Å? Er ikke Nikolic nasjonalist?Audiophile-Arve skrev:Også her i landet er nei-sida sterkast, men neppe ut frå det same verdigrunnlaget...
Når det knapt bor serbere der og de som faktisk bor der vil ha selvstyre, hvorfor ikke?Komponenten skrev:Men er det så riktig at når en befolkning har okkupert et område på denne måten, så skal de kunne kreve selvstyre?
IMO, ja.Er det nødvendigvis negativt å være nasjonalist?
Hvis de som bor der vil det, hvorfor ikke? Det er imidlertid svært usannsynlig, jeg ser heller at de små nasjonalstatene oppløses og erstattes av større og løsere føderasjoner. EU er kanskje for stort til noensinne å kunne bli en reell stat, men Skandinavia burde i hvertfall samles til én stat.Når bare 10 % av Oslos innbyggere er etnisk norske, er vi da villig til å gi fra oss området så det kan opprettes en egen stat?
Å, hvor skal vi spille landskampene hen da ? Råsunda ?... :-\Slubbert skrev:EU er kanskje for stort til noensinne å kunne bli en reell stat, men Skandinavia burde i hvertfall samles til én stat.
Vi hadde fått et brukbart landslag i alle fall. Både i håndball og fotball. ;DBoffen skrev:Å, hvor skal vi spille landskampene hen da ? Råsunda ?... :-\Slubbert skrev:EU er kanskje for stort til noensinne å kunne bli en reell stat, men Skandinavia burde i hvertfall samles til én stat.
Jeg kjenner i alle fall godt nok til konflikten til å mene at de nærmeste par ukene vil være de mest avgjørende siden NATO intervensjonen og Milosevics fall. Ikke bare for Serbia og Kosovo, men for store deler av Balkan. Som i tidligere kriser, så handler det også denne gang i aller høyeste grad om storpolitikk.Komponenten skrev:Noen som egentlig kjenner til bakgrunnen til det som skjer der nede?
Skal ikke påstå at jeg vet så mye, men jeg kjenner noen serbere, og de har fortalt litt om bakgrunnen til Kosovo-konflikten.
Kosovo har historisk vært en viktig del av Serbia, blant annet for kirken. Området er så i løpet av noen hundre år, spesielt det siste, blitt invadert av albanere som har strømmet over grensen og har slått seg ned i området. De har nå blitt så mange at de utgjør største delen av befolkningen, en del serbere har konvertert, en del har flyttet vekk.
Men er det så riktig at når en befolkning har okkupert et område på denne måten, så skal de kunne kreve selvstyre?
Dette kan bli interessant fremover, ikke minst med tanke på vårt eget land, det kan komme en dag hvor vi kan bli stilt overfor noe lignende
Med tanke på en del andre konflikter hvor man krangler om rett til land, er jo denne konflikten også interessant, serberne er altså nasjonalister, hva skal man så kalle alle de andre? Er det nødvendigvis negativt å være nasjonalist?
Når bare 10 % av Oslos innbyggere er etnisk norske, er vi da villig til å gi fra oss området så det kan opprettes en egen stat?
Saken er nå mer kompleks enn som så, og går mye lenger tilbake enn Slobos berømte men famlende konklusjon på sin tale til serberne i Kosovo Polje i '87; "Nobody shall dare to beat you any more". Det store spørsmålet er jo hvorvidt om og når den store rosa elefanten i midten av rommet blir offisielt og internasjonalt samtaleemne; - deling ved Ibar.zed skrev:Tja.....jeg mener at serbisk brutalt og folkemordaktig politikk bare feilet på Kosovo, og mener at Kosovarer fortjener og skal ha sitt eget stat, fordi de nesten hadde stat i EX Jugoslavia, men Serbia (Slobodan Milosevic) tokk det fra dem veldig dristig og på sit eget hånd. Serbia har terorisert og destabilisert Balkan i mange år og får det som fortjent. Nå kan de bare fortsete å sleike rompa til Rusland (som altid) og håper at de med dagens nasjonalistiske holdninger kommer aldri i EU. Foresten de er mentalt ikke ennå modne til det. Makan til en så narsisoid-nasjonalistisk og "tradisjonelt" kultur skal du lette etter ganske lenge.
Eg tenkte meir i retning av at nei-motivasjonen her til lands ofte er grunngjeven i å ha kortare avstand til avgjerdsmyndet enn via Brussel. Å vere ein liten del av eit mindretal, der fleirtalet dominerast av store statar som Frankrike, Tyskland, Storbrittania, og der austeuropeiske interesser også vil utgjere større kjøtvekt enn Skandinavia. Når ein koplar dette med ynskje om demokratisk kontroll på eit litt høgre nivå enn det vi ser i t.d. Italia, er det ikkje så rart at fleirtalet her i landet er skeptiske til EU.Slubbert skrev:Å? Er ikke Nikolic nasjonalist?Audiophile-Arve skrev:Også her i landet er nei-sida sterkast, men neppe ut frå det same verdigrunnlaget...
Det pussige paradoks er jo at mange på nei-siden begrunner sitt standpunkt med EUs angivelige demokratiunderskudd, men på samme forfekter at den akkumulerte stemmeverdi av 400.000 maltesere bør være den samme som for 82 millioner tyskere. Om et politisk systems demokratiske verdi måles i hvilken grad selv de minste minoriteter har påvirkningskraft, om ikke vetorett, i avgjørelser som vedrører dem alle, så er det liten tvil om at EU beslutninger er mer demokratiske enn dem som fattes på medlemsstatsnivå.Audiophile-Arve skrev:Eg tenkte meir i retning av at nei-motivasjonen her til lands ofte er grunngjeven i å ha kortare avstand til avgjerdsmyndet enn via Brussel. Å vere ein liten del av eit mindretal, der fleirtalet dominerast av store statar som Frankrike, Tyskland, Storbrittania, og der austeuropeiske interesser også vil utgjere større kjøtvekt enn Skandinavia. Når ein koplar dette med ynskje om demokratisk kontroll på eit litt høgre nivå enn det vi ser i t.d. Italia, er det ikkje så rart at fleirtalet her i landet er skeptiske til EU.Slubbert skrev:Å? Er ikke Nikolic nasjonalist?Audiophile-Arve skrev:Også her i landet er nei-sida sterkast, men neppe ut frå det same verdigrunnlaget...
Det siste er faktisk et godt poeng.BT skrev:Jeg for min del har det godt med EØS. Vi styres av EU, og slipper at norske politikere får øve innflytelse.
Har aldri tenkt slik på det gitt. Kanskje en må endre standpunkt....BT skrev:Jeg for min del har det godt med EØS. Vi styres av EU, og slipper at norske politikere får øve innflytelse.
Jeg tviler på at det kan bli stort bedre.
Det må då i fyrste rekke vere kronasje. Noko anna er dei nok ikkje interesserte i.Gjestemedlem skrev:Norsk EU motstand handler i bunn og grunn kun om en betalt kampanje for å opprettholde kunstig høye priser på norske landbruksvarer. Samt en haug med vikarierende argumenter.
Men spørsmålet er om Norge har noe positivt å bidra med i EU sammenheng. Jeg kan ikke helt se hva det skulle være. De sliter nok nå med de nye østblokklandene og deres politiske bakevje.
Ikke noe uventet i det. Bønder og xenofobe har alltid ledet an i denne gruppen. Det har vel noe med jordsmonn å gjøre i begge tilfelle tror jeg: Dem som ikke er redd for å stikke hendene i jorda når det røyner på, og dem som ikke er redd for å stikke hodet i jorda når det blir for komplisert eller skummelt.Alfred skrev:Vå egen nei-side forandrer seg gradvis til en nasjonalistisk samling med tyngdepunkt i Sp og Frp. Interesting.
Ein bør likevel ikkje sjå heilt vekk i frå at det kan vere andre årsakar til at nei-sida er sterkare i Noreg no enn på lange tider.Alfred skrev:Gledelig at ja-sidens presidentkandidat ble valgt. Vå egen nei-side forandrer seg gradvis til en nasjonalistisk samling med tyngdepunkt i Sp og Frp. Interesting.
Følelsen av at vi ikke trenger å være med i EU er nok sterkere enn noensinne, ja. I stedet for oppfyllelse av de tåpelige dommedagsprofetier fra ja-begelsen i 1994 fikk vi jo tidenes vekstperiode.Audiophile-Arve skrev:Ein bør likevel ikkje sjå heilt vekk i frå at det kan vere andre årsakar til at nei-sida er sterkare i Noreg no enn på lange tider.Alfred skrev:Gledelig at ja-sidens presidentkandidat ble valgt. Vå egen nei-side forandrer seg gradvis til en nasjonalistisk samling med tyngdepunkt i Sp og Frp. Interesting.
Ja vi har det greit, og det spiller svært liten rolle i praksis om vi er medlemmer eller ikke. Iallefall i folks daglige liv. Vi har råd til å betale grov overpris for landbruksvarer og driter jo egentlig i hva som skjer syd for skagerak i det store og hele, i allefall så lenge det ikke handler om sport med norske deltakere eller det skjer noe som affekterer sydenturen til sommeren.noruego skrev:Følelsen av at vi ikke trenger å være med i EU er nok sterkere enn noensinne, ja. I stedet for oppfyllelse av de tåpelige dommedagsprofetier fra ja-begelsen i 1994 fikk vi jo tidenes vekstperiode.