Neil Young mener mp3 ødelegger musikken

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
29.067
Antall liker
22.287
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Mp3 VBR på nest beste enkodingnivå holder så det kviner. Det er omtrent 200 kb/s.
Det er lagringsplass, god konverter- og hodetelefonforsterkerelektronikk, samt gode hodetelefoner/ørepropper som skal til, ikke et nytt lagringsformat. Om man i tillegg lovfester replay gain blir det så flott atte!
 
N

nb

Gjest
Man er rimelig på bærtur om man mener at det er bitraten på kodingen som er avgjørende for lydkvaliteten på bærbar avspilling, ja.

Rent bortsett fra det er det selvsagt positivt at noen tar til orde for å distribuere musikk i høyere kvalitet og forhåpentligvis ikke komprimere musikken til døde i samme operasjon. Det siste er mye viktigere enn formatet distribusjonen skjer i.

@Valentino: Del på 1000 eller endre M til k, så er du der med bitraten din;)
 

Karma

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Innlegg
2.036
Antall liker
160
Det viktigste i denne sammenheng, er at kjente artister nå begynner å fokusere på lydkvalitet. Det gir et visst håp for fremtiden. Så får vi heller bære over med at noen retter skytset mot mindre avgjørende faktorer..
 
U

utgatt60135

Gjest
Neil Young har ikke skjønt det eller er bare ute penger.
 
N

nb

Gjest
Lyngen skrev:
Neil Young har ikke skjønt det eller er bare ute penger.
Penger regner jeg med han har rikelig av allerede, men han har jo sluppet mye på BluRay de siste årene. Uansett bra at noen tar til orde - som tråden Loudness War greit demonstrerer har musikken blitt ødelagt, til tross for at det er en ganske vanlig oppfatning at tidlige CD-er låt bæsj sammenlignet med nyere utgivelser.
 
U

utgatt60135

Gjest
nb skrev:
Uansett bra at noen tar til orde ..
Da burde han da sparket riktig vei, da det ikke er mp3 som er skylden i dårlig lyd. Uttalelsen om at lyden var så mye bedre på "hans tid" er også merkelig. 5 ganger dårligere lyd uttalelsen tyder på at han ikke vet hva han snakker om. Har han ikke ordenlige hodetelefoner?
 

oisteinth

Hi-Fi interessert
Ble medlem
13.07.2006
Innlegg
75
Antall liker
3
Torget vurderinger
2
Det som er litt rart er at Neil Young ikke nevner noe om the loudness war... dette har jo ruinert musikken for dynamikk - som Bob Dylan kommenterte, musikk i dag er bare statisk støy. Det er ikke mange år siden listening fatigue ikke fantes som begrep og det er jo nettopp dynamisk kompresjon som er grunnen til at dette har oppstått.
 
U

utgatt60135

Gjest
oisteinth skrev:
Det som er litt rart er at Neil Young ikke nevner noe om the loudness war... dette har jo ruinert musikken for dynamikk - som Bob Dylan kommenterte, musikk i dag er bare statisk støy. Det er ikke mange år siden listening fatigue ikke fantes som begrep og det er jo nettopp dynamisk kompresjon som er grunnen til at dette har oppstått.
Ja, det er noe som har forundret meg veldig også.
 

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
35.057
Antall liker
19.903
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Påstanden er at mp3 ødelegger musikken.

Det har han helt rett i. mp3 har ingenting med musikk å gjøre, kun med støy.
 

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
29.067
Antall liker
22.287
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Du har selvfølgelig rett til å være helt på viddene, lars_erik.
 
N

nb

Gjest
lars_erik skrev:
mp3 har ingenting med musikk å gjøre, kun med støy.
Det er nesten korrekt. mp3 er et kodingsformat for lyd. Filen driter rimelig tynt i hva den koder, det er bare en algoritme. Kan like gjerne brukes til å kode musikk som støy, selv om den høyst sannsynlig vil være betydelig mer effektiv til musikk enn til støy.

Som Valentino påpeker er du helt på viddene, som vanlig når det gjelder slikt.
 

Hedde

Førr evig!
Ble medlem
20.04.2009
Innlegg
6.761
Antall liker
3.432
Hemmelig bransjeforum? Nå skal dem i all hemmelighet avskaffe mp3 og innføre hires med enda høyere lyd. Dette blir VELDIG bra! Spøk til side. Det er påtakelig om ikke dette bransjeforumet også adresserer lydstyrkekrigen og dagens komprimering av dynamikk.
 
M

Mr-T

Gjest
I følge onkel Bob (Dylan) så er jo dagens musikk bare støy..... selv i hirez eller på spolebånd.
 
N

nb

Gjest
Mr-T skrev:
I følge onkel Bob (Dylan) så er jo dagens musikk bare støy..... selv i hirez eller på spolebånd.
De fleste med et minimum av vettet i behold skjønner at det ikke er bitdybden eller frekvensområdet levert til sluttbruker som er det fundamentale problemet. Men slikt er det åpenbart problematisk å få gehør for, selv på et forum for lydinteresserte.
 
N

nb

Gjest
oisteinth skrev:
Jeg refererte til dynamisk kompresjon.
Jepp,presis. Og da hjelper det - som du selvsagt skjønner - ikke å levere samme sakene i 24/96 eller hva man nå måtte mene er så mye bedre.

Et virkelig godt opptak kovertert til høy-bitrate mp3 vil låte mye bedre enn hva et dårlig, ihelkomprimert opptak gjør i HiRez.
 

Hedde

Førr evig!
Ble medlem
20.04.2009
Innlegg
6.761
Antall liker
3.432
Bruker saabraas skrev ett veldig bra innlegg i kommentarfeltet i Dagbladartikkelen. Jeg synes bare det var leseverdig og limer det inn her.

Neil Young har et poeng selv om han ikke ser den egentlige årsaken til elendigheten.
Du trenger ikke være født i går for å ta innover deg at de gamle LP-platene veide mere enn CD’ene som kom på markedet på 80-tallet. Og fra CD’er har vekten nå gått ytterligere ned til et medium vi knapt ser. Neil Young snakker om 5% tilbake av det opprinnelige men jeg tør påstå at vekten er enda lavere, kanskje ned mot 2%.
Så kan jo den intelligente lytter innvende at de gamle 78-platene veide jo styggmye og låt bare skit.
Javel, men det var lenge før heavy rockens tid og da hadde det ikke så stor betydning for summen av produktet.
Og hva blir da poenget ? Jo, så lenge en samlet musikkindustri prøver å overse tyngdekraften som faktum så blir trenden fortsatt nedadgående og Neil Youngs kamp forgjeves, selv om han i utgangspunktet mente det godt.



Og jeg velger også å tro at han mener det godt, naiv som jeg er. Kansje vil han løse problemet for begge parter, industien og oss. Det er lov å tro det.
 
M

Mr-T

Gjest
nb skrev:
Mr-T skrev:
I følge onkel Bob (Dylan) så er jo dagens musikk bare støy..... selv i hirez eller på spolebånd.
De fleste med et minimum av vettet i behold skjønner at det ikke er bitdybden eller frekvensområdet levert til sluttbruker som er det fundamentale problemet. Men slikt er det åpenbart problematisk å få gehør for, selv på et forum for lydinteresserte.
Jepp. Og si ser stadig vekk hyllester til remasterede super-duper-ultra CD'er laget av glitrende magisk plast fra Japan, SACD'er av gamle kasettbånd og annet tjafs som er ååååå så bra, mens innholdet er ihjelkomprimert og EQ'et drit. Folk er i stor grad lette å lure, og man blir lurt i stor grad.
 

Hedde

Førr evig!
Ble medlem
20.04.2009
Innlegg
6.761
Antall liker
3.432
Mr-T skrev:
Jepp. Og si ser stadig vekk hyllester til remasterede super-duper-ultra CD'er laget av glitrende magisk plast fra Japan, SACD'er av gamle kasettbånd og annet tjafs som er ååååå så bra, mens innholdet er ihjelkomprimert og EQ'et drit. Folk er i stor grad lette å lure, og man blir lurt i stor grad.
Kjøper nesten ikke sånt, men er det ikke bra først og fremst på grunn av at det ikke er ihjelkomprimert. Hørte noe på sacd de første åra, mener det var slik da.
 

Dan Dare

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.11.2005
Innlegg
1.017
Antall liker
400
Sted
Egersund
Torget vurderinger
4
Mr-T skrev:
I følge onkel Bob (Dylan) så er jo dagens musikk bare støy..... selv i hirez eller på spolebånd.
Kansje onkel Bob har problemer med hørselen - han har jo rundet 70 ;D
 

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Innlegg
6.412
Antall liker
2.603
Torget vurderinger
7
det tragiske er jo at med god gammeldags analog mastering så ville vel digitale forsterkere vært enda gjevere, slik det er idag er det kanskje ikke rart at rør(som ofte ) tilføyer noe "organisk" (lignende) forsatt er kjært
 
V

vredensgnag

Gjest
Mr. Young har godkjent dette fusket, som ble gjort så man kunne late som om det er 24/96 i Massey Hall.

Man trekkes vel av markedskrefter i begge retninger. Ned av folk som vil ha det hendig, lett og en med hel masse musikk i lomma - og opp av folk som ser det som et adelsmerke å bli pekt nese av, og som er villige til å betale godt for gleden det byr på for alle involverte.

http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,64213.msg1309075.html#msg1309075
 
M

Mr-T

Gjest
Hedde skrev:
Mr-T skrev:
Jepp. Og si ser stadig vekk hyllester til remasterede super-duper-ultra CD'er laget av glitrende magisk plast fra Japan, SACD'er av gamle kasettbånd og annet tjafs som er ååååå så bra, mens innholdet er ihjelkomprimert og EQ'et drit. Folk er i stor grad lette å lure, og man blir lurt i stor grad.
Kjøper nesten ikke sånt, men er det ikke bra først og fremst på grunn av at det ikke er ihjelkomprimert. Hørte noe på sacd de første åra, mener det var slik da.
Innlegget mitt var først og fremst et spark mot de som stadig vekk sender ut gamle pop-klassikere i stadig "bedre" utgaver for hvert år som går, mens sannheten er det motsatte.

SACD - brukt på en fornuftigt måte - er sikkert vel og bra det. Men et komplett dustete format, som i hovedsak er drevet fram i et forsøk på copy control.
 

oisteinth

Hi-Fi interessert
Ble medlem
13.07.2006
Innlegg
75
Antall liker
3
Torget vurderinger
2
Mr-T skrev:
Hedde skrev:
Mr-T skrev:
Jepp. Og si ser stadig vekk hyllester til remasterede super-duper-ultra CD'er laget av glitrende magisk plast fra Japan, SACD'er av gamle kasettbånd og annet tjafs som er ååååå så bra, mens innholdet er ihjelkomprimert og EQ'et drit. Folk er i stor grad lette å lure, og man blir lurt i stor grad.
Kjøper nesten ikke sånt, men er det ikke bra først og fremst på grunn av at det ikke er ihjelkomprimert. Hørte noe på sacd de første åra, mener det var slik da.
Innlegget mitt var først og fremst et spark mot de som stadig vekk sender ut gamle pop-klassikere i stadig "bedre" utgaver for hvert år som går, mens sannheten er det motsatte.

SACD - brukt på en fornuftigt måte - er sikkert vel og bra det. Men et komplett dustete format, som i hovedsak er drevet fram i et forsøk på copy control.
Hvorfor er SACD et "dustete format"?
 

Hedde

Førr evig!
Ble medlem
20.04.2009
Innlegg
6.761
Antall liker
3.432
Neil Young klarte å få til copy control på CD også. Jeg har enda ikke klart å få rippet mine egne CD'er til flac. Fan for ei suppe! Jeg har redbook lag på alle mine dyrekjøpte sacd Police CD'er også, men ikke fan om den h...maskina klarer dette. For ei suppe av en industri!
 
N

nb

Gjest
oisteinth skrev:
Hvorfor er SACD et "dustete format"?
Fordi det først og fremst er motivert av kopikontroll. Du som kunde kan f.eks ikke bruke din vanlige DAC for å dekode SACD, det tillates kun overført digitalt over en kryptert link som f.eks HDMI eller ymse proprietære løsninger. Det er i teorien mulig å rippe en SACD, men det er for å si det mildt for spesiellt interesserte, det involverer vel en passe gammel Playstation 3 og en del mikk for å få det til.

Har man en hjemmekinoreciever er det derimot en rimelig kurant sak å få ut HDMI digitalt siden slike har HDMI-innganger og støtter DSD (som er formatet som brukes på SACD). Jeg tipper at lisensene eller hva som nå skal til er ganske dyre siden støtte for det er såpass lite utbredt. At formatet i seg selv er lite utbredt hjelper selvsagt heller ikke for at det implementeres støtte for det.
 

oisteinth

Hi-Fi interessert
Ble medlem
13.07.2006
Innlegg
75
Antall liker
3
Torget vurderinger
2
Hedde skrev:
Neil Young klarte å få til copy control på CD også. Jeg har enda ikke klart å få rippet mine egne CD'er til flac. Fan for ei suppe! Jeg har redbook lag på alle mine dyrekjøpte sacd Police CD'er også, men ikke fan om den h...maskina klarer dette. For ei suppe av en industri!
? Jeg har et knippe Neil Young CD'er og har ikke hatt noen problemer med å rippe disse...
 

Trond_B

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.08.2004
Innlegg
791
Antall liker
206
Torget vurderinger
19
Lyngen skrev:
nb skrev:
Uansett bra at noen tar til orde ..
Da burde han da sparket riktig vei, da det ikke er mp3 som er skylden i dårlig lyd. Uttalelsen om at lyden var så mye bedre på "hans tid" er også merkelig. 5 ganger dårligere lyd uttalelsen tyder på at han ikke vet hva han snakker om. Har han ikke ordenlige hodetelefoner?
Nå er du på bærtur igjen lyngen. Uten tvil så var lyden bedre på "hans tid". Da var dynamikken på plass sammenlignet med mesteparten av dagens komprimerte innspillinger og såkalte remastre. Har du i det hele tatt hørt ordet loudness war?
 
O

Ole I

Gjest
nb skrev:
oisteinth skrev:
Hvorfor er SACD et "dustete format"?
Fordi det først og fremst er motivert av kopikontroll. Du som kunde kan f.eks ikke bruke din vanlige DAC for å dekode SACD, det tillates kun overført digitalt over en kryptert link som f.eks HDMI eller ymse proprietære løsninger. Det er i teorien mulig å rippe en SACD, men det er for å si det mildt for spesiellt interesserte, det involverer vel en passe gammel Playstation 3 og en del mikk for å få det til.
At SACD først og fremst er et produkt "motivert av kopikontroll" er litt unyansert.
Super Audio CD (SACD) is a high-resolution, read-only optical disc for audio storage. Sony and Philips Electronics jointly developed the technology, and publicized it in 1999.[1] It is designated as the Scarlet Book standard. Sony and Philips previously collaborated to define the Compact Disc standard (as well as the S/PDIF digital audio cable specification). SACDs allow greater dynamic range and may hold more playing time than CDs.

Når man f.eks kan få alle Mendelssohns konserter på én plate med total spilletid på 4:15:55 så viser det SACD sitt potensiale.
Dog er ikke dette hybrid, selvfølgelig.
http://www.sa-cd.net/showtitle/5125

Lyden er fin, musiseringen ok - har hørt bedre - men alt i alt et fint produkt.

Og multikanal-SACD som f.eks Pink Floyd WYWH er en umulighet på redbook.
 

Dr Dong

Æresmedlem
Ble medlem
23.01.2011
Innlegg
14.505
Antall liker
14.003
Sted
landskapet uten motstand
Torget vurderinger
1
Trond_B skrev:
Lyngen skrev:
nb skrev:
Uansett bra at noen tar til orde ..
Da burde han da sparket riktig vei, da det ikke er mp3 som er skylden i dårlig lyd. Uttalelsen om at lyden var så mye bedre på "hans tid" er også merkelig. 5 ganger dårligere lyd uttalelsen tyder på at han ikke vet hva han snakker om. Har han ikke ordenlige hodetelefoner?
Nå er du på bærtur igjen lyngen. Uten tvil så var lyden bedre på "hans tid". Da var dynamikken på plass sammenlignet med mesteparten av dagens komprimerte innspillinger og såkalte remastre. Har du i det hele tatt hørt ordet loudness war?
?
 
U

utgatt60135

Gjest
Trond_B skrev:
Lyngen skrev:
nb skrev:
Uansett bra at noen tar til orde ..
Da burde han da sparket riktig vei, da det ikke er mp3 som er skylden i dårlig lyd. Uttalelsen om at lyden var så mye bedre på "hans tid" er også merkelig. 5 ganger dårligere lyd uttalelsen tyder på at han ikke vet hva han snakker om. Har han ikke ordenlige hodetelefoner?
Nå er du på bærtur igjen lyngen. Uten tvil så var lyden bedre på "hans tid". Da var dynamikken på plass sammenlignet med mesteparten av dagens komprimerte innspillinger og såkalte remastre. Har du i det hele tatt hørt ordet loudness war?
Ja det er fine vinterbær å finne nå. Ja, klart du har rett. De hadde mye bedre utstyr for 40 år siden. Loudness war? Psyke ut fienden med høy lyd?
 

oisteinth

Hi-Fi interessert
Ble medlem
13.07.2006
Innlegg
75
Antall liker
3
Torget vurderinger
2
Ole I skrev:
Kanskje hr Young bør skaffe seg Spotify og selv høre sine versjoner av Out on the weekend fra Harvest
a) først originalversjonen
http://open.spotify.com/track/587kBAE7nV8ZpULDbe4OPG
spotify:track:587kBAE7nV8ZpULDbe4OPG

b) dernest "remastered album version"
http://open.spotify.com/track/7DqktFsRwJa0XDFPMjV1xJ
spotify:track:7DqktFsRwJa0XDFPMjV1xJ

Spot the difference, mr. Young! It is called "loudness war".
Ikke nødvendigvis negativt! Det virker som noen her mener at gammel/original master alltid er bedre enn remaster... da er man nok litt på villspor.

http://recordreview.wordpress.com/tag/remastered/
 

eikeland

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
127
Antall liker
78
Mp3 ødelegger kjøpeglede spilleglede lytteglede samleglede
 

Todd

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.06.2009
Innlegg
1.220
Antall liker
46
oisteinth skrev:
Ole I skrev:
Kanskje hr Young bør skaffe seg Spotify og selv høre sine versjoner av Out on the weekend fra Harvest
a) først originalversjonen
http://open.spotify.com/track/587kBAE7nV8ZpULDbe4OPG
spotify:track:587kBAE7nV8ZpULDbe4OPG

b) dernest "remastered album version"
http://open.spotify.com/track/7DqktFsRwJa0XDFPMjV1xJ
spotify:track:7DqktFsRwJa0XDFPMjV1xJ

Spot the difference, mr. Young! It is called "loudness war".
Ikke nødvendigvis negativt! Det virker som noen her mener at gammel/original master alltid er bedre enn remaster... da er man nok litt på villspor.

http://recordreview.wordpress.com/tag/remastered/
‘Harvest’ låter rett og slett vanvittig bra. Og jeg er enig i det som blir skrevet i artikkelen om kvaliteten på reutgivelsen fra 2009, høres strålende ut – noen som har kjørt denne via Masvis?? Burde kanskje postet denne i Loudness War tråden…

Når det gjelder mp3 og det der – spiller man utgivelser av god kvalitet (dynamikk) gjennom en god kilde i et anlegg man liker så er det for meg null problem å benytte mp3 filer. Lossless er å foretrekke, men selve innspillingen og anlegg/rom/hodetelefoner er etter min erfaring viktigere.
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.940
Antall liker
602
eikeland skrev:
Mp3 ødelegger kjøpeglede spilleglede lytteglede samleglede
MP3 via Wimp (eller Spotify) øker utvalget, bruken og den kvantitative musikkgleden! Men jeg venter bare på at også de skal tilby Lossless, da blir det veldig lite diskusjon om den saken. Eller, når jeg tenker meg om, det er nok en del som vil tygge på sitt fortsatt ;D
 

Aubi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.10.2007
Innlegg
482
Antall liker
1
eikeland skrev:
Mp3 ødelegger kjøpeglede spilleglede lytteglede samleglede
Hvem sin glede er det som lider skade her? Gleden til millioner med en "pod", eller din egen?
 
Topp Bunn