Nettverkstrøbbel

Smibakkjen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.10.2006
Innlegg
398
Antall liker
5
Sted
Sogn og Fjordane
Har ett modem fra Telenor stående på kontoret/datarommet, der går det en nettverkskabel til den stasjonære PC'en på samme rom, og en nettverkskabel inn på stua, som er tilkoblet en trådløs Cisco router, i denne routeren har jeg også koblet til en mediasenter PC via nettverkskabel.

Så til problemet. I går sluttet internet å virke på mediasenter PC'en, jeg kan streame musikk og video i høy kvalitet fra den stasjonære PC'en på kontoret, men har en nesten ikke eksisterende tilkobling til internet, d.v.s. att om jeg lar nettsidene laste lenge nokk, så kommer de til slutt frem. Jeg har ingen problemer med å oppnå høy hastighet til internet via det trådløse nettet på samme routeren, og som sagt, heller ikke problemer med å oppnå høy hastighet på tilkoblingen til den stasjonøre PC'en på kontoret, via den kablede tilkoblingen på mediacenter PC'en.

Noen som kan ha en peiling på hva som kan gjøre att dette har oppstått nå?
Oppsettet har fungert knirkefritt i over ett år får dette.
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
Jeg antar at du har forsøkt å restarte Cisco-routeren og Mediacenter-maskinen?

Ut i fra det du beskriver er dette klassiske symptomer på MTU-problemer på mediacenter-PCen. Enten at path MTU-detection ikke fungerer (dvs dårlig konfigurasjon i routerne) som igjen gjør at TCP MSS settes feil mot internett-servere, eller at du har satt jumbo-frames (økt MTU til over 1500 bytes) på mediacenter-maskinen. Som en siste mulighet, at Cisco-routeren ikke kjører med 1500 bytes MTU på grensesnittet mot Telenor-routeren (f.eks at man har satt ADSL MTU på WAN-grensesnittet og benytter dette mot Telenor-routeren).

VPN-forbindelser kan også gjøre at Path MTU detection ikke fungerer skikkelig. Du kjører sannsynligvis ingen VPN på mediacenter-PCen din? (Enkelte bruker slike løsninger for omgå landegrensene med f.eks Netflix på HTPCen)

Hvordan kobler du Cisco-routeren til Telenor-modemet? Dersom du kobler den til WAN-porten og router så er dette en ugunstig måte å koble dette på. Riktig måte er å koble Telenor-routeren på switchedelen av Cisco-routeren din siden det trådløse nettet vanligvis er bridget mot dette, og samtidig slå av DHCP-server på Cisco-routeren (alternativt Telenor routeren i stedet). Da unngår du et ekstra steg med routing/firewall/MTU-setting.
 

Smibakkjen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.10.2006
Innlegg
398
Antall liker
5
Sted
Sogn og Fjordane
Det er kobla på switchdelen på Cisco routeren ja, med routerfunksjon i begge to, det har som sagt fungert godt helt frem til i går. Har plugga alt utstyr fra og til strømnettet. Første delen av det du skriver forstår jeg minimalt av . Er dette noe som plutselig kan oppstå? Jeg så på nett-tv i går når dette skjedde, først stoppet nett-tv delen helt opp, og så klarte jeg plutselig ikke å få opp noe som helst.
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
Det er veldig vanskelig å si hva det kan være uten å ta fysisk på utstyret og feilsøke litt når det er slike problemer. Har mediacenter-maskinen problemer om den kobles rett på Telenor-modem også?
 
Topp Bunn