Nettspenning og total forvirring. Er dette farlig?

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.973
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Zomby_Woof skrev:
Audiomix, jeg skjønner ikke helt hva du vil fortelle meg...

For å oppklare mine egne målinger, og være språklig konsistent om dem:
I dag hadde jeg

Pol 1 til 3 = 236V
Pol 1 til 2 = 274V (rundt der i hvert fall)
Pol 2 til 3 = 40V
Jeg målte ikke mellom pol 2 og vasken i dag.

Dette er like asymmertisk som før. Det er ikke så himla langt unna gårsdagen heller, vel?
Mulig andre har forklart deg det allerede:
Nettspenningen din er 236V. Det er denne spenningen som alt du har i huset er koblet til. Det er denne du belaster og det er herfra du trekker strøm som blir til effekt.
Hva du har mellom fasene og jord er ikke viktig. Den spenningen bruker du ikke. At det ikke er symetrisk i forhold til jord skyldes feil som e-verket ikke bryr seg om.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Det er greit nok at apparatene mine får noenlunde riktig 'juice'. Men, har jeg en galopperende spenning på jordinga mi? Kan dette føre til at jeg en vakker dag står med Don King-sveis og diskotekspasmer foran kjøleskapet? Kan dette skyldes at en av fasene har overledning til jord? Kan jeg en vakker dag komme hjem til en rykende haug av smeltede vinylskiver?

Sånne ting lurer jeg på.  ;)
 

BHO

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.10.2004
Innlegg
3.082
Antall liker
296
Sted
Asker
Torget vurderinger
2
Zomby_Woof skrev:
Ikke sant?

Det var denne rare asymmetrien jeg reagerte på. Det er denne jeg sliter med å finne en fornuftig forklaring på. Jeg har det ikke på badet, som nevnt. Det er bare på kjøkkenet jeg har det sånn. Elektrikeren kunne heller ikke komme på noen god forklaring.

Det er kanskje best å få noen til å ta en kikk på greiene.
Det du har, er en jordfeil i nabolaget. Jeg sliter selv med det samme. :p
Kontakt de du betaler nettleie til......har du flaks.....er de seriøse og sjekker opp din henvendelse.
Hafslund, som jeg har, sier de har funnet jordfeil og kontaktet aktuelle abonnent og at dette er fikset. Det er det selvfølgelig ikke, og jeg må starte ny runde. :mad: De vil heller ikke si hvem nabo som har feil. Hadde de enda gjort det, kunne jeg hjulpet den aktuelle med å megge anlegget og funnet feilen.
Så enkelt er det seff ikke. :p
Alt er jo et resultat av vårt eminente el-nett med flytende jord.......sikkert bra nok i hine hårde dager, men pr. i dag.......no drit.
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.858
Antall liker
8.855
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Zomby_Woof skrev:
Det er greit nok at apparatene mine får noenlunde riktig 'juice'. Men, har jeg en galopperende spenning på jordinga mi? Kan dette føre til at jeg en vakker dag står med Don King-sveis og diskotekspasmer foran kjøleskapet? Kan dette skyldes at en av fasene har overledning til jord? Kan jeg en vakker dag komme hjem til en rykende haug av smeltede vinylskiver?

Sånne ting lurer jeg på. ;)
Det er ikke så lett!

Hvis det er slik at du kun har 230V inn i huset ditt.

Hvis du så bruker 6 kvadrat kabel og lager en "jordfeil" mellom jord og den ene fasen - så vil du alikevel ikke få høyere spenning mellom en fase og jord enn 230V.
Du har 270V - noe som igjen leder meg til å tro at det er en eller annen form for målefeil her! Har du skiftet batteri...?

Strømnettet har 3 faser, og disse ligger 120 grader i forhold til hverandre. Hvor en hel 50Hz sinus utgjør 360 grader.

Hvis du legger multimeteret mellom to punkter som har samme fase - så vil multimeteret ditt vise 0. Dette fordi spenningene svinger i takt. Hvis man så lar den ene fasen sakke litt akterut (altså faseforskyver den), så vil ikke lenger de to spenningskurvene overlappe hverandre - man vil få en spenningsforskjell, og man vil lese en økende spenning på multimeteret. Denne vil øke hele tiden til man kommer til 120 grader faseforskyving. Da vil multimeteret ditt vise 230V (som er en RMS verdi). Hvis man derimot fortsetter å øke faseforskyvingen utover de 120 gradene som er i nettet, vil linjespenningene (altså spenningen mellom de to fasene) stige helt til du når 180 grader - når signalene er i absolutt motfase. Hva spennignen blir da vet jeg ikke, men den vil være en god del høyere enn de 230V du har i nettet i dag. Spenningen mellom hver av fasene og jord vil hele tiden være ca 130V.

Hvorfor denne forklaringen....jo hvis det er slik at linjespenningen inn hos deg er 230V - så er det ingen annen mulighet for at du skal kunne måle 270V mellom fase og jord, enn at du har en jordfeil til vasken som har en kapasitiv/induktiv kobling som gir en faseforskyving - slik at det faktisk er mulig å oppnå 270V.

Dette kan oppstå dersom jordforbindelen er dårlig (og det kan den gjerne være på et kjøkken hvis rørene er i plast - da har du faktisk ingen forbindel til jord). Derimot er det skremmende at du måler det samme i stikkontakten - der skal du helst ha veldig god forbidelse til jord.

Det er også verdt å nevne at et multimeter brukt som voltmeter er et veldig høyohmig instrument. Med det mener jeg at den elektriske motstanden på inngangene er veldig høy. Og når det så følger av Ohms lov at U = R x I. Hvis vi da vet at R (som er motstanden) er veldig høy (typisk 10 kOhm tror jeg) så skal det veldig lite strøm (og effekt) til for å generere en høy spenning på inngangen på instrumentet.

I klartekst - du kan gjerne måle 270 V men hvis du kobler noe som trekker litt strøm (feks en lyspære) så vil spenningen stabilisere seg på rundt 130V. NÅ SKAL DU IKKE GJØRE DET - DA DET BETYR Å KORTSLUTTE FASEN TIL JORD!

Nei - dette er et mysterium...hvor jeg tror måleinstrumenet kan være største synder!

Mvh
OMF
 

Steinkare

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2004
Innlegg
1.005
Antall liker
363
Torget vurderinger
10
At du får 270v mellom fase og jord er sannsyneligvis en induktiv sak som har skylden i.
En spole med jordfeil kan skape spenningen 400-500v mellom fase og jord , og skape hodebry for de fleste.
Få tak i en seriøs installatør og få deg en el-sjekk på det elektriske anlegget ditt.!
Dette kan avdekke feil og elektrikeren kan gi gode råd!
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.973
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Belast "fantomspenningen" med ei 40W / 230V glødelampe. Fortell oss hva som skjer.
 

BHO

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.10.2004
Innlegg
3.082
Antall liker
296
Sted
Asker
Torget vurderinger
2
Kontroler/megg ditt eget anlegg, er dette potte tett ( ingen lekasje mot jord), så er det bare å klage til Hafslund. Da ligger feilen utenfor ditt anlegg, og netteier er ansvarlig. "Skjev" spenning inn er vel ikke direkte skadelig, men det skal ikke være slik.
Noice harvester`n min sier greit ifra når jordfeilen i nabolaget er tilstede.....den er der nemlig ikke i like stor grad hele tiden, så det er rimelig opplagt at det er en forbuker som er i drift når vedkommende er hjemme som er årsaken.
Flytende jord er fint. :p
 

up

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.02.2002
Innlegg
520
Antall liker
5
Steinkare skrev:
At du får 270v mellom fase og jord er sannsyneligvis en induktiv sak som har skylden i.
En spole med jordfeil kan skape spenningen 400-500v mellom fase og jord , og skape hodebry for de fleste.
Få tak i en seriøs installatør og få deg en el-sjekk på det elektriske anlegget ditt.!
Dette kan avdekke feil og elektrikeren kan gi gode råd!
Ja.dette er riktig, men feilen kan ligge utenfor hjemmets vegger.
Målte feil spenninger i mitt hjem for et par år siden. ( opptil 250 - 270 V vel og merke uten kjent belastning. )
Jeg la merke til at spenningen forandret seg når gatelysene gikk av om morgenen. Kontaktet E-verket
som fant jordfeil i lysmastsystemet og spenningen ble etter dette normal. Jeg går ut fra at batteriet i instrumentet er kontrollert . :)
up
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.063
Antall liker
7.917
Torget vurderinger
12
Det er fasevinkler som gjør at man kan måle høyere spenning til jord enn nominell spenning.
Kombinasjonen av alle induktive og kapasitive strømmer i systemet sørger for det sammen med flytende jordpunkt. IT-nettets vidunderlighet. Meld det som jordfeil til netteier.

Edit: Ser nå i ettertid at dette har blitt forklart og anbefalt tidligere i tråden. Da blir vel problemet løst.
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.837
Antall liker
5.489
Sted
Holmestrand
OMF skrev:
....
Hvorfor denne forklaringen....jo hvis det er slik at linjespenningen inn hos deg er 230V - så er det ingen annen mulighet for at du skal kunne måle 270V mellom fase og jord, enn at du har en jordfeil til vasken som har en kapasitiv/induktiv kobling som gir en faseforskyving - slik at det faktisk er mulig å oppnå 270V.

Dette kan oppstå dersom jordforbindelen er dårlig (og det kan den gjerne være på et kjøkken hvis rørene er i plast - da har du faktisk ingen forbindel til jord). Derimot er det skremmende at du måler det samme i stikkontakten - der skal du helst ha veldig god forbidelse til jord.

Det er også verdt å nevne at et multimeter brukt som voltmeter er et veldig høyohmig instrument. Med det mener jeg at den elektriske motstanden på inngangene er veldig høy. Og når det så følger av Ohms lov at U = R x I. Hvis vi da vet at R (som er motstanden) er veldig høy (typisk 10 kOhm tror jeg) så skal det veldig lite strøm (og effekt) til for å generere en høy spenning på inngangen på instrumentet.

I klartekst - du kan gjerne måle 270 V men hvis du kobler noe som trekker litt strøm (feks en lyspære) så vil spenningen stabilisere seg på rundt 130V. NÅ SKAL DU IKKE GJØRE DET - DA DET BETYR Å KORTSLUTTE FASEN TIL JORD!

Nei - dette er et mysterium...hvor jeg tror måleinstrumenet kan være største synder!

Mvh
OMF
Hvis spenningen mellom fasene er 230-250 volt, er det ikke noe sted i tidsforløpet at du får 270 volt mellom fase og jord. Her er det noe feil, enten i anlegg (det elektriske sådann) eller i bruk av måleinstrument. Ring etter en elektriker. Faseforskyvning vil ikke gi et slikt utslag.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
OMF skrev:
Anonym skrev:
Jeg anbefaler deg å plukke av plastdekselet i sikringsskapet for å utføre målinger, det er ikke forbundet med noen fare.
Det er dødelig spenning inne i sikringskapet.
OVerskriften er "total forvirring"..

Hvorfor ikke like godt anbefale å ta med seg Clas Olson meter og klatre opp i første høyspentmast...?


Mvh
OMF
Er det for mye å forvente en saklig kommentar på et innlegg som er topic?

Utover en reduskjon i IP graden, hva er da faren ved å ta av dekselet?
Jeg mener det ikke er noen fare, men du vet tydeligvis bedre.
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.858
Antall liker
8.855
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Anonym skrev:
OMF skrev:
Anonym skrev:
Jeg anbefaler deg å plukke av plastdekselet i sikringsskapet for å utføre målinger, det er ikke forbundet med noen fare.
Det er dødelig spenning inne i sikringskapet.
OVerskriften er "total forvirring"..

Hvorfor ikke like godt anbefale å ta med seg Clas Olson meter og klatre opp i første høyspentmast...?


Mvh
OMF
Er det for mye å forvente en saklig kommentar på et innlegg som er topic?

Utover en reduskjon i IP graden, hva er da faren ved å ta av dekselet?
Jeg mener det ikke er noen fare, men du vet tydeligvis bedre.
Plastdekslene i sikringskapet er der for at det ikke skal være mulig for brukeren å få fingrene borti spenning.

Når da trådstarter har gitt til kjenne at han ikke har nevneverdig kunnskap om dette - og trådtittelen er "total forvirring" - så synes jeg på et generellt grunnlag at man ikke skal anbefale å begynne å demontere deksler inne i sikringskapet for å komme seg til hovedsikringene og strømførende deler.

En Fluke 87 koster vel rundt 3000,-, jeg vil anta at trådstarter ikke har et slikt skikkelig kvalitetsmultimeter (klasse III), men at han muligens har en rimelig varient fra Biltema /Clas Olson ellerlignende. Hvis man ved en feil stiller et slikt instrument på A og ikke V - så kan hele instrumenet eksplodere hvis man er uheldig. Et klasse III instrument gjør ikke det.
Det er en vesensforskjell på å måle på inntaket og og måle i en støpsel i stuen.

Det er selvsagt ikke lov heller for ufaglærte å pelle vekk deler i sikringskapet.

Så hvis du mener min anbefaling om IKKE å begynne å skru i sikringskapet ikke er saklig - så kan vi jo heller være uenig om det.

Mvh
OMF
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
OMF: Mener så bestemt at kommentaren din om å klatre opp i første høyspentmast ikke er saklig.

Så kan vi være enige om å være uenige om i hvilken grad det er lurt å rote i sikringsskapet for en amatør.

Det som er poenget mitt er at det er unødvendig å tilkalle elektriker uten at det er behov for det og for å kunne konstantere om det er et behov må man måle på tilførselen.

Forøvrig får man et fint multimeter klasse III for 500 kroner.

Et alternativ dersom man ikke vil rote i sikringsskapet:
Jeg har forstått det slik at trådstarter har 2 jorda kurser i leiligheten sin.

Hvis det er tilfelle kan han ta vippe end alle kursene utenom den ene med jord å måle på den jorda kursen. Så kan han vippe ned den kursen å utføre samme måling på den andre jorda kursen (som han må vippe opp igjen før han måler).
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.063
Antall liker
7.917
Torget vurderinger
12
Anonym skrev:
OMF: Mener så bestemt at kommentaren din om å klatre opp i første høyspentmast ikke er saklig.

Så kan vi være enige om å være uenige om i hvilken grad det er lurt å rote i sikringsskapet for en amatør.

Det som er poenget mitt er at det er unødvendig å tilkalle elektriker uten at det er behov for det og for å kunne konstantere om det er et behov må man måle på tilførselen.Forøvrig får man et fint multimeter klasse III for 500 kroner.

Et alternativ dersom man ikke vil rote i sikringsskapet:
Jeg har forstått det slik at trådstarter har 2 jorda kurser i leiligheten sin.

Hvis det er tilfelle kan han ta vippe end alle kursene utenom den ene med jord å måle på den jorda kursen. Så kan han vippe ned den kursen å utføre samme måling på den andre jorda kursen (som han må vippe opp igjen før han måler).
Det ER ulovlig for amatører å drive på selv i skapet. Det er i tillegg farlig. Dermed tar du nok feil når du skriver at det er unødvendig å tilkalle elektriker. orskriftene begrenser nok amatørarbeidet. Det eneste du har lov til er nesten å montere støpsel og bryter på bevegelig ledning. Lik det eller ikke.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Er det ulovlig å bytte skrusikringer selv dersom en sikring ryker også?

Er lavere IP grad i sikringsskapet når en har plukket ut en skrusikring enn det er i et moderne sikringsskap når en har plukket av en avskjerming.
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.063
Antall liker
7.917
Torget vurderinger
12
Anonym skrev:
Er det ulovlig å bytte skrusikringer selv dersom en sikring ryker også?

Er lavere IP grad i sikringsskapet når en har plukket ut en skrusikring enn det er i et moderne sikringsskap når en har plukket av en avskjerming.
Det var lavere krav til berøringssikkerhet også da skrusikrings-anlegget ble montert. Dermed blir sammenligningen irrelevant. Det er en vesentlig forskjell å måle på f.eks. 63A inntak og skifte f.eks. en 10A skrusikring. Sannsynligheten for berøringsfare er mye høyere og konsekvensen ved uhell er mye større. Men du trenger ikke like at vi har forskrifter (FEL). Et av hovedprinsippene i FEL er at personer og dyr ikke skal kunne få støt.
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.858
Antall liker
8.855
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Anonym skrev:
Er det ulovlig å bytte skrusikringer selv dersom en sikring ryker også?

Er lavere IP grad i sikringsskapet når en har plukket ut en skrusikring enn det er i et moderne sikringsskap når en har plukket av en avskjerming.
Det er sevlsagt lov å bytte sikringer hvis de ryker.
Skrusikringer er ikke lov etter dagens regler, men er selvsagt lovlige der de er installert i trår med datidens gjeldende regelverk.

Hvis du reduserer IP graden i forhold til hva den skal være når godkjent utstyr er montert på en godkjent måte - så er det ulovlig.

På samme måte som at det er lov å kjøre uten høytmontert bremselys i Norge, men hvis det er montert i bilen så må det virke.

På samme måte som man i dag har mange elektriske anlegg i Norge uten jordfeilbryter på alle kurser - så betyr ikke det at du har lov til å koble ut jordfeilbryteren i et nytt anlegg.

Anlegget skal være i den stand det er når det er godkjent.

Mvh
OMF
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.063
Antall liker
7.917
Torget vurderinger
12
xerxes skrev:
OMF skrev:
....
Hvorfor denne forklaringen....jo hvis det er slik at linjespenningen inn hos deg er 230V - så er det ingen annen mulighet for at du skal kunne måle 270V mellom fase og jord, enn at du har en jordfeil til vasken som har en kapasitiv/induktiv kobling som gir en faseforskyving - slik at det faktisk er mulig å oppnå 270V.

Dette kan oppstå dersom jordforbindelen er dårlig (og det kan den gjerne være på et kjøkken hvis rørene er i plast - da har du faktisk ingen forbindel til jord). Derimot er det skremmende at du måler det samme i stikkontakten - der skal du helst ha veldig god forbidelse til jord.

Det er også verdt å nevne at et multimeter brukt som voltmeter er et veldig høyohmig instrument. Med det mener jeg at den elektriske motstanden på inngangene er veldig høy. Og når det så følger av Ohms lov at U = R x I. Hvis vi da vet at R (som er motstanden) er veldig høy (typisk 10 kOhm tror jeg) så skal det veldig lite strøm (og effekt) til for å generere en høy spenning på inngangen på instrumentet.

I klartekst - du kan gjerne måle 270 V men hvis du kobler noe som trekker litt strøm (feks en lyspære) så vil spenningen stabilisere seg på rundt 130V. NÅ SKAL DU IKKE GJØRE DET - DA DET BETYR Å KORTSLUTTE FASEN TIL JORD!

Nei - dette er et mysterium...hvor jeg tror måleinstrumenet kan være største synder!

Mvh
OMF
Hvis spenningen mellom fasene er 230-250 volt, er det ikke noe sted i tidsforløpet at du får 270 volt mellom fase og jord. Her er det noe feil, enten i anlegg (det elektriske sådann) eller i bruk av måleinstrument. Ring etter en elektriker. Faseforskyvning vil ikke gi et slikt utslag.
Tegn viserdiagram. En seriekoblet induktans og kapasitans (f.eks) kan hver ha høyere spenning over seg enn linjespenningen, men summen kan være lav pga fasevinklene. Festlig med vekselstrøm.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Har ikke noe problem med å se poenget til både Trondmeg og OMF.

Mitt poeng er det at det er ikke noe problem å måle på hovedsikring dersom man ønsker det, lovligheten har jeg ikke tatt stilling til.

Zomby kan jo egentlig bare vippe ned hovedsikringen og måle på kjøkkenet til naboen så er hele problemet løst uten noe mer om og men.
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.063
Antall liker
7.917
Torget vurderinger
12
Det er riktig at det ikke er vanskelig hvis man har rett utstyr og vet hva man gjør. Generelt vil jeg likevel ikke forholde meg til annet enn forskriftene (fagstolthet :)). Tenk hvis konsekvensene av slike råd blir skader/dødsfall/brann? Satt på spissen, kanskje, men jeg vil understreke at nettspenning er farlig hvis man ikke vet eksakt hva man gjør og hvordan. Og kan man det spør man ikke på et forum . . .
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Men er vi enige om at Zomby kan vippe ned hovedsikringen og måle på kjøkkenet til naboen?

Da vil jo problemet være løst på en enkel og god måte IMO.
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.063
Antall liker
7.917
Torget vurderinger
12
Jeg vil ikke på noen som helst måte anbefale at han gjør det. Men, det er fysisk mulig å utføre.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Måle hos naboen er notert. ;)

I dag forsøkte jeg å bytte batterier, og fått samme resultatene. Riktignok byttet jeg til batteriene fra en fjernkontroll, fordi jeg ikke hadde nye liggende. Hvor 'ferske' de jeg brukte er vet jeg ikke.

Jeg tror jeg nevnte det lenger opp i tråden, men likevel: På badet har jeg henholdsvis 240 og 274 til jord og 236 mellom fasene. Det er altså forskjell på de to kretsene. Betyr dette at problemet ligger i mitt eget anlegg?

Jeg målte mellom nettjord på badet og kjøkkenet, og fikk 0V. Mellom nettjord og antennejord fant jeg 0,1V.

Multimeteret er forresten fra Claser'n, ikke Biltema. Litt klasse har man da! ;D
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Trondmeg skrev:
Jeg vil ikke på noen som helst måte anbefale at han gjør det. Men, det er fysisk mulig å utføre.
Fysisk mulig.... Lærerikt også? ;)
 

Bols

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.05.2007
Innlegg
326
Antall liker
15
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
1
Zomby_Woof skrev:
Måle hos naboen er notert. ;)

I dag forsøkte jeg å bytte batterier, og fått samme resultatene. Riktignok byttet jeg til batteriene fra en fjernkontroll, fordi jeg ikke hadde nye liggende. Hvor 'ferske' de jeg brukte er vet jeg ikke.

Jeg tror jeg nevnte det lenger opp i tråden, men likevel: På badet har jeg henholdsvis 240 og 274 til jord og 236 mellom fasene. Det er altså forskjell på de to kretsene. Betyr dette at problemet ligger i mitt eget anlegg?

Jeg målte mellom nettjord på badet og kjøkkenet, og fikk 0V. Mellom nettjord og antennejord fant jeg 0,1V.

Multimeteret er forresten fra Claser'n, ikke Biltema. Litt klasse har man da! ;D
Ganske kult med målinger. Det jeg kan tolke av det du har målt er at du har trefaset hovedsikringer og at det et eller annet sted er en jordfeil, ikke nødvendigvis hos deg. At du har 0 V mellom nettjord til nettjord og det viktigste; 0 V mellom berørbart gods lover bra for din helse.
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.798
Antall liker
352
Torget vurderinger
3
OMF skrev:
Det er dødelig spenning inne i sikringskapet.
OVerskriften er "total forvirring"..

Hvorfor ikke like godt anbefale å ta med seg Clas Olson meter og klatre opp i første høyspentmast...?


Mvh
OMF
Det er samme spenning mellom fasene i skapet som i stikkontaktene i huset/leiligheten, mao. 230V. I en høyspentmast er det fra 47kV til 420kV mellom fasene. Blir vel ikke helt det samme ;)

Men enig, hvis en er usikker på hva en driver med så hold tentaklene unna innmaten i skapet, selv om du skal ha dårlig flaks, evt. dårlig hjerte, om du stryker med av en karamell......
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.858
Antall liker
8.855
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
FZ skrev:
OMF skrev:
Det er dødelig spenning inne i sikringskapet.
OVerskriften er "total forvirring"..

Hvorfor ikke like godt anbefale å ta med seg Clas Olson meter og klatre opp i første høyspentmast...?


Mvh
OMF
Det er samme spenning mellom fasene i skapet som i stikkontaktene i huset/leiligheten, mao. 230V. I en høyspentmast er det fra 47kV til 420kV mellom fasene. Blir vel ikke helt det samme ;)

Men enig, hvis en er usikker på hva en driver med så hold tentaklene unna innmaten i skapet, selv om du skal ha dårlig flaks, evt. dårlig hjerte, om du stryker med av en karamell......
Selvsagt var det ikke seriøst ment å klatre opp i en høyspentmast - men når det liksom var helt trivielt å demontere beskyttelsesdekslene inne i sikringskapet for å komme til inntaket så slengte jeg ut en bemerkning for at jeg ikke synes det var en lur ide.

Når det er sagt - så er det en ganske betydelig forskjell på å stikke multimeteret i en stikkkontakt i stuen, og på inntaket til huset. Forskjellen er hvor stor kortslutningstrøm som kan oppstå. Spenningen er den samme. Husker ikke tallene på dette lengre, men i en stikk-kontakt i stuen er kanskje kortslutnignsstrømmen (altså den maksimale strømmen du får hvis du kortslutter støpselet kanskje 30-40 Ampere. Dette fordi du får et stort spenningsfall over kabelen til støpselet. Og strømpeaken blir ikke spesiellt langvarig da automatsikringen kobler ut momentant.

Hvis du derimot kortslutter inntaktskablene i sikringskapet - vil kortslutnignsstrømmen trolig være mange hundre ampere - kun beskyttet av kortslutningsvernet til kabelen i inntaket. Det er endog foreslått å måle på inntaket - og med en kortslutnigsstrøm som trolig kan være på over 1000 ampere - så er det ikke spesiellt ideellt og ikke ha peiling på hva man driver med, og ha med seg en multimeter fra Clas Olson -det tåler trolig ikke en slik strømpeak...

Neida- det er ikke så mange som stryker med av strøm, men det er noen...og det er ganske mange som ødelegger øynene i en lysbue....det er greit å unngå det også!

Mvh
OMF
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.798
Antall liker
352
Torget vurderinger
3
OMF skrev:
Når det er sagt - så er det en ganske betydelig forskjell på å stikke multimeteret i en stikkkontakt i stuen, og på inntaket til huset. Forskjellen er hvor stor kortslutningstrøm som kan oppstå. Spenningen er den samme. Husker ikke tallene på dette lengre, men i en stikk-kontakt i stuen er kanskje kortslutnignsstrømmen (altså den maksimale strømmen du får hvis du kortslutter støpselet kanskje 30-40 Ampere. Dette fordi du får et stort spenningsfall over kabelen til støpselet. Og strømpeaken blir ikke spesiellt langvarig da automatsikringen kobler ut momentant.
Uten at jeg skal påstå å ha noe peiling på dette, OMF, men hvorfor får du "et stort spenningsfall over kabelen til støpslet"?

mvh
FZ
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.858
Antall liker
8.855
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
FZ skrev:
OMF skrev:
Når det er sagt - så er det en ganske betydelig forskjell på å stikke multimeteret i en stikkkontakt i stuen, og på inntaket til huset. Forskjellen er hvor stor kortslutningstrøm som kan oppstå. Spenningen er den samme. Husker ikke tallene på dette lengre, men i en stikk-kontakt i stuen er kanskje kortslutnignsstrømmen (altså den maksimale strømmen du får hvis du kortslutter støpselet kanskje 30-40 Ampere. Dette fordi du får et stort spenningsfall over kabelen til støpselet. Og strømpeaken blir ikke spesiellt langvarig da automatsikringen kobler ut momentant.
Uten at jeg skal påstå å ha noe peiling på dette, OMF, men hvorfor får du "et stort spenningsfall over kabelen til støpslet"?

mvh
FZ
Fordi vi her snakker om kortslutningsstrømmen - og med 20-30-40 meter med 1,5mm2 (eller kanskje 0,75 hvis det er et gammelt hus) ledning så får man et betydelig spenningstap over denne ledningen når det går 40 Ampere i den...

Mvh
OMF
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Så mange meter er det nok ikke. Men en det er vel fordel at det sitter en sikring i mellom?
 

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Innlegg
11.982
Antall liker
11.844
Sted
Hus
Det beste er å ta ut hovedsikringene og måle på bunnskruene direkte.. Skal stort sett måle rundt 230V mellom alle tre fasene hvis det er riktig. Så skal en måle mellom fas og jord 230V delt på roten av 3 som er lik ca 130V. Det er også den rette måten for å finne ut om det er jordfeil i huset. Hvis det er nesten fullt overslag melom fas og jord, så kommer det fra en annen som er koblet opp på samme trafo. Er det mye jordfeil på linja, så gidder ikke elverket resette jordfeilbryteren på trafoen hele tiden :) Måles det høye spenninger, så kan det komme av at det er lysrørarmatur oppkoblet på kursen. :)
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.858
Antall liker
8.855
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Zomby_Woof skrev:
Så mange meter er det nok ikke. Men en det er vel fordel at det sitter en sikring i mellom?
Du må huske på at den faktiske avstanden skal ganges med 2 (det er 2 ledre og strømmen skal gå i begge) - og det blir fort noen meter...spesiellt hvis kablene er trukket i taket....


Ja -det er en veldig stor fordel at det sitter en sikring i mellom. Det gjør det ikke hvis du måler på inntaket - i tillegg til at man har et mange ganger mindre spenningsfall i tilførselskablene....derfor skal man ikke tukle på inntaket hvis man ikke vet hva man gjør....

Mvh
OMF
 

Ole_Martin

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
2.172
Antall liker
811
Helt enig med OMF her.

Noe forbauset over diskusjonen, det er helt klart at trådstarter har en feil ved det elektriske anlegget sitt. Eneste alternativ da er å kontakte strømleverandør/elektriker. Det er jo helt irrellevant hvor feilen ligger; trådstarter må uansett ha hjelp til å feilrette. Det er galskap å foreslå trådstarter måle på inntaket som også OMF påpeker; kortslutningsnivået her er jo noe helt annet (stigeledningene i blokka her er beskyttet av høyeffektsikringer på 80/100A). Hva hvis noe skjer? Selvom det mot formodning ikke skulle oppstå personskade; hvordan skal man forklare en utløst inntaksikring i underfordelingen eller trafostasjon til netteier? Statistikk sett er det flest rapporterte ulykker på de laveste spenningene dvs. 230/400VAC.

Her er hvor mye strøm skal til for nerver etc. utsettes for problemer:


Se også her:
http://www.stami.no/?nid=13276&lcid=1044

Etter min mening skjer det mye rart på dette forumet blant enkelte; forsterkere produsert i småskala/DIY som ser ut som kråkereir, kinaimport av ymse kvalitet, solid-core til bruk i nettkabler, bytte av sikringer fra B til C eller D uten inngående studier etc. Det er ikke rart det brenner:
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.798
Antall liker
352
Torget vurderinger
3
Ole_Martin skrev:
Etter min mening skjer det mye rart på dette forumet blant enkelte; forsterkere produsert i småskala/DIY som ser ut som kråkereir, kinaimport av ymse kvalitet, solid-core til bruk i nettkabler, bytte av sikringer fra B til C eller D uten inngående studier etc. Det er ikke rart det brenner:
Dette ble jeg litt nyskjerrig på. Hva slags studier tenker du på?
Jeg måtte bytte til tregere automat fordi sikring med B-karakteristikk slo ut da jeg startet platespillermotoren. Byttet til C-karakeristikk. Er det noen større sannsynlighet for brann pga. dette?

mvh
FZ
 

Ole_Martin

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
2.172
Antall liker
811
FZ skrev:
Ole_Martin skrev:
Etter min mening skjer det mye rart på dette forumet blant enkelte; forsterkere produsert i småskala/DIY som ser ut som kråkereir, kinaimport av ymse kvalitet, solid-core til bruk i nettkabler, bytte av sikringer fra B til C eller D uten inngående studier etc. Det er ikke rart det brenner:
Dette ble jeg litt nyskjerrig på. Hva slags studier tenker du på?
Jeg måtte bytte til tregere automat fordi sikring med B-karakteristikk slo ut da jeg startet platespillermotoren. Byttet til C-karakeristikk. Er det noen større sannsynlighet for brann pga. dette?

mvh
FZ
Si meg; skiftet du eller en autorisert aktør denne?

På generell basis må man vite endel på om de ulike kortslutningsnivåene for anlegget for å bestemme type beskyttelse. Ved en kortslutning ønsker man bla. å ligge i det mekaniske og ikke det termiske området for MCB'en. Videre er det utfordrende å få et anlegg selektivt ved bruk av standard MCB'er; en C10 eller C16-amp MCB vil isåfall ikke gjøre saken lettere.
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.798
Antall liker
352
Torget vurderinger
3
Automaten ble byttet av installatør. 16A kurs med 2,5 kvadrat ledninger til stereo'n.
Han sa ikke noe om at dette kunne medføre noen fare for brann.

BTW, de gamle smeltesikringene holdt for oppstart av motoren og det på 10A-kurs.

mvh
FZ
 

Ole_Martin

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
2.172
Antall liker
811
FZ skrev:
Automaten ble byttet av installatør. 16A kurs med 2,5 kvadrat ledninger til stereo'n.
Han sa ikke noe om at dette kunne medføre noen fare for brann.

BTW, de gamle smeltesikringene holdt for oppstart av motoren og det på 10A-kurs.

mvh
FZ
Det er bra; da bør du ha en samsvarserklæring for anlegget ditt. Tipper netteier garanterer en minimum kortslutningsytelse ved inntaket og dessuten vil installasjonskabelen ha en viss termisk treghet ved overbelastning. Ser man på sikringkarakteristikker vil man for B-sikring garanteres hold på 3xIn og mekanisk utløsning på 5xIn. Tallene for en C-sikring er hhv. 5xIn og 10xIn. Ville derfor forsikret at installatøren faktisk sjekker dette at en slik modifikasjon er OK; kanskje har de håndbøker å støtte seg til og ev. Febdok?
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.063
Antall liker
7.917
Torget vurderinger
12
FZ skrev:
Ole_Martin skrev:
Etter min mening skjer det mye rart på dette forumet blant enkelte; forsterkere produsert i småskala/DIY som ser ut som kråkereir, kinaimport av ymse kvalitet, solid-core til bruk i nettkabler, bytte av sikringer fra B til C eller D uten inngående studier etc. Det er ikke rart det brenner:
Dette ble jeg litt nyskjerrig på. Hva slags studier tenker du på?
Jeg måtte bytte til tregere automat fordi sikring med B-karakteristikk slo ut da jeg startet platespillermotoren. Byttet til C-karakeristikk. Er det noen større sannsynlighet for brann pga. dette?

mvh
FZ
Studiene er nok ikke så veldig inngående, men installatøren har dokumentasjonsplikt og må gjøre en vurdering av om man kan skifte karakteristikk uten at det skaper problemer med utløsning av vern ved kortslutning. Det er kun unntaksvis problematisk i praksis og gjelder der man har lave kortslutningsstrømmer og/eller lange kurskabler. I praksis er det 2 av 100 tilfeller som skaper problemer.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Bartesam skrev:
Det beste er å ta ut hovedsikringene og måle på bunnskruene direkte.. Skal stort sett måle rundt 230V mellom alle tre fasene hvis det er riktig. Så skal en måle mellom fas og jord 230V delt på roten av 3 som er lik ca 130V. Det er også den rette måten for å finne ut om det er jordfeil i huset. Hvis det er nesten fullt overslag melom fas og jord, så kommer det fra en annen som er koblet opp på samme trafo. Er det mye jordfeil på linja, så gidder ikke elverket resette jordfeilbryteren på trafoen hele tiden :) Måles det høye spenninger, så kan det komme av at det er lysrørarmatur oppkoblet på kursen. :)
Halleluja!
Dette har jeg prøvd å si x antall ganger i denne tråden og har stort sett bare blitt møtt med pepper.
 
Topp Bunn