Nettstøyfilter

ou812rh

HiFi, humle, malt & sykkel
Ble medlem
21.03.2006
Antall liker
23.530
Sted
Bydelen for okser i Oslo
Torget vurderinger
10
Hadde dette støyfilteret til test for noen år siden. Gjorde ingen store forskjeller i mitt anlegg på den tiden. Litt roligere lydbilde, men også litt mindre dynamikk- litt loudness effekt! Det er vel overspenningsvern i padda så det er jo en billig forsikring. Ville kanskje prøve andre filtere, men det kan jo være at du får et bedre resultat enn det jeg gjorde!

Mvh
Ronny

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.182
Torget vurderinger
4
Monster har jo en veldig god garanti på utstyr som er koblet til deres filter. Vet ikke hvordan den fungerer i praksis men den må jo være verdt litt.

salvatore

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.10.2002
Antall liker
15
Torget vurderinger
8
Hei

Hadde dette filteret i en liten periode, men det forsvant raskt ut igjen. Tv-signalet ble forstyrret såpass at det ble umilig å se på tv gjennom dekoder. Tok meg en helg for å finne ut hva som var galt...

Lydmessig sporet jeg ingen forbedringer. Selv liker jeg i alle fall t+a powerbar bedre.

Christian

maxmekker

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.03.2005
Antall liker
350
Torget vurderinger
2
Har selv brukt ht1000 fra monster. det fungerte veldig bra hos meg, har pga den gode effekten jeg fikk godt over til Isotek, noe som løftet lyden ennu mer. Jeg kjørte store effekttrinn utenom. Fikk en roligere lyd, med flere detaljer. For å bruke en klisje, så ble det en sortere bakgrunn. Test selv og jeg tror du blir fornøyd.

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.311
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Er man avhengig av jordet kontakt i veggen for å få nytte av disse filtrene?
I stua mi er det ikke jord nemlig, og vurderer tiltak på strømsiden.

Håvard

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
50
Sted
Oslo
Man foreslår vel helst et jordet uttak, men kjører ujordet her (T + A Powerbar), og det fungerer helt greit. Mener faktisk at TV bildene (LCD) ble mye roligere også!

Har testet både Monster og Belkin sin strømrenser, og mener forsatt at det en en billig forsikring, både for stereo og TV utstyr.

L

larkus

Gjest
f skrev:
Man foreslår vel helst et jordet uttak, men kjører ujordet her (T + A Powerbar), og det fungerer helt greit. Mener faktisk at TV bildene (LCD) ble mye roligere også!

Har testet både Monster og Belkin sin strømrenser, og mener forsatt at det en en billig forsikring, både for stereo og TV utstyr.
Nettfilter skal jordes for å fungere skikkelig. Uten jording har det ingen effekt på "differential mode" støy. Bare "common mode" støy filtreres vekk.

JD

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.02.2002
Antall liker
56
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
larkus skrev:
f skrev:

Nettfilter skal jordes for å fungere skikkelig. Uten jording har det ingen effekt på "differential mode" støy. Bare "common mode" støy filtreres vekk.
Og forskjellen på common og differential mode er..?

L

larkus

Gjest
Common mode er støy som går i samme retning i begge strømlederene. Eneste måten å bli kvitt denne på er å lede den til jord ved hjelp av kondensatorer som kobles fra hver leder til jordlederen. Differential mode er støy som går i hver sin retning i lederene. Populært sagt. inn ene lederen og ut den andre (akkurat som strømmen). Denne blir man kvitt ved å koble en kondensator mellom lederene som kortslutter støysignalet før det kommer inn i elektronikken. Betegnelsen på kondensatorer i slike filter er X og Y kondensatorer. Husker ikke hvem som gjør hva i farten.

Dette er forklart etter beste evne fra en ikke-faglært larkus. Er det noe feil i min forklaring, så korriger gjerne :)

Topp Bunn