Nettkabler.

yasman

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.10.2006
Innlegg
1.703
Antall liker
296
Sted
Grenland
Torget vurderinger
13
eiv skrev:
950$. dvs ca 6k da?

Er det virkelig verdt det for en kabel på 1m?
Svært vanskelig å si!
Er en kabel fra Elrod til usd 5500 vært prisen?
I mange oppsett er svaret definitivt ja, men det hele er selvsagt avhengig av resten av oppsettet.
Men jeg har hørt preer med dyrere strømkabel enn elektronikk med usedvanlig resultat...
Forskjellen er også etter min erfaring definitivt størst på cd/pre. Prioriter god kabel her først; tykkelse på ledere på amp.
 

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Innlegg
2.808
Antall liker
564
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
56fwb skrev:
oyvjorge skrev:
eiv skrev:
950$. dvs ca 6k da?

Er det virkelig verdt det for en kabel på 1m?
Neppe, det finnes andre mer kosteffektive ledninger. Kjøp deg noen tykke ledninger(stive er ikke lov) og noen gode støpsler. Det hjelper langt på vei. Har du et anlegg til 50k er ikke merprisen verdt.
Snakker du av erfaring nå - eller SYNSER du... ??? :eek:
Folk har forskjellig tykkelse på lommeboka, når det gjelder min er den ikke så veldig tykk. Jeg mener at man kan komme langt med å bygge sin egen kabel med litt dimensjon på tversnittet. Jeg utelukker ikke at en kabel til det mangedobbelte kan være bedre men, at forskjellene ikke er verdt det, og at det kan være andre fornuftige ting å bruke penger på. Dessuten liker jeg ikke avansene det er på dyre kabler. Men har du masse penger er det bare å bruke dem som du vil. Det legger ikke jeg meg borti.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.148
Antall liker
4.306
Torget vurderinger
1
yasman skrev:
eiv skrev:
950$. dvs ca 6k da?

Er det virkelig verdt det for en kabel på 1m?
Svært vanskelig å si!
Er en kabel fra Elrod til usd 5500 vært prisen?
...
Dette er kanskje mer avhengig av hvordan «vi» verdsetter penger, enn hvordan «vi» verdsetter de aktuelle kablene?

mvh
KJ
 

yasman

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.10.2006
Innlegg
1.703
Antall liker
296
Sted
Grenland
Torget vurderinger
13
Er enig i at man kan komme langt med å lage egne kabler.
Kjøp Oyaide eller furutech stikk og kabel oi løsmeter Oyaide, Neotech eller lignende.
Men det blir for et par lapper pr stk.
Alt er forøvrig relativt, og alt betyr noe i anlegget, god strøm definitivt også
 

Panzerzound

Medlem
Ble medlem
09.02.2010
Innlegg
5
Antall liker
0
yasman skrev:
Er enig i at man kan komme langt med å lage egne kabler.
Kjøp Oyaide eller furutech stikk og kabel oi løsmeter Oyaide, Neotech eller lignende.
Men det blir for et par lapper pr stk.
Alt er forøvrig relativt, og alt betyr noe i anlegget, god strøm definitivt også
Kan du definere hva som regnes som god strøm?
 

Billa

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.06.2007
Innlegg
1.134
Antall liker
464
Torget vurderinger
2
yasman skrev:
Kjøp Oyaide eller furutech stikk og kabel oi løsmeter Oyaide, Neotech eller lignende.
Men det blir for et par lapper pr stk.
Dette er nok den beste løsningen om man tenker lyd per krone på generelt grunnlag tror jeg.... :p
 

yasman

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.10.2006
Innlegg
1.703
Antall liker
296
Sted
Grenland
Torget vurderinger
13
[/quote]

Kan du definere hva som regnes som god strøm?

[/quote]
Stabil og fri for innstråling, og at dete leveres så mye som komponentene trenger for å yte maksimalt.
Kjører selv separat 16 ampere kurs, skjermed kabel inn i en strømregenerator som regenererer til 240v.
Fra den har jeg en moddet isolasjonstrafo hvor ampene er plugget inn i. Det separerer ampene fra strømleveransen til pre og cd.
På regeneratoren er det egen kontakt til digitale komponenter; der er det filter som skal ta vekk det som måtte finnes av reststøy.
Paul
 

Dalakong

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.09.2009
Innlegg
191
Antall liker
0
Hva er den billigste, merkbare oppgradering man kan gjøre på strøm siden?
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.429
Antall liker
35.214
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Dalakong skrev:
Hva er den billigste, merkbare oppgradering man kan gjøre på strøm siden?
Et bra nettfilter, eksempelvis T+A Powerbar som koster rundt 5000, eller ett av Supra-filtrene til drøye tusenlappen hos dynaBel.
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
Asbjørn skrev:
Dalakong skrev:
Hva er den billigste, merkbare oppgradering man kan gjøre på strøm siden?
Et bra nettfilter, eksempelvis T+A Powerbar som koster rundt 5000, eller ett av Supra-filtrene til drøye tusenlappen hos dynaBel.

Det billigste man kan gjøre er å unngå skjøteledninger og minimere øvrige nettkabler. Dette fordi strømmen i likhet med annet elektrisk signal forringes i flertrådige ledninger.


Filtre kan nok i enkelte tilfeller gjøre mer gagn enn skade, men hos meg har intet filter blitt værende, da sett bort fra de enkle filterkondensatorene jeg en gang satte på ymse nettbrønner.



Mvh. RS
 

Dalakong

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.09.2009
Innlegg
191
Antall liker
0
R.S. skrev:
Asbjørn skrev:
Dalakong skrev:
Hva er den billigste, merkbare oppgradering man kan gjøre på strøm siden?
Et bra nettfilter, eksempelvis T+A Powerbar som koster rundt 5000, eller ett av Supra-filtrene til drøye tusenlappen hos dynaBel.

Det billigste man kan gjøre er å unngå skjøteledninger og minimere øvrige nettkabler. Dette fordi strømmen i likhet med annet elektrisk signal forringes i flertrådige ledninger.


Filtre kan nok i enkelte tilfeller gjøre mer gagn enn skade, men hos meg har intet filter blitt værende, da sett bort fra de enkle filterkondensatorene jeg en gang satte på ymse nettbrønner.



Mvh. RS
Vel, jeg har ikke så mange kontakter på veggen at jeg unngår padder, desverre. kan det være en ide å bruke litt penger på de da? Jeg har to kurser, 16amper, jeg kan bruke på dette og 10 forskjellige bokser.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.429
Antall liker
35.214
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
De to nettfiltrene jeg nevnte er kombinerte filtre og "padder". PowerBar har to uttak for digitalt, to for analogt og to for effektforsterkere. Supra har en serie "padder" med innebygd filtrering.

Selv bruker jeg DIY-kabler med 2,5 mm2 Supra LoRad rund baut, påklipsede ferritter i hver apparatende, og to Supra LoRad nettfiltre/padder på en dedikert 16A kurs, tilsammen 12 uttak.

Vær også oppmerksom på at motstanden i en strømledning øker lineært med lengden og faller som 1/tverrsnittet, så halvparten så lange ledninger gir samme virkning som å doble tverrsnittet. Kortest mulig, med andre ord.

forringes i flertrådige ledninger
Vær oppmerksom på at solid core ikke er forskriftsmessig som apparatledning. Den brukes bare fastmontert, i følge forskriftene. Grunnen er at eventuell bevegelse kan føre til mekanisk overbelastning i kontaktpunktene, med påfølgende brannfare.
 

Dalakong

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.09.2009
Innlegg
191
Antall liker
0
Asbjørn skrev:
De to nettfiltrene jeg nevnte er kombinerte filtre og "padder". PowerBar har to uttak for digitalt, to for analogt og to for effektforsterkere. Supra har en serie "padder" med innebygd filtrering.

Selv bruker jeg DIY-kabler med 2,5 mm2 Supra LoRad rund baut, påklipsede ferritter i hver apparatende, og to Supra LoRad nettfiltre/padder på en dedikert 16A kurs, tilsammen 12 uttak.

Vær også oppmerksom på at motstanden i en strømledning øker lineært med lengden og faller som 1/tverrsnittet, så halvparten så lange ledninger gir samme virkning som å doble tverrsnittet. Kortest mulig, med andre ord.

forringes i flertrådige ledninger
Vær oppmerksom på at solid core ikke er forskriftsmessig som apparatledning. Den brukes bare fastmontert, i følge forskriftene. Grunnen er at eventuell bevegelse kan føre til mekanisk overbelastning i kontaktpunktene, med påfølgende brannfare.
Ok, disse ferittene, er det noen specs på de? Hvor har du kjøpt de hen? Hos Elfa?
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.429
Antall liker
35.214
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Elfa, ja. Jeg valgte noen to-delte ferritter som helt enkelt klipses over kabelen, uten så veldig mye grubling over nøyaktig hvilke frekvenser de skulle stoppe. Jeg kan ikke si at jeg hørte noen stor forskjell med og uten, men det var kanskje litt "feel good"-faktor.

Den eneste delen av dette som gjorde en åpenbar forskjell var med og uten strømfilter. Det var lett hørbart i form av mindre "hardhet". Resten var i beste fall marginale endringer, i hvert fall her hos meg.
 

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Innlegg
2.432
Antall liker
496
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
R.S. skrev:
Asbjørn skrev:
Dalakong skrev:
Hva er den billigste, merkbare oppgradering man kan gjøre på strøm siden?
Et bra nettfilter, eksempelvis T+A Powerbar som koster rundt 5000, eller ett av Supra-filtrene til drøye tusenlappen hos dynaBel.

Det billigste man kan gjøre er å unngå skjøteledninger og minimere øvrige nettkabler. Dette fordi strømmen i likhet med annet elektrisk signal forringes i flertrådige ledninger.


Filtre kan nok i enkelte tilfeller gjøre mer gagn enn skade, men hos meg har intet filter blitt værende, da sett bort fra de enkle filterkondensatorene jeg en gang satte på ymse nettbrønner.



Mvh. RS
Hei

Jeg har lagt merke til at du har snakket om det her tidligere også. Kan du høre noen generelle forskjeller på solid core og flerleder, brukt til strøm, signal og HT? I så fall må du gjerne prøve å beskrive det du hører.

Puma
 

ØivindS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2005
Innlegg
448
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Flere her som antyder at Supra er et godt valg både med hensyn til kabler og filtere. De har en hyggelig pris, men jeg kjenner flere som vil være uenige. Min erfaring med Supra er at det har en tendens til å dempe dynamikk. Et eksempel som jeg selv har erfart som kanskje den mest markante forskjellen som en strøkabel kan forårsake, var da jeg gikk i fra Supra til Furutech på en Doxa 70 sign. Den fikk mere krefter, mere fraspark. Samme dimensjon på kabel. Nå har jeg gått over til Furutech kabel og plugger med unntak av noe Oyade. Ikke alle komponenter profiterer like mye på kabelbytte, men generelt har det vært positivt.
Jeg har også kvittet meg med Supra nettfilter til fordel for kabelkanal med Oyade kontakter. Mere dynamikk, mindre glatt.
Joda, jeg har 16 amp dedikert kurs og tverrsnitt så det holder frem til kabelkanalen.
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
Nightpuma skrev:
R.S. skrev:
Asbjørn skrev:
Dalakong skrev:
Hva er den billigste, merkbare oppgradering man kan gjøre på strøm siden?
Et bra nettfilter, eksempelvis T+A Powerbar som koster rundt 5000, eller ett av Supra-filtrene til drøye tusenlappen hos dynaBel.

Det billigste man kan gjøre er å unngå skjøteledninger og minimere øvrige nettkabler. Dette fordi strømmen i likhet med annet elektrisk signal forringes i flertrådige ledninger.


Filtre kan nok i enkelte tilfeller gjøre mer gagn enn skade, men hos meg har intet filter blitt værende, da sett bort fra de enkle filterkondensatorene jeg en gang satte på ymse nettbrønner.



Mvh. RS
Hei

Jeg har lagt merke til at du har snakket om det her tidligere også. Kan du høre noen generelle forskjeller på solid core og flerleder, brukt til strøm, signal og HT? I så fall må du gjerne prøve å beskrive det du hører.

Puma

Ro, dynamikk, 3D osv. Mindre uro og "detaljer", mer kropp og klang. Som beskrevet av besøkende hos meg eller f.ex som sn forsøker å beskrive her:


http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,13338.300.html


Mvh. RS
 
Topp Bunn