Netthandel: 200-kroners grensa kan bli opphevet

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.272
Forøvrig kan det sies at et par ganger har 200-kroners grensa nesten blitt oppjustert av politikerne til et høyere beløp, men i siste instans har noen snakket med noen som har sterke interesser av å ikke få den oppjustert.

R

RL69

Gjest
Dette betyr vel at Kristin Halvorsens valgløftebrudd blir korrigert, 4 år etter at løftet ble framsatt (?).

MVH
KOL69

Tuxflux

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.08.2008
Antall liker
0
200 kronersgrensen er den største irritasjonen i norsk lov for meg i hvertfall. Hvis norske bedrifter/staten er så forferdelig redde for økt konkurranse fra utlandet, bruk heller energien på å lage bedre butikker, bedre tilbud, og ikke minst mer UTVALG!!!

Hovedsaken til at jeg (og sikkert mange andre forbrukere) kjøper fra utlandet, er fordi produktet ikke er å oppdrive her til lands.

Veggen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.04.2006
Antall liker
6
Hvorfor i all verden skal bestillinger fra utlandet slippe unna mva?
Finnes det noe fornuftige argumenter for det?

Det mest fornuftige synes å være å fjerne både grensen og tollgebyret, da vil norske og utenlandske butikker stille likt. Moms på alle beløp uansett størrelse, men ingen kunstige gebyr for å krysse landegrenser.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
304
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Irriterer meg ikke på å måtte betale MVA, men på tilleggsgebyret. Det er ufint. Kr. 106,- eller hva det er for under 1000,- og 212,- for over 1000,- er det ikke?

Har full forståelse for at norsk varehandel er motstandere av mva-fritak for varer kjøpt i utlandet. Skulle ellers bare mangle; her må man konkurrere mot nettbutikker hvor ikke engang mva må betales. Det blir en helt urimelig situasjon sett fra deres ståsted, og ganske sikkert med konsekvenser for norske forhandlere som må betale mva.

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.214
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
Betalings-gebyr som nesten overstiger verdien på varen er grådig provoserende.

Arne K

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.272
Vidar P skrev:
Irriterer meg ikke på å måtte betale MVA, men på tilleggsgebyret. Det er ufint. Kr. 106,- eller hva det er for under 1000,- og 212,- for over 1000,- er det ikke?

Har full forståelse for at norsk varehandel er motstandere av mva-fritak for varer kjøpt i utlandet. Skulle ellers bare mangle; her må man konkurrere mot nettbutikker hvor ikke engang mva må betales. Det blir en helt urimelig situasjon sett fra deres ståsted, og ganske sikkert med konsekvenser for norske forhandlere som må betale mva.
Men når jeg handler CD/SACDer via nettet fra utlandet, så betaler jeg Mva til det aktuelle landet, jeg får ikke fratrekk for Mva. Akkurat det samme som hvis jeg tar bilen og kjører til Svinesund og handler CD/SACDer eller pølser,.. ikke mva til den norske stat.

Hvorfor skal det være noen forskjell her?

Wright

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2007
Antall liker
2
De fleste butikker med litt tak i (Amazon, Europadisc, MDT etc.) gir da fratrekk for utenlandsk MVA? Ellers er det jo begrenset hvor mye man kan ta med seg også når en reiser ut av landet selv uten at det utløser MVA-plikt ved innførsel (6000,-?).

Kunne en bli kvitt fortollingsgebyret hadde mye vært gjort – at jeg skal betale MVA på varer fra utlandet på linje med andre er selvsagt helt greit. Samtidig ser jeg ikke hvordan en praktisk skulle gjennomføre fortollingen uten et gebyr.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
304
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Espen R skrev:
Men når jeg handler CD/SACDer via nettet fra utlandet, så betaler jeg Mva til det aktuelle landet, jeg får ikke fratrekk for Mva.
Hvilke nettbutikker lar deg ikke trekke fra det aktuelle lands avgift? Alle de jeg handler med gjør det iallefall, så da vil jeg kanskje foreslå at du vurderer å bytte nettbutikk.

Det er forøvrig norske myndigheter helt uvedkommende hvorvidt du har betalt avgift for varen i andre land, det er i Norge og til Norge avgift skal betales.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.272
Kan ikke huske annet enn at jeg har betalt faktisk varepris når jeg har handlet fra Amazon.com/uk og tysk avdeling. Og vareprisen på nett er vel inkl mva?
Og det er jo ikke riktig at jeg skal betale mva 2 ganger.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
304
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Det der er iallefall helt feil. Prisene på amazon.com (i US) er oppgitt UTEN lokale delstatsavgifter, dvs uten ekvivalenten til mva. fordi det er forskjellig fra stat til stat i US. Dette gjelder all US rrp.

Amazon.de trekker definitivt ifra mehrwertsteuer (er det ikke 17% eller så tro), det er bare å prøve å lage deg en handlekasse der, så ser du at det trekkes fra i kassa før utsjekk. Likedan på amazon.co.uk og amazon.fr også.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.272
Vidar P skrev:
Det der er iallefall helt feil. Prisene på amazon.com (i US) er oppgitt UTEN lokale delstatsavgifter, dvs uten ekvivalenten til mva. fordi det er forskjellig fra stat til stat i US. Dette gjelder all US rrp.

Amazon.de trekker definitivt ifra mehrwertsteuer (er det ikke 17% eller så tro), det er bare å prøve å lage deg en handlekasse der, så ser du at det trekkes fra i kassa før utsjekk. Likedan på amazon.co.uk og amazon.fr også.
USA er greit. Der vet jeg at jeg ikke betaler mva.
Men skal ikke være påståelig med henhold til uk og fr. Men jeg vet at jeg i en sammenheng har spurt om å få fratrukket mva, men har fått til svar at det ikke er praksisen, mye styr for dem etc.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
304
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Det der er helt feil. Tro meg, jeg har handlet en drøss (!!) plater derfra. Istedet for å tøve mer med det der, så gå til www.amazon.co.uk og lag deg en handlevogn med varer fra amazon selv (ikke tredjeparter), så skal du få se med egne øyne at VAT trekkes fra i kassa før utsjekk. Easy-peasy.

Hvis du derimot handler fra tredjeparter der, så er det ikke alltid de trekker fra VAT. Det er i så fall korrekt. De argumenterer med at det dekker ekstrautgiftene til frakt, og trekker det fra internt på egne regnskaper har jeg hørt. Men det er norske myndigheter helt uvedkommende like fullt.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.272
Vidar P skrev:
Det der er helt feil. Tro meg, jeg har handlet en drøss (!!) plater derfra. Istedet for å tøve mer med det der, så gå til www.amazon.co.uk og lag deg en handlevogn med varer fra amazon selv (ikke tredjeparter), så skal du få se med egne øyne at VAT trekkes fra i kassa før utsjekk. Easy-peasy.
Du har sikkert helt rett, Vidar. :)

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
13.094
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Motstanden er sterk mot å heve grensa, og jeg ser klart urettferdigheten i at utenlandske nettbutikker skulle slippe norsk MVA mens alle norsk butikker må kreve inn 25%. Jeg skjønner også at noen skal ha betalt for å sjekke og kreve inn avgiftene for forsendelsen. Men 106 kroner (er det ikke?) er drøyt for å stemple en dobbel-CD.

Da jeg kjøpte høyttalerkabler fra USA (nettbutikk) ordnet selger med norsk MVA, det ble lagt til 25% på prisen og betalt med kredittkort, og Fedex la kablene på dørstokken min. Uten ekstra fortollingsgebyr.

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
Veggen skrev:
Hvorfor i all verden skal bestillinger fra utlandet slippe unna mva?
Finnes det noe fornuftige argumenter for det?

Det mest fornuftige synes å være å fjerne både grensen og tollgebyret, da vil norske og utenlandske butikker stille likt. Moms på alle beløp uansett størrelse, men ingen kunstige gebyr for å krysse landegrenser.
Grensen ble i sin tid innført fordi byråkrater skulle slippe å kaste bort tid og ressurser på å behandle på masse småbeløp, dvs en ren kost nytte avgjørelse.....

Topp Bunn