Nettsider, klassisk musikk på vinyl og CD

S

Stover

Gjest
Ønsker meg noen tips om gode nettsteder, hvor man kan lese musikkomtaler mm.
Kjøpetips rett og slett.

Har sett litt på Hifi + sin side.
Et annet sted fant jeg anbefalinger fra Michael Fremer.
GMG
Dette forum selvfølgelig.
..........

Mvh

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
297
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
GMG er fint og moro å følge. De fleste forum er veldig egnet til å vise at det er delte meninger om hva som anbefales. Utover det; jeg vil kun anbefale abonnement på Gramophone og BBC MM jeg; da får man reviews i postkassa hele tiden, og de er ofte gjerne langt mer... balanserte og grundige i sin argumentasjon og beskrivelse enn kjøpstips fra forumdeltakere. Og langt mer strukturert og lett tilgjengelig selvsagt.

I tillegg har du plenty kjempeunderholdende dyptpløyende artikler om komponister, artister, perioder etc etc. For ikke å snakke om gratis supre plater (BBC) i seg selv verdt hele abonnementet! Har sagt det før på forumet her, men en sannhet kan jo ikke gjentas for ofte; dette er blant de største oppgraderingene man overhodet kan gjøre for sin musikkhobby!

Her er forresten en søkemotor hos BBC, hvor man kan finne enkelte BBC MM plateomtaler;

http://www.bbcmusicmagazine.co.uk/search_form.asp

For et konkret kjøpstips; sjekk disse gullskattene som er i ferd med å gå out-of-print (har jeg nevnt de før?), jeg har kjøpt praktisk talt alle og gleder meg til vinteren;

http://www2.deutschegrammophon.com/webseries/?ID=originalmasters

.. prisene begynner å stige til astronomiske høyder på enkelte nettsteder. Om kort tid er de sannsynligvis ikke tilgjengelig lengre.

Mvh Vidar P

S

Stover

Gjest
Flott.
Gode tips det der. Er allerede abonnent på BBC MM, og er storfornøyd med hva det representerer.
Helt enig i det du beskriver.

I skrivende øyeblikk legges bokser fra nevnte DG link til wishlist`s.
kr 200,- for 6 og 7 cd bokser er jo ganske billig fremdeles.

Ikke noen enkle svar her altså, men det er en start.

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Antall liker
5.096
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Hadde bare de forbaskede DG tilbudt lossless nedlasting. :mad:

Bernt K

S

Stover

Gjest
berxter skrev:
Hadde bare de forbaskede DG tilbudt lossless nedlasting. :mad:

Bernt K
Ville vel kosta litt da også? Artig å ha cd`n også, eller?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
297
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
berxter skrev:
Hadde bare de forbaskede DG tilbudt lossless nedlasting.  :mad:

Bernt K
Du ser etter fremtiden i nåtiden; den er her ikke ennå; men det er cd'ene. Og når fremtiden kommer så er det slett ikke sikkert den ser ut som vi tror. Billige og lett tilgjengelige er CD'er også; som jeg forsøkte å belyse i denne "Rett tid for CD"-tråden under Hifi Generelt :)

Mvh Vidar P

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Antall liker
5.096
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Jadajada. Dog mener jeg det er en skam og en forskrekkelighet at et selskap som DG, når de først tilbyr nedlasting av musikk (og tar seg godt betalt) kun legger ut mulighet for, for, for... uhyrligheter som MP3. Som det nevnes av andre i en heelt annen tråd er lagring så billig nu om dagen. Heldigvis har MDT fortsatt de fleste titlene til rundt 20-25 £.
OT: Fremtiden min er her allerede; cdspilleren står under en stol på kjøkkenet, og der har'n vært i hele år.

Bernt K

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
297
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
berxter skrev:
Jadajada. Dog mener jeg det er en skam og en forskrekkelighet at et selskap som DG, når de først tilbyr nedlasting av musikk (og tar seg godt betalt) kun legger ut mulighet for, for, for... uhyrligheter som MP3. Som det nevnes av andre i en heelt annen tråd er lagring så billig nu om dagen. Heldigvis har MDT fortsatt de fleste titlene til rundt 20-25 £.
OT: Fremtiden min er her allerede; cdspilleren står under en stol på kjøkkenet, og der har'n vært i hele år.

Bernt K
Ang MDT; sjekk også priser på amazon.com på Original Masters, om det var de du snakket om. Noen av boksene er fortsatt gunstige der. Berkshire ( www2.broinc.com ) har noen av boksene billig, men dyr frakt. Cduniverse har også noen.

Problemet med disse boksene er jo ikke prisene, men at de snart er borte. Uansett; med den remasteringkvaliteten de har, så tror jeg neppe at noe så simpelt som avspillingsformat skulle utgjøre noen forskjell fra eller til. Dvs jeg tror redbook er evig godt nok. MP3 er jo som du sier uhyrligheter.

Stover; beklager OT. Er bare så entusiastisk med disse boksene skjønner du, men skal gi meg nå ;)

Mvh Vidar P

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Antall liker
5.096
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Beklager OT-en. Jeg blir bare så hissig på enkelte selskaper.
Vidar: Flotte bokser; jeg har også kjøpt noen, og ja det er dem jeg viser til at MDT fortsatt har.
On Topic: leser GMG, Gramophone og BBC Music, dette forum og sporadisk HiFi-blader med musikkanmeldelser.

Bernt K

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
297
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Du er så fin og velformulert når du hisser deg opp Bernt, en sann fryd å lese iallefall :)

Du bevandrer visst de samme fora og magasiner som meg forresten. Jeg synes jeg får evig nok input der jeg... noe mer ville blitt altfor dyrt.

Mvh Vidar P

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
297
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Liten tilføyelse; NRK har en fin side, der finner du også link videre til NRK's cd-anmeldelser,

http://www.nrk.no/klassisk/

For ikke å snakke om nettradio og andre gratis fornøyelser som ikke engang krever noe mer valg av format.

Mvh Vidar P

Topp Bunn