Newbie: Hva gjør jeg med Garrard SP25 MKIV?

emilonaplane

Medlem
Ble medlem
09.09.2015
Antall liker
0
Hei, jeg er helt ny i vinyl-verdenen og er ikke helt sikker på hvor jeg skal starte. Jeg har allerede kjøpt meg en Garrard SP25 MKIV for 500kr, og måtte da skaffe en forforsterker, det ble en Behringer PP400.

Jeg prøvde å spille en splitter ny plate på dette setupet, men ble skuffet over resultatet. Det er en del humming, sikkert pga strøm/jordingsproblem. Men det er også en høyfrekvent pipelyd som kommer fra nål og høytalere.

Har vedlagt video - har noen peiling på hva problemet kan være??
Tusen takk

https://www.dropbox.com/s/qbsggh7s8nngw1y/1.mov?dl=0

emilonaplane

Medlem
Ble medlem
09.09.2015
Antall liker
0
Arve, så du tror det kan være hva som helst?

Jeg liker så godt utseende til denne spilleren, men jeg vil jo gjerne ha god lyd også. Hvilken retro platespiller er anbefalt?

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.824
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Hei, og velkommen

Det kan se ut som du ikke har jording i orden enda.
RIAAen din har en skrue over stømkontakten, merket med GND, der skal den løse ledningen (jording) fra signalkabelen din festes.
Det er den lille stumpen som går parallelt ut fra overgangen DIN-RCA og ligger løst på videoen.
Bare avisoler tuppen på den og skru den fast, enkle greier. Hvis det er praktisk kan du skjøte litt på den, der kan du bruke hva som helst av tynn kabel.

Ps: honnør for en glimrende måte å dokumentere problem på, her har vi både lyd og bilde.
Lykke til!

Sist redigert:

emilonaplane

Medlem
Ble medlem
09.09.2015
Antall liker
0
Hei Ottone, takk for hyggelig tilbakemelding.

Har nå koblet den løse ledningen til jordingen som du sa, har vedlagt video - men er fortsatt en del summetone. Jeg har ikke jording i veggen i stua her, men platespilleren vil jo heller ikke plugges inn i stikkontakter med jording da det er gummi i veien..?

Hovedproblemet er fortsatt plystringen fra nåla/høytalere. Kanskje denne må byttes ut? Hvor er i så fall forumet for å gjøre dette?

Vedlegger video: https://www.dropbox.com/s/kc1db0csuor6pkc/2.mov?dl=0

Takk :)

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.824
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Hei igjen

Du er ikke den eneste som har strevet med slike problemer, det har vært diskutert før, f.eks. en tråd her
http://www.hifisentralen.no/forumet/vinylavdelingen/57974-jording-av-platespiller.html
Der ser du at problemer forekommer helt opp i det øverste prissjiktet, også på nye produkter.

Nettjording er vel et annet spørsmål enn jording av chassis mellom apparatene, men her er jeg ikke ekspert.

Ting du kan prøve som kan hjelpe en eventuell ekspert til å gi deg råd videre:
1. Hører du forandring når du tar på jordings-kabelen fra spilleren med fingrene?
2. Tilsvarende når du tar på armrøret. Eller pickup-huset? Mer eller mindre støy, eller ingen forskjell?
3. Lag kontakt fra jordingen bort til chassis på forsterkeren din, og hør etter forskjell?
4. Hører du forskjell om du flytter på RIAAen? Løft den opp, vend og snu på den.
5. Elektriske apparater i rommet, laptop, fjernsyn, gammelt kjøleskap? Prøv å skur dem av, plugg ut, en etter en.
6. Sjekk overgangen du bruker fra DIN-RCA. Er det 5-pins DIN fra spilleren?
Da kan det hende at jordingen ikke er koblet til riktig pin på DIN-pluggen i overgangen. Noen som kan hjelpe?

Fin plate du har der, forresten :)

MVH

Sist redigert:

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
737
Torget vurderinger
1
Du har vel ikke varmekabler i gulvet der RIAA-forsterkeren ligger?

Kapslingen på DIN 5-pins skal være forbundet med skjerm (GND) ,som skal være isolert fra signalene.

emilonaplane

Medlem
Ble medlem
09.09.2015
Antall liker
0
Hei! Ja når jeg tok en løse jordingsledningen på DIN-koblingen til platespilleren så sluttet brummingen :) Nå har jeg bare en del knepp og "støvlyder" pluss den høyfrekvente plystringen...

emilonaplane

Medlem
Ble medlem
09.09.2015
Antall liker
0
Hei dere, har fått vekk det verste av brummingen, men har fortsatt den høyfrekvetne plystringen. Jeg koblet platespilleren direkte til høytalerne uten RIIA, så det erikke denne. Det virker som den kommer direkte fra nåla.. Er dette da en defekt nål?

Har lest litt rundt og det sies at jeg kanskje kan bytte hele cartridgen med en AT95E. Har noen vært borti dette før?

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
929
Plystringen kan være feedback. Sett spilleren på hylle, og høyttalerne på stativ. De må aldri stå på samme plate.

Hva står det på pu/stiften som er der?

Topp Bunn