Newbie spørsmål dac

Newbie1337

Medlem
Ble medlem
10.11.2023
Innlegg
6
Antall liker
1
Sted
Nordkjosbotn
Wiim pro plus dac -> RCA-> gammel pre amp dac-> RCA-> amp.

Per idag har jeg ingen mulighet å koble anderledes pga jeg ønsker å bruke sub. Jeg har 0,-. Hehe.

Blir lyden endret/ farget pga pre amp? Eller for jeg AKM 4493SEQ wiim pro plus sin lyd signatur? Takk🙏🏻
 

Powercon

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2022
Innlegg
1.412
Antall liker
1.298
Sted
Horten
Generelt sett så er det høyttalerene som farger/definerer lyden alle mest. Power- og pre-amp kan også ofte ha sin egenlyd som er med å påvirke totalen, men dette kan variere og det finnes ingen direkte fasit om hvor mye dette er hos deg.
Skal du finne ut av dette så må du bare prøve å koble litt om. :cool:
 

Powercon

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2022
Innlegg
1.412
Antall liker
1.298
Sted
Horten
En enkel test er jo å bare koble vekk pre-amp og kjøre Wiim rett i power-amp. Du mister vel da subwoofer, men du vil få en indikasjon på om pre-amp farger lyden i en eller annen grad.
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.954
Antall liker
1.291
Sted
Nadadouro, Portugal
Wiim pro har jo analoge utganger, disse kobler du til Aux på din forsterker. Har du bare digitale innganger på forsterkeren? Sub kan du jo koble til med høynivå om den har det....
 

Newbie1337

Medlem
Ble medlem
10.11.2023
Innlegg
6
Antall liker
1
Sted
Nordkjosbotn
Kun analog på preamp. Rotel rc03/ rca til amp og sub.
Kan kjøpe 2 stykk y splitter, han-hun/hun og kun bruke wiim/amp.
Skal teste imorgen wiim/ amp og wiim/pre/amp og høre om det er noe forskjell. Takk
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.954
Antall liker
1.291
Sted
Nadadouro, Portugal
Skjønner ikke, du har seks analoge innganger på din Rotel RC-03, er alle i bruk da? Rca ut fra Wiim til analog inngang på Rotel. Du skriver "gammel preamp dac", er det Rotel du mener, den har jo ikke dac....
Wiim pro plus dac -> RCA-> gammel pre amp dac-> RCA-> amp.
 

Newbie1337

Medlem
Ble medlem
10.11.2023
Innlegg
6
Antall liker
1
Sted
Nordkjosbotn
Niels, hahaha. Der ser du min kunnskap om dette. Er nok kommet inn i et high end forum, som mulig ikke passer meg ennå
 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.918
Antall liker
1.974
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Neidda, her er plass til absolutt alle! «Tittelen» vi får under våre brukernavn reflekterer antall postinger, og ikke nødvendigvis kunnskap om HiFi ;) Jeg er tidvis fæl til å poste, for å si det sånn.

Bare fortsett å spørre, men legg gjerne ved bilder for å underbygge spørsmål. Er så mye utstyr og muligheter der ute vet du:)
 

Powercon

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2022
Innlegg
1.412
Antall liker
1.298
Sted
Horten
Ser ikke helt problemet her. :unsure:
Trådstarter spurte om hva som ev farget/påvirket/bestemte lyden i oppsettet.
Hvor mye er det pre-amp påvirker lyden var spørsmålet.

En enkel test kan som tidligere foreslått være å koble forbi Rotel pre-amp.
Da vil Wiim Pro Plus være streamer-dac-pre-amp i en boks. Wiim vil kobles rett inn i power-amp.
-Det er da veldig veldig veldig viktig å passe på at Wiim er satt opp med volum-kontroll (og volum satt ned). Aka parameteren Fixed Volume MÅ være av når man skal koble Wiim rett i power-amp.:cool:
 
Topp Bunn