nettverk jobb. alternativ til kablet nett?

S

svk

Gjest
er et lite firma på 20 mann med mye foreldet it utstyr og vdsl på 40.

er 4G/5G fremtiden?
bør vi oppgradere det anlegget vi har?

eller er trådløst fremtiden?

noen som kjører på 4g og har droppet kabelen?
noen som levere fri data til firma via 4g?
 

jannisj

Hi-Fi interessert
Ble medlem
07.10.2018
Innlegg
96
Antall liker
27
4g er ikke i nærheten bra nok i mine øyne.
5g kan bli det, men deter nok en del år frem i tid.
kablet nett inn er alltid best, og da helst fiber.

-j
 

Ole_Martin

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
2.149
Antall liker
801
Tester 10mbits 4G Ice i heimen for internett og TV. Funker overraskende bra. Jeg tror trådløst er fremtiden. Også supergreit å ta med 4G ruteren hvor som helst til andre hus og hytte; plugge i støpsel og trådløsnettet er klart til bruk
 
S

svk

Gjest
vi flytter alt i skya på jobb. så da sitter vi igjen med et gamelt kablet nettverk. og en haug med gamle pc'er.
tenker 4g eller en god wifi løsning hadde vært mer fremtidsrettet.
nå sitter vi med metervis med kabel som er over 10 år gammel.
gammel switch av eldre dato. leie router, leiemodem og leie brannmur
 
S

svk

Gjest
er det sånn å forstå att gammel ip kabel støtter max 100mbps og at en må bytte all kabel på bruket om man går for fiber over 100mbps ?
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.082
Antall liker
10.486
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Dere er flyttet i skya (du sier ikke noe om hvilke tjenester dere kjører der) og ønsker å gå for en 4g løsning fordelt på 20 personer? Høres ikke spesielt hurtig ut....
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.795
Antall liker
11.191
Sted
Ytterst i havgapet...
Virker som man forveklser intern fordeling og kapasitet fra nettverksleverandør. Intern fordeling til kontor/maskiner på fiber kjenner jeg ingen som bruker, - evt.fiber inn til firewall/ruter fra leverandør er noe annet. Hvor stor intern kapasitet som egentlig trengs er også avhenging av hva slags arbeid man bedriver, og hvor store datamengder man flytter. 100Mb på intern kabel holder stort sett i massevis og tilbake, - igjen avhengig av hva slags arbeid man gjør. Det virker ofte som man summerer, feks 20 punkter a 100Mb og gjør dette om til 2G - og sier "Dette er da altfor lite... " - det er stort sett ikke slik nettverkskomm. fungerer - med mindre alle driver å sirkulerer store datafiler fram og tilbake på samme tid.
Jeg jobbber i en bedrift hvor vi har 1Gb innkommende - og over 90 ansatte... Intern fordeling er stort sett kablet Cat5 til kontorer og slikt, med kraftige trådløs aksesspunkter i tillegg. Det er nærmest svært sjelden at kapasitet er et problem, - forstoppelse oppstår som oftest andre steder ute i "veven"... Vi opererer også fra mange fysiske bygninger spredt utover, med fiber mellom alle bygg ( forøvrig planlagt av meg...)
For næringsbruk ville jeg nok ikke satset på 4G, - men det er også avhengig hva leverandører kan tilby, og hvilken kompetanse man har for oppsett av rutere og switcher. En brannmurfunksjon bør absolutt også på plass....
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.474
Antall liker
6.793
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Husk på at når en skal ha alt ut i skyen, øker nettverkstrafikken (mengde) inn og ut. Skylagring for 20 stykker på 4G blir ei heftig datakvote. Bytt ut VDSL med fiber, og kjøp svitsj, ruter, brannmur og aksesspunkter.

Om det gamle nettet er 10 år gammelt, tror jeg kabelen alikevel tåler Gigabit. Det er svitsj og linje som må oppgraderes.

Johan-Kr
 
S

svk

Gjest
tenkte kanskje å kjøre dagensnett supplert med 4g. kjører office365. webprogrammer og programmer på to asp servere.
ikke overflyttet helt ennå. men er på vei
 
S

svk

Gjest
Virker som man forveklser intern fordeling og kapasitet fra nettverksleverandør. Intern fordeling til kontor/maskiner på fiber kjenner jeg ingen som bruker, - evt.fiber inn til firewall/ruter fra leverandør er noe annet. Hvor stor intern kapasitet som egentlig trengs er også avhenging av hva slags arbeid man bedriver, og hvor store datamengder man flytter. 100Mb på intern kabel holder stort sett i massevis og tilbake, - igjen avhengig av hva slags arbeid man gjør. Det virker ofte som man summerer, feks 20 punkter a 100Mb og gjør dette om til 2G - og sier "Dette er da altfor lite... " - det er stort sett ikke slik nettverkskomm. fungerer - med mindre alle driver å sirkulerer store datafiler fram og tilbake på samme tid.
Jeg jobbber i en bedrift hvor vi har 1Gb innkommende - og over 90 ansatte... Intern fordeling er stort sett kablet Cat5 til kontorer og slikt, med kraftige trådløs aksesspunkter i tillegg. Det er nærmest svært sjelden at kapasitet er et problem, - forstoppelse oppstår som oftest andre steder ute i "veven"... Vi opererer også fra mange fysiske bygninger spredt utover, med fiber mellom alle bygg ( forøvrig planlagt av meg...)
For næringsbruk ville jeg nok ikke satset på 4G, - men det er også avhengig hva leverandører kan tilby, og hvilken kompetanse man har for oppsett av rutere og switcher. En brannmurfunksjon bør absolutt også på plass....
vi ha 30+ enheter tilkoblet. har en 48porter switch , som vi er anbefalt å bytte ut. er også anbefalt å bytte ut vdsl med fiber
 
S

svk

Gjest
Husk på at når en skal ha alt ut i skyen, øker nettverkstrafikken (mengde) inn og ut. Skylagring for 20 stykker på 4G blir ei heftig datakvote. Bytt ut VDSL med fiber, og kjøp svitsj, ruter, brannmur og aksesspunkter.

Om det gamle nettet er 10 år gammelt, tror jeg kabelen alikevel tåler Gigabit. Det er svitsj og linje som må oppgraderes.

Johan-Kr
er dette vi er anbefalt. men jeg er litt for trådløst. tror kanskje 4g blir for svakt som dere sier men kanskje fiber og noen solde wifi routere er tingen
 
Sist redigert av en moderator:

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.795
Antall liker
11.191
Sted
Ytterst i havgapet...
Fiber inn , ny switch og nødvendig tilleggsfunksjonalitet, - kablet intern-nett til faste maskiner eller docking, og gode trådløse akssespunkter....
Det er slik vi har det... Trådløst bruker vi Aruba,.... men da er vi over i IT-avdelinga vår.....:)
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.474
Antall liker
6.793
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Som regel får du med ruter når du installerer nytt nett.

Hva med Ubiquiti? Du trenger en security gateway, en cloud key (kontrollsystem), en unifi switsj med nok porter og et eller fere unifi ac ap pro aksesspunkter for wifi. Handles hos komplett.

Johan-Kr
 
S

svk

Gjest
Som regel får du med ruter når du installerer nytt nett.

Hva med Ubiquiti? Du trenger en security gateway, en cloud key (kontrollsystem), en unifi switsj med nok porter og et eller fere unifi ac ap pro aksesspunkter for wifi. Handles hos komplett.

Johan-Kr
vi er gode kunder der. har handlet for noen hundre tusen hos dem.
hva koster bedrifts fiber fra telenor? altibox skal ha 1890 for 100/100
 
S

svk

Gjest
er det ikke bedre med et stort meshnettverk, enn 4-5 enkle wi-fi nettverk? har jo 10 ipader som vi bruker også + 3-4 laptoper.
kunne tenkt meg å byttet stasjonere pcer til laptop og med wifi på disse.
ny switch koster jo 8000+
men tenker nå at et moderne wifinett er mer fremtudsrettet. går vel an å koble på wifinettet før det når switch? er jo 4 porter ut
fra router. er jo bare en som går til switch.
er ca 10 enheter som trenger fullfart. vi er jo bare noen få som jobber foran skjermen heledagen.
må kjøre litt low cost. har nylig invistert i flere skyløsninger og ny software
 
Sist redigert av en moderator:
S

svk

Gjest
har sjekket hos telenor,proximo og altibox.
fått priser frs 1890 til 2800 .jeg betaler 699 privat hos altibox
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.474
Antall liker
6.793
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Bedriftsabo er alltid 2-3 ganger dyrere eller mer, for lavere fart. Bedriftsabonnement for fiber er typisk 100Mbit, mens fiber for hjemmebruk er typisk 1Gbit.

Bedriftsabonnementer har litt andre betingelser ifb med garantitid for å starte retting osv.

Svitsjen du har er forøvrig god nok i massevis - ingen hensikt i å bytte den. Skift abonnement og få inn noen aksesspunkter.

Johan-Kr
 
  • Liker
Reaksjoner: svk
S

svk

Gjest
Bedriftsabo er alltid 2-3 ganger dyrere eller mer, for lavere fart. Bedriftsabonnement for fiber er typisk 100Mbit, mens fiber for hjemmebruk er typisk 1Gbit.

Bedriftsabonnementer har litt andre betingelser ifb med garantitid for å starte retting osv.

Svitsjen du har er forøvrig god nok i massevis - ingen hensikt i å bytte den. Skift abonnement og få inn noen aksesspunkter.

Johan-Kr
tror nok fiber og noen pro wifi routerer er tingen. ser mange bruker cisco
 
S

svk

Gjest
Som regel får du med ruter når du installerer nytt nett.

Hva med Ubiquiti? Du trenger en security gateway, en cloud key (kontrollsystem), en unifi switsj med nok porter og et eller fere unifi ac ap pro aksesspunkter for wifi. Handles hos komplett.

Johan-Kr
ser kunder på komplett er veldig fornøyde med disse. men switch støtter ikke poe. men kan vel ordnes med extra bokser
 
S

svk

Gjest
er det nødvendig med fysisk brannmur når alt kjører i skya?
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.082
Antall liker
10.486
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Hvilken sikkerhet betaler dere for i skya da? Hvilken sky?, hvilke tjenester?
Ganske lett å infisere lokale maskiner og få tilgang til skykontoer derfra.


Som sagt tidligere. Dere kan ha godt av å investere noe i IT kompetanse og legge en strategi...
 
S

svk

Gjest
betaler ikke for noen sikkerhet i skya. men er vel med i prisen sammen m backup.men var et krav fra den ene asp leverandøren at vi måtte ha fysik brannmur for å ha vpn til deres asp. den andre levrandøren krever ikke noe.det er vpn til en ibm server.
så vi kjører 2 systemer via nettleser, office 365, en lokal klient (det programnet vi skal drifte sjappa med)med database via vpn på ibm server. på den andre serveren skal vi kjøre regnskap + det gamle programmet som vi brukte til driften før.må kunne se det gamle også. ihht til lovverk og revisjon.
om vi kjører remote desktop istedenfor client, så trenger vel ikke lokalsikkerheten å være på topp?
har avtale med et firma. har enkel supportavtale. større jobber er på timebasis. derfor greit å fikse litt selv.
remote desktop og et bra wifinett hadde vel vært en bra og enkel løsning?
tenker 3-4Ubiquiti unifi ac ap pro aksesspunkter ,Ubiquiti switje med poe rett i , før hovedswith og fiber. så får vi bytte til wifi pcer etter hvert. jeg liker ikke brannmurer da de ofte lager krøll
 
Sist redigert av en moderator:

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.474
Antall liker
6.793
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Ubiquiti ac ap pr kommer med en poe injector for strøm, så du trenger ikke bytte svitsj. Du bør ha en slik cloud key for å slippe å sette opp en lokal kontroller. Få gjerne inn en security gateway (brannmur) også

Johan-Kr
 
Sist redigert:

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.474
Antall liker
6.793
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Fidusen med security gateway, er å bruke VLAN for forskjellige sikkerhetssoner, som også går over trådløsnettet. Da kan du legge opp gjestenett og annet.

Om den Sonicwallen er noen år gammel, så vil den være den desidert største flaskehalsen i et Gbit fibernett.

Her er målt ytelse gjennom en Ubiquiti security gateway på Gbit nett, med kablet nett.
InkedNettest_LI.jpg


Johan-Kr
 
S

svk

Gjest
sonicwallen er det eneste som er nytt.
da skjønner jeg findusen. har gjestenett idag. der er det fritt frem.

men ved bruk av et slikt aksesspunkt. det vil bli en del av det kablede nettet? slik at en kan bruke skrivere osv som står i nettverk? det blir ikke et nytt nettverk i nettverket?
 
Sist redigert av en moderator:
S

svk

Gjest
Som regel får du med ruter når du installerer nytt nett.

Hva med Ubiquiti? Du trenger en security gateway, en cloud key (kontrollsystem), en unifi switsj med nok porter og et eller fere unifi ac ap pro aksesspunkter for wifi. Handles hos komplett.

Johan-Kr
Da ble det 3stk slike. Fungerer veldig bra
 
S

svk

Gjest
Idag tok altibox internetten kveld. 4timer uten nett merkes. Finnes det noen fornuftige backup løsninger der ute? 4G?
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.082
Antall liker
10.486
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Tja, enkelt kan du jo dele 4g på en moderne telefon.
 
S

svk

Gjest
gjorde det idag morges.etter en halvtime så fikk jeg sms fra telenor.
Du har nådd din månedsgrense på kr 999.
Er bare et fåtall av oss som har laptop med wifi. Flere av oss er også avhenging av server kontakt via vpn.
Må si jeg savnet egen server litt idag. Er noen bakdeler med å flytte ting utav huset også.

Få flere skrivebord i skyen og flere laptoper med wifi. Og noen 4g abn Med mer data. Så tror jeg vi er bedre rystet.
Betalingsterminalen kjører allerede på mobilnettet
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.496
Antall liker
9.228
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Forstår ikke helt siste innlegg, alle laptoper har wifi, men du mener kanskje 4G? Og da er jeg enig, ikke så mange laptoper har simkort....men det er enkelt å bruke mobilen for å komme på nett med laptopen. At Telenor er dyre er ingen nyhet. Norges dyreste mobiloperatør......
 
S

svk

Gjest
Det jeg mener er at 6 av 20 har laptop. Vi 14 andre har stasjonær pc uten wifi.
 
Topp Bunn