Nettverk over strømnettet - skaper det støy?

janly

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.09.2004
Antall liker
346
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
5
Jeg er ikke spesielt glad i alle de trådløse "boksene" jeg har hjemme, og har kablet en del i det siste for å unngå det. Men for å slippe enda mer arbeid har jeg vurdert å kjøre ethernet over strømnettet på et par punkter. MEN: er det noen her som vet om dette kan skape støy på strømnettet og eventuelt forringe lydkvaliteten på hifi'n??

http://www.amitech.dk/includes/vael...ebprodukt/netvaerk/faq.asp&query=&sprogkode=N

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2
Alt som sendes over strømnettet vil skape støy. Punktum.

B

BjornE

Gjest
Hei!

Dersom anlegget plukker opp denne typen støy - kjøp nytt anlegg. Punktum.

K

kbwh

Gjest
Dersom stereoanlegget ditt ikke klarer å filtrere bort nettstøy i tilstrekkelig grad er det inadekvat.

janly

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.09.2004
Antall liker
346
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
5
Tror jeg bare får prøve og erfare, koster jo ikke så mye disse boksene....

K

knutinh

Gjest
Kommunikasjon over strømnettet er en tvilsom aktivitet da man bruker ledninger som er skapt for 50Hz til å overføre signaler på noen MHz. Siden de som konstruerer modemene umulig kan kjenne til akkurat din ledningstopologi, kan slumpetreff medføre at du i praksis sitter på en knallgod HF-antenne som du stråler ut støy med. Radioamatører er særdeles lite fornøyd med dette.

Praktiske tester på bl.a. dinside har da også vist at ytelsen normalt er dårligere enn wlan-utstyr.

-k

B

BjornE

Gjest
Minner om at det paret som kommer inn i mitt hus, som var designet for 300 til 3000 Hz i 1960 nå lar det renne inn opptil 5Mb/s. Er ikke alene om dette - det kalles ADSL. Tror ikke dette har ødelagt verden i nevneverdig grad....

ivar

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2004
Antall liker
1
sett opp wlan eller trekk tp/fiber.
ethernet skal enten på tp eller fiber (evt trådløst)

janly

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.09.2004
Antall liker
346
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
5
sett opp wlan eller trekk tp/fiber.
ethernet skal enten på tp eller fiber (evt trådløst)
Poenget mitt er at jeg har så mye trådløse bokser i huset at jeg føler at det går på helsa lås. Kan jo umulig være bra å oppholde seg og sove i alle disse radio bølgene. Trådløst WLAN, trådløst TV signaler, trådløst alarmanlegg, trådløse kameraer, og trådløse telefoner. Derfor har jeg begynt å trekke kabler, og målet mitt er å få vekk WLAN og de trådløse TV signalene.

B

BjornE

Gjest
Hei!

Enig i dette med trådløst overalt. Dersom man kan få lagt kabel på en ordentlig måte er det absolutt best. Har kabler i hele huset der jeg kjører seriøse ting internt og duverden som gigabit nett leverer i forhold til en trådløs enhet. Har en server i kjelleren med et antall harddisker. Disse leverer på gigabit nett som om diskene skulle vært lokale i hele huset. Hadde ikke hat noe angst for nettlevert ethernett.

K

knutinh

Gjest
Minner om at det paret som kommer inn i mitt hus, som var designet for 300 til 3000 Hz i 1960 nå lar det renne inn opptil 5Mb/s. Er ikke alene om dette - det kalles ADSL. Tror ikke dette har ødelagt verden i nevneverdig grad....
Den ledninga er snurra og stråler betydelig mindre ut enn det en vanlig strøminstallasjon gjør.

Dessuten er den (av samme grunn) bedre beskyttet mot innstrålt støy, og man kan dermed få fornuftige bitrater ved lavere utsendt effekt.

Men ADSL vakte også bekymring i enkelte miljøer. Det er vanskelig å påvise en generell økning i global bakgrunnsstøy på noen dB, men konsekvensene kan bli ganske store.

-k

B

BjornE

Gjest
Hei!

Alt avhengig av huset du bor i er også installasjonskabler delvis skjermet. Jeg bor i et 60 talls hus, der ligger all installasjon i metallrør i veggene. Dette rørsystemet er svakt jordet, det vil si det er jordet, men ikke godt nok som beskyttelsesjord. Et åpent konvensjonelt anlegg med PR er også skjermet idet aluminiumskappen er klemt til jordleder. Det dårligste systemet, ikke overraskende, er moderne hus med plast trekkerør og PR. Her ligger alt åpent og...........

Med andre ord, eldre hus med metallrør, nydelig arbeid, kan se ut som om eletrikere på den tiden hadde samme grunnkurs som rørleggere, eller moderne hus uten skjult anlegg er veldig bra!

K

knutinh

Gjest
Poenget er at WLAN blir rapportert å ha normalt bedre båndbredde og stabilitet enn PLC, og mobiliteten er selvsagt bedre. Hva er da grunnen til å gå for en teknisk dårligere løsning som i tillegg potensielt ødelegger for radio-brukere der ute?

Selvsagt kan det finnes "freak cases" hvor geometri og materialer gjør at wlan overhodet ikke fungerer mens plc gjør det.

-k

Topp Bunn