Negativt strømforbuk?

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.008
Antall liker
6.234
Det er ikke så uvanlig å få penger tilbake på skatten, men dette er første gangen jeg har fått penger tilbake på strømmen. Da skjønte jeg det var lenge siden sist jeg leste av strømmåleren.

Derfor var det naturligvis idiotisk av meg å lese av strømmen nå. Det skulle jeg selvfølgelig gjort etter vinteren, siden da er strømmen dyrest.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
BT skrev:
Det er ikke så uvanlig å få penger tilbake på skatten, men dette er første gangen jeg har fått penger tilbake på strømmen. Da skjønte jeg det var lenge siden sist jeg leste av strømmåleren.

Derfor var det naturligvis idiotisk av meg å lese av strømmen nå. Det skulle jeg selvfølgelig gjort etter vinteren, siden da er strømmen dyrest.
Ikke sikkert at det hadde gått i din favør. De regner tilbake og estimerer ditt forbruk i de forskjellige prisvinduene vil jeg tro, og har du brukt mindre enn forventet når den var billig kan det hende at de hadde estimert mer av forbruket til de dyre tidspunktene om vinteren og du hadde endt opp med restskatt i stedet.
 

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Innlegg
2.302
Antall liker
21
4 sterke magneter riktig plassert i sikringskapet senker strømforbruker dramatisk...
Sleiven
 

Slabbedask

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
3.077
Antall liker
34
Sleiven skrev:
4 sterke magneter riktig plassert i sikringskapet senker strømforbruker dramatisk...
Sleiven
Det kommer vel an på hva slags måler du har?
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.063
Antall liker
7.917
Torget vurderinger
12
Forbruket blir vektet etter en tabell med antatt forbruk i de forskjellige periodene.
Jeg synes man skal betale den prisen som gjelder for den strømmen man har brukt jeg.
Vi vil da ha betalt for det vi driver med selv også.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.749
Antall liker
21.619
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Jeg har hatt en føljetong gående med mitt lokale energiselskap grunnet svært ujevn spenning. Derfor betaler jeg etter avtale ikke nettleie nå.
Men jeg får jo høyere strømforbruk på grunn av at spenningen går igjennom gulvet (179 Volt!) når jeg koker og sånn.
Får litt lyst på Sleivens magneter jeg.
 

Delle

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.03.2007
Innlegg
1.496
Antall liker
267
Valentino skrev:
Jeg har hatt en føljetong gående med mitt lokale energiselskap grunnet svært ujevn spenning. Derfor betaler jeg etter avtale ikke nettleie nå.
Men jeg får jo høyere strømforbruk på grunn av at spenningen går igjennom gulvet (179 Volt!) når jeg koker og sånn.
Får litt lyst på Sleivens magneter jeg.
Det er effektforbruket du betaler for, ikke strømforbruket. Kokeplater og denslags bruker både mindre strøm og effekt ved lavere spenning.
Apparater med SMPS (Fx. TV) trekker mer strøm ved synkende spenning, men effektforbruket forblir uendret.

Mvh
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.749
Antall liker
21.619
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Så hvordan måler mitt lokale strømselskap effektforbruket mitt all den tid (såvidt jeg forstår) de kun har en strømmåler og antar stabil spenning på inntakssikringene, hvilket jeg har papirer på at jeg ikke har?
 

Delle

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.03.2007
Innlegg
1.496
Antall liker
267
Valentino skrev:
Så hvordan måler mitt lokale strømselskap effektforbruket mitt all den tid (såvidt jeg forstår) de kun har en strømmåler og antar stabil spenning på inntakssikringene, hvilket jeg har papirer på at jeg ikke har?
Et effektmeter måler både strøm og spenning. Effekten finnes som kjent ved å multiplisere disse. ( P=U*I)

Mvh
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.749
Antall liker
21.619
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Ja, men er en vanlig "strømmåler" egentlig en effektmåler?
 

limvingen

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.07.2006
Innlegg
831
Antall liker
20
Torget vurderinger
3
Valentino skrev:
Ja, men er en vanlig "strømmåler" egentlig en effektmåler?
Ja, jeg er ganske sikker på at den er det. Ellers ville folk kunne fått en pris på strøm som var 20% forskjellig fra andre med samme effekt forbruk.
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.858
Antall liker
8.854
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!
For de som har de gamle målerne - med roterende skive - så hjelper vel dette med magneter..., men sånn prinisppielt er vel dette ikke noe bedre en å snylte på skatten, eller lure seg vekk fra regnignen.
Den gamle måleren måler vel ikke spenning gjør den...?

De nye elektroniske målerne er nok ufølsomme for magneter og måler også effekt...

Mvh
OMF
 

Delle

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.03.2007
Innlegg
1.496
Antall liker
267
Valentino skrev:
Ja, men er en vanlig "strømmåler" egentlig en effektmåler?
Nei. En strømmåler er en strømmåler, og sånn er det med den saken! ;D

En annen sak er at effektmålere noe upresist ofte kalles strømmålere.
Det som finnes i sikringsskapet er alltid et effektmeter. Det måler forbrukt effekt, og det måler riktig uansett om spenningen er sånn eller slik.

Effektiv hilsen
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.063
Antall liker
7.917
Torget vurderinger
12
Energimåleren (den såkalte strømmåleren) er en effektmåler i aller høyeste grad. Ellers ville den f.eks. ikke hatt enheten kWh bak målerstanden
 

limvingen

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.07.2006
Innlegg
831
Antall liker
20
Torget vurderinger
3
Trondmeg skrev:
Energimåleren (den såkalte strømmåleren) er en effektmåler i aller høyeste grad. Ellers ville den f.eks. ikke hatt enheten kWh bak målerstanden
Det er vel ikke det det er snakk om her. Valentino lurer på hvordan dette skjer fysisk i måleren: Om den måler strømmen og slik beregner effekforbruket utifra at man skal ha en fast 230 volt spenning inn.
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.063
Antall liker
7.917
Torget vurderinger
12
Effekt x tid = Energi. Måleren måler strøm og spenning og viser energiforbruket. Ellers ville den ikke være tillatt som tariffapparat.
 

Delle

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.03.2007
Innlegg
1.496
Antall liker
267
En annen måte å tenke negativt strømforbruk:

Hvis basselementene i anlegget er store nok og du hyler/uler høyt nok, så skulle det i prinsippet genereres spenning. Blir den stor nok vil vel noe passere forsterkeren/strømforsyningen/trafoen og vandre inn på nettet. Dette må vel være den optimale måten for en HiFi-freak å drive ENØK?
I dette tilfelle er et godt råd gratis.

Mvh
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.749
Antall liker
21.619
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Trondmeg skrev:
Effekt x tid = Energi. Måleren måler strøm og spenning og viser energiforbruket. Ellers ville den ikke være tillatt som tariffapparat.
Sier du at den gamle snurreskiven jeg har måler spenningen også, at den FAKTISK måler kWh?
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.749
Antall liker
21.619
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
limvingen skrev:
Trondmeg skrev:
Energimåleren (den såkalte strømmåleren) er en effektmåler i aller høyeste grad. Ellers ville den f.eks. ikke hatt enheten kWh bak målerstanden
Det er vel ikke det det er snakk om her. Valentino lurer på hvordan dette skjer fysisk i måleren: Om den måler strømmen og slik beregner effekforbruket utifra at man skal ha en fast 230 volt spenning inn.
Nettopp.
 

Gubra

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2004
Innlegg
2.998
Antall liker
723
Det måles både strøm og spenning i måleren slik at Kwh-forbruket blir korrekt uansett om spenningen er høy eller lav.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.749
Antall liker
21.619
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Da har jeg lært noe nytt. Hifisentralen er faktisk brukandes til noe. ;D Takk, folkens!
 

maiden

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.10.2005
Innlegg
246
Antall liker
0
Ikke gjør følgende:

I de varmeste månedene sender du inn avlesningen med ett høyere forbruk enn det reelt er, når den kalde årstida kommer, med dertil høyere priser, justerer du dette inn igjen.

mvh
 

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Innlegg
11.982
Antall liker
11.842
Sted
Hus
Ikke noe problem å bypasse strømmåleren uten å snu den på hodet eller bruke magneter :)
 
T

Thomas1

Gjest
Æsj, jeg tror ikke jeg kan jukse. Jeg leser ikke av måleren min selv. Det fikser den selv og sender inn resultatene via en innebygd sender.
Uansett bruker jeg ikke mer strøm enn vedlikeholdsavgifter, og det er surt. Prøver å tenke enøk, men blir bare straffet.
 
Topp Bunn