Nett fase???

X3

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.02.2004
Antall liker
275
Torget vurderinger
2
Kan noen forklare meg dette litt bedre enn denne artikkelen,hvordan man går frem og måler med multimeter???

Prøv at vende netstikket på èt af
dine apparater, og lyt om der er en bedring at hente.
Du kan også købe en af de små spændingstestere i
elektronik butikken. Placer den tæt på fx din forstærker,
træk ALLE stik ud (bortset fra netstikket), og
mål om der er størst spænding når du vender stikket
den ene eller anden vej. Du kan også måle det med et
almindelig voltmeter. Sæt den ene Pin til jord, og mål
så på din forstærker, CD afspillers chassis osv. Den
laveste spænding for hvert apparat er den optimale.
Fortsæt sådan hele kæden igennem. Dette burde
resultere i en klar optimering i det dynamiske og det
rumlige område.
Husk at markér den rigtige netfase på de enkelte
apparaters netstik, så du kan finde tilbage igen hvis
du har skiftet ud eller har eksperimenteret

kwil

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.09.2003
Antall liker
1.018
Hva er det du ikke forstår her?

mvh

2m

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2002
Antall liker
1.694
Sted
Skien...
Torget vurderinger
1
Det som ikke kommer frem i prosedyren er at du må isolere jord i støpselet fra f eks forsterkeren. Du kobler til stikkontakten som om den var uten jord. Så måler du mellom jord i stikket og chassis på de ulike komponentene etter som du kobler dem til.

X3

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.02.2004
Antall liker
275
Torget vurderinger
2
1.Hva skal multimeteret stå på?? 750.....

2.Den ene pinnen skal på komponetet og den andre skal,på nett kabelen???

Det er for å måle den optimale veien nett kabelen skal stå....

8

8x12_TOM

Gjest
Referert fra nistad

1) Du kobler alt fra hverandre
2) Du kobler de to siste apparatene i kjeden (nr. a og nr. b) til strømnettet - men uten å koble til signalkablene. Sluttrinnet/forsterkeren er altså (a).
3) Mål spenningen på chassis mellom de to apparatene (a) og (b)
4) Snu stikket på apparatet (b) og mål spenningen nå. Snu stikket på (b) i den posisjon som gir lavest spenning mellom (a) og (b)
5) Koble apparatene (a) og (b) sammen med signalkabelen.
6) Koble neste apparat (c) til strømnettet – uten å koble til signalkablene. Gå til pkt. 3. Gjennomfør pkt. 3 til 6 til alle apparater er koblet sammen/koblet til (a) evt (b) hvis du har egen forforsterker.
7) Når alt er koblet sammen er du i mål.

2m

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2002
Antall liker
1.694
Sted
Skien...
Torget vurderinger
1
X3 skrev:
1.Hva skal multimeteret stå på?? 750.....

2.Den ene pinnen skal på komponetet og den andre skal,på nett kabelen???

Det er for å måle den optimale veien nett kabelen skal stå....
1. sett mulitmeteret på ac, gjerne lavt område
2. Den ene målepinnen skal på jord i stikkontakten i veggen. Den andre på chassis.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.631
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Grunnet til at dette "funker" er at store ringkjernetrafoer som oftest finnes i komponentene er viklet innenfra og utover. Det gjør at den ene fasen ligger nærmere chassis enn den andre. Dette skaper ulike kapasitiv kobling. Man ønsker gjennom denne prosedyren å sørge for at alle trafoene i systemet er koblet samme vei, og på den måten minimere lekkstrømmer i jordlederene mellom apparatene.

Her måler du mV AC så vidt jeg forstår!

Mvh
OMF

X3

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.02.2004
Antall liker
275
Torget vurderinger
2
Muligens helga har vært litt for lang til meg,her må en phase check for dummies til ;D

Jeg har ikke jordet stikk på stua.....
Da er vell hvilken vei nett kablene er vendt bortkastet eller??
Hvordan skal jeg da eve gjøre prosedyren???

2m

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2002
Antall liker
1.694
Sted
Skien...
Torget vurderinger
1
X3 skrev:
Muligens helga har vært litt for lang til meg,her må en phase check for dummies til ;D

Jeg har ikke jordet stikk på stua.....
Da er vell hvilken vei nett kablene er vendt bortkastet eller??
Hvordan skal jeg da eve gjøre prosedyren???
Hei, du kan gjennomføre denne prosedyren likevel. Du spenningsetter apparatet på vanlig måte, men du må likevel koble den ene målepinnen til jord via en ekstra lang måleledning (kan hentes i et annet jorda stikk) og så den andre målepinnen til chassis.

Guit

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.09.2009
Antall liker
165
Sted
Sunndalsøra
Hvorfor ikke kjøpe den svenske Elfix fasetesteren. Det er mye enklere enn og bruke multimeter. Det er de ujordede komponentene dette er nødvendig. Enkel og bruke. Still inn følsomheten på fasetestern.Så er det bare og vende støpselet i den retning som har den korteste avstand før rødt signal ;D mvh. Guit

Vedlegg

northpole

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.11.2010
Antall liker
609
Start med effekt. multimeter på 200v ac hold en pinne i hånden og den andre i chassi deretter som andre her har beskrevet ::)

prnesse

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.10.2005
Antall liker
356
Sted
Southwest
Torget vurderinger
3
Eller kjøpe Ayon så trenger du ikke tenke mer på dette. :D (klarte ikke holde meg)

kwil

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.09.2003
Antall liker
1.018
Inspirert av tråden, tok jeg meg bryet med runden (mye skifting siden sist) :)
(brukte denne http://www.audiokit.it/ITA/Cavi/VanDenHul/PolarityCheck.htm

Det pussige var at samtlige komponenter var satt likt (med polaritet for lavest målte spenning). Sikkert fordi jeg har satt nettstikkene i, basert på hva jeg har hørt:eek: (cd, riaa, pre, og to monoblokker ;D):p

Får forøvrig null utslag på sub, ellers funker dette greit (dog unødvendig når en er utstyrt med "gullører")

Tull til side, relativt bra odds or at alle 5 komponenten skulle være isatt med samme polaritet, eller ???

mvh

kwil

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.09.2003
Antall liker
1.018
prnesse skrev:
Eller kjøpe Ayon så trenger du ikke tenke mer på dette. :D (klarte ikke holde meg)
du har testet, formoder jeg?

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Antall liker
1.837
Sted
Phobos
Alle mine komponenter er jordede i stikket og jeg klarte ikke å få noe som helst potensialforskjell mellom chassis på komponentene med signalkablene frakoblet. Enten er ikke jord koblet til chassis på mine produkter eller så er det noe annet. Prosjektet ble derfor skrinlagt etter at jeg ikke kune ane noen merkbar forskjell i støy inni horna heller.

Til vanlig har jeg XLR mellom alle komponentene minus transport og DAC så jeg er ikke så veldig bekymret for eventuelle mikroskopiske krypstrømmer (som jeg forsåvidt ikke har hatt problemer med i dette anlegget heller)

kwil

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.09.2003
Antall liker
1.018
marsboer skrev:
Alle mine komponenter er jordede i stikket og jeg klarte ikke å få noe som helst potensialforskjell mellom chassis på komponentene med signalkablene frakoblet. Enten er ikke jord koblet til chassis på mine produkter eller så er det noe annet. Prosjektet ble derfor skrinlagt etter at jeg ikke kune ane noen merkbar forskjell i støy inni horna heller.

Til vanlig har jeg XLR mellom alle komponentene minus transport og DAC så jeg er ikke så veldig bekymret for eventuelle mikroskopiske krypstrømmer (som jeg forsåvidt ikke har hatt problemer med i dette anlegget heller)
Har du forsøkt å isolere bort jord?

Edit: tror ikke man skal forvente undre med dette!

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Antall liker
1.837
Sted
Phobos
MEN jeg har en PS Audio P5 på vei i posten nå. Er spent på om den utgjør noen merkbar forskjell i mitt anlegg.

2m

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2002
Antall liker
1.694
Sted
Skien...
Torget vurderinger
1
kwil skrev:
marsboer skrev:

Har du forsøkt å isolere bort jord?

Edit: tror ikke man skal forvente undre med dette!
Har du jorda stikk og du ikke isolerer jord, så vil du måle "0" fordi da er jord i stikk og forsterker samme pkt. fordi de er direkte forbundet med hverandre.

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Antall liker
1.837
Sted
Phobos
Jepp, men da er jo også krypstrømmen = 0. Ergo fungerer jordingen slik den skal.

X3

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.02.2004
Antall liker
275
Torget vurderinger
2
Ble så jeg brukte ørene istede jeg, ::)
Men jeg skjønner enda ikke hvordan jeg skal få en indikasjon på hvilken vei nett støpslet skal stå i kontakten når jeg tar en pinne mot komponent og en mot jord i stikket :-\
Er det sånn att hullet på støpslet skal mot den siden du måler minst eller noe???

http://www.pmaudio.no/popup.php4?id=164

2m

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2002
Antall liker
1.694
Sted
Skien...
Torget vurderinger
1
Hei, du skal la stikke stå den vei som gir minst utslag på multimeteret.

2m

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2002
Antall liker
1.694
Sted
Skien...
Torget vurderinger
1
marsboer skrev:
Jepp, men da er jo også krypstrømmen = 0. Ergo fungerer jordingen slik den skal.
Det eneste du tester/sjekker med metoden din er at det er forbinndelse mellom chassis og jord i stikk. Ikke det som er intensjonen med denne prosedyren. Har ikke satt opp anlegget selv etter denne prosedyren.

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Antall liker
1.837
Sted
Phobos
2m skrev:
marsboer skrev:
Det eneste du tester/sjekker med metoden din er at det er forbinndelse mellom chassis og jord i stikk. Ikke det som er intensjonen med denne prosedyren. Har ikke satt opp anlegget selv etter denne prosedyren.
Intensjonen med jordprosedyren er vel å få korrekt fase for å minimere krypstrøm mellom komponentene?

Hvis potensialet allerede er identisk via ekte jord så har man vel ingenting å bry seg om? Hvordan blir dette feil?

2m

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2002
Antall liker
1.694
Sted
Skien...
Torget vurderinger
1
marsboer skrev:
2m skrev:
marsboer skrev:
Intensjonen med jordprosedyren er vel å få korrekt fase for å minimere krypstrøm mellom komponentene?

Hvis potensialet allerede er identisk via ekte jord så har man vel ingenting å bry seg om? Hvordan blir dette feil?
Hei, som sagt og som du har erfart så måler du "0" mV når du måler uten og isolere jordforbindelsen. Denne prosedyren skal vistnok sikre minimale jordstrømmer i signalledningene. Jeg har ikke satt opp anlegget selv etter denne metoden (bare plug and play ;D). Har heller ikke prøvd å snu stikket for å høre forskjell.
Skal prøve å gjennomføre dette selv en gang (når jeg får tid...).

prnesse

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.10.2005
Antall liker
356
Sted
Southwest
Torget vurderinger
3
kwil skrev:
prnesse skrev:
du har testet, formoder jeg?
Nei, det trenger jeg ikke da Ayon har faseindikator på deres produkter. Har TN-S i huset bare for å ha sagt det.
Det har kanskje ikke trådstarter så jeg burde vel holdt kjeft. :)

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Antall liker
1.837
Sted
Phobos
2m skrev:
Hei, som sagt og som du har erfart så måler du "0" mV når du måler uten og isolere jordforbindelsen.
Jeg skjønner det, men som du da skjønner så er det altså ikke behov for dette om man har velfungerende jord. Grunnen til at det er 0v er fordi ekte jord foretrekkes fremfor signalveien og ergo blir det ikke noe problem.

nilsen64

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.06.2007
Antall liker
89
interesant lesing,

men innen jeg tar meg bryet og bestille et slik måleinstrument,
hører man virkelig forsjell om stikkontakt er snudd feil vei?

flaago2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.12.2010
Antall liker
0
Hehe nei :)

nilsen64 skrev:
interesant lesing,

men innen jeg tar meg bryet og bestille et slik måleinstrument,
hører man virkelig forsjell om stikkontakt er snudd feil vei?

T

TT.

Gjest
VilhelmW skrev:
Og hva hvis man ikke har jorda stikk??
Samme det. Koble i fra signalkablene mellom apparatene og sett i gang å måle. Får samme utslagene uten jord....

Topp Bunn