Nettverk utav 4G (hytta)

M

medlem215396

Gjest
Har kun 4G på hytta som jeg måler til alt fra 2-15Mbit. Hva er beste løsning for et stabilt trådløst nett?

Er usikker på om jeg vil betale for et kostbart abonnement. Idag benytter jeg delt internett fra iPhone til musikk, radio og litt Teliaapp (hjemmeabonnement) for barnetv til barnebarn.

Det er kun Altibox som kan levere kabel/ fiber, forutsatt at 3 andre hyttenaboer er med. 7000/ 1000 mnd. Ikke interessant.

Tar imot innspill 😊
 

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Innlegg
8.299
Antall liker
3.090
Torget vurderinger
4
Ville prøvd en av Telias 4G rutere (siden du har Telia abb), enkel løsning å teste først.
 
M

medlem215396

Gjest
Takk så mye for innspill. Denne har stoppet meg tidligere da adressen ikke dukker opp i søket.
Trådløst bredbånd:
Hvorvidt du kan få trådløst bredbånd eller ikke, avhenger av om ditt hus har god nok 4G eller 5G-dekning.

Kan dette være løsningen for meg da? Skal sjekke opp på mandagen.

Mobilt bredbånd:
Få mobilt bredbånd med ubegrenset data. Du får også god fart for datamengden som er inkludert i abonnementet.
25 GB
379,-pr. md.
50 GB
499,-pr. md.
 

Geiren

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.03.2005
Innlegg
1.304
Antall liker
1.436
Sted
Foten av Jotunheimen
Torget vurderinger
1
Jeg kjøpte dette. Skaffet meg et nytt simkort på mitt nåverende mobil abb.. som jeg har regestrert som kun data kort. Her kjøper/fyller jeg på etter behov for mere datapakker. Denne løsningen sender wifi ut til brukerne.

2906EE2F-BC26-423C-94C6-4B5F62315298.jpeg
 

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Innlegg
8.299
Antall liker
3.090
Torget vurderinger
4
Flere år siden jeg sjekket sist men siden vi har oligopol som Telenor/Telia utnytter så må du kanskje kjøpte dette. (I de andre nordiske land så har Tela hatt ubegrenset data på de fleste abb i lang tid.) Om ikke Telia har satt inn begrensinger så burde du kunne få et ekstra datakort på det abb du har og kjøpe en ruter.
Da Telenor/Telia ønsker å ta markedsdeler fra f.esk Altibox med 5G så er det nok en forandring på vei. På jobb har jeg gått fra 5GB->15GB->300GB på et par tre år, så fri data som vi er vant til kommer nok snart (vi betalte jo for data bruk hjemme også i starten). Ville sjekket med Telia om hvile muligheter du har på ditt abb, jeg kan ha 5 sim kort på mitt (husker ikke om det var 2 eller 3 rene datakort).
 
M

medlem215396

Gjest
Jeg kjøpte dette. Skaffet meg et nytt simkort på mitt nåverende mobil abb.. som jeg har regestrert som kun data kort. Her kjøper/fyller jeg på etter behov for mere datapakker. Denne løsningen sender wifi ut til brukerne.

Vis vedlegget 728669
Løsningen er nok noe sånt ja, kanskje fortrinnsvis Telia eller Telenor, (henholdsvis tv og bedrift mobilabb) men 3. parts leverandør, absolutt.
 

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Innlegg
6.371
Antall liker
12.373
Sted
Sørlandet
Nei - dem tilbyr ikke fri data! Du får kun 108gb før dem throttler hastigheten ned til 3Mbit/s. Ingen i Norge tilbyr for tiden fri data men med mobilt bredbånd produktet til Telenor har man full hastighet opp til 2 TB ( 2000 GB).

Happy Bytes:
  • Fri databruk og fri fart – opp til 108 GB
  • Etter 108 GB justeres hastigheten til 3 Mbit/sekund

500gb på hytte rekker for de aller fleste men ikke hvis man er en fulldigital familie som gamer, streamer, surfer og har hyttekontor.

-BB-
 

ivarwa

Hi-Fi interessert
Ble medlem
13.08.2012
Innlegg
79
Antall liker
22
Stemmer det,men bor du på hytta eller?bruker ikke 1000gb hjemme engang i mnd over fiber inkludert kontor TV strekning alt
 

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Innlegg
6.371
Antall liker
12.373
Sted
Sørlandet
Stemmer det,men bor du på hytta eller?bruker ikke 1000gb hjemme engang i mnd over fiber inkludert kontor TV strekning alt
Jeg bor ikke på hytta men kan si at 250Gb bare såvidt rekker for vårt bruk og vi er bare to. Derfor ble det mobilt bredbånd og det fungerer helt perfekt. Liten og lekker antenne på veggen lakkert i samme farge som hytta.

Fiberselskapene har panikk og bygger ut fiber til hvert eneste hus. Dem vet dem er i ferd med å tape og derfor har dem det travelt.

-BB-
 

thetjomster

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.01.2013
Innlegg
923
Antall liker
2.144
Sted
Trondheim
Har en Asus LTE router på hytta, med et datasim som bruker data fra mitt abo (Next rask fra Telenor. Mener det er 100 gb pr mnd før hastigheten strupes). Vi er på hytta ca hver andre helg, 2 barn (6 og 12 år), eldstemann har av og til med pc og gamer, ellers går det mest i vanlig streaming som Netflix, YouTube, Viaplay osv. Da holder det med 100 gb hos oss i alle fall.
Skal sies at vi også har vanlig lineær tv, så det går ikke kun i streaming.
 

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Innlegg
6.371
Antall liker
12.373
Sted
Sørlandet
Skal sies at vi også har vanlig lineær tv, så det går ikke kun i streaming.
Ser man på TV i 4K kvalitet så bruker man ca 7.5 GB i timen. Lineær TV sluttet vi med for en stund siden. Har vi venner med "internettbarn" på besøk så ryker det fort 150GB på en helg.

-BB-
 

thetjomster

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.01.2013
Innlegg
923
Antall liker
2.144
Sted
Trondheim
Ser man på TV i 4K kvalitet så bruker man ca 7.5 GB i timen. Lineær TV sluttet vi med for en stund siden. Har vi venner med "internettbarn" på besøk så ryker det fort 150GB på en helg.

-BB-
Var derfor jeg valgte å ta med det punktet i mitt innlegg. Da vi ikke bruker streaming på "vanlig tv-titting", og trådstarter ikke nevnte noe om det i åpningsinnlegget :)
 
Topp Bunn