Politikk, religion og samfunn Nexit NÅ!

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Antall liker
4.217
Ja, film er historiefortelling, og en god historie må være troverdig på ulike plan. Altså må de forholde seg til den virkelige historien. Noe manusforfatteren i Braveheart innrømmer tidlig i filmen at han ikke gjør, men allikevel later han som om historien er reell. For skotter, skottland, engelskmenn, den engelske kongen osv osv er alle historiske personer. William Wallace også. Men svært lite av hva som skjer i filmen er historisk korrekt eller i nærheten. Mel Gibson får rope FREEDOM ofte da.

Braveheart beskriver William Wallace og skottene like godt som den ville ha beskrevet Olav den hellige og vikinger (med horn på hjelmen). Og jeg tviler på at nordmenn ville likt at Hollywood lagde en vikingfilm med plott ala Braveheart / the Patriot og brukte vikinger med horn på hjelmen. Den historien ville fremstilt Olav den hellige som fredelig pasifist inntil de onde(engelskmennene) kom og drepte familien hans, og han endte opp med å kjempe mot undertrykkerne inntil han døde på stiklestad der han ble forrådt av sine egne. FREEDOM! Kanskje en god historie og god historiefortelling, men det var vitterlig ikke den reelle historien om Olav den hellige.

PS! jeg trengte ikke å lete etter videosnutt, da jeg abonnerer på youtube-kanalen history buffs.

Sist redigert:

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.919
Torget vurderinger
0
Ja, film er historiefortelling, og en god historie må være troverdig på ulike plan. Altså må de forholde seg til den virkelige historien. Noe manusforfatteren i Braveheart innrømmer tidlig i filmen at han ikke gjør, men allikevel later han som om historien er reell. For skotter, skottland, engelskmenn, den engelske kongen osv osv er alle historiske personer. William Wallace også. Men svært lite av hva som skjer i filmen er historisk korrekt eller i nærheten. Mel Gibson får rope FREEDOM ofte da.

Braveheart beskriver William Wallace og skottene like godt som den ville ha beskrevet Olav den hellige og vikinger (med horn på hjelmen). Og jeg tviler på at nordmenn ville likt at Hollywood lagde en vikingfilm med plott ala Braveheart / the Patriot og brukte vikinger med horn på hjelmen. Den historien ville fremstilt Olav den hellige som fredelig pasifist inntil de onde(engelskmennene) kom og drepte familien hans, og han endte opp med å kjempe mot undertrykkerne inntil han døde på stiklestad der han ble forrådt av sine egne. FREEDOM! Kanskje en god historie og god historiefortelling, men det var vitterlig ikke den reelle historien om Olav den hellige.

PS! jeg trengte ikke å lete etter videosnutt, da jeg abonnerer på youtube-kanalen history buffs.
Herre vær meg nådig!

KjellR

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.07.2008
Antall liker
3.750
Sted
Moss (eller enda bedre - Rygge!)

Herre vær meg nådig!
Det har vært øyeblikk jeg har "lurt litt" på denne Larson. Men mannen er jo faktisk leverandør av reinspikka underholdning - både i tråden for innvandring og nå denne. Det må han bare få fortsette med. Moro...

Men innlegget hans vedr. Braveheart ble seigt.

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.861
Torget vurderinger
96
Braveheart. Et makkverk av en film. Hvorfor? Han nedenfor forteller det så mye bedre enn meg, og introen er fantastisk.
For fuck's sake, Larson. Det er en jævla underholdningsfilm, ikke en doktoravhandling eller dokumentarfilm. Noen ganger er budskapet og det å formidle en historie det viktigste, og ikke nødvendigvis at det skal være historisk korrekt. Braveheart handler om å ikke bøye seg for åket.

Non serviam, motherfucker.
kritiserte jeg favorittfilmen din nå? Underholdningsfilmer er vel og bra det. Kunstnerisk frihet også, når det er rom for kunstnerisk frihet. Baserer man seg på historiske personer så forplikter det. Man kan ikke bare dikte fritt til enhver tid. Manusforfatteren velger å gjøre det i denne filmen, men sier det stikk motsatte om filmen We were soldiers. (en liten teori er at rommet for fri diktning og drama i vietnamkrigen var oppbrukt, men ikke for skottene sitt opprør mot engelskmennene).

eksempel på feil:
Braveheart starter i 1280, hvor kongen er død. Kongen døde i 1286 i virkeligheten. En smal sak å få korrekt. Dessverre var standarden nå satt.
Mel Gibson snakker om flere tiår med undertrykkelse fra engelskmennene. FREEDOM! Sannheten er at engelskmennene tok seg til rette 2 år tilbake. Wallace var heller ingen jordbruker som levde av jorden, hvor engelskmennene kom og drepte familien hans. Han var født inn i adelsmannsfamilie. fri diktning!

I filmen var slaget ved Stirling på åpen mark der kiltkledde skotter vant mot britene i åpent slag. Kilt ble oppfunnet på 1700-tallet, detaljer, men hvem ved sine fulle fem vil ankomme et slag ikledd skjørt og bruke stokk som våpen mot en veltrent og velutrustet fiende. Det ville vært totalslakt.

Det reelle slaget skjedde ved Stirling bridge. Bro, elv og krigslist, ikke åpen slette. Skottene angrep og tilintetgjorde fortroppen på nordsiden av broen, mens hovedstyrken fremdeles var på sørsiden, derpå broen kollapset under vekten av alle som rømte nordfra og de som presset sørfra. Massevis av god dramatikk for en manusforfatter og regissør. Og ikke minst realistisk og troverdig. Men i stedet lot de halvnakne menn løpe over en slette og magisk(plottmagi) vinne en kamp mot fullt utrustede engelskmenn. Realistisk og troverdig? overhodet ikke. Men Mel Gibson fikk holde en flott motivasjonstale om FREEDOM.

og blå maling! Seriøst? Samme som å gi vikingene horn på hjelmen.

Ulempen med en slik film er at folk som ikke vet bedre fra før vil gå ut av kinosalen og tro at sånn var William Wallace og slik slo han engelskmennene ved Stirling Bridge før han til slutt ble forrådt, solgt, av sine egne. Og det hele handlet om engelskmennenes langvarige, grusomme okkupasjon av skottland og FREEDOM. Tull og tøys og feilinformasjon, alt for å tjene noen filmgrunker. Filmen var vellykket.

Så hva er budskapet i filmen? å ikke bøye seg for åket? vel... Wallace blir drawn, hanged and quartered, ikke i filmen da, her roper han FREEDOM mens han blir halshogd. Så filmen handlet vel mer om engelskmennene undertrykkelse av sine opprørske undersåtter. Noe patriotistiske amerikanere elsker da det går rett inn i folkesjelen. Vi alle hater jo engelskmenn.
Oi så tøff og sarkastisk jeg er da.... og sannelig har vi fulgt med i historietimen og googlet litt også. Og den latterlige nedlatende og bedrevitende videoen du linket til.. Enda en surmaget flisespikker som antageligvis aldri har gjort noe kreativt selv i hele sitt liv, skal fortelle en erfaren filmskaper som Mel Gibson hvor ræva han er. Fjols. Liker man ikke underholdning, la vær å oppsøke det.

Btw, jeg jobber med en skotte. Til og med han skjønner at det er underhodning, og filmen var ifølge ham godt besøkt og likt der han så den i Skottland.

Topp Bunn