Nei og nei, så pikant, dere!

Z

Zomby_Woof

Gjest
http://www.kjendis.no/2008/05/19/535607.html

Bente Træen og Gro Isachsen krangler om hvem som vet mest om sex. Forsideoppslag i Dagbladet i dag.

ytterst verdig en bred og omfattende nyhetsdekning, ikke sant? Minn meg om dette neste gang sjornalistene streiker. De fortjener knapt minstepensjon.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
934
Dagbladet fortjener honnør for å la slike oppslag komme på forsiden. Det viser problemet med aviser i markedsøkonomien. De tenker bare salg.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Gjest skrev:
Dagbladet fortjener honnør for å la slike oppslag komme på forsiden. Det viser problemet med aviser i markedsøkonomien. De tenker bare salg.
Hørte jeg noen si: "Avisen som kledde seg naken for sine lesere"?

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.795
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
et kjapt blikk på de to nevnte fruene er nok til å robbe selv den kåteste hingst for all sexlyst.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Hva skal man si? If you can't do it, teach it...

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Antall liker
429
Sted
Friedrichstadt
Hva gjør sexologer når de skal finne ut av hvem som har størst fallos? Så langt ser det ut til at Isachsen er den ivrigste til å kastrere...

M

maestro

Gjest
Gjest skrev:
Dagbladet faller jo som en stein, så sexoppslagene deres selger tydeligvis ikke likevel. Jeg tror tvert imot at det er en av grunnene til at opplaget stadig minker. Folk blir overforet, det har ikke det "forbudtes pirring" lenger i vår internett-tid.

Z

Zomby_Woof

Gjest
maestro skrev:
Gjest skrev:
Dagbladet faller jo som en stein, så sexoppslagene deres selger tydeligvis ikke likevel. Jeg tror tvert imot at det er en av grunnene til at opplaget stadig minker. Folk blir overforet, det har ikke det "forbudtes pirring" lenger i vår internett-tid.
Jeg tror du er inne på det. Hva i all verden skal vi med sladderblader på avispapir? Jeg mener å huske at vi hadde aviser en gang i tida.

Jeg har aldri vært enig med Se og Hør om de burde hatt momsfritak, men jeg ser stadig større gyldighet i argumentet om likhet mellom dem og Dagbladet og VG. Kanskje momsing av dagspressen er en god pengeku for staten? Momsfritaket er subsidiering, og det av en gjennomkommersielt 'kulturelt' produkt som strengt tatt ikke fortjener det.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
maestro skrev:
Gjest skrev:
Dagbladet sliter.
Folk kjøper ikke skriblerier av mennesker som gjør journalist om til et skjellsord.

G

Gjestemedlem

Gjest
Dagbladet, VG og BA er ren underhodning og tidtrøyte for dem som reiser eller drikker sin kaffe alene. Spiller egentlig ikke så stor rolle hva artiklene handler om i det hele tatt. Den store ketchuptesten får gjerne like mye plass som et statskupp i Uganda.

Det viser seg at folk ikke gidder å lese lange alvorlige artikler uansett. Det ser man på opplaget i de seriøse avisene.

Hvor mange av dere som syter over Dagbladet har lest en eneste utgave av Morgenbladet i år?

Nordmenn er et enkelt og firkantet folkeslag, og som sådan lett å underholde.

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
233
Torget vurderinger
4
Fint og fornøyelig uttrykt. Kunne ikke sagt det bedre selv.

Gjestemedlem skrev:
Dagbladet, VG og BA er ren underhodning og tidtrøyte for dem som reiser eller drikker sin kaffe alene. Spiller egentlig ikke så stor rolle hva artiklene handler om i det hele tatt. Den store ketchuptesten får gjerne like mye plass som et statskupp i Uganda.

Det viser seg at folk ikke gidder å lese lange alvorlige artikler uansett. Det ser man på opplaget i de seriøse avisene.

Hvor mange av dere som syter over Dagbladet har lest en eneste utgave av Morgenbladet i år?

Nordmenn er et enkelt og firkantet folkeslag, og som sådan lett å underholde.

N

nb

Gjest
Folk som leser "kvalitetspresse" (dvs ikke bare sier at de gjør det) kan gjerne et språk eller to til, da åpner det seg muligheter som ikke noen norsk publikasjon er i stand til å konkurrere med uansett om man søker info om hva som skjer utenfor Norge.

Jeg mener for øvrig å ha lest at det franske flaggskipet Le Monde har ca like stort opplag som VG har. Jeg vet ikke nøyaktig hvor mange det er som har fransk som første språk, men det er sikkert over 100 millioner.

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.776
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
I artikkelen ga Træen råd om sex, noe Isachsen hevder hun ikke er kompetent til. Isachsen påstår nemlig at Træen bare er tannlege og at hun mangler klinisk seksuell erfaring.
Hmm - Bare tannlege... Har hun da bare kompetanse om oralsex? ;D

Johan-Kr

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
maestro skrev:
Gjest skrev:
Enig i dette, tror de fleste andre enn de som jobber i disse avisene skjønner dette..

Hvem kjøper dagbladet på grunn av en artikkel som dette?? ?? ?

Ingen jeg kan komme på, selv om jeg tenker grundig og lenge...Finnes det egentlig et mer uinteressant tema, om man da ser bort fra Anne B Ragde og Unni Lindell på venninnetur...?

DB og VG kjøper jeg av prinsipp aldri. Jeg leser noe av DB på nettet, men disse kjendis-sidene deres er nesten på et lavere nivå enn SE&HØR. Lurer på hvem de egentlig lager "avis" for...

G

Gjestemedlem

Gjest
Komponenten skrev:
DB og VG kjøper jeg av prinsipp aldri. Jeg leser noe av DB på nettet, men disse kjendis-sidene deres er nesten på et lavere nivå enn SE&HØR. Lurer på hvem de egentlig lager "avis" for...
"Folk flest"

Ø

Øivind

Gjest
De to kråkene vet like lite begge to. Har dere noengang hørt alt det bullshitet de lirker av seg eller??!!??!!?

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Gjestemedlem skrev:
Komponenten skrev:
"Folk flest"
Folk flest kjøper vel ikke disse avisene.

Eller hva er egentlig opplagstallene?

S

Slubbert

Gjest
Gjest skrev:
Det er på høy tid at Staten går inn og monopoliserer avisdriften, samt all annen medievirksomhet. For å verne folket mot uheldig innflytelse utenlandsfra, bør naturligvis også tilgang til utenlandsk media fjernes.

Vedlegg

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
Litt enig med Anne kath. ikke noe puppesjokk, trusesjokk, stoff om Pia Tjelta osv.
Kjøper kun avis hvis jeg skal ut på en reise jeg vet jeg kommer til å trenge litt adspredelse.
tabloidavisene har så absolutt blit markant mer tabloide de siste årene. Jeg skjønner at sex selger, men når man ser på opplagstallene så er det tydelig at den ntydige fokuseringen på sex og kjendiser til syvende og sist driver bort potensielle lesere enn å trekke de til seg.

M

maestro

Gjest
Gjestemedlem skrev:
Jeg abonnerer på Morgenbladet, stort sett meget bra avis.

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
og mer skulle det ikke til av overskrift før;

"Smith og Smule og de andre Romlingene fra off topic hjørnet"

spratt fram fra sine respektive kott.

Så kan dere bruke resten av den 20de mai på å debattere hvem som er hvem av dere, så klarer dere å kaste bort denne dagen av deres liv (og sannsynlivis litt av andres tid) også......

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Akk ja, for det er jo så mye mer høyverdig tidsfordriv å diskutere til øyet blir stort og vått, pulsen blir faretruende høy og aggresjonsnivået når nye høyder om man kan høre forskjell på kabler eller ei (for 537. gang), hvilken forsterker/høyttaler/cd-spiller/pick-up + + you name it som er best, hvem som først fikk siste nummer av Fidelity og lignende saker som er viktig å få kartlagt omgående.

Det er ikke fra diskusjoner på OT flest melder seg ut i sinne og protest.

K

KindOfBlue

Gjest
Dag og Tid, Morgenbladet, DN på Lørdag og Weekendavisen dekker mitt avisbehov for uken. Mengder av dyptpløyende featurestoff og innsiktsfulle artikler -- og med god musikkdekning, både for utgivelser og live.
VG og Dagbladet er bortkastet tid - panikkaviser som skjeler til opplagstall.

Dag og Tid er en utrolig god avis, men du må kunne godta nynorsken!

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Dagbladet - sterke meninger...

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
233
Torget vurderinger
4
Koser meg hver helg med mitt helgeabbo på Dagsavisen. Synes fortsatt Arne Strand er den mest balanserte og beherskede kommentatoren der ute.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Erland skrev:
[...] så klarer dere å kaste bort denne dagen av deres liv (og sannsynlivis litt av andres tid) også......
Har vi kastet bort tiden din, Erland?

Hvis du ikke greier å la være å lese ting som kjeder deg, kan du skylde deg sjæl.

Er du bekymret for at vi kaster bort vår egen og hverandres tid?

I så fall kan du godt legge av deg den irriterende maternalismen.

Edit: Som komponenten, finner jeg det langt mer interessant å diskutere pressens forfall enn å 'jåsse' om ledningers fantastiske egenskaper og deres evne til å totaltransformere anleggets ytelse.

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
8.089
Torget vurderinger
4
Rask opptelling av hovedoppslagene på vg.no;

31 nyheter
13 sport/musikk/underholdning
17 kjendis/sex/fjortiss inkl. sport&musikk-kjendiseri

Når nyhetssakene gjerne er person/kjendis/"skandale"fokuserte istedetfor på sak så blir det ikke så veldig givende er jeg redd.

Pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
6.044
Torget vurderinger
1
Knut Haavik sa engang at ingen kunne ta fra han æren av å ha "ødelagt" Dagbladet og VG…

Dagbladet har tapt seg. Problemet, i mine øyne, er ikke at avisen er blitt "sterkt tabloid". Det er for så vidt en ærlig sak. Det som byr meg i mot er en slags dobbelmoral i redaksjonen. -De skal liksom forfekte så fine verdier og alt skal være så politisk korrekt i kronikker. ”Hva ville du ha gjort hvis du fant en pengebok/hvis din barndomskamerat betrodde at han hadde fått AIDS?” etc. Og alle med posisjoner og inntekt utover ”industriarbeidernivå” blir karikert og gjort narr av i Finn Graff sine tegninger. Han har egentlig blitt en karikatur på seg selv, spør du meg. Det synes som om noen av de gamle journalistene i redaksjonen ikke vil ta inn over seg tabloidiseringen av avisen og at den inngår i investeringsporteføljen til superkapitalist Jens P. Heyerdahl.

Sånn sett er VG mer spiselig fordi de ikke gir seg ut for å være mer enn det de er. En lettlest folkelig tabloidavis som tjener gode penger til Schibsted. VG er forresten Norges dyktigste på featuresaker. Skjer det en katastrofe et sted, så sender de et kobbel av fotografer og journalister på første fly. Tekniske forhold forklares i egne faktabokser med lettforståelige tekniske illustrasjoner og tegninger, så enhver kan få med seg kvintessensen. Være seg orkanens eller Lommemannens herjinger.

Alt i alt er Dagbladets opplaggsfall i forhold til VG som fortjent, spør du meg.

Et oppstøt til: Nå er også Nettavisen tabloidisert og ødelagt. Etter at TV2 overtok, så er det bare pupper og sladder i overskriftene. Leseren blir den nyttige idioten som genererer annonseinntekter for hvert klikk til neste side.

Alt i alt synes jeg Aftenposten er det beste kompromiss. Passe miks av populærstoff og tyngre saker, i forholdsvis nøktern tone. Hjemmesiden er også bra, om en preget av at stoffet er en halv dag gammelt. Ellser ville jo færre kjøpe avisen. En vanskelig balansegang for redaksjonen/utgiver det der.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
31.258
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
pedal skrev:
Dagbladet har tapt seg. Problemet, i mine øyne, er ikke at avisen er blitt "sterkt tabloid". Det er for så vidt en ærlig sak. Det som byr meg i mot er en slags dobbelmoral i redaksjonen. -De skal liksom forfekte så fine verdier og alt skal være så politisk korrekt i kronikker. ”Hva ville du ha gjort hvis du fant en pengebok/hvis din barndomskamerat betrodde at han hadde fått AIDS?” etc. Og alle med posisjoner og inntekt utover ”industriarbeidernivå” blir karikert og gjort narr av i Finn Graff sine tegninger. Han har egentlig blitt en karikatur på seg selv, spør du meg. Det synes som om noen av de gamle journalistene i redaksjonen ikke vil ta inn over seg tabloidiseringen av avisen og at den inngår i investeringsporteføljen til superkapitalist Jens P. Heyerdahl.
Dagbladet har kanskje bipolar lidelse, om en slik diagnose kan gis en avis.

G

Gjestemedlem

Gjest
pedal skrev:
VG er forresten Norges dyktigste på featuresaker. Skjer det en katastrofe et sted, så sender de et kobbel av fotografer og journalister på første fly. Tekniske forhold forklares i egne faktabokser med lettforståelige tekniske illustrasjoner og tegninger, så enhver kan få med seg kvintessensen. Være seg orkanens eller Lommemannens herjinger.
Jo, men formelen er omtrent slik:

VG på en typisk katastrofedag

Førsteside: Nepal slukt av en flodbølge, 5 millioner mennekser fryktes omkommet.
Side 3-4: 3 Nordmenn er blant de savende!!
Side 4-7: Intervju med foreldre og venner til de savende nordmenn
Side 8-9: Kavalkade over de 10 verste flodbølgene i forige århunde
Siden 10-12 Intervju med en norsk familie som egentlig hadde planlagt å reise til Nepal, men ble hjemme fordi bestemor ble syk.
Side 14 Intervju med klassekamerater til han som ble hjemme som er veldig glad for at han ikke reiste.
Side 15-16 andre nyheter
Side 18-30 Sporten
Side 31-slutten Kjendis, TV og tegneserier

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Gjestemedlem skrev:
Side 18-30 Sporten
VG skriver ikke om sport - de skriver om enkeltpersoner som driver med sport. Selv når det gjelder lagidrett.

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
31.258
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Var det ikke NRK som akkurat kalte landeveissykling en individuell idrett? Har de ikke lært noe av salig Kjell Kr. Rike, fred over hans minne?

/ot

Z

Zomby_Woof

Gjest
Mange gode poenger her, Pedal.

Jeg ser at Dagbladet prøver å fremstå som noe annet enn de virkelig er. Sånn sett er VG ærligere i sitt enfold, og dermed vanskeligere å bli sint på. Likevel har Dagbladet en god del stoff som fortjener å bli lest (kronikker, debatt og kommentarer bl.a.). Kanskje det store skillet ikke går mellom hva de presenterer seg som og hva de er, men mellom hva de er og hva de også er. Eller, med andre ord, at de har en 'personlighetsspaltet' redaksjonell linje.

G

Gjestemedlem

Gjest
Zomby_Woof skrev:
Mange gode poenger her, Pedal.

Jeg ser at Dagbladet prøver å fremstå som noe annet enn de virkelig er. Sånn sett er VG ærligere i sitt enfold, og dermed vanskeligere å bli sint på. Likevel har Dagbladet en god del stoff som fortjener å bli lest (kronikker, debatt og kommentarer bl.a.). Kanskje det store skillet ikke går mellom hva de presenterer seg som og hva de er, men mellom hva de er og hva de også er. Eller, med andre ord, at de har en 'personlighetsspaltet' redaksjonell linje.
Virker litt som en konflikt mellom redaksjon og eiere. Redaksjonen vil gjerne lage avis, men det virker som om de er pålagt å fylle avisen med vås for å tilfredsstille aksjonærenes krav til opplagstall. Litt dumt for begge parter når det ikke engang virker.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Valentino skrev:
Var det ikke NRK som akkurat kalte landeveissykling en individuell idrett? Har de ikke lært noe av salig Kjell Kr. Rike, fred over hans minne?

/ot
All norsk presse behandler sykling som en individuell idrett. Tor Hushovd har mer enn en gang 'klint til' med en strålende 8. plass, mens Kurt Asle Arvesen trillet inn til en 'skuffende' 114. plass..

Men, ja.. Dette er nok litt OT.. ;)

Pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
6.044
Torget vurderinger
1
Gjestemedlem skrev:
VG på en typisk katastrofedag

Førsteside: Nepal slukt av en flodbølge, 5 millioner mennekser fryktes omkommet.
Side 3-4: 3 Nordmenn er blant de savende!!
Side 4-7: Intervju med foreldre og venner til de savende nordmenn
Side 8-9: Kavalkade over de 10 verste flodbølgene i forige århunde
Siden 10-12 Intervju med en norsk familie som egentlig hadde planlagt å reise til Nepal, men ble hjemme fordi bestemor ble syk.
Side 14 Intervju med klassekamerater til han som ble hjemme som er veldig glad for at han ikke reiste.
Side 15-16 andre nyheter
Side 18-30 Sporten
Side 31-slutten Kjendis, TV og tegneserier
;D ;D ;D

Klabert! For å tjene inn lønns- og reiseomkostningene til alle journalistene, så må stoffet drøyes (for mere enn) hva det er verdt.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Valentino skrev:

/ot
Det virker som de doper seg som lag ja... :eek:

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
31.258
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Det er medisin. Klarer ikke jobben uten medisiner de heller...

/ot

Topp Bunn