Nei så trist

O

OldBoy

Gjest
Det er bare å innse, gjør man noe som er galt nok kan dette henge ved i flere generasjoner. Jeg har ingen problem med å forstå at dette for mange er tilfellet med Treholt, uten at jeg skal ta noe videre standpunkt til det.
Jeg er helt enig med deg på dette punktet. Visse ting blir man tydeligvis aldri ferdig med.

Men det at noe "henger ved" er veldig forskjellig fra det å drive aktiv harsellas med en syk og forsvarsløs mann. Det er ikke realitetene som er problemet i denne tråden, men tonen.

Vi har muligens lov til å ønske at han hadde fått en enda strengere straff, at han aldri hadde blitt benådet, ja endog lov til å ønske at han aldri hadde eksistert og mere til, det får være opp til hver enkelt. Men det må kunne gå an å opptre i sømmelige former. Og det er vel heller ikke slik at alt som står på en slik ønskeliste bør publiseres.

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Hvis man skal leke denne leken(usmakelig som den er), så er det jo lov å psykologisere.

Affa er jo selv en forræder og landsviker - så egentlig er jo disse reaksjonene et resultat av at han aldri har tatt oppgjøret med seg selv og dermed kommet videre i livet. Alle som han da assosierer med sitt eget miserable liv fylt med løgn, svik og smerte - som Treholt - legger han naturlig for hat. Rett og slett fordi det minner om ham selv og den enorme ydmykelsen han måtte gjennom etter krigen, den ynkelige figuren han ble redusert til, med duket nakke og skamklippet hår....for bare noen måneder tidligere satt han i stridsvognen sin med plettfri uniform(forstår fortsatt ikke hvordan han fikk plass i den, men det er en annen sak), berusende følelse av makt og fylt med store drømmer om den ariske rase og det Tredje Rike som skulle seire over alle undermenneskene og bolsjevikene. O lykke!

Men så ble det ikke slik, og Affa - på linje med de fleste idiotene på den siden inkludert Sjåføren selv - bommet stygt. En ting var å skyte og gasse minoriteter og folk med handicap av ulike slag(svært heroisk det også selvsagt), men resten av verden var visst ikke like enkelt. Det krevde kløkt, intellekt, erfaring og forståelse. Noe det var svært lite av i denne gjengen, som vi vet.

Slike slag er vanskelige å takle. Jeg syntes vi skal føle med Affa, vise storhet og raushet. Han sonet sin straff, gikk gjennom 5-10 år med skulende blikk og hatske skriblerier på husveggene der han bodde, måtte flytte utallige ganger til han havnet hos sine i Fredrikstad. Han ble ingeniør tross alt, hvem skulle tro han hadde evner til det. La oss gi ham en klapp på skulderen! Det er da ikke noe vondt i denne fyren! ;D

O.

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Vil bare kommentere det som sies å sone sin straff og dermed forvente at saken skal være ute av verden.

Kan de dømte fra Baneheia forvente at alt skal være glemt når de en gang kommer ut? Skal de integreres i samfunnet som om ingen ting hadde skjedd? Dette er jo hensikten med vårt rettssystem, men fungerer det slik?

Har man først gjort noe samfunnet anser som forferdelig, vil man fortsatt bli straffet etter man har sluppet ut igjen. Lokalsamfunn tar loven i egne hender og kartlegger pedofilidømte, og dette blir mer eller mindre offentlig godtatt.

Det er bare å innse, gjør man noe som er galt nok kan dette henge ved i flere generasjoner. Jeg har ingen problem med å forstå at dette for mange er tilfellet med Treholt, uten at jeg skal ta noe videre standpunkt til det.

Knut
Nå må vi skille litt snørr og barter her. Igjen.
Ingen kan forlange at noe skal GLEMMES. Det vi kan forlange er at når STRAFFEN er over, så er den over. Spesielt farlige mennesker med en historie med spesielt farlige handlinger med muligheter for gjentakelse kan idømmes forvaring. Som i Baneheia-saken. Å ansette en pedofilidømt som barnehageonkel er neppe noen god idé, men å la ham jobbe som truckfører på kaia er OK. Han kan være en veldig god arbeidstaker, til tross for sine ekstreme handlinger. Ergo er min påstand at an arbidsgiver som ansetter truckførere ikke kan benytte en slik dom som relevant info for eventuell ansettelse.

Hva Treholt angår er daken noe mer fasettert. Opinionen har dannnet seg en mening som minner sterkt om en heksejakt, og få motforestillinger kommer til orde i saken. Men det er faktisk grunnlag for å hevde at flere sider av dommen kan diskuteres. Ikke minst må vi nå innse at det er en helt annen tid, samt at Treholt ikke vil kunne gjenta sine spion-handlinger uansett vhor gjerne han ville. I Norge har vi plaget "tyskertøser" go "tyskerunger" omtrent opp til vår tid, så vi har god tradisjon for å tråkke på folk vi har blitt fortalt at vi ikke skal like. Selv om ingen av disse (og ei heller Treholt) har gjor hver enkelt av oss det minste fortred. Jeg har aldri møtt Treholt, jeg har intet i mot mannen, han har blitt dømt for noe som ikke lengre har noen relevans, og jeg forstår ikke hvorfor jeg skal ha noe i mot ham. Han jobber fortsatt med ting han tror på i sitt liv, og plager ingen med det, så vidt jeg kan begripe. Han kommer ikke med trusler mot samfunnet en gang, selv om han sikkert har minst like gode grunner for en slik handling som den noe mer agressive mullah'en omtalt i en del andre tråder her. Og ingen av mannens handlinger diskvalifisererer ham fra å være en strålende barnevakt for ungene mine heller, bare for å ha det sagt. Strengt tatt er jeg mer forutinntatt overfor en som tør å kjøre i 70 i et boligfelt. Men hva skjer? Han er en potensiell barnemorder, denne sjåføren, han får noen tusen i bot, masse sympatierklæringer fordi bøtene i Norge er for jævelige, og lever videre som en vel ansett mann.
Treholt er ingen faere for ungene mine. den sjåføren er det. Tidligere pedofile er også potensielt farlige. Men de kan være gode sjåfører.

Honkey

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger
Litt sent ute er jeg med å lese denne tråden :'(
men
Arne Treholt trodde nok i sitt stille sinn at det han gjorde var riktig. Noen år senere falt muren, kapitalen og mafiaen tok over. Den dag i dag sulter halve russland som følge av dette. Kanskje det virkelig var Arne som var på rett spor...

Den som har en vanskelig jobb her er Høvding, som må forholde seg til all sutringen. Nylig på TV var der en debatt om ytrinsfrihet (i kjølvannet av noen tegninger), og i dette landet ble det forsovidt sagt at det var en ting vi likte. Faktisk at samfunnet vårt var basert på en slik tanke. Så hvem er disse debattantene som hele tiden vil ha ting slettet? Islamister?
Ja jeg bare spør...

enemigo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.11.2004
Antall liker
0
Hva skal vi skille mellom? Jeg prøver å fortelle at samfunnet fortsatt vil straffe enkelte dømte individer også etter soningen er over. Uavhengig av om det var en sikringsdom. At en pedofilidømt ikke får jobbe i barnehage er jo en form for "straff". Ikke bare fordi man vil jobbe i barnehage, men også fordi dette er noe som følger en videre, selv om saken offisielt er gjort opp for.

Jeg ønsket bare å kommentere at en sak ikke nødvendigvis er ute av verden selv om straffen er sonet, slik det med gjevne mellomrom har vært hevdet her. Jeg har alt for lite kjennskap til Treholt-saken, men har ingen problem med å forstå at folk reagerer på slike nasjonal-saker. Quisling har jo blitt foreviget med en plass i norske ordbøker, uten at jeg trekker noen flere paralleller mellom disse to. Denne nasjonalfølelsen står vel ikke like sterkt i dag, ingen som blir sinte av brennende norske flagg her.

Knut

A

Affa

Gjest
Hvis man skal leke denne leken(usmakelig som den er), så er det jo lov å psykologisere.

Affa er jo selv en forræder og landsviker - så egentlig er jo disse reaksjonene et resultat av at han aldri har tatt oppgjøret med seg selv og dermed kommet videre i livet. Alle som han da assosierer med sitt eget miserable liv fylt med løgn, svik og smerte - som Treholt - legger han naturlig for hat. Rett og slett fordi det minner om ham selv og den enorme ydmykelsen han måtte gjennom etter krigen, den ynkelige figuren han ble redusert til, med duket nakke og skamklippet hår....for bare noen måneder tidligere satt han i stridsvognen sin med plettfri uniform(forstår fortsatt ikke hvordan han fikk plass i den, men det er en annen sak), berusende følelse av makt og fylt med store drømmer om den ariske rase og det Tredje Rike som skulle seire over alle undermenneskene og bolsjevikene. O lykke!

Men så ble det ikke slik, og Affa - på linje med de fleste idiotene på den siden inkludert Sjåføren selv - bommet stygt. En ting var å skyte og gasse minoriteter og folk med handicap av ulike slag(svært heroisk det også selvsagt), men resten av verden var visst ikke like enkelt. Det krevde kløkt, intellekt, erfaring og forståelse. Noe det var svært lite av i denne gjengen, som vi vet.

Slike slag er vanskelige å takle. Jeg syntes vi skal føle med Affa, vise storhet og raushet. Han sonet sin straff, gikk gjennom 5-10 år med skulende blikk og hatske skriblerier på husveggene der han bodde, måtte flytte utallige ganger til han havnet hos sine i Fredrikstad. Han ble ingeniør tross alt, hvem skulle tro han hadde evner til det. La oss gi ham en klapp på skulderen! Det er da ikke noe vondt i denne fyren! ;D

O.
Mye rør, men det finnes grenser.
Doktor takk.

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Ja ja, slike bagateller er det lett å bomme på. Jeg er dypt og inderlig imponert. Med det utgangspunktet og alt! ;)

O.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Noen år senere falt muren, kapitalen og mafiaen tok over. Den dag i dag sulter halve russland som følge av dette.
Ja, Russland var jo et rikt land da muren falt. det hadde jo generasjoner med planøkonomi sørget for. ::)

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger
A.Hitler gjorde faktisk en bra ting her i verden.
Autobahn.
Og her har Norge vist en sørgelig motvilje til å kopiere, kanskje fordi det var nettopp han som viste oss hvordan.
Selv over 60 år etter har verden problemer med å bygge veier som er i henhold til mengden av trafikk

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger
Ja, Russland var jo et rikt land da muren falt. det hadde jo generasjoner med planøkonomi sørget for.  ::)
De var nok ikke blant de rikeste... men de lot iallfall ikke store deler av befolkningen sin sulte og fryse ihjel
Reiser man på feie i vestlige land i dag er det fullt av russere som bruker så mye penger at man føler avsky... spesielt med tanke på hvem det er på bekostning av

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2
De var nok ikke blant de rikeste... men de lot iallfall ikke store deler av befolkningen sin sulte og fryse ihjel
Heh..jo, det var nettopp det de gjorde. Ja, i tillegg til de anslagsvis 50 millionene som ble drept i gulag-leirer og under diverse folkemord på kosakker og lignende. Holocaust er barnemat i forhold til det Stalin og Mao har begått av forbrytelser.

O

om.s

Gjest
Han ble ingeniør tross alt, hvem skulle tro han hadde evner til det. La oss gi ham en klapp på skulderen! Det er da ikke noe vondt i denne fyren! ;D

O.
Jeg tror du misser litt her med "tross alt", figuren Affa i betydningen nicket, er nok mer skarp synt enn det behager mange, og han øser relativt brutalt av sine observasjoner, til glede for undertegnede og stor irritasjon for andre.
Man skal ha relativt god ballast for å bete seg slik han gjør, har sagt det før og sier det igjen, stå på videre Affa!

mvh

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger
Heh..jo, det var nettopp det de gjorde. Ja, i tillegg til de anslagsvis 50 millionene som ble drept i gulag-leirer og under diverse folkemord på kosakker og lignende. Holocaust er barnemat i forhold til det Stalin og Mao har begått av forbrytelser.
Verden glemmer så altfor fort. Man kan ikke lage omelett uten å knekke et par egg heter det seg. Grunnlaget var akkurat opparbeidet nettopp vhja Stalin og hans metoder. Selvsagt en ytterst tragisk historie. Men da de, på sett og vis var "oppe og kjørte" så falt det hele sammen igjen.
Jeg er motstander av kommunisme fordi jeg innser at alle ikke er like og kan behandles likt. Men grunntanken har jeg sansen for. At man skal hjelpe dem som ikke greier seg like godt alene.
To ganger har jeg visitert Murmansk, en gang lenge før muren falt og en gang på slutten av nitti-tallet. Og det fremstår for meg som helt klart at ufattelig mange mennesker lever under forferdelige kår nå, mens folk så ut til å ha det bedre tidligere.
Det triste er vel kanskje at uansett hva som skjer i russland så er det for jæv... først Tsaren, så Stalin og nå mafiaen...

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Uten å gyte utover her, nei - jeg misser nok ikke noe...og ler stort sett godt av mannens rabulistiske vesen ;D
O.

Jeg tror du misser litt her med "tross alt", figuren Affa i betydningen nicket, er nok mer skarp synt enn det behager mange, og han øser relativt brutalt av sine observasjoner, til glede for undertegnede og stor irritasjon for andre.
Man skal ha relativt god ballast for å bete seg slik han gjør, har sagt det før og sier det igjen, stå på videre Affa!

mvh

lomax

Medlem
Ble medlem
24.09.2004
Antall liker
0
Har kjent AT siden tidlig 60' tall, da han virket som lærer på Bøler skole.
Det mest fremtredende ved AT, er hans idealistiske engasjement.
Jeg kjenner flere som kan takke AT 's ekstra innsats for at de idag er
vel fungerende medlemmer av samfunnet..
På den tiden var han også aktiv i kampen mot Juntaen i Hellas, det er kanskje dette som er medvirkende til Affas's sure oppstøt?
På dette tidpunkt så var det bare i Hellas , Portugal, Spania samt et par steder i sør amerika hvor Affa's kamerater fremdeles regjerte..
Han (AT) har fremdeles en stor vennekets i Hellas..
Jeg antar det var den samme idealismen som i utgangspunktet startet det spillet han senere ble dømt for..
Jeg har lest mye om spion saken , men har ikke sett noe som motsier de tankene jeg gjorde meg da han ble arrestert og dømt, idealisme og naiv dumhet ligger nokså nære hverandre.
Det er lettere å komme inn enn ut..kampen om makt er aldri pen.
Skal jeg si noe negativt om Arne Treholt, så er det at han ikke likte Rock.
Ønsker AT lykke til med gjenopptagelsen av saken, og at han kan bli dømt rettferdig.

Lagga

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2005
Antall liker
35.361
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
3
A.Hitler gjorde faktisk en bra ting her i verden.
Autobahn.
Og her har Norge vist en sørgelig motvilje til å kopiere, kanskje fordi det var nettopp han som viste oss hvordan.
Selv over 60 år etter har verden problemer med å bygge veier som er i henhold til mengden av trafikk
Eeeeeeehhhh, ikke noe problem å etterligne det trikset her, men det spørs kanskje hva mennneskerettighetsdomstolen i Haag mener om "rekruttering" og behandling av arbeidsstokken?

???

Lagga

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger
Eeeeeeehhhh, ikke noe problem å etterligne det trikset her, men det spørs kanskje hva mennneskerettighetsdomstolen i Haag mener om "rekruttering" og behandling av arbeidsstokken?

???

Lagga
Ja nå var det ikke hvem han brukte som arbeidere jeg adresserte, snarere heller resultatet, nemlig veiene.
Hvilket hadde vært fullt mulig å gjøre uten slavearbeidere

Og siden vi i dag har store moderne motoriserte annleggsmaskiner er det ikke nødvendig med slavearbeidere.

A

Affa

Gjest

???

Lagga
Autobahn ble bygget før krigen av vanlige arbeidere. Krig er nok verdens dyreste sysselsettingstiltak

A

Affa

Gjest
Har kjent AT siden tidlig 60' tall, da han virket som lærer på Bøler skole.
Det mest fremtredende ved AT,  er hans idealistiske engasjement.
Jeg kjenner flere som kan takke AT 's ekstra innsats for at de idag er
vel fungerende medlemmer av samfunnet..
På den tiden var han også aktiv i kampen mot Juntaen i Hellas, det er kanskje dette som er medvirkende til Affas's sure oppstøt?
På dette tidpunkt så var det bare i Hellas , Portugal, Spania samt et par steder i sør amerika hvor Affa's kamerater fremdeles regjerte..
Han (AT) har fremdeles en stor vennekets i Hellas..
Jeg antar  det var den samme idealismen som i utgangspunktet startet det spillet han senere ble dømt for..
Jeg har lest mye om spion saken , men har ikke sett noe som motsier  de tankene jeg gjorde meg da han ble arrestert og dømt, idealisme og naiv dumhet ligger nokså nære hverandre.
Det er lettere å komme inn enn ut..kampen om makt er aldri pen.
Skal jeg si noe negativt om Arne Treholt, så er det at han ikke likte Rock.
Ønsker AT lykke til med gjenopptagelsen av saken, og at han kan bli dømt rettferdig.
Den saken blir kastet der den hører hjemme nå. I dass.

karl

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2006
Antall liker
0
Ja, Russland var jo et rikt land da muren falt. det hadde jo generasjoner med planøkonomi sørget for.  ::)
Ja, det var faktisk rikt sammenlignet med resten av verden. Vi kan ikke forvente at land som ikke har spesielle ressurser (som olje) skal bli som Norge i en kapitalistisk global økonomi.

karl

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2006
Antall liker
0
Ja, og hvor mange menneskeliv står Kissinger bak? Vis meg en supermakt som ikke har blod på hendene!

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
...de anslagsvis 50 millionene som ble drept i gulag-leirer og under diverse folkemord på kosakker og lignende. Holocaust er barnemat i forhold til det Stalin og Mao har begått av forbrytelser.
I antall har du rett. Men det er en vesensforskjell på Jødeutryddelsene og alle andre folkemord. Jødene ble forsøkt utryddet for hva de var ikke hva de tenkte. Altså rendyrket rasisme. Og jeg reagerer litt på orden barnemat i slike sammhenhenger...

honkey

A

Affa

Gjest
Arne er stadig på bedringens vei. Den deilige advokaten hans har fått følge av de rettskafne kollegene sine i hylekoret. De ønsker selvsagt åpning av denne urettferdige saken. Arne er sågar villig til å satse alt på ett kort sier han, så sikker er han i sin sak. Ny rettssak; går han fri er han renvasket for evig tid. Ære er alt som teller. Arne bryr seg ikke om penger og fete sigarer. Dømmes han blir han skutt på Akershus. Liket brennes og asken helles i pissoaret på kirkeristen. Arne tar risken, det har han alltid gjort. Alt for Norge. Arne for Norge.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
10.240
Sted
Holmestrand

mvh
Mulig du har rett, men han beter seg som en tulling.
Om Treholt er helt eller forræder burde ikke være en grunn for andre til å oppføre seg som om vi fortsatt bodde i trær. Hvis man vil være litt over den gemene hop, og det tror jeg Affa ønsker, da bør man heve seg over bermens argumentasjon.

A

Affa

Gjest
Mulig du har rett, men han beter seg som en tulling.
Om Treholt er helt eller forræder burde ikke være en grunn for andre til å oppføre seg som om vi fortsatt bodde i trær. Hvis man vil være litt over den gemene hop, og det tror jeg Affa ønsker, da bør man heve seg over bermens argumentasjon.
”Heve seg over bermens argumentasjon”? Mener du: ”Å heve seg over bermens argumentasjonsnivå”? Vennligst ikke benytt så ufullstendig språk i min tråd lille buseplukker.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
10.240
Sted
Holmestrand
”Heve seg over bermens argumentasjon”? Mener du: ”Å heve seg over bermens argumentasjonsnivå”? Vennligst ikke benytt så ufullstendig språk i min tråd lille buseplukker.
Har du ikke mer å komme med enn å pirke i språket? Hvor kom i så fall "å" i fra?

"Buseplukker"....

Hvis dette skal være en fornærmelse så mangler den både eleganse og intelligens. Du kan bedre enn dette.
(gjesp)

A

Affa

Gjest
Har du ikke mer å komme med enn å pirke i språket? Hvor kom i så fall "å" i fra?

"Buseplukker"??????

Hvis dette skal være en fornærmelse så mangler den både eleganse og intelligens. Du kan bedre enn dette.
(gjesp)
Er vi våken igjen? Ny bleie? Søster kommer snart.
å: infinitivsmerke, settes foran verb som står i inf: å danse er morsomt / gjestene begynner å komme / sant å si / så å si / vel å merke / å begynne å lære å lese og skrive / vær så snill å sende (el. vær snill og send) meg boka! / han gikk ut for å måke snø / det tok til å snø / hun holdt på å forsove seg / de holdt på (med) å bygge seg hus

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
10.240
Sted
Holmestrand
Er vi våken igjen? Ny bleie? Søster kommer snart.
å: infinitivsmerke,  settes foran verb som står i inf: å danse er morsomt / gjestene begynner å komme / sant å si / så å si / vel å merke / å begynne å lære å lese og skrive / vær så snill å sende (el. vær snill og send) meg boka! / han gikk ut for å måke snø / det tok til å snø / hun holdt på å forsove seg / de holdt på (med) å bygge seg hus
Joda, infinitivsmerket er ikke helt ukjent. Lurte bare på hva det hadde å gjøre i sammenhengen?
"Hvis man vil være litt over den gemene hop, og det tror jeg Affa ønsker, da bør man å heve seg over bermens argumentasjon."
Det høres vel litt merkelig ut?

K

knutinh

Gjest
Affa foretrekker vel tysk, evt gammelnorsk?

"Og" og "å" er vel i ferd med å miste sin betydning siden ingen er i stand til å bruke dem rett lengre...

-k

A

Affa

Gjest
Joda, infinitivsmerket er ikke helt ukjent. Lurte bare på hva det hadde å gjøre i sammenhengen?
"Hvis man vil være litt over den gemene hop, og det tror jeg Affa ønsker, da bør man å heve seg over bermens argumentasjon."
Det høres vel litt merkelig ut?
Lille du. Nå er du ukonsentrert igjen. Din svake G fra ungdomsskolen var nok på sin plass. Det er en helt annen setning du knoter frem her enn den jeg så elegant begynte med det deilige ”å”.

A

Affa

Gjest
Affa foretrekker vel tysk, evt gammelnorsk?

"Og" og "å" er vel i ferd med å miste sin betydning siden ingen er i stand til å bruke dem rett lengre...

-k
Min tysk er ikke hva den engang var. Bedre enn Arnes russisk er den kanskje, men så var ikke Arne så språksterk heller. Nå som hjernen hans har råtnet bort i jernlungen der nede i Grekenland blir det vel bare Legoklosser og tisselaken på denne klippen av en mann.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
10.240
Sted
Holmestrand
Lille du. Nå er du ukonsentrert igjen. Din svake G fra ungdomsskolen var nok på sin plass. Det er en helt annen setning du knoter frem her enn den jeg så elegant begynte med det deilige ”å”.
Hvis man ikke skal skrive høystemt drama begynner man vel ikke setninger med å?

Topp Bunn