Nedlasting og brenning av MP3-nybegynner

N

nb

Gjest
Jeg bruker EAC og ripper til "flac compression".
Da jeg lastet ned EAC, fikk jeg beskjed om at det kunne velges en "speed/compression ratio" fra 0 til 8. ( 8 ga høyest kompresjon og ble anbefalt, selv om det tok lengst tid under ripping). Dette er eneste format jeg har lastet ned for min EAC, og jeg ser at filene ligger i flac etterpå. En fil som i wav ligger på 58,24 mb, blir komprimert til flac  compr.size 5,40 mb.
I siste "High Fidelity" skriver de om dette. Der skriver man at man kan i flac velge en komprimering fra 1 til 9 ( I eac skriver de 0 til 8 ), der da 9 gir høyest kompresjon. I bladets test har man valgt nivå 5, som tilsvarer en komprimering ned til halv størrelse. Dette valgte de fordi det går raskere, men påpekte at nivå av komprimering ikke har betydning for kvaliteten.
Dette er nytt område for meg. Kommentarer?
At du får en reduksjon på 90% skjønner jeg ikke, så vidt jeg har skjønt er FLAC alltid lossless, nivåene fra 1-8 er komprimeringsgrad vs tid, men lossless vil det alltid være. Det er i praksis ikke veldig stor forskjell på de ulike nivåene i plassbruk, men tidsforbruken avhenger en del, da det avhenger av hvor grunding kompresjonsalgoritmen analyserer wav-filen for å få best mulig komprimering. Pleierå få en filstørrelse på 50-60% av den opprinnelige størrelsen. Å koimprimere lossless til 10% av størrelsen er jeg veldig overbevist om ikke er mulig med et normalt stykke musikk.
 

Portal

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
556
Antall liker
0
Ja, dette høres veldig rart ut. Jeg får sjelden mer enn 40-50% kompresjon ved høyeste kompresjonsinnstilling. Skal undersøke saken litt.
 
K

knutinh

Gjest
EAC har litt forvirrende GUI, man kan sette kompresjonsgrad også når codecen ikke "tar imot" kommandoen.

Ellers : FLAC og Ogg er vel litt sengekompiser. Er du sikker på at du ikke koder som Ogg?

Bare skudd i det blå her...

-k
 
B

Back_Door

Gjest
Da har jeg gjort litt flere "undersøkelser". Det kan se ut for at den info som ligger i vinduet til EAC, etter at en cd er på plass i cd-rom, er direkte misvisende. Et eksempel: En bestemt melodi oppgis til 53,75 mb og som "Compr.size" 4,99. Etter at ripping er ferdig og jeg åpner den aktuelle fil, viser størrelsen 32,6 mb. Dermed kan det se ut for at den opprinnelige fil på 53,75 ble komprimert til 32,6 mb. De tall som står som "Compr.size" er dermed ikke relevant for hva som virkelig skjer når man har valgt flac som alt. i EAC.
 
N

nb

Gjest
Da har jeg gjort litt flere "undersøkelser". Det kan se ut for at den info som ligger i vinduet til EAC, etter at en cd er på plass i cd-rom, er direkte misvisende. Et eksempel: En bestemt melodi oppgis til 53,75 mb og som "Compr.size" 4,99. Etter at ripping er ferdig og jeg åpner den aktuelle fil, viser størrelsen 32,6 mb. Dermed kan det se ut for at den opprinnelige fil på 53,75 ble komprimert til 32,6 mb. De tall som står som "Compr.size" er dermed ikke relevant for hva som virkelig skjer når man har valgt flac som alt. i EAC.
Det hørest fornuftig ut. Når du sier det, så husker jeg at jeg stusset på dette selv. Er sikkert et estimat på hvor stor filen vil bli med en grei lossy komprimering eller noe slikt.
 
B

Back_Door

Gjest
Det var nok riktig ja, at disse comps.tallene refererte til en innstilling som er ignorert av systemet når flac er valgt.

Uansett så lurer jeg på en annen ting også i sammenhengen: Kan noen gi meg et godt råd hvordan man kan rippe en cd som har kopibeskyttelse? Det er mulig slik jeg gjør det, men tar mange timer med feilkorrigering før cd-en er ferdig rippet. :'(
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.282
Antall liker
515
Kan noen gi meg et godt råd hvordan man kan rippe en cd som har kopibeskyttelse? Det er mulig slik jeg gjør det, men tar mange timer med feilkorrigering før cd-en er ferdig rippet. :'(
Jeg har ikke vært borti det problemet på noen år. Har en mistanke om at enkelte kopibeskyttelsesmekanismer bare er rettet mot Windowsbrukere. Mao. er den enkleste måten å fikse disse CD-ene på å godsnakke med en Mac-bruker ;)
 

Portal

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
556
Antall liker
0
Personlig har jeg ikke helt forstått hva denne kopibeskyttelsen gjør uansett... jeg har aldri noensinne støtt på problemer av noen art når jeg har rippet CD'er med denne "kopibeskyttelsen" ???
 

afoelges

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.04.2005
Innlegg
316
Antall liker
1
Personlig har jeg ikke helt forstått hva denne kopibeskyttelsen gjør uansett... jeg har aldri noensinne støtt på problemer av noen art når jeg har rippet CD'er med denne "kopibeskyttelsen" ???
Å kalle dette en kopibeskyttelse er ikke direkte presist nei. I praksis er dette en avspillingsbeskyttelse - dvs den fungerer veldig bra for å hindre at freidige konsumenter får spilt av sin nye sølvplate (CD er det jo strengt tatt ikke i følge Philips...) i bilen eller ved hjelp av DVD-spillern med PC-drivverk. Som kopibeskyttelse er den som du sier helt ubrukelig. Heldigvis, eller så hadde nevnte konsumenter hatt et problem med å nyte sin nyervervede musikk... Smart ja! ::)
 
B

Back_Door

Gjest
Personlig har jeg ikke helt forstått hva denne kopibeskyttelsen gjør uansett... jeg har aldri noensinne støtt på problemer av noen art når jeg har rippet CD'er med denne "kopibeskyttelsen"  ???
Jeg har i det siste vært opptatt med å rippe min cd-samling. To cd-er har voldt meg problemer grunnet en slik kopibeskyttelse. Det er ZZ Top "Mescalero" og John Cale "Black Acetate". ZZ Top cd-en brukte hele natta på å rippes!
 
B

Back_Door

Gjest
Fant nettopp den geniale løsning ;)
Min pc har en dvd spiller og en dvd/cd-brenner hver for seg. Jeg rippet med dvd-spilleren, og opplevde tidligere nevnte problem med cd-ene med kopibeskyttelse. Da jeg konfigurerte EAC, ble også dvd/cd-brenneren lagt inn. Når jeg nå prøvde å rippe problemcd-ene med den sistnevnte, ble kopibeskyttelsen ignorert fullstendig. ;D
 
Topp Bunn