tangential funksjonen fungerer nå mye bedre, den forflytter seg oftere og med mye mindre steg en tidligere, støyer mye mindre ved forflytning, dette var en forholdsvis enkel operasjon, veldig god plass for vedlikehold under dekselet. Glemte helt å ta bilder under opperasjonen, da dette var planen.

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
461
Torget vurderinger
4
Normalt ikke så lurt å rense gummirem (regner med at det er det det er) med sprit. Virker bra en stund, men så tørker gummien inn pga. spriten og så er den ferdig.

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.163
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
Normalt ikke så lurt å rense gummirem (regner med at det er det det er) med sprit. Virker bra en stund, men så tørker gummien inn pga. spriten og så er den ferdig.
Vaskes best i varmt vann & litt Zalo

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Antall liker
2.854
Sted
Bærum
Kanskje et malapropos, men jeg kjøpte for en tid tilbake en spiller der forrige eier skrøt av at han hadde hatt på lagerolje. Det var nok ikke bare lageret han hadde oljet, men hele opphenget og drivremmen. Resultatet var at remmen bare spant og spant. Temmelig håpløst å få den skikkelig rein. Etter en tid ble det til at jeg kjøpte ny reim.

lysberg

Medlem
Ble medlem
08.05.2012
Antall liker
2
Sted
Nord-Trøndelag
Hvis en gang reima ryker er det noen som vet hvem som selger slike, dette er jo en veldig kort reim. Er det noen som fører reservedeler til Nikko platespillere lenger?

lysberg

Medlem
Ble medlem
08.05.2012
Antall liker
2
Sted
Nord-Trøndelag
Ny PU på Nikko DL-2

Ny PU på Nikko spilleren denne uka. Ortofon 2m blue, driver å spiller den inn nå, med litt vintage vinyl.
Hadde 2m red tidligere, blue er en kjempe oppgradering. Klarere og mere artikulert lyd, spessielt merker jeg det ved musikk som har mye innhold og raske rytmer. Den røde stiften blir kun reservestift fra nå av. Ny drivreim til spilleren er også bestilt.

zz-top-1000-l.jpg

lysberg

Medlem
Ble medlem
08.05.2012
Antall liker
2
Sted
Nord-Trøndelag
Ortofon 2m Red til 2m Blue. foreløpig mer bass på 2m Rød. får håpe dette ordner seg med flere timer innspilling av 2m Blue.

P1192340.jpg

P1192341.jpg

platesmurf

Fersking
Ble medlem
22.05.2016
Antall liker
1
Jeg har akkurat begynt å snuse på vinyl og platespillere, og fant frem denne spilleren på loftet hos fattern.
Virker som det mekaniske er i orden på spilleren, men jeg måtte dytte i gang armen for hånd de første gangene.

Hadde du manual til denne spilleren? Kunne ikke finne noen på nettet dessverre. Trenger å vite hvilken reim som passer til spilleren.

Det er en PU av typen pickering XSV/4000 på den, men jeg lurer på om jeg burde skifte ut denne også.

Topp Bunn