Nettstøy

MML

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.02.2010
Antall liker
2.510
Torget vurderinger
1
Jeg har nettopp koblet om anlegget og er nå svært plaget av nettstøy. :mad:
Jeg synes dette er litt merkelig og skulle gjerne hatt litt tips om fremgangsmåte for feilsøking.

Alle kildene er koblet til en hjemmekinoprosessor av relativt god kvalitet. Problemet er at alle kanalene som ikke er "aktive" har begynt å støye. Dvs stereo er det støy i sub og bakkanalene. Ved 5.1 er det støy i sidekanalene. Ved 7.1 er det ingen støy. I tillegg er det støy ved signalbytte ol altså før releet i prosessoren låses.

På denne bakgrunn virker det jo at prosessoren er synderen. Det merkelige er at dette begynte når jeg flyttet effektforsterkeren og det er jo litt rart at prosessoren skal ryke akkurat samtidig? I tillegg er det jo ingen støy med låst signal og alle kanalene i drift.
Hvordan skal jeg gå frem for å feilsøke dette?

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.446
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Kan du beskrive støyen?
Hvis det er brum (50/100Hz), er det for så vidt nettet som er "synderen". Dette er imidlertid "signaler" som omgir oss hele tiden.
Jeg tipper at du enten har koblet noe galt, har en jordfeil eller får utilsiktet brum fra naboenheter som tidligere har hatt annen plassering.

leifen

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.05.2006
Antall liker
2.201
Jordsløyfe?

Har du koblet alle komponentene i anlegget til samme veggstikk/kurs?
Hvis ikke, prøv det.

Leif

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
209
Torget vurderinger
1
I noen tilfeller kan det lønne seg å prøve å snu stikkontakter ved jordfeil.
Dersom du har mye høyere spenning mellom ene fasen og jord enn den andre er ikke dette helt ulogisk.
VH. Bernt

MML

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.02.2010
Antall liker
2.510
Torget vurderinger
1
"Problemet" er jo at støyen forsvinner nå releet i prosessorer klikker inn og låses til et 7.1-signal. Jeg tenker da at feilen må ligge i prosessoren. Støyen oppstod etter at jeg flyttet effekttrinnet og koblet i et annet strømuttak. Skal forsøke med skjøteleledning og se om dette kan ha noen effekt selv om alt er på samme kursen (som kun går til kinoen).

MML

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.02.2010
Antall liker
2.510
Torget vurderinger
1
Skjøteledning er forsøkt med uttak der effektforsterkeren sto tidligere. Desverre med samme resultat. Ingen endring ved å snu stikk.

Audiomix: Jeg tror ikke det er mulig å koble til en enkelt effektforstkerer "galt".

Det er overhode ingen støy fra effekttrinnet som driver fronthøyttalerne.

OBS: Ser at jeg ved beskrivelsen var litt uklar: Oppsettet har nå 2 effektforsterkere. En til front og en til alle bakkanalene samt en sub. Det er kun kanalene via dette 5-kanalstrinnet som støyer. Ser for meg en slags jordsløyfe til prosessoren, men verken prosessoren eller effektrinnet er jordet. Og som sagt: Det er kun støy på de kanalene som ikke har signal fra prossesoren.

Topp Bunn